Wie is beter? De mens of het dier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:20

ben ik de enige die de vergelijking tussen mens en dier absurt vind? dat is toch niet met elkaar te vergelijken. wij mensen zijn met veel meer, hebben veel meer macht en zijn ook nog eens veel slimmer. vandaar dat het zo uit de hand loopt, maar dat maakt me mens toch niet per defenitie slechter dan een dier.
neem bijv. onze sociale zekerheid, dat zie ik dieren nog niet doen. opkomen voor de zwakkere kennen mijn paarden niet.
dat wij niet altijd aardig zijn tegen onze dieren kan ik beamen, maar wat gebeurt er als je mij tussen een groep vleeseters zetten zet.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 17:21

JE hebt wel dieren die voor zwakkeren opkomen hoor.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 18:25

MRmichiel schreef:
wij mensen zijn met veel meer

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:12

Het is dus het recht van de massa. Nou, dat zal de wereld goed doen....

Verosjaak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-06 19:13

zelf eet ik ook vlees. en vind dat je nou eenmaal in de natuur de vleeseters heb en graseters en allebei. dus een dier doden voor voedsel is niet erg. Wat ik wel dom vind is bijvoorbeeld deze gedachte gang: Het ene koe word geslacht om het vlees en de rest gooien we weg of voeren we aan andere dieren. Terwijl de andere koe geslacht word om zijn huid. En de rest gaat naar leeuwen en dergelijk in dierentuinen. Kan je net zo goed 1 koe slachten en daar allebei de dingen voor gebruiken. Dus huid als vlees.

En dan de kwestie van het levend villen. dat is egt ziekelijk en verschrikkelijk en nog veel erger maar heb er egt geen worden voor. Vind dat zo zielig de eikels.

@desiree: Amen

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:32

Gatverdamme, ik heb dat filmpje gezien. WALGELIJK! Meer dan walgelijk! Geen woorden voor. Ik krijg daar acute moordneigingen van. Als het kon ging ik daar nu heen en maakte ik die mensen 1 voor 1 af, op dezelfde manier als ze met die dieren doen.
Ik schaam me ervoor dat ik een mens ben als ik dat filmpje zie...

Ik weet het, ik had misschien beter niet kunnen kijken, maar ik vind dat je je ogen niet mag sluiten voor dierenleed en er wat aan moet doen.

Lijkt me duidelijk dat ik dieren veel en veel hoger acht dan mensen. Wij zijn goed beschouwd de beesten onder de dieren.
Ja, ook wij zijn maar gewone zoogdieren die misschien iets slimmer (eerder DOMMER) zijn dan dieren.

Dieren nemen wat ze nodig hebben en verder niet. Wij mensen nemen meer dan we nodig zijn en helpen zo onze leefomgeving naar de kl*ten.

Doden en gedood worden hoort bij het leven. Dat is de natuurlijke kringloop. Daarom heb ik er ook geen problemen mee dat wij vlees eten of dat bijv. een leeuw de jongen van zijn verjaagde/gedode rivaal dood. Dat is de natuur en zo houden we elkaar en onze soort in evenwicht.

Waar ik niet tegenkan is meer nemen dan je nodig bent. Dus bijv. alleen een koe slachten om het vlees en de rest niet gebruiken. Zonde voor het dier!

Dan de kwestie van de dierentuinen:
Ik ben niet tegen dierentuinen. Doordat er dierentuinen zijn, zijn sommige diersoorten (nog) niet uitgestorven. Maar ja, als wij niet zo rücksichtloss met de natuur omgegaan waren, waren als die fokprogramma's e.d. niet nodig geweest.
Wat ik wel vreselijk vind is als je een olifantenstier ziet weven omdat hij afgescheiden staat van de olifantenkoeien en daar graag heen wil. Je ziet 't arme dier dan niks anders doen... Of wolven die keer op keer hetzelfde rondje lopen, uur na uur. Hoe mooi de verblijven tegenwoordig ook zijn, hoe veel ruimte de dieren ook krijgen, niks kan tippen aan de vrije natuur.

Ik houd er niet van om dieren in hokjes te stoppen en probeer dan ook mijn dieren zoveel mogelijk vrijheid te geven. Ik weet/zie dat mijn katten het reuze naar hun zin hebben hier, maar ze weten dan ook niet beter. Bovendien zijn ze in principe vrij om te gaan en staan waar ze willen. Als hun weg willen lopen kunnen ze dat doen. Wij houden niet 24 uur per dag toezicht op ze. Waarom ze dan toch niet weg gaan?

