woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aileen_Noël

Re: woonruimte probleem kopen duur huurwoning duurt lang....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 14:52

Leeuwnie schreef:
Citaat:
Ik zie dit ook niet als een aanval hoor, ik heb juist gevraagd om iedereen zijn mening over dit onderwerp. Zelf is er ons verteld dat we 210000 konden lenen en we waren bezig met een huisje tot we ineens hoorden dat het niet doorging , vanwege mijn vriend , die had nog pas een jaarcontract en dat ze dan de helft van ons inkomen namen heel frustrerend allemaal en vooral als je de woningbouw belt voor urgentie en er word gezegd : "Tja je hebt een kind , dan had je maar anticonceptie moeten gebruiken " Grrrrrrrr

Ooooh wat een belachelijke opmerking van zo'n woningbouwvereniging... Schofterig...

Kan je vriend geen verklaring krijgen van zijn werk?
nee hij is per 1 mei begonnen en pas volgend jaar kunnen we ons weer orienteren op kopen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 14:58

Aileen_Noël schreef:
als je al niks overhoudt elke maand , hoe kan je dan sparen ?? Ha ha !!!! Het gaat mij niet eens om een huis te kopen als ik maar een huurwoning heb met een tuintje en 4 kamers (zodat als ik een tweede wil , ik niet twee kinderen op 1 kamer hoef te zetten) Verder heb ik weinig eisen , tuurlijk zou het mooi zijn als we wat konden kopen , maar feit is dat je dan ook aan enorm hoge lasten(kan) zitten ...........

Wat je weinig eisen noemt....ik zou op dit moment kijken wat ik krijgen kan en desnoods ook blij zijn met een drie kamer appartement en dan desnoods zonder tuin. Twee kinderen in een kamer kan best in het begin, en tegen die tijd zie je dan toch wel weer? Je gaat er nu zomaar van uit dat jij ooit een tweede gaat krijgen en gaat kunnen krijgen...zou je je niet beter kunnen richten op de situatie van NU?

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 15:14

Cassidy schreef:
Aileen_Noël schreef:
als je al niks overhoudt elke maand , hoe kan je dan sparen ?? Ha ha !!!! Het gaat mij niet eens om een huis te kopen als ik maar een huurwoning heb met een tuintje en 4 kamers (zodat als ik een tweede wil , ik niet twee kinderen op 1 kamer hoef te zetten) Verder heb ik weinig eisen , tuurlijk zou het mooi zijn als we wat konden kopen , maar feit is dat je dan ook aan enorm hoge lasten(kan) zitten ...........

Wat je weinig eisen noemt....ik zou op dit moment kijken wat ik krijgen kan en desnoods ook blij zijn met een drie kamer appartement en dan desnoods zonder tuin. Twee kinderen in een kamer kan best in het begin, en tegen die tijd zie je dan toch wel weer? Je gaat er nu zomaar van uit dat jij ooit een tweede gaat krijgen en gaat kunnen krijgen...zou je je niet beter kunnen richten op de situatie van NU?

We zijn al blij met een 3-kamerwoning ik beschrijf hier alleen wat ons ideaal zou zijn, we huren momenteel van een man in Zaandam een 3-kamerwoning , maar ja een hoge huur en het is een blijft niet je eigen huis

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 15:17

Cassidy schreef:
Aileen_Noël schreef:

Dát vind ik juist onbezonnen te werk gaan,

Je huis koop je toch voor je toekomst?

Anders kan je met 2 jaar wéér een ander huis kopen.

Je hoeft idd heus niet meteen een huis met 4 grote slaapkamers en balkon en tuin op het zuiden 9om maar even te overdrijven)

Maar ik zou zeker gaan voor je toekomst hoor!

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:40

Ben ik nu de enige die vind dat kopen, duur huren is. Denk eens aan het onderhoud, alle belastingen, etc. Als je kans ziet om legaal te huren, dan zou ik dat zeker doen!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:18

Als de mogelijkheid erin zit om te kopen (en dan dus iets met grond etc. erbij) heeft dat zeker mijn voorkeur boven huren. Bij huren moet je al toestemming krijgen om stallen/bak/paddock etc. te bouwen en als de eigenaar van het huis niet meer wil, moet alles naar de oorspronkelijke toestand terug. Dat kan best nog een dure grap worden.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:19

Urielle schreef:
Als de mogelijkheid erin zit om te kopen (en dan dus iets met grond etc. erbij) heeft dat zeker mijn voorkeur boven huren. Bij huren moet je al toestemming krijgen om stallen/bak/paddock etc. te bouwen en als de eigenaar van het huis niet meer wil, moet alles naar de oorspronkelijke toestand terug. Dat kan best nog een dure grap worden.

