Circusdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 20:14

Yuna schreef:
Tuurlijk zitten ze met een probleem dan, maar
zij
zijn er zelf voor verantwoordelijk, want zij hebben die keuze gemaakt.
Dan komen we weer bij de vergelijking uit met mensen die hun dieren aan een boom binden.

Natuurlijk blijven ze eindverantwoordelijk en af laten maken was misschien een betere optie geweest, maar misschien is dat ook niet zo makkelijk te realiseren? Ik moet hier al twee formulieren tekenen bij het in laten slapen van een huiskat...
En achterlaten (gelukkig niet aan een boom binden)is hier helaas een oplossing die veel mensen zoeken, vorig jaar zijn er bijna 4000 dieren opgevangen (en dan hebben we het niet over die doodgereden niet gevonden of al door plaatselijke instanties afgemaakt zijn). Mensen zijn hier erg van "als ik het niet zie, betsaat het niet" en "levar para longe" "ver weg brengen" is de oplossing van problemen of het om ongewenste dieren gaat of afval als matrassen, vrieskisten, banken, autos. Je moet eens weten wat ik hier tegen kom met buitenritten.
Afval wordt in zakken in stroomjes gegooid, want die nemen het wel naar de rivieren en die nemen het wel naar de ze. Ja, en dan? Zeeschildpadden gaan dood omdat ze plastic eten, stranden raken vervuild omdat het vuil ook weer gewoon aanspoeld. Portugezen zijn helaas niet echt een lichtend voorbeeld als het gaat om dieren en natuur...en ik doe niks anders dan mensen proberen duidelijk te maken wat de gevolgen zijn.
Overigens is het laten inslapen van een huisdier gratis, en maakt mijn gemeente gmiddeld twee (ongewenste) honden per week af. En ik woon in de bergen. Kun je nagaan hoe dat in de stad is. Helaas is het ophalen uit een asiel ook gratis, en zie daar de vicieuse cirkel. Men neemt een hondje tot het ongewenst is, brengt het ver weg, neemt een ander hondje na de vakantie etc.

Ik dwaal af, maar het is even om inzicht te geven. Gelukkig is hier ook dierenbescherming en actiegroepen, zoals je ziet en dingen veranderen langzaam.

Het is trouwens niet duidelijk of het om een Portugees circus gaat.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 22:29

Even zijdelingse info. Ik weet niet of endemol het pogramma ook in Nederland heeft van dat circus met bekende mensen, maar hier dreigt het failliet te gaan, omdat de sponsors zich steeds terug trekken door acties van ANIMAL die wijst op de slechte verzorging en onkundige behandeling van de dieren....

ponyzotje

Re: Circusdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 12:18

Marreke schreef:
Een goede opvang voor 'overbodige circusdieren' (kan even geen betere term verzinnen) lijkt mij een betere oplossing.

Dit bestaat

Ik heb niks tegen op circusdieren zolang deze goed behandeld worden. Helaas gebeurt dat meestal niet en dan ben ik er ook radicaal tegen. Er heeft een eindje een circus op onze parking gestaan en een dromedaris op ons grasplein. Ik heb de huisvesting gezien en het was om te huilen. De dieren zagen er ook echt niet uit. Typisch pure winst boeken en niets meer.

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 13:26

Bedankt voor de extra informatie Lusitana, fantastisch dat je dit zo opvolgt.

In reactie met je laatste berichtje, de schuld ligt dan niet bij ANIMAL maar bij circus in kwestie.

@Ponyzotje, fantastisch dat het bestaat! Er zijn toch geweldige mensen op deze aarbol, dat zulke dingen bestaan

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 22:04

Ja zeker, de schuld ligt bij dat circus. Het circus in kwestie wordt zeer bekritiseerd door iedereen die van dieren houdt en wat vanaf weet en ANIMAL is gewoon zo slim om het bij de wortel aan te pakken en zorgt dat de organisator failliet gaat. De dieren zijn uitgeleend door echte circussen voor dit TV spectakel álà Big Brother. De bekende Potugezen weten van toeten nog blazen en moeten "even" leren de paarden (die totaal in verwarring zijn geraakt, het doet gewoon pijn om daarnaar te kijken) en tijgers en andere dieren hun kunstjes te laten doen. De dieren worden door hun eigen circus NIET zo behandeld. Het is een in elkaar geflanst zooitje, wel even belangrijk om te weten!!! De dieren gaan dus gewoon weer terug naar hun eigen circus als het programma straks niet meer loopt.
Het is wel geweldig trouwens dat het programma ipv vermakelijk, een leerschool is tegen dierenkwellerij, want het komt dus regelmatig in het nieuws zowel op TV als in de kranten en ook diverse tijdschriften besteden er aandacht aan.

ANIMAL is trouwens een actiegroep die zelf dieren opvangt. Dus niet alleen "nee " roept, maar echt altijd actie onderneemt om dingen te verbeteren voor betreffende dieren. Ze vangen ook straathonden en katten op...

Karamell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:09

Klinkt als een super organisatie dan

Ik heb lichtelijk mijn twijfels over een circus dat zijn dieren voor zo'n programma uitleent. Langs andere kant, zij konden misschien ook niet verwachten hoe 'erg' het zou uitdraaien? Positief wel dat mensen leren van de stoten die de bekende Portugezen uithaalden.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 14:11

Ik denk dat het feit dat er een hoop geld is beloofd voor het uitlenen van de dieren, plus gratis publiciteit motief is geweest om de dieren uit te lenen, die normaal om deze tijd in hun winterkwartier alleen maar geld kosten. Overig zijn ze uitgeleend met hun verzorgers en trainers. Nu ze zien welke publiciteit ze krijgen en dat het geld gaat tegenvallen, krabben ze zich waarschijnlijk wel achter de oren. Ik vraag me af hoe lang het nog door gaat.