Wat betreft de paarden, ik vind dat men het aan paarden verplicht is om ze zoveel mogelijk buiten te zetten. Het is een loopdier, een dier dat graag in de buitenlucht vertoeft, graast met soortgenoten enzovoort. Voor een dier wat zoveel voor ons doet vind ik dat we verplicht zijn wat terug te geven. Onze huidige gedomesticeerde paarden zouden niet meer in de vrije natuur kunnen overleven. Daar zijn ze niet wild genoeg voor.
Maar goed, in principe heeft het paard er niet om gevraagd bereden te worden door ons.

Da's ook typisch mens-eigen, willen heersen over van alles en nog wat.

We vinden onszelf zo slim, maar wat doen we? Juist.................

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:34

Waarom deze vergelijking?

Napie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:21

Als ik mijn werk even ten voorbeeld neemt dan zie ik daar een heel mooi voorbeeld waarom dieren in sommige opzichten boven mensen staan:
ik werk namelijk op de kraamafdeling in het ziekenhuis. Mensen krijgen wel de meest onnozele jongen van alle zoogdieren. Een mensen baby kan namelijk niks zelf alleen poepen, plassen en krijsen. Staat een veulen na een half uur op de benen en gaat hij vanzelf naar de tepel toeom te drinken, een mensenbaby moet daar geheel bij geholpen worden. Mensenmoeders hebben trouwens ook maar weinig van het natuurlijke instict over. Borstvoeding wordt vaak maar moeilijk over gedaan. Heel vaak als ik een zwanger vraag: wat voor voeding ga je geven; krijg ik als antwoord: borstvoeding..... als het lukt.
Wel eens een kalf moeilijk zien doen aan de borst?

naturehorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 09:39

Ik vind dieren beter. Ze zijn gevoelig en geven precies aan wat een mens nodig heeft. Ik denk dat de mens zich steeds meer verhard. Maar goed dat is dan wel deels een steriotype beeld. Maar dieren blijven altijd iets van liefde en goedheid in zich hebben. Ze geven zoveel aan mensen. Een mens die er wat mee doet, kan er iets van leren en kan ook beter worden. Ik denk dat de mens dit ook wel als essentie heeft, maar de mens zit anders in elkaar en wordt door beinvloeding van buitenaf zeer beinvloedt.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:47

MRmichiel schreef:
ben ik de enige die de vergelijking tussen mens en dier absurt vind? dat is toch niet met elkaar te vergelijken. wij mensen zijn met veel meer, hebben veel meer macht en zijn ook nog eens veel slimmer. vandaar dat het zo uit de hand loopt, maar dat maakt me mens toch niet per defenitie slechter dan een dier.
neem bijv. onze sociale zekerheid, dat zie ik dieren nog niet doen. opkomen voor de zwakkere kennen mijn paarden niet.

Dat ben ik niet met je eens. Uiteindelijk blijken de dieren slimmer/verstandiger dan wij mensen, want welke andere levensvorm is zo achterlijk om zijn eigen leefomgeving te vernietigen??? (en dat van anderen).

Dus wat levert al die zogenaamde intelligentie ons uiteindelijk op? Een aardbol die het bijna niet meer trekt (overstromingen, gat in de ozonloog enz enz), oorlogen, hongersnood en telkens weer nieuwe dodelijke ziekten om ons maar duidelijk te maken dat we echt met teveel zijn.

Moet trouwens wel een beetje lachen om het feit dat je de sociale zekerheid noemt. Dat hebben dieren nl. helemaal niet nodig (en dat geldt voor wel meer dingen)

Ik zeg niet dat een dier beter is dan een mens of andersom. Duidelijk is wel dat de mens de domste levensvorm is.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 10:51

ruitje schreef:
Nog een toevoeging: dieren kennen wel degelijk zelfvernietiging.

Mannetjes leeuwen die een kudde veroveren maken de jongen dood.
Meerdere vrouwtjes dieren ( oa spinnen) maken het mannetje dood als er gepaard is.

Dat zal ongetwijfeld een goede reden hebben. Het zal niet zo zijn dat er dan in de Junglecourant over een "familiedrama" bij de familie De Leeuw wordt geschreven. Dit schaadt de populatie niet.