Ik heb het ook niet over landgoed plus een paardenbak
Meer over huren in de stad e.d.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:21

Schimmelig, ik zou het toch eens narekenen als ik jou was

Een huurhuis is niet goedkoper dan een koophuis qua maandelijkse lasten. Qua belastingen betaal je juist meer bij huurhuizen, want zowel de hypotheek als verbouwingen kun je aftrekken van de belasting. Maar bovendien sta je aan het eind van jarenlang betalen bij een huurhuis nog steeds met lege handen, terwijl je bij een koophuis toch wat opbouwt.

De problemen zijn echter wel dat je met koop verplichtingen aangaat en je niet zo flexibel bent om ergens anders heen te gaan. Mochten er onvoorziene problemen ontstaan dan heb je bovendien wel een schuld. Maar op de lange termijn is het zeker niet duurder dan huren.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:28

Shadow0 schreef:
Schimmelig, ik zou het toch eens narekenen als ik jou was

Een huurhuis is niet goedkoper dan een koophuis qua maandelijkse lasten. Qua belastingen betaal je juist meer bij huurhuizen, want zowel de hypotheek als verbouwingen kun je aftrekken van de belasting. Maar bovendien sta je aan het eind van jarenlang betalen bij een huurhuis nog steeds met lege handen, terwijl je bij een koophuis toch wat opbouwt.

De problemen zijn echter wel dat je met koop verplichtingen aangaat en je niet zo flexibel bent om ergens anders heen te gaan. Mochten er onvoorziene problemen ontstaan dan heb je bovendien wel een schuld. Maar op de lange termijn is het zeker niet duurder dan huren.

Heb ik gedaan hoor

Ik huur in Amsterdam een drie kamer appartement (nieuwbouw met tuin van 80m2) voor 350 euro per maand. Ik ben er verder niet meer aan kwijt, dan de normale kosten:
Water, gas & licht, gemeente belastingen (die trouwens iedereen betaalt, ook mensen met een koopwoning)

Dus reken maar uit 12 x 350 = 4200 euro op jaarbasis. Ik zou niet voor altijd in deze woning willen zitten, dus alles lekker fexibel, omdat ik huur en niet koop.
Het appartement is getaxeerd op 400.000 euro, als ik het zou moeten kopen ben ik meer dan 1000 euro per maand kwijt en moet ik extra lasten zoals onroerend goed belasting betalen! Kopen, mij niet gezien... ik huur voordelig en heb relatief weinig verantwoordelijkheid.. Nu jij weer Shadow

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:38

Niet ik, maar minister Dekker, want die wil de huren 'marktconform' maken wat dus heel goed uit zou kunnen komen op een dergelijke huurprijs.

Ik ben ook uitgegaan van normale huur- en koopprijzen. Ik ken mensen die in zeer goedkope huursituaties zitten, maar ook mensen die een huis hebben gekocht voor 30.000 (nee, geen nul vergeten!) gulden, wat nu ruim een half miljoen euro waard is...

Die situaties heb ik niet vergeleken, dat zijn zeer individuele situaties, waar ik weinig over kan zeggen. Als je een dergelijke buitenkans tegenkomt, tuurlijk, doen! Dan gaat mijn verhaal niet op, dat besef ik ook.

Maar als je uitgaat van een reele huurprijs en reele koopprijs, dan is kopen niet duurder voor een vergelijkbare ruimte. In het algemeen gesproken dus.

Het is niet minister Peijs, maar minister Dekker die over de huurplannen gaat - even verbeterd.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:44

Shadow0 schreef:
Niet ik, maar minister Peijs, want die wil de huren 'marktconform' maken wat dus heel goed uit zou kunnen komen op een dergelijke huurprijs.

Ik ben ook uitgegaan van normale huur- en koopprijzen. Ik ken mensen die in zeer goedkope huursituaties zitten, maar ook mensen die een huis hebben gekocht voor 30.000 (nee, geen nul vergeten!) gulden, wat nu ruim een half miljoen euro waard is...

Die situaties heb ik niet vergeleken, dat zijn zeer individuele situaties, waar ik weinig over kan zeggen. Als je een dergelijke buitenkans tegenkomt, tuurlijk, doen! Dan gaat mijn verhaal niet op, dat besef ik ook.

Maar als je uitgaat van een reele huurprijs en reele koopprijs, dan is kopen niet duurder voor een vergelijkbare ruimte. In het algemeen gesproken dus.

