Moeder dood door genegeerde 911 call

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurf1988

Re: Moeder dood door genegeerde 911 call

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 18:53

Echt vreselijk

Op mijn feestje heb ik ook een ongelukje gehad met mijn pols, toen spoot er dus allemaal bloed uit. Iedereen in paniek enz, en die hebben toen (perongeluk) 2 maal 112 gebeld, toen kwamen er dus 2 ambulances en 2 politieauto's aanzetten

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:00

Schande!
Ik zou zo'n enorme schadevergoeding eisen!!
Arme kindje

kimftNinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:11

Verschrikkelijk..jammer genoeg heb ik ook niet zo een goede ervaring met 112. Mijn vriendin, een ander meisje en ik fietsen naar huis uit school en opeens haalde een scooter ons in..me vriendin werd geschept en viel op de grond. Ze was heel raar terecht gekomen en haar knokkels waren als het ware naar achtergeschuiven..echt heel eng! Haar been lag er ook nogal raar bij en deed heel veel pijn. Dus ik was blij dat ik mijn telefoon bij me had, want voor dat soort gevallen had ik van mijn moeder een mobieltje gehad. Dus ik belde 112, maar nee ze geloofde me niet, ik kon niet vertellen welke straat het precies was en dat vond ze maar vaag en ze kende wel de jeugd van tegenwoordig! Gelukkig kwam er toen een man aan fietsen, die nam mijn telefoon over en werd echt heel erg boos op die vrouw van 112. Gelukkig was er toen binnen 10 minuten een ambulance...maar was wel even schrikken!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:03

kimftNinja schreef:
Verschrikkelijk..jammer genoeg heb ik ook niet zo een goede ervaring met 112. Mijn vriendin, een ander meisje en ik fietsen naar huis uit school en opeens haalde een scooter ons in..me vriendin werd geschept en viel op de grond. Ze was heel raar terecht gekomen en haar knokkels waren als het ware naar achtergeschuiven..echt heel eng! Haar been lag er ook nogal raar bij en deed heel veel pijn. Dus ik was blij dat ik mijn telefoon bij me had, want voor dat soort gevallen had ik van mijn moeder een mobieltje gehad. Dus ik belde 112, maar nee ze geloofde me niet, ik kon niet vertellen welke straat het precies was en dat vond ze maar vaag en ze kende wel de jeugd van tegenwoordig! Gelukkig kwam er toen een man aan fietsen, die nam mijn telefoon over en werd echt heel erg boos op die vrouw van 112. Gelukkig was er toen binnen 10 minuten een ambulance...maar was wel even schrikken!

Wat goed dat die man zo boos was geworden! Verschrikkelijk zeg dat er zo'n mensen bij de centrale werken. Zij zouden het ook niet leuk vinden als een dierbare naast hen aan het doodbloeden was en niemand hen geloofde.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:04

none schreef:
Jeetje, het zou je maar gebeuren, bellen naar 112 en ze nemen je niet serieus
Heb geen ide hoe dat bij 112 gaat, maar ik hoop toch wel iets zorgvuldiger?!

Wat sneu voor dat meisje

Enneh soms hebben ze van die vage acties.. Laatst ook ik was aan het werk, staan er ineens 2 kinderen voor mn neus, weggelopen van een tehuis, nummer gekregen van de bakker naast ons, de bakker had ze weer naar ons toegestuurd met dat nummer. Ik proberen te bellen, kreeg ik een antwoordapparaat.. Dus heb ik de politie gebeld.. En wat zeiden die.. Heb je al gebeld, en wat wordt er dan gezegd.. Nou als we tijd hebben komen we de kinderen ophalen.. Uh tijd? Ik ben aan het werk en ze lopen in de weg.. Dus jullie moeten gewoon komen.. Gelukkig kwamen ze vrij snel..

Sheriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 03:08

Het was geen meisje maar een jongetje, zie http://www.cnn.com/2006/US/04/10/call.death.ap/index.html... of 't verschil voor de moeder gemaakt heeft is twijfelachtig want hij vertelde bij het bellen al dat ze niet ademde... de advocaat van de familie zegt van wel maar zelfs al zou dat niet zo zijn, dan hadden ze nog iemand moeten sturen om 't jochie op te vangen, nu heeft 'ie drie uur lang moeten wachten met z'n moeder ergens dood op de grond!

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:01

Wat ontzettend sneu dat zoiets kon gebeuren.
Zelf vind ik dat een noodlijn àlle oproepen serieus moet aannemen, ongeacht de leeftijd van de beller of hoe serieus het klinkt. Je kan beter 30 keer naar een vals alarm zijn gereden, dan het 1 te hebben vertikt te gaan omdat je dacht dat het een grap was, terwijl het toch ernst was. Ik mag er niet aan denken dat de centrale voor mij 10 telefoontjes krijgt van grapjassen, en ik daarna voor iets echt ernstigs zou bellen en kreeg de horen "Sorry mevrouw, daar trappen wij niet in." Als er geen bevestiging komt dat er toch niets ergs aan de hand is, onmiddelijk gaan kijken, en mocht het wel een idiote grap zijn kan je nog altijd even een rekening opmaken voor de gemaakte kosten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 12:26

Sheriam schreef:
Het was geen meisje maar een jongetje, zie http://
http://www.cnn.com/2006/US/04/10/call.d ... ]...

Ik heb het uit een Portugese krant... daar stond echt meisje, maar er stonden geen namen, alleen leeftijden.
Nou ja, het blijft hetzelfde naar de 911 operator toe.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 12:38

Het gebeurd in Nederland ook hoor!!! Meisje was onwel geworden in de badkamer; had de deur op slot zitten en haar moeder kon er dus niet in. Krijgt hem niet opengebroken. Belt 112 en komt er gewoon niet doorheen!!! Na paar minuten pas!! Helaas is zij ook overleden. Wellicht was dat toch wel gebeurd, maar dat zullen we nooit meer weten.
Was basisschoolvriendinnetje van mij

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:38

Ik heb wel eens gehoord dat zoiets in Nederland is gebeurd.

Kan het mij ook wel voorstellen hoor. Helaas bellen er jongeren (en zelfs volwassenen!) jaarlijks honderden keren naar 112 met een valse melding. Er is een tijdje geleden zelfs een campagne over geweest. Ieder jaar krijgen ze soms meer dan duizend keer een graptelefoontje binnen.

En er zijn ook nog altijd mensen die 112 bellen voor minder ernstige dingen. Zelfs de huisartsenpost krijgt regelmatig te maken met grappenmakers of mensen die best kunnen wachten tot na het weekend.

Ik vind het niet meer dan logisch dat ze een inschatting proberen te maken van iedere telefoontje. De ervaringen met kleine kinderen zijn meestal niet zo goed.

Het laten uitrukken van hulpdiensten is gigantisch duur. En daarnaast is er geen of late hulp voor echte slachtoffers.

Ze nemen alle gesprekken op dus er is wel te achterhalen hoe het gesprek precies is verlopen. Ik vind niet dat de hulpdienst meteen een grote fout heeft gemaakt. Dit soort dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. Je weet neit wat het meisje aan de telefoon heeft gezegd.

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:39

Jeetje.. wat vreselijk dat zulke dingen gebeuren

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:14

Sjonge of ze nou denken dat het een grap is van een klein kind die halen so ie so niet zulke grappig uit lijkt me of dat er nou een volwassene aan de tel hangt, ze moeten gewoon komen pfff, arm jongetje of meisje wat was het nou??

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:17

Jeetje!!!
Dat slaat echt nergens op!!
Dan komen ze maar een keertje voor nix, ik vind dat ze er altijd heen moeten gaan!!!
echt verschrikkelijk...

