Iemand overleden. Ga jij kijken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:32

Ik doe het niet Ik wil de persoon herinneren zoals hij/zij was, en niet zoals hij dood is. Dan hou ik dat beeld vast, en ik wil juist het beeld van diegene zoals hij was vasthouden.

LuvdaTossa

Re: Iemand overleden. Ga jij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:38

Gecondoleerd...

Als kind heb ik mijn overleden tante 'bekeken', dat vond ik echt zo verschrikkelijk dat ik er echt nachtmerries van heb gehad. Inmiddels zijn al mijn opa's en oma's gestorven. Mijn opa heb ik niet gezien, wilde ik niet, ik heb hem aan het sterfbed gezien. Mijn andere opa wilde ik ook niet zien, daar heb ik op zijn sterfbed nog helder mee kunnen praten. Mijn oma heb ik wel gezien, die is heel onverwachts overleden. Toen mijn vader haar vond, heb ik haar ook gezien. Was heel eng met de mond open enzo, dat wilde ik niet als laatste beeld zien, dus ben ik met mijn tante naar mijn oma wezen kijken.

Vorig jaar heb ik het kindje (half jaar oud) van hele goede kennissen van mij gezien. Na het condoleren lag het kindje in een rieten mand op een tafel. Heel vreemd, heel gaaf kindje, maar geen leven, heel gek.

Maar voor mij is het echt per persoon verschillend. Het is maar net wat voor laatste indruk ik heb.

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:41

Ik vind het iets heel persoonlijks, ik heb nooit voor die keuze gestaan gelukkig, maar ik weet niet wat ik zou doen.. Voor school heb ik regelmatig practica waarbij we delen van mensen ontleden, en ik denk ik het veel te veel daarmee zou vergelijken, niet een fijne laatste herinnering aan iemand die me dierbaar was..

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:15

Ik heb de keren dat ik kon kijken wel gekeken.. Gewoon nog even een laatste "blik" van die persoon.

Ik heb wel 1x meegemaakt dat we niet mochten kijken, jongen was omgekomen bij een ongeluk met een trein..

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:27

Ik vind dat het totaal je eige keuze is, en vind ook niet dat je verantwoording moet afleggen aan andere mensen. Dit is iets persoonlijks ..

linny2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:30

Het is me nog nooit overkomen dat ik kon gaan kijken omdat ik 4 was toen me ene opa overleedt en die andere was al overleden..
Maar als ik mocht kijken weet ik ook niet zeker of ik het zal doen..
Hangt van de situatie af denk ik: hoe goed ken je die persoon, wat was je band met hem/haar etc.

Nadir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:42

Als eerste gecondoleerd.

verootjoo schreef:
Ik doe het niet Ik wil de persoon herinneren zoals hij/zij was, en niet zoals hij dood is. Dan hou ik dat beeld vast, en ik wil juist het beeld van diegene zoals hij was vasthouden.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Als er iemand overlijdt die ik (goed) ken hoef ik ook niet in de kist te kijken hoe hij of zij er bij ligt. Ik vind het een heel naar gezicht en doe niemand er een plezier mee om daar een blik op te werpen. Laat mij maar gewoon mij eigen gedachtes houden, ik geloof het allemaal wel.

Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:50

Ik kijk ook niet. Ik wil de mensen herinneren zoals ze levend waren. Een keer lag iemand opgebaard voor in de kerk, je kon er letterlijk niet omheen. Je moést langs die kist lopen. Dat vond ik erg vervelend, want het was gewoon niet meer de persoon die ik kende

Genee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:52

Melissa schreef:
Ik kijk eigenlijk altijd..
Het is inderdaad een keuze van jezelf, ik voel me er slecht bij als ik het niet doe. Jij voelt je er slecht bij als je het wel doet. Dan moet je het ook gewoon niet doen. En daarvoor hoef je echt aan niemand een verklaring af te leggen hoor!

Precies.

En gecondoleerd trouwens

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 21:54

Ik doe het ook niet, bij mijn opa, opa en overgrootopa niet gedaan. Verder niet echt overleden personen mee gemaakt die echt dichtbij mij stonden ofzo.
Maar ik heb liever de herinnering van hoe de persoon was, dan hoe hij/zij daarbij ligt.
Maar ik kan ook best begrijpen dat je toch wel wilt kijken. Dat is gewoon je eigen keuze, en die hoort iedereen te respecteren .

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:12

Ik móét kijken van mezelf, dat is een soort van afscheidnemen voor me.
Dus als ik dat niet zou doen dan zou ik enorme spijt en schuldgevoelens krijgen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 00:03

Ilindra schreef:
Ik vind het vreselijk om in zo'n kist te kijken en wil dat ook nooit.
Vind het een soort morbide poppenkast kijken........
Als ik zelf overlijd wil ik dan ook dat de kist direct dicht gaat, ze zetten maar een leuke foto op de kist.

