De jeugd van tegenwoordig...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zunzuncito

Re: De jeugd van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:16

Urielle, het blijft toch jammer dat als jij het zo schrijft, het allemaal heel logisch klinkt, maar als je dan gaat denken dat je dit wel voor de rest van je leven kan onthouden...dan gaat dat dus niet. het lijkt wel of dat je hoofd het liefst vol wil zitten met dingen die geen duidelijk nut hebben en dat alle werkwoorden die kunnen eindigen op -d, -t en dt in de hersen-biobak terecht komen.
Bedoeld, bedoelt, bekend, bekent, hun/ze; ik lijk wel een neanderthaler als ik bedenk hoeveel tijd ik nodig heb alles even te moeten scannen...en dan willen een stel jeugdigen het NOG onlogischer gaan maken met hun 0's en u's...

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:20

Hihi, ik kan me der wel lang mee bezig houden

Heb een paar nichtjes op msn en ben uren bezig om te ontcijferen wat ze nou precies daar hebben staan

Wjnmk ( wil je nooit meer kwijt)

En DaN idd VaN D3ze Rar3 Ding3n

Nee mij niet gezien maarja... ben ook 22

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:23

Ik heb moeite met groter als/dan ik/mij. Die blijft bij mij niet hangen.
Maar Breezertaal krijg ik net ontcijferd (dit eindigt op een d want de VT is 'ontcijferde'), ik vind het soms net geheimschrift!

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:23

En de jeugd van tegenwoordig heeft een nieuw woordje geleerd: Dyslexie (schrijf ik het zo goed?) Iedereen heeft het ineens, en dat is een perfecte excuus om niet eens je best te doen om een begrijpelijke stuk tekst neer te zetten!

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 10:25

Jhahahahahahhaha, goed excuus

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:27

Ik moet overigens zeggen dat ik principieel géén MSN heb. Ik zou me alleen maar kapot ergeren. Als ik iemand wil spreken bel ik of ga ik even langs.
(Hihi, dat is ook een leuke: veel mensen ´irriteren zich ergens aan´. )
Tegenwoordig is het hier soms wel erg ver heen op bokt, geen interpunctie, hoofdletters, compleet foute schrijfwijzen...
Maar ik geloof dat ook de niet-jeugd er zo nu en dan echt een potje van maakt.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 10:30

Ik ben ook bijna nooit op MSN, het is dat ik het mijn moeder heb aangepraat. Dat scheelt namelijk nogal wat in telefoonrekeningen. Bovendien heb ik geen tijd om online te zijn. Het meisje dat mijn pony af en toe verzorgd (zien mijn profiel voor foto's) spreekt ook die "Breezertaal" op MSN..En die winks maken het er ook niet echt gemakkelijker op. Het is soms meer een puzzeltocht dan een conversatie!

Zunzuncito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:34

Urielle schreef:

Soms leren vriendjes je toch nog iets goeds, blijkbaar. Ik heb een relatie gehad waarbij, als ik weer eens "groter als" zei, vriend steevast "dan" murmelde. Na een jaar is de relatie uitgegaan (rrraarrrr), maar ik zeg het nu wel goed...
Dat met die 3-tjes i.p.v. een e is ook slim bedacht, Cyntje...maar waarom gebruiken? Ik ben blijkbaar te oud het nut ervan in te zien.
Dyslexie is inderdaad een jeukwoord voor me, ook al geef ik toe dat ik altijd hikkend van het lachen achter mijn PC zit als mijn vriendin met dyslexie een mail schrijft..."totale chaos in hoofd wordt perfect overgebracht op beeldscherm".

Cyntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:39

ik gebruik die 3tjes niet hé? ff voor de duidelijkheid

Mijn nichtjes en hier op bokt enzo...

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:42

Urielle schreef:
Maar Breezertaal krijg ik net ontcijferd (dit eindigt op een d want de VT is 'ontcijferde'), ik vind het soms net geheimschrift!

Ik wil het niet eens ontcijferen! Ze schrijven maar normaal, en anders dan maar niet. Ook ik krijg wel eens iemand op msn die andere letters en cijfers gebruikt, ik vraag of ze normaal Nederlands willen schrijven en anders klik ik ze weg.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:45

ja gelukkig praten niet alle jeudigen zo anders zou ik echt knetter worden! ik vind het zelf ook hoogst irritant!!!

maarja

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:47

Vanessa24 schreef:
Urielle schreef:

Ik wil het niet eens ontcijferen! Ze schrijven maar normaal, en anders dan maar niet. Ook ik krijg wel eens iemand op msn die andere letters en cijfers gebruikt, ik vraag of ze normaal Nederlands willen schrijven en anders klik ik ze weg.

Ik doe de lerarenopleiding, er staan wel eens dingetjes onder proefwerken enzo, dus ik doe nog steeds mijn best

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 10:56

Maar wat raar dat er gezegd word dat je helemaal niet meer op spellingsfouten en grammatica hoeft te letten.

