[discussie] Misdadigers en het geven van de doodstraf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Re: [discussie] Misdadigers en het geven van de doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:05

c_just_me1 schreef:
nee! sorry maar ik vind de doodstraf voor moordenaars zwaar oke.
Tuurlijk je vermoordt mensen, maar als je ziet wat voor gevaar zij zijn voor de samenleving! liever 1 dood dan 20

helemaal met je eens..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:10

Maar de beul is dan toch geen haar beter? Die dood ook iemand!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:13

Caira@ die dood een persoon om een hele andere reden... Ik geloof heilig me bijbel *tot ergenis van vele* en daar staat ook dat ze dood straf moet..
je bent niet schuldig als Beul en dus wel een haar beter.
die mensen doe hun werk, en die andere doen het uit wraak of gewoon voor de kik.. of sex of nou ja verzin maar iets...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:20

VanillaQueen schreef:
Jammer van het geld...maar laat zo'n figuur lekker zn leven lang slijten in een cel.
Beetje vervelend dat zo'n iemand uit zn lijden wordt verlost.

Vergeet niet dat dat wel ons belastinggeld is...

Citaat:
. De dood zal eeuwig leiden zijn maar dan een gepijnigt geestelijk lijden in de hel..

Daar ben ik het weer niet mee eens. En het gaat me ook helemaal niet om het eeuwig lijden van die persoon. Die persoon verdient het alleen simpelweg niet om in leven te blijven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:25

De beul dood in opdracht van degene die de uitspraak heeft gedaan en niet voor de lol of de kick.
En de doodstraf mag pas uitgevoerd worden nadat het absoluut zeker is dat hij het ook werkelijk heeft gedaan.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:29

Goof, ik ben het eens dat hij het leven niet verdient..
maar ik geloof in een hel en daar zal die gene wel helemaal niet blij mee zijn...
maar idd zo'n persoon verdient dit leven totaal niet!!!!!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:31

Als desbetreffende persoon ook in de hel gelooft, zal hij dara inderdaad niet blij mee zijn nee.
Personen die daar niet in geloven, zullen ook waarschijnlijk niet bang zijn voor de dood zelf.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 22:33

goof@ idd.. als ze in de hel geloven zal het geen pretje zijn.. geloof je er niet in dan weet je niet wat je na de dood te wachten staat das toch ook eng???
ik geloof in een hemel en hel..
en ik ben blij met de hemel en dus niet bang voor de dood.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-06 23:41

Blokje, leef jij volgens het oude testament? Ik heb altijd geleerd dat God liefde was en dat gelovigen zeker niet hun medemensen doden, maar ik heb meer met de gedachtegang van het nieuwe testament.
En als je zo graag iemand wil laten boeten voor het leed wat jou is aangedaan door de dood van je familielid, waarom geef je dan het werk uit handen? je zegt dat je er geestelijk aan kapot zou gaan, maar denk je dat die beul geen last heeft van dat soort gevoelens?

Waarom zie je het niet als de ultieme wraak? Een soort van alternatief steningen? Daar hielp iedereen aan mee, dat staat in het oude testament. En in het oude testament heb ik bijna nooit iemand over schuldgevoelens horen praten. Blijkbaar verbind men nu toch meer waarden en normen aan het doden van iemand. Voor mij best gek, zeker gezien de toenemende vraag naar het herinvoeren van de doodstraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 23:51

Moordenaars die in koele bloede iemand gedood hebben zijn niet helemaal 100%, dat is in mijn ogen wel zeker. Mensen die echter in koele bloede durven te zeggen dat deze 'moordenaars' zelf geen recht meer op een leven hebben en ook maar vermoord moeten worden, zijn in mijn ogen niet veel haren beter.. En wat is de achterliggende gedachte? Omdat hij iemand vermoorde heeft hij zelf geen recht meer op een leven, en moet hij ook maar dood? Dus een winkeldief gooien we voortaan niet meer in de cel, we zorgen er gewoon voor dat zijn hele handel of huis ook overvallen wordt en leeggeroofd, zodat hij zelf weet hoe het is?

