Asielbeleid moet soepeler?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Asielbeleid moet soepeler?

Ja
3 (20%)
Nee
12 (80%)

Totaal aantal stemmen: 15

Whiz

Re: Asielbeleid moet soepeler?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 13:49

ShirleyA schreef:
Ok, naar voor die jonge. Maar wat is de rede dat hij nu in NL moet kunnen wonen dan? Als al dat soort 'gevallen' hier komen gaat dat echt niet lukken. Hoe naar zijn ervaring is voor mij is het geen rede om hem hier te laten blijven. Niet omdat ik t hem niet gun, maar omdat het hier uit de hand gaat lopen als alles en iedereen maar hier gaan wonen/leven. Wat niet kan kan niet. En ik vind het een normale zaak dat diegenen die ons land besturen zorg dragen dat het hier leefbaar blijft. Stel je eens voor hoe het hier zou zijn als we hier met 2 x zo veel mensen moeten leven? Ik moet er niet aan denken, dat is een onhaalbare zaak.

Onzin, ik vind het wel haarlbaar dat wij politiek vluchtelingen opvangen. Ten eerste om te zorgen dat ze uberhaubt kunnen verder leven. Ten tweede omdat politiek vluchtelingen vaak hoger opgeleid zijn en weer kennis meebrengen naar nederland en dat hun kinderen vaak naar Hoger onderwijs gaan. Het aantal nederlandse studenten wat HBO en Universiteit doet is jammer genoeg vrij laag. En ik zie Nederland liever als een kennis land. Dus wat mij betreft kunnen wij dat best aan.

Daar komt het ook nog bij dat er op het moment meer mensen sterven dan dat er baby's geboren worden. Dus met die drukte zal het ook wel een beetje meevallen.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:17

Het ging hier om t feit dat hij moest blijven of niet omdat hij het moorden v zijn oom niet letterlijk had gezien. Het heeft niets te maken met wel of niet politiek vluchteling te zijn. Zoals ik eerder al schreef vind ik dat we de echte politieke vluchtelingen moeten helpen. Niet iedereen die een moord heeft gezien danwel gehoord heeft. Daar is gewoonweg geen ruimte voor. Of er nu een hoger stervtecijfer is dan er mensen bij komen weet ik niet (ik heb daar eerder niets over vernomen), maar t feit blijft dat ik het in NL vol zat vind. Te vol om iedereeen toe te laten. Dan gaat de situatie er hier snel op achter uit.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:25

ShirleyA schreef:
Het ging hier om t feit dat hij moest blijven of niet omdat hij het moorden v zijn oom niet letterlijk had gezien. Het heeft niets te maken met wel of niet politiek vluchteling te zijn. Zoals ik eerder al schreef vind ik dat we de echte politieke vluchtelingen moeten helpen. Niet iedereen die een moord heeft gezien danwel gehoord heeft. Daar is gewoonweg geen ruimte voor. Of er nu een hoger stervtecijfer is dan er mensen bij komen weet ik niet (ik heb daar eerder niets over vernomen), maar t feit blijft dat ik het in NL vol zat vind. Te vol om iedereeen toe te laten. Dan gaat de situatie er hier snel op achter uit.

Uhm die jongen wil uit eindelijk blijven omdat hij bang is om zelf neer geschoten te worden door de militairen. Ik ken wel meer van dat soort verhalen. Je moet niet denken dat die militairen daar enigsinds medelijden tonen. Als de jongen in het huis was geweest was hij ook dood geschoten. En als hij met de zelfde naam moet terug keren naar het land van oorspong is er een grote kans dat hij alsnog dood geschoten zal worden. Dat valt bij mij toch echt onder politieke vluchtelingen.

Kyle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 18:28

Whiz schreef:
ShirleyA schreef:

Uhm die jongen wil uit eindelijk blijven omdat hij bang is om zelf neer geschoten te worden door de militairen. Ik ken wel meer van dat soort verhalen. Je moet niet denken dat die militairen daar enigsinds medelijden tonen. Als de jongen in het huis was geweest was hij ook dood geschoten. En als hij met de zelfde naam moet terug keren naar het land van oorspong is er een grote kans dat hij alsnog dood geschoten zal worden. Dat valt bij mij toch echt onder politieke vluchtelingen.