Dat wauw bijn buurman ook en toch konden de mensen in de kerk hem wel zien juist omdat er zoveel mensen waren hebben ze het glas plaatje niet af gedekt

veerledec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 00:11

Ik kijk niet, ik vind het een rare gewoonte.
Ik heb twee jaar geleden ook niet gekeken bij mijn moeder (en dat is lastig als ze in de kamer opgebaard ligt), en was ook de enige die niet ging kijken toen ze in het rouwcentrum lag, waar ik moest zijn voor condoleances. En ik was ook echt alleen maar kwaad dat al die mensen, die haar heus niet allemaal even goed kenden, wel gingen kijken. Waarom, wat voegt t toe, waar bemoei je je mee? Was misschien ook wel frustratie van dat moment, maar ik vind het nog steeds nergens voor nodig, ik herinner me de mensen aub levend, ik hoef zo'n beeld niet op mijn netvlies.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 00:25

Gecondoleerd.

Ik kijk wel. Ik heb het inmiddels al zo vaak meegemaakt, dat ik er sterker in ben geworden. De eerste keer kijken vond ik ook doodeng.
Maar naarmate je het vaker meemaakt wordt het steeds gewoner. (nou ja) Mijn broer is overleden op 26 jaar. Mijn nichtje is doodgeboren ook hier was ik bij. Mijn schoonvader, een nicht en meerdere familieleden heb ik gezien. Hier heb ik het dan nog niet over mensen die verder van mij afstaan. Hier kan ik gewoon naar kijken.

Ik leef in de Molukse cultuur en *was* een nuchtere Hollander maar ik weet wel beter. Er is meer tussen *hemel en aarde*

Hoe vaak geeft een overledene je niet een droom weer *waarin ze laten zien waarin ze zijn overgegaan* Je ziet dan vaak een familielid die al langer is overleden.

Heb je dat weleens meegemaakt.?

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 00:31

De eerste keer dat ik naar een overleden persoon ben gaan kijken is naar mijn oma. Zei woonde bij ons in huis en lag daar ook opgebaard.
Ik vond het heel erg fijn dat ik vaak bij haar kon gaan kijken. Zo heb ik echt afscheid kunnen nemen op mijn manier.
Ik kijk eigenlijk altijd. Ik vind het ook niet eng en dat beeld is niet echt het laaste wat ik me van iemand herinder. Ik denk vaak aan dingen toen ze nog leefde.

Maar ik snap goed dat je niet wil gaan kijken.
Als het niet goed voelt moet je het zeker niet doen

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:41

Ik weet niet wat ik op het moment zou doen,
ik heb bij een eerdere crematie wel eens gekeken. Ik vond het niet eng of vies, maar ik had er ook niet bepaald 'steun' aan. De persoon in kwestie was een levensgenieter met een gezonde blos en lag daar nu lijkbleek te wezen.

Ik vind dat je alleen zou moeten kijken als je denkt dat je er wat aan hebt.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:10

Kan best begrijpen, dat mensen het eng en raar vinden, maar ik persoonlijk zie het als de laatste keer afscheid nemen.

mijn vader is heel plotsling overleden aan een hartstilstand. deze man ging gewoon 's avonds weg en is nooit meer thuisgekomen.
je ziet hem dan in het ziekenhuis helemaal blauw en opgezet van de reanimatie. ik was blij, dat ik de kans kreeg om mijn vader weer te zien zoals hij was. hij lag bijna met een glimlach in de kist. deze man had ook niets geleden en dat is te zien als iemand opgebaard ligt. ik kan me wel voorstellen, dat als mensen echt geleden hebben door bv kanker, dat de kist gesloten blijft, dan kan je diegene inderdaad beter herinneren, zoals diegene was toen hij/zij nog gezond was.

gr

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 09:16

Ligt er aan, ik vind ook dat het niet meer de gene is die je gekent hebt, ik had een tijd geleden een begravenis en toen moest je langs de kist lopen want de familie stond er omheen om te condoleren dat vond ik dus niet echt prettig, het liefst kijk ik niet ,ik onthoud ze liever in gedachten hoe het was toen die gene nog leefde....

lor1_1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 10:40

De 1e en laatste (overleden) persoon die ik heb gezien was mijn vader.
Ik was erbij toen hij overleed (op zaterdag) en hij lag in de woonkamer opgebaard.
Ik vond het op zich helemaal niet eng, hij lag er heel vredig bij.
Wat wel minder was, was de uitwerking van de chemo op zijn lichaam na zijn overlijden (sneller verkleuren, nare geur na 3 dagen ondanks koelelement enzo, rare zwellingen).
Daarom is hij op maandag alsnog gekist.
Maar ik heb er verder geen trauma's aan overgehouden ofzo...

