Jongeren slaan buspassagier dood in Antwerpen en vluchten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schimmelig

Re: Jongeren slaan buspassagier dood in Antwerpen en vluchte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:47

Ik hoop dat ze de daders snel pakken, van wat voor afkomst deze ook mogen zijn... Scheve mond

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:20

silvana schreef:
gazet van Antwerpen:

Oproep tot getuigen van busincident
Op 24 juni tussen 15 uur en 15 uur 30 werd in Antwerpen een man aangevallen door een zestal jongeren, door getuigen beschreven als van allochtone origine

Getuigen van de MP3-moord in Antwerpen waren er ook van overtuigd dat de daders Marokkanen waren. Het bleken Polen te zijn. Er zijn veel interessante onderzoeken te vinden op internet waaruit blijkt hoe (on)betrouwbaar getuigenverslagen zijn.

Zolang het niet bevestigd is vind ik niet dat je er dan maar vanuit moet gaan. En dat wil helemaal niet zeggen dat ik de mogelijkheid niet erken, ik weet namelijuk hoe reëel die is, het wil alleen zeggen dat ik het onnodig vind om te gaan oordelen voordat je feiten kent.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:39

Citaat:
daders Marokkanen waren. Het bleken Polen te zijn.
Allochtonen dus Haha!

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:49

Oké, dat zat erin Haha! Maar hier begon het mee:

Citaat:
Zou me trouwens weer niet verbazen als het weer marokanen zouden zijn......

Overigens ging het mij erom dat ooggetuigenverslagen vaak niet zo betrouwbaar zijn als je zou denken Lachen

pomelo

Re: Jongeren slaan buspassagier dood in Antwerpen en vluchten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 16:55

had ik ook al gehoord...
wat ik vooral niet snap is dat het op die bus is gebeurd. zat daar dan niemand anders bij? ok, als je bang bent om echt in te grijpen maar je kan toch wel de politie bellen? of kon die chauffeur niet recht naar een politiekantoor rijden
ik vind het hier toch al ver gekomen is...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:05

Zouden er geen getuigen zijn geweest en hoe zit het met de buschauffeur? Die lui moeten toch goed te achterhalen zijn!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:18

pomelo schreef:
wat ik vooral niet snap is dat het op die bus is gebeurd. zat daar dan niemand anders bij?

Ik ben een jaar of zes geleden in een treincoupe met andere passagiers in elkaar geslagen door een groep Antilliaanse (?) meisjes (puur omdat ik er zat, werd ineens uitgescholden voor sl*t, h*er, b*tch en vervolgens in mijn gezicht gespuugd, geslagen en aan mijn haren getrokken). Geloof me: als het er op aan komt is er geen kip die ook maar iets doet. Ja, achteraf toen die meiden van de trein waren, gaf een medepassagier me een zakdoek om het spuug uit mijn gezicht te kunnen vegen. Scheve mond
En ergens geef ik die mensen niet eens ongelijk, vroeger zou ik er gelijk tussen gesprongen zijn maar ik durf het echt niet meer na al die nieuwsberichten van mensen die neergestoken werden omdat ze het voor een ander opnamen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:20

lindsey schreef:
Dus als die man is overleden aan een hartstilstand is het allemaal niet zo erg? Een passagier slaan in een bus is heel normaal? Voor de straf die de jongeren zullen krijgen zal het groot verschil maken. Wanneer de man blijkt te zijn overleden aan een hartstilstand krijgen ze waarschijnlijk alleen een boete of een taakstraf.

Als ze ze gevonden hebben, worden ze aangeklaagd voor doodslag zeiden ze op het nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:25

Citaat:
zat daar dan niemand anders bij?