Mensen die iemand vermoord hebben zijn psychisch niet in orde. Moeten we ze daarom maar afmaken? Als een hond die eens iemand gebeten heeft, die je maar een spuitje geeft 'want hij is vals'? Och, misschien liggen mens en dier dan toch niet zo ver van elkaar af als soms lijkt..
Pak het probleem bij de wortel aan, zorg dat zo iemand opgenomen wordt en behandeld, kijk wat iemand mankeert.. dat is in mijn ogen een menselijkere oplossing dan iemand af te maken. Natuurlijk moet er voor gezorgt worden dat zo'n iemand niet vrij komt terwijl er nog kans op herhaling is.. absoluut niet

En ik zeg niet dat moorden goed is.. ik praat niets goed. Alsjeblieft niet, zeg. Natuurlijk moeten moordenaars gestraft worden voor hun daden, maar wanneer je erachter staat dat deze moordenaars zelf ook vermoord worden.. ben je dan zelf veel beter, ook al moord jij niet daadwerkelijk iemand uit?
Iedereen verdient het om te leven. Zelfs al heb je een ander van het leven beroofd, hoe misselijk dit ook klinkt.

Verder is het natuurlijk zo dat de nabestaanden van de overledene waarschijnlijk het liefst de moordenaar dood zien. Althans, daar kan ik me wel weer iets bij voorstellen. Aan de andere kant hangt je eigen geluk niet af van het lot (of het (on)geluk) van een ander. Althans, dat zou het niet moeten doen. Je bepaald zelf je eigen geluk, een ander kan jou niet gelukkig maken. En wanneer je toch graag iemand wilt zien boeten voor zijn daden, is levenslang (geen NL-levenslang maar ECHT levenslang) een veel ergere straf dan de dood. Langzaam wegrotten, dag in dag uit hetzelfde liedje, dat is uiteindelijk ook geen leven meer..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 02:39

Ik ben voor de doodstraf, maar voel me niet geroepen om de injectie toe te dienen. Laat een ieder z'n eigen werk doen.

En ja, ik vind het dus ook rechtvaardig dat een moordenaar de doodstraf krijgt.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 08:45

Quellian schreef:
Ik ben voor de doodstraf, maar voel me niet geroepen om de injectie toe te dienen. Laat een ieder z'n eigen werk doen.

En ja, ik vind het dus ook rechtvaardig dat een moordenaar de doodstraf krijgt.

Niet geroepen? Leg dat eens uit. Ben je bang dat je het niet kunt of heb je er geen zin in?
Als je zo makkelijk over de doodstraf denkt, moet het toch makkelijk zijn zo'n niet-meer-mens dood te schieten? Het is eenvoudig iets te doden waar je geen respect voor hebt en wat je geen rechten als mens meer toekent. Als hij nog wel rechten als mens had, zou je hem niet doodschieten.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 09:15

Ik ben van mening, dat niemand het recht heeft om te moorden. Neemt iemand dit recht wel, dan vind ik dat de regering het recht heeft om die persoon de doodstraf te geven.
Ik ben dus voor de doodstraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 09:46

Blackstar, dat is gewoon tegenstrijdig. Niemand heeft 't recht om te moorden. Niemand = niemand. Nie-mand. Oke?

Maar, als iemand dat dan toch doet, heeft de regering ineens wel dat recht? Dat recht dat eigenlijk niemand heeft? Ziek

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 09:54

Citaat:
Als je zo makkelijk over de doodstraf denkt, moet het toch makkelijk zijn zo'n niet-meer-mens dood te schieten? Het is eenvoudig iets te doden waar je geen respect voor hebt en wat je geen rechten als mens meer toekent.

Hoe kom je erbij dat het makkelijk is om iemand te doden waar je geen respect voor hebt??

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:16

@Blokje: Hoe kan een christen een moordenaar vergeven als hij hem de doodstraf gegeven heeft? Jezus, in zijn beroemde "zij zeiden, maar ik zeg-rede" op de Olijfberg, vertelde hoe het oude testament verkeerd begrepen wordt, lees die maar eens na.

2000 jaar later leven wij westerlingen niet meer in een oog-om-oog tand-om-tand maatschappij, gelukkig. De reden waarom ik tegen de doodstraf ben, is omdat hij onomkeerbaar is.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:20

Een ander argument: uit onderzoek is gebleken van de doodstraf geen preventieve werking uitgaat. In landen/gebieden waar de doodstraf is ingevoerd, is niet minder criminaliteit Pling

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-06 13:22

Goof schreef:
Citaat:
Als je zo makkelijk over de doodstraf denkt, moet het toch makkelijk zijn zo'n niet-meer-mens dood te schieten? Het is eenvoudig iets te doden waar je geen respect voor hebt en wat je geen rechten als mens meer toekent.

