Stemrecht vanaf 16 jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 19:56

Rupsje schreef:
Tegen.
De meeste 18-jarigen weten al niet eens wat er speelt in de politiek, laat staan dat 16-jarigen zich ermee bezig houden. Nee hoor, laat maar lekker op 18 jaar staan

Hier ben ik het mee eens. Met daarbij dat sommige 18+ jarigen al een bepaalde stemkeus maken alleen om te rellen, en ik denk dat dat nog veel meer gebeurt op jongere leeftijd.

Espoir_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 22:54

Ik ben zelf 16 en voor mij hoeft dat dus allemal niet. Wat denk je man, dat 'kinderen' van 16 daar zich al zoveel mee bezig houden? Die hebben er gewoon geen verstand van en dat vind ik van iemand van 18 al niet..

ja_nee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 15:39

Rupsje schreef:
Tegen.
De meeste 18-jarigen weten al niet eens wat er speelt in de politiek, laat staan dat 16-jarigen zich ermee bezig houden. Nee hoor, laat maar lekker op 18 jaar staan

Klopt

Overigens kan ik me voorstellen dat iemand zich niet in de politiek zal verdiepen als hij toch niet mag stemmen. Misschien dat dit sneller gebeurd wanneer je ook stemrecht hebt!

Anne_Baukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 16:54

Vende schreef:
Met "de jeugd van tegenwoordig" ?
Nou nee.

"Politiek? Wasda ken juh dah eetuh?"

hahaha,
Nee, ik zie mezelf ook nog niet stemmen.
Zou niet weten wat ik moest stemmen..
Zullen niet-serieuse zestienjarigen, ook stemmen. Dat zie ik niet zo zitten..
En anders kiezen ze meestal toch hetzelfde wat de ouders ook kiezen.

fourth

Re: Stemrecht vanaf 16 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:16

Ik vind dat er dan meer voorlichting zou moeten komen, en dan niet op zo'n schoolse manier maar écht dat ze gemotiveerd raken om zich er in te verdiepen. En daarna een of andere test, om erachter te komen of de zestienjarigen echt weten waar ze het over hebben.
Degenen die er geen zin in hebben of zakken moeten dan natuurlijk niet gaan stemmen.
Maar goed, leeftijd zegt niet zoveel, er zijn zoveel ouderen die-maar-wat-doen.

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:17

Eh ik was een jaar geleden trouwens zestien, nouja het persoonlijke voornaamwoord WE kan natuurlijk niet meer he

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:07

Ik ben tegen.
Ik ben 18 en het interesseert me nog helemaal niks, laat staan een 16-jarige.

ik_jolanda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 22:26

Kwadraatje
Dus omdat jij op de 18e niet geboeit bent, zijn alle 16-jarigen dat ook niet. Vreemde redenatie.

Ik ben 16 en het boeit mij wel. Vind op zich niet dat iedereen van mijn leeftijd zou moeten stemmen, maar mss is meer voorlichting op scholen een idee?

Dreamer_S

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:30

Vende schreef:
Nou nee.

Nouja, waar slaat dat op?

Alsof iedereen hetzelfde is!!
Er zijn zat volwassenen die zelf niks van de politiek begrijpen.

Espoir_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:31

Silvaantje schreef:
Vende schreef:
Nou nee.

Nouja, waar slaat dat op?

Alsof iedereen hetzelfde is!!
Er zijn zat volwassenen die zelf niks van de politiek begrijpen.

Wel mee eens, maar toch denk ik dat ze verstandiger zijn als ze het gewoon op 18 laten staan, de meeste van 16 komen net kijken! ( Ja en ik praat ook over mezelf! )

karton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:32

Ik ben ook 16, en ik zit er echt niet op te wachten om te gaan stemmen. Het is niet dat ik niet weet wat er in de grote lijnen afspeelt in de politiek, maar om te gaan stemmen weet ik eeecht niet genoeg.

Dan word het denk ik meer de ouders die zeggen dat hun kind op een bepaalde partij moet stemmen.

Laat maar mooi zo als het nu is

Bas232

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:44

Kinderen moeten snoepjes eten en niet mogen stemmen.....
Zelfs 18 jarige zijn nog kinderen.

Mzz_emmatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:49

Tegen..
Ik vind dat veel jongeren op hun 16e nog niet zo'n belangrijke beslissing kunnen nemen,
een groot deel wel hoor!
Maar ik denk gewoon dat veel ervan het als een lolletje zien,
en het een beetje flauw zullen doen..
En waarom zouden ze het opeens naar 16 verlagen?
Het is toch goed zo..?

supertygetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 03:27

Ik ben nog steeds niet speciaal voor het stemmen met 16, maar ik denk niet dat 18-jarigen zoveel beter kunnen stemmen dan 16-jarigen. Bovendien denk ik niet dat het veel 16-jarigen interesseert, en zullen er dus denk ik niet heel veel stemmen. De mensen die het wel interesseert en wel zouden stemmen, zouden er wel redelijk goed overnagedacht hebben.
Verder blijf ik er ook bij dat 16-jarigen met een baantje al wel belasting betalen...