Maar er is gewoon geen plááts voor, snap je niet? Straks moet ík in een kleiner huis wonen zodat meneer toch maar in leven kan blijven

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:39

Whiz schreef:
Als de jongen in het huis was geweest was hij ook dood geschoten. En als hij met de zelfde naam moet terug keren naar het land van oorspong is er een grote kans dat hij alsnog dood geschoten zal worden. Dat valt bij mij toch echt onder politieke vluchtelingen.

Wellicht wel, maar daar ging de zaak niet over! Die ging over of hij kon blijven op grond van het feit dat hij de moord op zijn oom wel of niet echt had meegemaakt. Dat was dus een hele andere discussie in het artikel. En puur op gronde daarvan vind ik niet dat hij hier kan blijven. De kans dat hij daar doodgeschoten wordt is een heel andere discussie, maar die was niet aan de orde.
En zo zwart wit zijn de meeste zaken niet, was het maar waar dan was het allemaal een stuk makkelijker. Maar iedereen opnemen in dit kleine landje gaat niet. Het moet uit de lengte of uit de breedte. Maar de rek gaat er n x uit.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:48

@ShirleyA. Jah en Juist over het feit dat de discussie daarover gaat zou het beleid aangepast moeten worden. Want de discussie behoort over het feit te gaan dat deze jongen waarschijnlijk in levengevaar is.

Nee inderdaad zijn de meeste zaken niet zo zwart wit. Wat frapant dat jij dat zegt terwijl je het zelf nu zo zwart wit verwoord.

Er wordt ook niet gezegt dat iedereen zou moeten worden opgenomen in dit land. Maar dat het beleid soepeler zou moeten worden.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:18

Maar Whiz, als je hebt gelezen wat ik eerder had geschreven dan kan je weten dat ik vind dat het dan wel strenger moet worden, maar omdat daardoor de dringende zaken die hulp kunnen krijgen die nodig is. Als men strenger is met het toelaten v assielzoekers die puur voor t 'grote geld' komen, dan is er meer ruimte en geld voor de zaken die onze aandacht verdienen. En ja zo'n jonge die gevaar loopt om afgeschoten te worden moet hulp hebben, maar niet omdat ie zijn oom vermoord heeft zien worden. Dat vond ik geen punt v discussie. Het feit dat ie in levensgevaar is heb ik niet kunnen lezen (uiteraard wel bedacht, maar dat stond er niet).
Het beleid moet niet soepeler maar wel duidelijker. En ik denk dat als de zaken helderder zijn in t beleid dan ook de dringende zaken duidelijker boven komen drijven. En zo kunnen die geholpen worden, want dat dat nodig is vinden we alle 2.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:34

www.nu.nl schreef:
'Buitenlandse artsen verlaten Nederland'

Uitgegeven: 1 juni 2006 16:59

DEN HAAG - Minister Hoogervorst (Volksgezondheid) moet maatregelen nemen om te voorkomen dat buitenlandse artsen uitwijken naar Engeland of Duitsland. CDA, VVD, D66 en hebben minister Hoogervorst van Volksgezondheid daar donderdag tijdens een debat in de Tweede Kamer om gevraagd.

Het gaat voornamelijk om artsen die als vluchteling in Nederland zijn beland. Regels en langdurige procedures zouden het de dokters bijna onmogelijk maken om in Nederland passend werk te vinden. De fracties vinden dat kwalijk omdat voor de toekomst een tekort aan artsen dreigt.

Eind vorig jaar is nieuw beleid ingevoerd. Maar volgens Tweede Kamerlid Fatma Koser Kaya lijken de regels alleen maar averechts uit te pakken. Hoogervorst vindt het te vroeg om te concluderen dat de artsen in Nederland niet aan de bak komen

Jaja, echt een fijn en goed beleid hebben we hier. Dit is ook voor universiteiten geen onbekend probleem, het speelt ook bij getalenteerde studenten. Het beleid mag dan misschien 'duidelijk' zijn, het schiet zijn doel totaal voorbij. Er zijn genoeg sectoren die in de toekomst te maken krijgen met enorme personeelstekorten, maar hey: wij willen er geen mensen bij. Getalenteerde, hoogopgeleide mensen kijken wel uit om hier aan de slag te gaan.

