Shadow0 schreef:Niet ik, maar minister Peijs, want die wil de huren 'marktconform' maken wat dus heel goed uit zou kunnen komen op een dergelijke huurprijs.
Ik ben ook uitgegaan van normale huur- en koopprijzen. Ik ken mensen die in zeer goedkope huursituaties zitten, maar ook mensen die een huis hebben gekocht voor 30.000 (nee, geen nul vergeten!) gulden, wat nu ruim een half miljoen euro waard is...
Die situaties heb ik niet vergeleken, dat zijn zeer individuele situaties, waar ik weinig over kan zeggen. Als je een dergelijke buitenkans tegenkomt, tuurlijk, doen! Dan gaat mijn verhaal niet op, dat besef ik ook.
Maar als je uitgaat van een reele huurprijs en reele koopprijs, dan is kopen niet duurder voor een vergelijkbare ruimte. In het algemeen gesproken dus.
Ik denk dat je het alleen over huur ''via particulieren'' hebt, want elke woningbouwvereniging heeft degelijke prijzen (als je eenmaal ergens woont kunnen die prijzen niet meer dan 2,5% stijgen per jaar, dacht ik). De wet van Peijs geldt trouwens alleen voor geliberaliseerde huurwoningen, dus niet voor elke huurwoning