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:01

Silvaantje schreef:
maar dat wil nog steeds niet zeggen dat iedereen zo is.. ik ben ook 'jeugd' maar heb een hekel aan breezertaal..

Inderdaad!

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 11:05

Naast het schrijven van dat rare taaltje hebben de meeste jongeren ook nog eens een ontzettend grote mond gekregen! Ik was laatst op een babyshower van een kennis van mij, daar stonden de kinderen gewoon hele takken uit de heg te trekken en er stond een moeder bij, gewoon te kijken!!! Nou, ik trek mijn mond dus wél open als die kleine snotapen een eigendom van iemand anders lopen te molesteren! Ze worden gewoon niet meer opgevoed!!

Gister kwam ik terug met mijn hondje van zijn wandeling, komt er net een groep kids langs van de basisschool achter mijn huis. Krijg gewoon opmerkingen over mijn "tieten" van die kleine kinderen en de juffrouw houd stijf haar mond!!

*zucht*

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 11:12

Maak me er eigenlijk best wel zorgen over...

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:16

En terecht dat je daar zorgen over maakt, dit gaat veel verder dan alleen het slecht beheersen van de Nederlandse taal.
Het gedrag is totaal anders, ook ik krijg opmerkingen over mijn borsten van kleine kinderen. Ik denk dan wel eens: 'hun zijn net van hun borstvoeding af, en hoor ze eens praten'. En de opmerking: 'ze weten nog niet wat ze zeggen', daar durf ik niet meer mee eens te zijn'.

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 11:19

Ik heb (in een grijs verleden) even bij de Mc Donalds gewerkt, dara kwam zo een jongetje van 11 naar me toe dat ik maar eens even mee naar de wc moest komen en de rest kan je je vast wel bedenken... *zucht*

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-06 11:20

Inderdaad ze weten maar al te goed wat ze zeggen!
De ouders praten het gedrag van hun kinderen goed, omdat ze zelf gefaald hebben om ze goed op te voeden.

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:21

Daar ben je lekker klaar mee, dat was vast niet de eerste en de laatste keer dat je zo'n opmerking hebt gekregen.

Leo3hoekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:29

Ik heb er net een heel artikel over gelezen, de term Breezersletje of Breezermeisje komt van het feit dat deze meisjes op hun 13/14e al uitgaan en dan voornamelijk veel bacardi breezer drinken. En niet vies zijn van veel fisiek contact met jongens. (komt ongeveer letterlijk uit het artikel)

Ik vind het zonde dat de Nederlandse taal zo gebruikt wordt.
Ik ben niet perfect in de spelling en gramatica van het Nederlands, en ik vind ook dat sommige dingen achterhaald of ouderwets zijn, zoals niks (met ks) ik schrijf liever nix (met een x dus) en dat soort dingen.
Ik vind het wel verschikkelijk als mensen "hun zeggen" zeggen. Het is zij zeggen, zij deden enz.
echt vreselijk irritant.
voor de rest heb ik hetzelfde probleem als Urielle dus met het beter als/dan mij/ik (het is beter dan ik... maar ik zeg het heel vaak fout)

Zunzuncito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 11:41

Leo3hoekje schreef:
...en ik vind ook dat sommige dingen achterhaald of ouderwets zijn, zoals niks (met ks) ik schrijf liever nix (met een x dus) en dat soort dingen.

Volgens mij is jouw definitie van 'ouderwets' juist de reden dat wij elkaars berichten hier kunnen lezen: we schrijven allemaal hetzelfde. Anders zou het ook logisch zijn dat Breezertaal geacepteerd zou moeten worden; degenen die dat gebruiken, vinden de volledige Nederlandse schrijfwijze blijkbaar ouderwets en hun aanpassingen zijn dan gewoon wat extremer dan die van jou...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 12:09

Vanessa24 schreef:
Maar wat raar dat er gezegd word dat je helemaal niet meer op spellingsfouten en grammatica hoeft te letten.

Het was maar een voorstel voor aanpassing van de talen he, het is er nooit doorgekomen denk ik

Ik geef *gelukkig voor de kinderen * geen talen.

__Tiientje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:49

Silvaantje schreef:
maar dat wil nog steeds niet zeggen dat iedereen zo is.. ik ben ook 'jeugd' maar heb een hekel aan breezertaal..

Hier nog 1 .

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 13:52

Urielle schreef:
Vanessa24 schreef:

Het was maar een voorstel voor aanpassing van de talen he, het is er nooit doorgekomen denk ik

Ik geef *gelukkig voor de kinderen * geen talen.

Daar zijn de kinderen wel gelukkig mee denk ik
Ik zou zowiezo geen lerares willen zijn in deze tijd, de kinderen zijn te bijdehand, en niet eens meer op een leuke manier.
Toch super dat er nog steeds mensen zijn die kinderen wel graag wat willen leren!