Maar, ik denk dat het gewoon niet nodig is dat mensen dan al stemmen. Het gaat volgens mij prima zo.

xx_Merle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 09:25

\Sja ik denk zelf dat mensen van 16 jaar gewoon doen wt hun ouders kiezen ( k ben nu 17 .. en verdiep me op het moment nog niet echt daarin ) Maarja ik weet t niet hoor..

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:59

Daphnezz schreef:
Ik wist al heel goed wat ik van de politiek vond toen ik 16 was, en dat lijkt me behoorlijk normaal. We leren toch allemaal maatschappijleer of niet?

ik ben 16, en heb een duidelijke mening over bepaalde zaken omtrent de politiek, maar dat geld jammer genoeg niet voor iedereen.
Er lopen nog heel wat mensen van mijn leeftijd rond die echt maar wat lopen te roepen en verder geen idee hebben van de hele politiek.
Het lijkt mij dan ook niet verstandig, het is goed zoals het nu is

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 19:22

ik_jolanda schreef:
Kwadraatje
Dus omdat jij op de 18e niet geboeit bent, zijn alle 16-jarigen dat ook niet. Vreemde redenatie.

Ik ben 16 en het boeit mij wel. Vind op zich niet dat iedereen van mijn leeftijd zou moeten stemmen, maar mss is meer voorlichting op scholen een idee?

Ik zeg het misschien een beetje verkeerd.
Maar wat ik bedoel is dat een hele hoop 18-jarige het niet boeien en dus niet stemmen.
Als de leeftijdgrens lager wordt heeft dit dus geen nut.

Snap je?

ruiterinrust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 03:12

Hmm, mooiste zou zijn om het stemrecht te verkrijgen als je toch enige kennis hebt van de implicaties die je stem heeft op het te voeren beleid in Nederland en tevens in staat bent om een (zelfstandig) oordeel te vellen en de reikwijdte van een stem op de partij waarop je je stem uitbreng te overzien. Het is me duidelijk dat dit niet te realiseren is, maar het zou in mijn ogen wel het belangrijkste criterium zijn. Je kan je afvragen of uberhaupt iemand aan deze voorwaarden kan voldoen, door de vormgeving van ons kiesstelsel.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-06 17:34

Ik ben 40 en mijn vrouw vind me nog steeds een kind

Waar zijn de snoepjes?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 19:40

Ik vind van niet.. Veel 16-jarigen weten niet veel van de politiek, hoe kunnen ze dan gaan stemmen?
Het is jammer dat het per persoon verschilt; De ene interesseert zich in de politiek en kan niet wachten om zíjn stem te laten horen, bij de ander weer niet.

Maarja, je kan natuurlijk niet zeggen: Jij wel en jij niet!!

Laat het maar gewoon op 18jr. staan.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 22:48

Neuh... gooi de leeftijd eerder nog wat omhoog...

Perzik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 15:18

Tegen, want dat zou dan betekenen dat ik nu al zou moeten stemmen. Ik ben er nog niet eens mee bezig laat staan dat ik ga stemmen. Zo krijg je echt rare uitslagen omdat sommige dan erheen gaan en gewoon op een knopje gaan drukken bijv. Ik zou het ook eerder omhoog doen dan omlaag!

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-06 15:50

Volgens mij zouden een heleboel jongeren die de politiek niet echt interesseert wel stemmen,maar dan zouden ze stemmen wat hun ouders ook stemmen....

En ik vind zelf dat stemrecht vanaf16 jaar wel erg jong is...

zilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 21:41

Ik denk dat de meesten van 16 jaar amper wat over politiek weten. Op die leeftijd begin je juist net wat meer met datsoort dingen te maken te krijgen (maatschappijleer op school en het journaal kijken enz).

Zelfs nu ik bijna 18 ben, zal ik me er echt in moeten gaan verdiepen wil ik een zinnige stem uitbrengen. Waarschijnlijk gaan er idd veel 16-jarigen gewoon mee in de stem van hun ouders dus zou het niet veel nut hebben. Natuurlijk is er ook een deel dat zich op die leeftijd juist wel bezighoudt met politiek, maar de meerderheid echt niet als ik zo naar de mensen in mijn omgeving kijk.

Toen we vorig jaar politiek gingen behandelen in de klas was er geen normale discussie op gang te brengen en wanneer de leraar een vraag stelde bleef het pijnlijk stil... gewoon omdat we er nog niks over wisten!

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-06 23:15

de 16-jarigen van tegenwoordig moeten ze echt niet laten stemmen hoor (zegt de 15-jarige)

ik ben een van de weinige jongeren die nog een beetje verantwoordelijksheidgevoel heb enzo
van politiek kennen we ook amper iets

ik hoop dus dat die regel er niet doorkomt