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:21

Wooooooow.. wat erg als je niet serieus wordt genomen door een alarmnummer !!
Maar hoe zit dat nou als een kind in Nederland belt en de politie etc. komt wel.. Wordt er dan ook geld in rekening gebracht? Dat had ik geloof ik wel eens gehoord op de tv.. maar Zeker weet ik het niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 16:28

flowerxxx schreef:
Ze nemen alle gesprekken op dus er is wel te achterhalen hoe het gesprek precies is verlopen. Ik vind niet dat de hulpdienst meteen een grote fout heeft gemaakt. Dit soort dingen kunnen nu eenmaal gebeuren. Je weet neit wat het meisje aan de telefoon heeft gezegd.

Nee, wij niet, maar de rechter wel, vanweg de inderdaad bestaande banden. Maar als een kind zegt:"Help, mijn moeder ligt op de grond" dan ga je toch kijken als hulpdienst?
Er zijn ook verhlen dat een hond 991 belde en ze hoorden alleen gehijg, maar ze gingen dus wel na waar er vandaan gebeld werd en kijken!
En dit kind heeft twee keer gebeld, ook na de eerste waarschuwing, dan mag je toch wel in beschouwing nemen dat er iets KAN zijn?

Ze kunnen beter oma bellen ofzo, geloof ik.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:19

pff dit geloof je dan toch zelf niet? Ik dacht trouwens dat ze bij 911 een enorm scherp beleid hebben, dat er zelfs ambulances uitrukken als ze niets horen aan de telefoon. Tenminste, dat idee kreeg ik altijd wel in Amerika.

Hier in nederland is het beleid ook ver te zoeken, vriendin van mij zou even van huis en ziet op haar oprit een benauwde oude dame lopen. Ze heeft deze dame opgevangen en binnen op de bank gelegt. Mevrouw was in verwarde toestand en zag helemaal grauw. Eerste gedachte bij mijn vriendin (die overigens ook BHV er is en EHBO heeft), een hartaanval. Ze belt 112 en daar gaat de operator gewoon een gesprek met haar aan of ze zeker weet dat het een hartaanval was en niet gewoon een benauwdheidje Vervolgens kon ze het beste de ambulance dienst van een dorp verderop bellen (ca 10km verderop). Ze kreeg gewoon een telefoonnummer van die gast. Dus ze beld het nummer waar niet 1 opneemt. Belt vervolgens weer 112 en daar wordt nadrukkelijk gezegd dat ze het andere nummer moet bellen. Vervolgens ben je 10min verder, krijgt ze EINDELIJK iemand te pakken, blijkt die desbetreffende ambulance in de buurt van Beilen te zijn en krijgt ze het advies 112 te bellen. Vervolgens heeft ze WEER 112 gebeld met het verzoek aub een ambulance te bellen (ondertussen had ze gelijk haar man en een buurvrouw ingeschakelt). Het heeft uiteindelijk 45min. geduurt voor de ambulance vanuit drachten ter plaatse was, s avonds heeft ze nog geinformeerd hoe het met die vrouw was (identiteit was onbekend en ze was te verward om een naam te geven maar uiteindelijk hadden we haar naam achterhaald). ze was opgenomen op de hartbewaking in kritieke toestand.

Nog geen uur later stond ik bij haar in huis en ze trilde gewoon van woede en onmacht. Ze omschreef mij die mevrouw en ik wist wie het was, mijn andere vriendin en ik komen haar vaak tegen als we op buitenrit zijn en hadden al hele gesprekken met haar gehad. Haar man was destijds overleden en de ambulance was toen ook niet optijd ter plaatse...gelukkig is het goed afgelopen, maar toch.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:30

Bélachelijk! echt schandalig.. heb er geen andere woorden voor.. waar sláát dat nou op,dat arme kind..

sabineG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 23:50

ik heb zelf op de landelijke 112 centrale gewerkt... daar komen onwijs veel oproepen binnen!!