En ja, ANIMAL is een goed organisatie.

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:31

In Nederland en in meer westerse landen zullen ze heust niet een, twee, drie
de dieren aflaten maken.. ooit gehoord van b.v het berenbos daar nemen ze
ook van deze soort dieren (in dit geval beren) aan. En de Dierenbescherming
gaat heust niet protesteren omdan de dieren die het circus uit komen af te
laten maken..

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:37

is dit iets waarop je ingaat in mijn topic: Wilde dieren de tent uit ?
Want misschien was het makkelijker als je het gewoon in het
'Wilde dieren de tent uit'-topic had gezet..

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:45

Ik heb ook even voor je een mail gestuurd naar de dierenbescherming en als
ik antwoord heb op de vraag wat er met de dieren gebeurt als deze worden
'bevrijd' uit de dierencircussen..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-06 14:51

veronalover schreef:
In Nederland en in meer westerse landen zullen ze heust niet een, twee, drie
de dieren aflaten maken.. ooit gehoord van b.v het berenbos daar nemen ze
ook van deze soort dieren (in dit geval beren) aan. En de Dierenbescherming
gaat heust niet protesteren omdan de dieren die het circus uit komen af te
laten maken..

Portugal heeft beslist weinig te maken met westerse beschaving op een heleboel gebied, en dieren is er een van... Afmaken doen ze hier behoorlijk snel.

Toevalig heb ik gisteren nog proberen uit te vinden hoe het nou verder is gelopen met deze bewuste dieren, maar heb nog niks kunnen vinden.

Ik denk dat het handig is om niet twee verschillende topics door elkaar te gaan halen.

Misz_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:00

moet zeggen dat ik circus renz een geweldig circus vind en dat de paarden (tja, eigenlijk het enige wat ik ooit van de show zie Bloos ) er altijd goed verzorg uitzien en de andere dieren ook!

Dus hier geen reden tot protest, zolang de slechtere omstandigheden maar verholpen worden en de beestjes op een normale plaats verzorgd en opgevangen worden..

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 10:19

Ik zal even een stuk kopieëren uit de mail die ik terug kreeg..

Waar moeten de dieren heen als ze niet meer in het circus mogen worden gehouden?

Als er een nationaal verbod op het houden van wilde dieren in circussen wordt ingesteld moet er een overgangsregeling met een uitsterfbeleid komen. Er moet dan onmiddellijk worden gestopt met de fok van wilde dieren in circussen. Ook mogen circussen dan geen nieuwe wilde dieren meer kopen of acts met wilde dieren inhuren. Voor de wilde dieren die al in het circus zijn, moet worden gezocht naar gerenommeerde opvangmogelijkheden. Zolang deze niet zijn gevonden mogen enkele dieren onder strenge welzijnseisen en onafhankelijk toezicht tijdelijk bij het circus blijven.
Er zijn trouwens erg weinig wilde dieren in eigendom van Nederlandse circussen. De meeste acts worden uit het buitenland ingehuurd. Het opvangprobleem bij een Nederlands verbod zal dus niet erg groot zijn.

Wat betreft het stuk over de achtergelaten dieren in Portugal. Dat geeft erg goed aan waarom je dieren niet aan dit soort mensen moet overlaten en voor dit soort doeleinden moet gebruiken. De dieren worden puur gebruikt om geld aan te verdienen. Lukt dat niet mee, dan blijkt hoe ver de liefde voor deze dieren gaat, niet ver dus. In Portugal mag het circus trouwens gewoon deze dieren houden, net zo als in Nederland. Je kunt dit dus niet toeschrijven aan protesten of verboden. Het toont gewoon dat het circus niet om de dieren geeft en ze aan hun lot overlaat als het hen uitkomt. Het komt veel vaker voor hoor.
Het niet meer fokken en stoppen met vervangen is inderdaad de oplossing voor dit probleem, daar heeft de persoon die dat schreef gelijk in. Maar de dieren die er nu zitten moeten er beslist niet blijven, ze moeten naar goede opvangcentra. En mensen moeten zeker niet naar deze circussen toegaan.

Ik hoop dat het zo wel een beetje duidelijk is.. en ik wilde trouwens met hoe ik eerst reageerde even sorry zeggen, want dat was best wel fel gereageerd Bloos ..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 11:36

portugal is mijn soort land niet, dat heb ik al gezien....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:52

ik heb niet alles gelezen maar wil toch even wat zeggen.

Ik denk dat de oplossing is : niet meer fokken. Gaat de tijger dood dan komt er geen nieuwe.
Dan is het de kunst aan het circus om een goede vervangende act te maken.

Op deze manier verdwijnen dan de wilde dieren vanzelf uit het circus.

Hoe hard het soms klinkt als het circus failliet gaat en er is niemand voor de beesten maak ze dan af. Lijden in een kooitje is wat mij betreft vele malen erger.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:52

Ja, dat heb ik ook al aangegeven, natuurlijk laten uitsterven is de beste manier, in mijn ogen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-06 14:53

Desiree schreef:
portugal is mijn soort land niet, dat heb ik al gezien....

Portugal heeft ook heel veel goeds, alleen is de armoede oorzaak van erg veel misstanden...