Sinds 2003 hebben we hier al een negatief migratiesaldo. Nederland is het enige land in West-Europa wat dat heeft.

En academisch opgeleide vriendin van mijn huisgenootje zit al 4 maanden thuis omdat ze haar papieren niet geregeld krijgt terwijl ze al is aangenomen bij een bedrijf hier in Nederland (jaja, ze betaalt dus gewoon hier belastingcenten, wees maar niet bang!). Werkelijk van de zotte.

En dan heb ik het in dit stukje nog niet eens over politieke vluchtelingen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 18:37

Dank zij het beleid van minister verdonk wordt er veel minder geklaagd over asielzoekers en er negatief tegenaan gekeken. De eisen moeten gewoon streng zijn omdat nederland minder oppervlakte heeft. Wat ik minder vond, is dat die homo's terug moesten naar Iran, kun je ze beter gelijk hier al de kop eraf snijden. Wordt ze nog een hoop ellende bespaard......
Ook die familie uit Deventer die terug moest naar Afghanistan, daar ben ik het ook niet mee eens. Hij is intellectueel en zij heeft lesgegeven op meisjesscholen. Die lui zijn daar outcast. ZE lopen er gevaar.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:58

Desiree schreef:
Dank zij het beleid van minister verdonk wordt er veel minder geklaagd over asielzoekers en er negatief tegenaan gekeken. De eisen moeten gewoon streng zijn omdat nederland minder oppervlakte heeft. Wat ik minder vond, is dat die homo's terug moesten naar Iran, kun je ze beter gelijk hier al de kop eraf snijden. Wordt ze nog een hoop ellende bespaard......
Ook die familie uit Deventer die terug moest naar Afghanistan, daar ben ik het ook niet mee eens. Hij is intellectueel en zij heeft lesgegeven op meisjesscholen. Die lui zijn daar outcast. ZE lopen er gevaar.

Er word juist meer geklaagd en negatief gedaan tegen asielzoekers en buitenlanders in het algemeen. Dit is sterk verergerd in de afgelopen 3 jaar. Politieken vluchtelingen zijn altijd Outcast en lopen zowiezo in gevaar als ze terug gezonden worden. Jij noemt 2 voorbeelden maar er zijn er nog veel meer. Politiek vluchtelingen terug sturen naar dat land waar ze gevaar lopen vind ik echt onacceptabel. Het beleid moet aangepast worden, het houd geen ruimte over en scheert iedereen over 1 kam.

LOCA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:10

Kyle schreef:
Okee, nu krijg ik héél bokt, Nederland én België over me heen

*Knip8
en ik kóts van mensen die zeggen dat het op hún rug is dat ze leven, vooral als ik zo'n krot voorbij kom waar asielzoekers met 10 leven omdat ze geen recht hebben op een uitkering, en vooral als diegene die het zegt 10 paarden, een tv in iedere kamer en 2auto's voor de deur heeft.
Dus simplistisch gesteld ben ik niet voor een soepeler beleid, maar voor géén beleid

Waarom zijn asielzoekers zielig omdat ze geen uitkering krijgen? Ik vind ze eerder zielig dat ze geen werkvergunning krijgen.

Weet je waar ik nu van kots? buitenlanders die hierheen komen zodat ze een uitkering kunnen gaan trekken terwijl ik keihard werk voor mijn centen. En degene die 10 paarden, een tv in iedere kamer en 2auto's voor de deur heeft die werkt daar wel keihard voor waarom moeten wij met zijn allen gaan betalen zodat asielzoekers een uitkering krijgen? Ik snap die beredenatie niet van jou.

En ja met ieder beleid schop je mensen voor de schenen en het is te ambiteus om te denken dat we iedereen kunnen helpen.

lies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:22

Het is nogal pretentieus om te denken dat wij alleenrecht hebben op een veilige en prettige leefomgeving. Alleen maar omdat wij het geluk hebben gehad, hier te zijn geboren?