De overleden man was juist tussen de jongeren gesprongen omdat ze rotzooi aan het trappen waren. Je ziet wat daarvan kan komen...
Volgens mij heeft dat ook meegespeeld in de reactie van de overige passagiers. Iemand probeert een stel rotzooitrappers te kalmeren en vervolgens keert de groep zich tegen hèm. Niet echt een situatie waarvan je denkt: laat ik mij er ook eens mee bemoeien.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:08

Ondertussen is er een opsporingssignalement verspreid van 3 van de 6 jongeren met vluchtroutebeschrijving. Lang kan het niet duren volgens mij.
Busagressie door jongeren is er al langer bij Antwerpse allochtone jongeren. Zelfs hier in Sint-Niklaas maken ze geregeld amok en bedreigen ze buschauffeurs, op weg naar een dagje recreatie in het plaatselijke recreatieoord....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:14

Zo jammer dat de rest van de aanwezigen in de bus niet samen heeft gespannen met die man. Dan was zijn leven gespaard EN die jongeren een lesje geleerd. MAar ja, daar durf je natuurlijk niet op te rekenen he.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:23

Het gebeurt niet vaak dat mensen andere mensen helpen, en vooral niet als ze in groep zijn, dat ligt gewoon in de aard.
Je hebt vaak meer kans om geholpen te worden als je in een verlaten steeg wordt aangevallen waar toevallig een voorbijganger passeert, dan op klaarlichte dag in een volle bus.
Het probleem is niet dat iedereen zo harteloos is, maar dat iedereen maar denkt dat de ander wel zal helpen, of vreest dat als hijzelf helpt niemand anders hem zal volgen en hij er alleen voor staat. "Waarom moet ik als eerste helpen? Als die persoon langs mij nu eens begint met helpen dan weet ik zeker dat ik er niet alleen voor sta" maar die persoon langs hem denkt weer hetzelfde. Of "Ik ga hem nu niet als eerste helpen, want wat je laatst allemaal hoort met die neergestoken mensen, nee dat riskeer ik niet. Ik wacht tot iemand anders het initiatief neemt, dan weet ik zeker dat ik een back-up heb moest het fout gaan." Maar ondertussen is iedereen maar aan het wachten tot er iemand het lef heeft om te beginne, en dan begint er juist niemand.

Hetzelfde zie je ook wel eens bij ongevallen. Ik heb het eens in een les op school gezien. Toen hadden we het over iemand die werd aangevallen op straat, de hele buurt kon uit zijn raam meekijken. Toch was er niemand die de politie belde, bleek achteraf dat iedereen maar dacht "och, ik moet niet bellen want persoon X zal dat toch wel gedaan hebben;" Terwijl als het zelfde incident maar een getuige had gehad, daar hoogstwaarschijnlijk wel veel sneller zal gebeld zijn geweest.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:04

Desiree schreef:
Zo jammer dat de rest van de aanwezigen in de bus niet samen heeft gespannen met die man. Dan was zijn leven gespaard EN die jongeren een lesje geleerd. MAar ja, daar durf je natuurlijk niet op te rekenen he.

En zelf doodgeklopt, doodgestoken of doodgeschoten worden? Nee dank u. Vind het wel stoer, mensen die zeggen dat ze er op zouden springen maar zelfbehoud zit te veel in ons ingebakken. HAd die mens wat meer gevoel voor zelfbehoud gehad was zijn leven ook gespaard geweest. Als zes jongeren ruzie maken met elkaar, laat ik ze ruzie maken. En ik denk dat 99 procent van de mensen dit doet, zeker na dit gebeuren.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:34

je snapt niet wat ik bedoelde helaas.
Ik probeerde te zeggen dat als alle andere aanwezigen als GROEP zouden optreden, zijn ze meer mans. MAar je durft daar niet te rekenen. WAnt de kans is te groot dat je in je eentje probeert te helpen en de rest blijft zitten kijken.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:36

ik heb het daarnet ook op het nieuws gezien...
echt erg wat er de laatste tijd allemaal gebeurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:54

Er zijn manieren om de mensen om je heen in dit soort situaties wèl mee te laten werken. Helaas kent niet iedereen die manieren.
Direct aanspreken werkt vaak het beste; "Hé, jij met je rode jas! Kom mij eens helpen." doet al veel meer dan "Wie komt mij helpen?".
En al durf je niet in een gevecht te springen, gericht gillen werkt meestal ook. Niet gillen: "Help, help" maar duidelijk gillen "Help, haal die *** hier weg" of "Stoppen, want ik bel nu de politie".
Het "één schaap over de dam syndroom" speelt ook mee. Zelfs al doe je actief eigenlijk niets, woorden kunnen anderen aanzetten om een groep te vormen.
Maar om een stel individuen tot een groep om te vormen kan ook best heel moeilijk zijn en in de gevallen dat het niet lukt zou mijn eigen veiligheid ook voor alles gaan.