Ik denk dat je het alleen over huur ''via particulieren'' hebt, want elke woningbouwvereniging heeft degelijke prijzen (als je eenmaal ergens woont kunnen die prijzen niet meer dan 2,5% stijgen per jaar, dacht ik). De wet van Peijs geldt trouwens alleen voor geliberaliseerde huurwoningen, dus niet voor elke huurwoning

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 17:57

Citaat:
maar ook mensen die een huis hebben gekocht voor 30.000 (nee, geen nul vergeten!) gulden, wat nu ruim een half miljoen euro waard is...

Dat was zeker 40 jaar geleden?

Mijn ouders kochten hun huis in 1970 voor 50.000 gulden.
Lijkt goedkoop maar ook toen moesten zij beide werken en op de kleintjes letten en niet op vakantie.

Inmiddels worden deze huizen verkocht voor een gemiddelde van 185.000 euro.

Betreft hier een eengezins woning, 3 slaapkamers, zolder en een tuin.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:08

Dekker, whatever... Het is één en al zooi

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:09

Nee, ik heb het zeker niet over particulieren. Als ik zie wat er te huur is voor de prijs van tussen de 300-400 euro per maand, dan zijn dat voor het grootste deel woningen met een koopsom van 125.000 euro. Veel geld, maar qua maandelijkse lasten hoeft dat niet veel hoger te komen dan die 400 euro.

De maximale huurstijging wordt per jaar bepaald en is dit jaar op 3,2 % vastgesteld. Het maximum van 2,5% wat jij noemt is corporatie-breed.
Vrom schreef:
Op 1 juli 2006 worden de huren weer aangepast. Hiervoor geldt een maximale huurverhoging van 3,2%. Deze verhoging is gebaseerd op de inflatie van 2005 (1,7%) plus 1,5%. Dat wil overigens niet zeggen dat alle huren met 3,2% omhoog gaan. Zo mogen de woningcorporaties de huren van al hun woningen samen met maximaal met 2,5% verhogen.

De wet van Dekker (niet Peijs zoals ik eerst schreef - maar 'zooi' dekt de lading ook wel ) maakt dat een deel van de woningen die nu gereguleerd is, in het geliberaliseerde gebied terecht komt. Waaronder juist die woningen met een hoge WOZ-waarde.

Maar ik geef toe: makkelijk is het niet om wijs uit te worden, en binnen de huurwoningen zijn acceptabele en betaalbare dingen te vinden.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:16

Citaat:
Nee, ik heb het zeker niet over particulieren. Als ik zie wat er te huur is voor de prijs van tussen de 300-400 euro per maand, dan zijn dat voor het grootste deel woningen met een koopsom van 125.000 euro. Veel geld, maar qua maandelijkse lasten hoeft dat niet veel hoger te komen dan die 400 euro.

125.000 koopsom?

Waar kijk jij dan naar koopwoningen?
Hoe ver van de bewoonde wereld is dat?

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:24

Geen idee, ik ben niet zo bekend in Amsterdam

Kijk maar eens rond (funda.nl bv). Het kan zijn hoor, dat daar nog best verschil tussen zit, dat het slechte buurten zijn of zo, dat weet ik niet. Op het oog ziet het er vergelijkbaar uit, 2- of 3-kamerappartementen met ongeveer 50-55 m² oppervlakte...

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:23

mmm, ik sta nu 5 jaar en 7 maanden ingeschreven
en nu kan ik binnen no time ene huis hebben
maar tis overal drama
er zijn ontzettend veel huizen verkocht door woning coörporaties omdat die teveel groot onderhoud nodig gingen hebben
maar in verhouding eis er dus onwijs weinig bijgebouwd wat ook daadwerkelijk in het verhuur bestand is beland
oftewel minder huurwoningen terwijl de groep potentiele huurders alleen maar groter is geworden

particulier huren is idd ene optie, maar dan betaal je over het algemeen ene 200 euro meer dan dat je kwijt zou zijn aan huur bij woningbouw of zelfs nog meer dan dat je kwijt zou zijn aan hypotheek

vriend gaat nu ook eerst kijken wat hij aan hypotheek loskrijgt voordat we daadwerkelijk gaan reageren op huurwoningen van de coörperaties,
omdat als we reageren we waarschijnlijk gelijk een huis hebben
een hypo word waarschijnlijk moeilijk ivm eigen bedrijf wat nog meer 1 jaar bestaat
maar we zien wel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:38

Smystique schreef:
Dát vind ik juist onbezonnen te werk gaan,

Je huis koop je toch voor je toekomst?

Anders kan je met 2 jaar wéér een ander huis kopen.

Je hoeft idd heus niet meteen een huis met 4 grote slaapkamers en balkon en tuin op het zuiden 9om maar even te overdrijven)

Maar ik zou zeker gaan voor je toekomst hoor!