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:29

@ Knor: Ben het wel met je eens over dat het erger is dat men geen werkvergunning krijgt. Die mensen willen graag werken, ze willen een nieuw leven opbouwen anders hadden ze het andere leven ook niet achter gelaten. Omdat ze geen werkvergunning krijgen delen ze ook veel minder mee in de maatschappij, hierdoor leren ze de taal niet goed beheersen omdat ze vaak binnenshuis zitten. Ik ken verscheidene vluchtelingen die graag willen werken en er ziek van worden dat ze het niet mogen.

Dus in plaatst van een uitkering te geven laat ze gewoon werken. Sterker nog.. veelal zijn politiek vluchtelingen hoger opgeleid. Waarom geen gebruik maken van de kennis??

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:08

Ronja heeft daar in een ander topic eens iets over gezegd, ik denk dat ze het niet echt vindt dat ik haar even quote:
ronja schreef:
En dan, als je wél politiek vluchteling bent... Een man die in Irak jarenlang gestudeerd heeft in het Engels, directeur is van een bedrijf waarin alles in het Engels behandeld werd en vervolgens moest vluchten omdat hij anders vermoord wordt, mag bij God's - lees: Verdonk's - gratie Nederland binnenkomen. Vervolgens krijgt hij te horen dat hij in dit land niet op een gelijksoortig (engelstalig) bedrijf mag gaan werken, maar Nederlands moet leren en schoonmaakwerk mag gaan doen. De papierwinkel kan dan nog jaren duren. Wat zal hij het systeem dankbaar zijn. Verdonk houdt zich eraan, en maar al te graag. Als wij, Nederland, het immigranten moeilijk kunnen maken, zullen we het ook niet laten.

En helaas is dit maar al te waar...

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:00

Citaat:
Daar komt het ook nog bij dat er op het moment meer mensen sterven dan dat er baby's geboren worden.

En sinds enkele jaren emigreren er meer mensen dan er Nederland binnenkomen. Dus dat Nederland overspoelt wordt door goudzoekers, lijkt me wat overdreven.

Citaat:
Het is nogal pretentieus om te denken dat wij alleenrecht hebben op een veilige en prettige leefomgeving. Alleen maar omdat wij het geluk hebben gehad, hier te zijn geboren?

Dit vind ik een rake opmerking.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:31

lies schreef:

Het is pretentieus om te denken dat wij dat wel eens allemaal even op kunnen lossen.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:40

Desiree schreef:
lies schreef:

Het is pretentieus om te denken dat wij dat wel eens allemaal even op kunnen lossen.

Het is pretentieus om te denken dat die mensen het ergens anders zoveel slechter hadden hoor...

(velen zijn goudzoeker, en zie het kaf maar eens van de koren te scheiden)

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:46

Er is volgens mij niemand die zegt dat wij dat wel eens even op kunnen lossen. Maar vaak worden deze mensen afgeschilderd als misdadigers en profiteurs, terwijl hun zoeken naar een iets beter leven toch op z'n minst best begrijpelijk en niet onterecht is.

Mireille: die gok durf ik wel aan. Een beetje om je heenkijken is genoeg om te bevestigen dat je in het doorsnee Afrikaanse land niet dezelfde mogelijkheden tot scholing hebt als hier, en dat er in Sarajevo heel wat meer huizen in puin geschoten zijn dan in Amsterdam.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 17:53

Shadow0 schreef:
Er is volgens mij niemand die zegt dat wij dat wel eens even op kunnen lossen. Maar vaak worden deze mensen afgeschilderd als misdadigers en profiteurs, terwijl hun zoeken naar een iets beter leven toch op z'n minst best begrijpelijk en niet onterecht is.

Mireille: die gok durf ik wel aan. Een beetje om je heenkijken is genoeg om te bevestigen dat je in het doorsnee Afrikaanse land niet dezelfde mogelijkheden tot scholing hebt als hier, en dat er in Sarajevo heel wat meer huizen in puin geschoten zijn dan in Amsterdam.