Dat het spinnenmannetje gedood wordt heeft misschien te maken met het feit dat je zo 'inteelt' tegen gaat. Ik verzin maar wat

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:19

ellenlouise schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Uiteindelijk blijken de dieren slimmer/verstandiger dan wij mensen, want welke andere levensvorm is zo achterlijk om zijn eigen leefomgeving te vernietigen??? (en dat van anderen).

als je het zo bekijkt geef ik je gelijk, maar daar pak je gelijk het punt waarom ik deze vergelijking niet begrijp. een dier heeft ook niet de macht om zijn eigen levensvorm te vernietigen. dus dan zijn ze zowieso beter. aangezien wij mensen met zoveel zijn dat het haast niet ander kan.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:26

hm nou weet ik weer niet of ik jou wel helemaal snap

Maar op zich heeft het weinig zin om dieren en mensen te vergelijken (en eigenlijk net zo min om paarden en mieren te vergelijken), vandaar dat ik het maar over 'levensvorm' heb.

Karl66

Re: Wie is beter? De mens of het dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 11:54

Wat een ongelofelijke onzindiscussie, het enige grote verschil tussen mensen en dieren is dat wij intelligentie bezitten en daarom zowel goede als slechte dingen op veel grotere schaal doen.

Een leeuw die jongen dood om zijn eigen genen meer kans op voortbestaan te geven doet exact hetzelfde als mensen die een oorlog beginnen om de kans op het voortbestaan van hun groep te verbeteren. Het enige verschil is dat wij als mensen door onze intelligentie dit principe zo ver doorgevoerd hebben dat we ondertussen de hele wereld kunnen vernietigen als we dat zouden willen.

Nog even een paar dingen vanwege opmerkingen die hier geplaatst zijn. Dus roofdieren zijn nog dommer dan mensen want hun jongen worden met gesloten ogen geboren.

Hoe zit het met mierenkolonies in zuid-Amerika die alles, maar dan letterlijk alles wat ze op hun weg tegenkomen vernietigen?

Hoe zit het met sprinkhanenplagen in Afrika?

Of tellen we insecten niet mee omdat die niet aaibaar zijn?

moes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:09

moes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:12

maar moet karl66 in wat opzichten ook gelijk geven...

Ronnoz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:12

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 12:45

Karl66 schreef:

Er zijn ook zat mensen die niet erg aaibaar zijn....

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:20

ellenlouise schreef:
Karl66 schreef:

Er zijn ook zat mensen die niet erg aaibaar zijn....

Vandaar dat veel mensen dieren dan ook beter vinden

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 13:57

Nerwen schreef:

Ik weet het, ik had misschien beter niet kunnen kijken, maar ik vind dat je je ogen niet mag sluiten voor dierenleed en er wat aan moet doen.
.............

Ik sluit mijn ogen niet voor dierenleed en ik weet dat het er volop is. Maar ik ga dit filmpje toch niet kijken. Ik weet dat die dingen namelijk gebeuren en dat is erg genoeg. WAnt wat voor verschil maakt het als je er wel of niet naar kijkt? Voor die dieren niets. Voor mij alles. Mijn bloeddruk, mijn hart, en mijn nachtrust......
babe schreef:
Waarom deze vergelijking?

Misschien van wege de menselijke arrogantie en om iedereen eens goed aan het denken te zetten over hoe we met dieren omgaan?

Karl66 schreef:
Wat een ongelofelijke onzindiscussie, het enige grote verschil tussen mensen en dieren is dat wij intelligentie bezitten en daarom zowel goede als slechte dingen op veel grotere schaal doen.

?

Nogmaals Karl, maakt intelligentie je dan per definitie BETER?

Zijn intelligente mensen dan ook belangrijker dan minder intelligente mensen?

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:05

Hmmm... wat een topic

Maar ik moet bekennen... ik heb liever dieren dan mensen om mij heen

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:24

AFgezien of mensen al dan niet beter zijn dan dieren of vice versa, het blijft een feit dat mensen erg gecompliceerd zijn in de omgang met dieren. Dieren zijn zo lekker straight. En dat is wel eens een verademing hoor.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:37

In elk geval zijn dieren niet achterbaks.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:40

Dat bedoel ik! What you see is what you get. Bij mensen waardeer ik dat, als ze die eigenschap hebben. OMdat het zo'n eerlijke eigenschap is maar ook een zeldzame.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-06 14:42

En zo zijn er nog meer vervelende menselijke eigenschappen die dieren niet kennen. Ik heb er zelf ook nog wel een paar die ik kan missen als kiespijn