Op het moment dat je een huis hebt, heb je na verloop van tijd overwaarde (of de markt moet serieus in elkaar storten). Als je een starterswoning hebt, en na verloop van een paar jaar overstapt op wat groters, is dat voor het krijgen van een hypotheek makkelijker dan meteen een huis te kopen waar je de rest van je leven in denkt te gaan zitten. Probleem is wel dat het erg moeilijk is een starterswoning te krijgen, al helemaal als gezin met kind(eren).
Minimum tijd dat je een huis moet aanhouden is een jaar of drie, voor die tijd verkopen kost je alleen maar geld.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:48

ik denk dat op de lange termijn een huis kopen voordeliger is dan een huis huren. Als je over 20/30 jaar je hypotheek hebt afbetaald dan heb je toch een eigen kapitaal opgebouwd en hoef je geen hypotheek meer te betalen. Huur blijf je doorbetalen tot in het oneindige en je bouwt niets op. Bovendien als je je huis tussentijds verkoopt blijkt toch vaak dat je huis in waarde is gestegen en kun je die overwaarde gebruiken om een huis dat net iets beter is dan je huidige huis te kopen.

Helaas heb ik zelf een te laag inkomen om te kunnen kopen.

Het kromme is wel dat 2 vriendinnen van mij, die meer verdienen dan ik en daardoor wel een appartement hebben kunnen kopen, minder aan hypotheek betalen dan ik aan huur voor mijn appartementje. Terwijl zij luxer wonen hebben ze minder woonkosten dan ik.
Bij ons betaal je zo 450 euro via de woniningbouwvereniging als je in een beetje leuke buurt wil zitten.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:57

Dat vind ik ook zo kwalijk aan het beleid... Dekker vindt dat iedereen die ook maar een beetje meer betaalt dan het minimaalste, maar moet gaan kopen. Maar ziet over het hoofd dat er genoeg mensen zijn die misschien wel genoeg kunnen betalen, maar toch geen hypotheek kunnen krijgen!

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:09

Leeuwnie schreef:
Ik heb in mijn eentje een koopwoning.

Ik ook en woon daar met mijn kind die ik ook in mijn eentje onderhoud. en dan nog mijn 2 paarden er bij: vakanties zitten er niet in, maar daar kies ik zelf voor omdat ik maar 3 dagen per week wil werken om wat tijd met mijn kind en paarden door te brengen. Als zelfstandige is het niet makkelijk om n hypotheek te krijgen maar ik woon hier nu ruim 6 jaar en het bevalt me wel hier in Purmerend. Hiervoor had ik een huur woning in Amsterdam in de vrije sector (mijn familie heeft huizen in A dam en zo kon ik er makkelijk in er een woning vrij kwam). En toen ik studeerde had de vader van mijn beste vriend een huisje gekocht waar we in zijn gaan wonen en ons studente leventje vierden.
Ik heb dus nog nooit op een wachtlijst gestaan, maar hoorde 20 jaar terug al verhalen over hoe lang mensen daar op stonden.
Zelf vind ik kopen toch een prettigere keus, omdat je dan t gevoel hebt ergens iets op te bouwen met het geld, anders is het gewoon weg als je de huur hebt betaald.

Ik hoop dat het je uiteindelijk wel lukt om een woning te vinden in Purmerend want ik vind het prima hier voor kinderen: ze kunnen hier nog lekker buiten spelen. Voor mij was dat de reden om weg te gaan uit A dam toen ik zwanger was.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:10

juist, er zijn genoeg mensne die geen hypotheek krijgen , om allerlei redenen
en daar word voorbij gegaan

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:11

lindsey schreef:
Bij ons betaal je zo 450 euro via de woniningbouwvereniging als je in een beetje leuke buurt wil zitten.

Zou ik ook wel willen betalen hoor. Ik betaal veel meer per maand.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:25

Bij ons heb je ook wel veel duurdere appartementen/huizen dus wat dat betreft heb ik het nog getroffen. Maar onder dit bedrag vind je dus echt niets. Dit was even ter vergelijking met schimmelig die het volgens mij echt getroffen heeft dat ze voor 350 euro een prachtig nieuwbouw appartement kan huren in Amsterdam.

Schimmelig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:32

lindsey schreef:
Bij ons heb je ook wel veel duurdere appartementen/huizen dus wat dat betreft heb ik het nog getroffen. Maar onder dit bedrag vind je dus echt niets. Dit was even ter vergelijking met schimmelig die het volgens mij echt getroffen heeft dat ze voor 350 euro een prachtig nieuwbouw appartement kan huren in Amsterdam.

Zo kun je het noemen