Dat ben ik met je eens maarrrrrrrrr helaas zijn er teveel voorbeelden van profiteurs & criminaliteit en tja, de goeden lijden nou eenmaal altijd onder de slechten...

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:10

Mireille: dat is iets heel anders dan zeggen dat ze het daar niet zoveel slechter hadden.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:54

Ja wacht even, er is meer aan de hand hoor....

Afrika + Middenoosten barsten van de olie, goud en diamanten.

Wij hebben zeer weinig van dat spul, en toch gaat het ons beter.

Er gaan miljarden naar ontwikkelingshulp....zien we daar effecten van? Nope.
Wat doen die landen met het geld van die bronnen? Juist oorlog voeren.

Even reeël blijven, ik zie echt niet in waarom wij die mensen moeten opvangen....echt niet!

Neem Taida, mooi voorbeeld, die was opgevangen vanwege een oorlog...ze kon perfect terug zoals de IND dat oordeelde.
Moet zo iemand blijven? Neen.

Ook vind ik het geen argument dat je als homo in een bepaald land niet veilig zou zijn, da's onzin, verberg gewoon je homo schap en je bent wel veilig.
Trouwens, waarom moeten homo's telkens zo nodig uitkomen voor hun andere sexuele geaardheid?
Hetero's doen dat toch ook niet? Of wel?

Wij leven hier in pure luxe, ik heb niets tegen homo's (verre van), maar je kan op een gegeven moment wel alles aandragen als reden.
Er is in veel van die landen geen vrijheid, so what?
Vrijheid is sowieso beperkt, ook bij ons....enkel mogen wij wat meer....

Echte vluchtelingen zijn mensen die vluchten vanwege een oorlog ofzo, iets waar ze geen keus hebben.
Homoschap valt daar voor mij niet onder, net zo min als een opleiding, geldgebrek of dat je zo nodig in die landen je mening moet geven en jezelf in gevaar brengt.

Verdorie, kijk domweg naar Irak, de mensen hebben het nu slechter dan voor de "vrijheid"
Vluchten is dat je MOET vluchten omdat je anders zonder enige reden om zeep geholpen wordt, da's vluchten!

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:01

Shadow0 schreef:
Mireille: dat is iets heel anders dan zeggen dat ze het daar niet zoveel slechter hadden.

Ik had het ook niet over allemaal

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:03

Als je echt reeel kijkt, dan blijkt dat veel van de oorlogen die nu woeden voortkomen uit door ons (het Westen) aangewakkerde vuurtjes omdat ons dat in de kolonien wel makkelijk uitkwam. En het komt ons nog steeds wel makkelijk uit in sommige gevallen.

Citaat:
Er is in veel van die landen geen vrijheid, so what?

Een duidelijker voorbeeld dat de 4-en-5-mei-viering nog niet echt overgekomen is, is volgens mij niet mogelijk.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:05

Bas232 schreef:
Afrika + Middenoosten barsten van de olie, goud en diamanten.

Wij hebben zeer weinig van dat spul, en toch gaat het ons beter.

Waar denk je dat al die olie naartoe gaat? Oftewel, hoe denk je dat wij aan die spullen komen? Als we het dan over een onevenredige verdeling van rijkdom gaan hebben...

Citaat:
Echte vluchtelingen zijn mensen die vluchten vanwege een oorlog ofzo, iets waar ze geen keus hebben.
Homoschap valt daar voor mij niet onder

Homo zijn is ook geen keus. En ik vind het nogal ver gaan om te zeggen dat iemand dan maar pech heeft en in een land moet blijven waar hij onthoofd of gestenigd wordt of god weet wat allemaal nog meer.

Mireille1970

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:08

Vergis je niet dubbel.
Wat je zegt is ook waar maar toen de rijke blanken in zuid afrika het voor het zeggen hadden en miljoenen erin investeerden en banen boden (uiteraard om er zelf nog beter van te worden, maar hoe beter zij het hebben hoe beter hun personeel het ook had) was zuid afrika veel en veel minder armoedig en oorlogsgezind als nu.