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-06 10:52

Over mijn opa heb ik destijds gedroomt ja, en dat was wel heel mooi. Hij kwam gewoon ineens de kamer binnenwandelen (en ik wist dat ie dood was, ook in die droom) gaat aan tafel zitten net als altijd en verteld doodleuk dat ie het goed heeft daar, gaat het gewoon uit zitten leggen. Ik heb het echt moeilijk gehad toen mijn opa overleed, en heb daarna ook nog dromen over hem gehad, altijd mooie dromen, waarin hij echt met me praatte enzo. Tot ongeveer 1 1/2 jaar na zijn overlijden... De hele familie weet dat, en zowel ik als de rest zijn er best wel van overtuigd dat m'n opa dit gewoon wilde zeggen, en mij daarvoor 'gebruikte' omdat ik gewoon nog heel jong was en er voor openstond. M'n opa is trouwens ook vrij onverwacht en relatief jong overleden, geen ziekbed ofzo.

De buurman op wiens begrafenis ik ben geweest was een molukker. Het was zowiezo heel bijzonder dat we daar bij mochten zijn, meestal doen ze dat echt met de eigen gemeenschap. Die begrafenis vond ik echt heel bijzonder, de manier waarop ze afscheid van hem namen, was eigenlijk wel heel mooi. (ik kreeg alleen een rolberoerte toen ik langs die kist moest lopen)

Ik weet niet wat er is tussen hemel en aarde, maar ben ook niet zo dat ik denk dat er niets is, want waarom niet. Het zou maar zo kunnen.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:20

Ik vind het een hele persoonlijke keuze of je bij een overledene wilt gaan kijken, een keuze die je zeker niet hoeft te verantwoorden!!

Helaas heb ik zeer recentelijk de begravenis van de vriend van mijn nichtje mee moeten maken. Bij de condoleances de avond voor de begravenis was er een mogelijkheid om van de overledene zelf afscheid te nemen. Omdat ik dit reeds had meegemaakt bij mijn opa, heb ik er wel voor gekozen om te gaan kijken, toen hielp het me goed in het verwerkingsproces.

Dit maakte het nu allemaal iets realistischer, vooral omdat de betreffende persoon pas 26 jaar was, en in een noodlottig ongeval was overleden.

Maar mijn zus wou niet bij hem gaan kijken, die kan al niet tegen een dode vogel, laat staan een mens! En in dit geval vond ik het terecht. Mijn opa lag mooi opgebaard, maar bij deze jongen waren de letsels van het ongeval nog te goed zichtbaar, waardoor ik de volgende nacht erg slecht geslapen heb. En zoals de TS al aangaf: het is dan net een wassen beeld, het is niet meer de persoon die je kende.

Vanessa24

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:31

Ik kijk altijd. Inmiddels heb ik helaas afscheid moeten nemen van mijn vader, oma, oom, een meisje van 2 uur oud, en mijn opa en ik heb ze allemaal gezien. Misschien ook om voor mezelf het realistisch te maken, zodat ik het voor mezelf niet langer kan ontkennen dat het zo is.

Ik vind het trouwens ook heel interessant om te zien... dode mensen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 13:45

Vorige week maandag is mijn (laatste) oma overleden. Ik werd 's avonds gebeld, toen ik aan het werk was. Ik ben ffies eerder weggegaan en ben nog bij haar langs gegaan. Toen lag ze nog gewoon in haar bedje.

De avond van het condoleren heb ik haar in haar kist gezien. Mijn broertje wilde graag nog even, en ik ben met hem meegegaan. Eerlijk gezegd vond ik haar helemaal niet meer op mijn oma lijken, maar dat komt ook doordat ze een paar weken ernstig ziek is geweest, wat z'n sporen heeft achtergelaten.

Ruim 8 jaar geleden is mijn opa overleden, ik wat toen 11. Op de dag van de begrafenis werd er mij gevraagd of ik nog even bij hem wilde kijken. Eigenlijk wilde ik dat heel graag, maar aan de andere kant vond ik het zo erg dat hij overleden was, dat ik enkel in huilen uit kon barsten. Toen heb ik toch maar niet bij hem gekeken, waar ik achteraf best spijt van heb gehad.

Voor mij betekent het veel dat ik nog een keer naar diegene toe kan, een paar woordjes toefluisteren, voor het laatst gedag zeggen...

ja_nee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:59

Gecondoleerd!

1e keer ben ik wel gaan kijken, maar ik vind het geen fijn beeld. Liever onthoudt ik het beeld van iemand als hij/zij nog in levende lijve is. Daarom ben ik daarna ook niet meer gaan kijken omdat ik het maar een naar gezicht vindt, brrr...

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 16:01

Het is maar net wat je zelf wilt.
Ik zelf heb nog nooit een dood persoon gezien.
Ik bewaar mijn herinneringen liever zoals hij/zij was. niet hoe ze daar in die kist liggen..