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 21:15

In zo'n situatie denk je anders dan dat je hier denkt hoor. Dan denk je niet meteen aan 'politie bellen' of 'hulp vragen'.

Iig ik zou in zo'n situatie ook niets durven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 22:43

Ik denk dat je niet eens moet zeggen dat je de politie beld maar gewoon gelijk moet doen.Ik ben ook wel eens tussen vechtende jongens gesprongen en heb ze uit elkaar gekregen.Mijn man was achteraf kwaad op mij,maar ik kan niet zomaar toe zien hoe iemand een ander in elkaar schopt.Ik denk dat zulke situatie's heel gevaarlijk zijn en ik hoop dat ik zo wijs ga zijn me voortaan op afstand te houden,maar bellen zal ik altijd doen.Nu gaan ze bussen geloof ik ook met camera's uitrusten dat helpt dan toch al iets,al is het maar bij het herkennen van de daders.

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 21:00

Urielle schreef:
Tof hoor, ik woon in de gemeente Antwerpen Scheve mond
Ik moet zeggen dat het ook echt niet de stad is om je veilig te voelen op straat.

in die buurt voel ik me nooit veilig Nagelbijten / Gniffelen
Loop daar maar eens na 18.00 door.. je bent zeker 6 keer beroofd, 15 keer tegen je kont(of ergens anders) geslagen/betast, 30 keer uitgescholden,100keer nagefloten..

Geef eerlijk toe,het zat er aan te komen.. Scheve mond

Men vroeg met de moord op Joe Van Holsbeek aan ons
Waar we waren, Waarom we niets deden
Zaterdag beantwoorde iemand die vraag, Hij heeft het met zij leven moeten bekopen
en laat een vrouw en kinderen na!
ik vraag me af wat ze nu van ons gaan verlangen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 22:59

Maar ze hebben er een paar gepakt,ze waren het er nog niet overeens of het er 5 of 3 waren maar de hoofdader zat er bij.Nu het volgende probleem hij is nog maar 17.Word het een jeugdinstelling ,loopt hij zo weer vrij.Word hij alleen gestraft voor slagenen verwondingen loopt hij ook zo weer rond Stoom uit je oren .

De marokaanse gemeenschap heeft geholpen met de daders te vinden ,ze komen uit de wijk stuivenberg.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 23:19

Ja maar als je kijkt naar zo'n video over een onderzoek naar groepsdruk ofzo, was het iets met een brand. Bijna niemand stond op om zichzelf in veiligheid te brengen omdat niemand anders reageerde. Als het echt was geweest waren ze allemaal dood geweest, zo groot zijn die groepsgedrag-dingen..

Jaja en kardinaal Danneels met zijn "Waar waren wij?" Hij heeft wel gelijk hoor, maar als vijftiger het tegen 6 jongelingen gaan opnemen is nu ook niet al te slim lijkt mij..

Vind het al een goede zaak dat ze nu die wet-Lejeune of hoe heet dat (vervroegde vrijlating) terug wat strakker gaan maken. (na hem net versoepeld te hebben Bloos begint het Vlaams Belang meteen te roepen dat ze "hypocriet" zijn, maar beter dat ze er iets aan doen dan niet lijkt me)

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 08:36

Lidewijke schreef:
Vind het al een goede zaak dat ze nu die wet-Lejeune of hoe heet dat (vervroegde vrijlating) terug wat strakker gaan maken. (na hem net versoepeld te hebben Bloos begint het Vlaams Belang meteen te roepen dat ze "hypocriet" zijn, maar beter dat ze er iets aan doen dan niet lijkt me)

Over het nut van de aanpassing van LeJeune wet ben ik zo zeker nog niet van. We hebben nu een groot plaatstekort in gevangenissen. Ik ben eerder voor betere indeling van misdrijven en er aan gekoppelde straffen afwegen met een vaste maat. Er dient een signaal te zijn van die kant uit. Doden moet een effectieve minimum straf worden en niet afhankelijk van een milde bui van een rechter die net een goede dag had. Ook 16 jarigen zouden als volwassenen behandeld dienen te worden. In deze tijd weet men toch zelfs op 14-15 wel al goed wat de gevolgen van zo een ingrijpende actie zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:32

Toch jammer dat er geen hulp in de bus is gekomen. Die chauffeur had meteen de bus stil moeten zetten, kennelijk geen camera in de bus aanwezig. Een groep van zes is wel groot, maar als zo een bus vol zit en er wordt er bv maar eentje gepakt, heb je al weer wat. Eigenlijk zouden de passagiers massaal op die groep moeten invallen.