4 miljoen per jaar. waarvan gemiddeld 3 miljoen misbruik en onjuist gebruik! Je hebt een wachtrij met gesprekken en dan kan het zijn dat de eerste tien misbruik waren en de de 11e wel een echte melding.. soms wel frustie!

Elk gesprek wordt serieus genomen, behalve de hele duidelijk misbruik, prutsmuts,slet en dergelijke... Het was niet aan mij om te bepalen of er wel of niet iemand ter plaatse moest komen. Dat bepalen de politie,brandweer en de ambulancezorg zelf.

Wel erg leuk en goed werk om te doen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 00:03

Ik moet ook zeggen dat ik ook weleens niet serieus genomen ben bij een melding. Ik zag mijn eigen buurman verongelukken en belde gelijk het alarmnummer (lichtelijk in paniek) Vertelde dus dat er een ongeluk bij mij voor de deur was gebeurt en op welk adres. Krijg je doodleuk de reactie terug: "o, daar hebben we verder nog geen melding van binnen" Ik sta verdorie niet uit mijn nek te banketstaaf. Moeten er soms meerdere mensen bellen voordat een melding serieus genomen wordt?

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:03

Jemig, dat arme kind.
Als er nog eens iets gebeurd durft die ook nooit meer te bellen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:20

Citaat:
Het laten uitrukken van hulpdiensten is gigantisch duur. En daarnaast is er geen of late hulp voor echte slachtoffers.

idd!

Ik heb ook wel eens gebeld...
Zat in de auto en pal achter mij zag ik een ongeluk gebeuren op de snelweg, bij een wegversmalling (door wegwerkzaamheden) op de a15

Heb gezegd dat ze de file borden iig maar aan moesten doen, het was druk en zo konden er nog meer ongelukken gebeuren.Het was ook nog net voor een druk knooppunt Natuurlijk wist ik niet of het ernstig was, maar ze waren blij met m'n melding.

Jiske_Nilis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:25

echt erg eigenlijk.. dat het soms gewoon genegeerd word.!
Misschien leren ze er iets van nu het een keer fout is gegaan..

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:36

Ik heb geen EHBO, en ik heb een keer gebeld omdat een meisje van haar paard viel, hiel op haar hoofd, knakte door haar nek en was buiten bewuszijn. Broed uit haar neus ed....

Reken maar dat er paniek was.... Ik stond 10 minuten in de wacht !!

Ik heb zelf op een call center gewerkt en idd is 1 op de 5 telefoontje nep.... Maar ik vind wel dat ze bij 112 dan beter moeten plannen om alle telefoontjes beter te behandelen. Je wéét dat er idioten zijn die het nummer misbruiken.

Uiteindelijk had het meisje een nek wervel gebroken en een gebroken neus, van daar het bloed, maar ja dat kon ik natuurlijk ook niet weten....

Bij een hartinfarkt van een oudere man een poosje geleden op zondag waren ze binnen 10 minuten ter plekke.

Ik hoop dat er trouwens goede nazorg is voor dit kind !!! (geld maak dat echt niet beter)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:47

Tja, hier gelukkig wel positieve berichten over 112. Mijn man belde nadat ik pas van mijn paard gevallen was en binnen 5 minuten was er een ambulance ter plekke.

Ook andere keren dat hij ongelukken heeft zien gebeuren op de snelweg werd hij serieus te woord gestaan en/of doorverbonden met de juiste personen.

Zelf heb ik ooit 112 gebeld nadat er allemaal rook onder de motorkap vandaan kwam en ik met m'n paard achter de auto over de drukke A2 reed. Ik was in paniek maar de dame die ik aan de telefoon had, vroeg als er geen vlammen uitkwamen niet beter de ANWB kon bellen

Ik snap best dat het voor zo'n hulplijn als er zo vaak misbruik van gemaakt wordt heel goed mogelijk is dat er wel eens een verkeerde inschatting gemaakt wordt.

xSemmiex

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 23:22

Wel heel goed van dat meisje dat ze het alarm nummer belde.
Alleen heel erg dat de moeder is overleden !