Yuna schreef:Tuurlijk zitten ze met een probleem dan, maar
zij zijn er zelf voor verantwoordelijk, want zij hebben die keuze gemaakt.
Dan komen we weer bij de vergelijking uit met mensen die hun dieren aan een boom binden.
Natuurlijk blijven ze eindverantwoordelijk en af laten maken was misschien een betere optie geweest, maar misschien is dat ook niet zo makkelijk te realiseren? Ik moet hier al twee formulieren tekenen bij het in laten slapen van een huiskat...
En achterlaten (gelukkig niet aan een boom binden)is hier helaas een oplossing die veel mensen zoeken, vorig jaar zijn er bijna 4000 dieren opgevangen (en dan hebben we het niet over die doodgereden niet gevonden of al door plaatselijke instanties afgemaakt zijn). Mensen zijn hier erg van "als ik het niet zie, betsaat het niet" en "levar para longe" "ver weg brengen" is de oplossing van problemen of het om ongewenste dieren gaat of afval als matrassen, vrieskisten, banken, autos. Je moet eens weten wat ik hier tegen kom met buitenritten.
Afval wordt in zakken in stroomjes gegooid, want die nemen het wel naar de rivieren en die nemen het wel naar de ze. Ja, en dan? Zeeschildpadden gaan dood omdat ze plastic eten, stranden raken vervuild omdat het vuil ook weer gewoon aanspoeld. Portugezen zijn helaas niet echt een lichtend voorbeeld als het gaat om dieren en natuur...en ik doe niks anders dan mensen proberen duidelijk te maken wat de gevolgen zijn.
Overigens is het laten inslapen van een huisdier gratis, en maakt mijn gemeente gmiddeld twee (ongewenste) honden per week af. En ik woon in de bergen. Kun je nagaan hoe dat in de stad is. Helaas is het ophalen uit een asiel ook gratis, en zie daar de vicieuse cirkel. Men neemt een hondje tot het ongewenst is, brengt het ver weg, neemt een ander hondje na de vakantie etc.
Ik dwaal af, maar het is even om inzicht te geven. Gelukkig is hier ook dierenbescherming en actiegroepen, zoals je ziet en dingen veranderen langzaam.
Het is trouwens niet duidelijk of het om een Portugees circus gaat.