Het verhaal leest, dat de bus stopt, de man uitstapt en in elkaar stort. Dus die chauffeur is gewoon door blijven rijden en toen de man voor de deur stond om uit te stappen, deed hij de deur open? Heel vreemd, dus kop in het zand steken, die man kon niet eens gechekt worden of hij oke was, wat natuurlijk niet kan na zo een incident en die gasten konden dus wegrennen? De chauffeurs moeten ook op cursus en wordt tijd dat ze met een wapenstok mogen lopen. Al zo vaak dat ze bedreigd en geslagen en beroofd worden.

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 09:47

russel schreef:
Toch jammer dat er geen hulp in de bus is gekomen. Die chauffeur had meteen de bus stil moeten zetten, kennelijk geen camera in de bus aanwezig. Een groep van zes is wel groot, maar als zo een bus vol zit en er wordt er bv maar eentje gepakt, heb je al weer wat. Eigenlijk zouden de passagiers massaal op die groep moeten invallen.

Het verhaal leest, dat de bus stopt, de man uitstapt en in elkaar stort. Dus die chauffeur is gewoon door blijven rijden en toen de man voor de deur stond om uit te stappen, deed hij de deur open? Heel vreemd, dus kop in het zand steken, die man kon niet eens gechekt worden of hij oke was, wat natuurlijk niet kan na zo een incident en die gasten konden dus wegrennen? De chauffeurs moeten ook op cursus en wordt tijd dat ze met een wapenstok mogen lopen. Al zo vaak dat ze bedreigd en geslagen en beroofd worden.

De daders hebben aan de noodrem getrokken en zijn zo gevlucht. Het slachtoffer is op 200m verder afgestapt. Ik vind niet dat je de chauffeurs iets kwalijk kan nemen. Zij zien bijna dagelijks geweld op hun lijn 23, zij worden ook bedreigd en bestolen. De chauffeur heeft het ook zeer moeilijk en alle buschauffeurs van de lijn zijn aan het beraden over wat ze kunnen doen om de veiligheid te verhogen. De problematiek gaat verder dan men op het eerste zicht zou denken. Lijn 23 is verpacht en is eigenlijk niet van de lijn, dus kan de lijn de bus niet beveiligen etc...

Wat de hulp van anderen betreft... Ik begrijp dat de mensen niet durven ingrijpen. Daarnet vertelde een oudje nog dat als zij op die bus zou zitten dat allemaal niet gebeurd zou zijn, dat zij er op geklopt zou hebben, etc. Grote mond tot je zelf in die situatie zit. Niet vergeten: het gaat over 6 criminelen, gekend op het gerecht, die al jaren ervaring hebben op gebied van straatcriminaliteit. Bovendien speelde alles zich af in de buurt van Carnotstraat, daar zijn hele jeugdbendes actief die in no time gemobiliseerd zijn. Dit wil zeggen dat er gegarandeerd straatrellen zouden uitbreken indien men met zijn allen zou beginnen vechten. Zoals de situatie nu is zijn zij baas in hun wijk en dat is de basis van het probleem. Ik zag daar zelfs kinderen van 9 a 10 jaar met een bijl over straat slepen... Is dit om hout te klieven, midden in de stad? Mijn schoonbroer heeft in die buurt gewoond, ken de buurt dus een beetje.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 10:02

Het is eigelijk zwaar triest dat er wijken zijn waar de politie zelfs niet durft komen om orde te scheppen, terwijl ze daar juist in de meerderheid aanwezig zouden moeten zijn om te laten zien dat de straatcriminelen niet de baas van de wijk zijn, maar de overheid en de mensen die hun brood eerlijk verdienen...