Hoe kom je erbij dat het makkelijk is om iemand te doden waar je geen respect voor hebt??

Bij iemand waarvoor je geen respect hebt, heb je geen schuldgevoelens of zo iets als hij dood gaat. Je vind het niet erg als hij dood is.

Bestaan er trouwens recente onderzoeken in Nederland gedaan waarin werd gepeild hoe men tegenover de doodstraf staat?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:40

Citaat:
Bij iemand waarvoor je geen respect hebt, heb je geen schuldgevoelens of zo iets als hij dood gaat. Je vind het niet erg als hij dood is.

Het niet erg vinden als iemand dood is, is iets compleet anders dan zelf iemand dood maken. Of zie ik dat nu verkeerd?
Ik vind het een beetje vreemd dat je dit zomaar kunt zeggen.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 13:45

LZP --> NM

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:33

Ik ben absoluut tegen de doodstraf. Geweld los je niet op met geweld en een moord los je niet op met een moord. Wie zijn wij om te bepalen wanneer iemand mag leven en wanneer niet!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:35

Mensen we gaan een beetje offtopic... De vraag was hier niet of je voor of tegen de doodstraf bent, maar of je hem, stel dat hij tot de mogelijkheden behoorde in Nederland, zou willen uitvoeren... Reacties als 'ik ben tegen de doodstraf' en verder niks voegen dus niet zo veel toe aan het topic Knipoog

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 15:37

Neeh natuurlijk zou ik het dan niet uitvoeren.. dat is dan toch tegen mijn principes in.. Lijkt me logisch als je zegt pertinent tegen te zijn.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 18:21

Gaby schreef:
Ge-inspireerd door het topic "Een stelling over de doodstraf" heb ik twee vragen aan de Bokkers. Ik heb in dat topic vrij veel mensen voor de doodstraf gezien. Hun goed recht om voor te zijn, al ben ik tegen. Ik vroeg me echter af...

Stel, iemand vermoord jouw beste vriend/moeder/tante. Het vonnis is uitgesproken; hij krijgt de doodstraf. Jij krijgt een aanbod: jij mag hem de kogel of het spuitje te geven. Doe je dat of laat je het iemand doen van wie het het werk is? Waarom doe je dat (niet)?

DAt is erg moeilijk want je kent jezelf niet in die situatie. De vraag is of je er voor terugdeinst, of dat je dermate met haat, woede en verdriet vervuld bent dat je daar inderdaad toe in staat bent.

Gaby schreef:
Stel, iemand vermoord iemand die jij niet kent. Het vonnis is uitgesproken; hij krijgt de doodstraf. Jij krijgt een aanbod: jij mag hem de kogel of het spuitje te geven. Doe je dat of laat je het iemand doen van wie het het werk is? Waarom doe je dat (niet)?
Vind je het doden van een moordenaar rechtvaardig of niet?

Ook dat is een mij onbekende situatie. Mogelijk ben ik er wel degelijk toe in staat. Maar die persoon moet wel iets gedaan hebben wat in mijn ogen verschrikkelijk is en dwars door mijn ziel snijdt. En sommige dingen raken mij harder dan andere en dat speelt ook een rol. Daarnaast de afweging van het gevaar van die persoon in de toekomst in de samenleving.

blokje schreef:
c_just_me1 schreef:
nee! sorry maar ik vind de doodstraf voor moordenaars zwaar oke.
Tuurlijk je vermoordt mensen, maar als je ziet wat voor gevaar zij zijn voor de samenleving! liever 1 dood dan 20

helemaal met je eens..

Caira schreef:
Maar de beul is dan toch geen haar beter? Die dood ook iemand!

MAar redt daarmee het leven van 20 andere mensen! En dan zou ik dat toch doen.

c_just_me1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 19:02

kijk je kan denk ik wel moeilijk mensen vinden die voor hun werk beul willen zijn..
Maar als je het bekijkt je hebt er ongeveer maar 1 of 2 nodig in *neem bijvoorbeeld* NL.
Hoeveel criminelen worden veroordeeld voor het vermoorden van mensen? ik weet het zelf niet, maar ik weet wel dat het er meer zijn dan 1 of 2.

ik blijf bij mij motto: behandel andere zoals je zelf behandelt wilt worden!
Als jij een moordenaar bent, behandelen wij je ook zo!