Rookvrije horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 17:28

Verslaafd ben ik zeker, zal ik niet eens proberen te ontkennen, maar we hadden ook aan iets ergers verslaafd kunnen raken en wij zijn braaf gaan roken

Rochiril

Re: Rookvrije horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 18:07

Heb hier een week geleden nog een diepe discussie over gehad met een klant in het restaurant waar ik werk. Restaurant heeft 12 tafels, niet veel groter dan een grote huiskamer. Meneer en mevrouw hebben ongeveer 3 uur zitten zaniken over het feit dat de rest van de clientele rookte, iedere keer als ik aan hun tafel kwam, kreeg ik er wel een opmerking over . En 3 keer de vraag waarom wij geen apparte rookruimte hadden...... ARGH!!!! Meneer en Mevrouw vroegen bij reservering dat ze rookvrij wilden zitten, toen had ik al HEEL duidelijk gemaakt dat dat door de groote van de zaak onmogelijk was. Toch wilden ze komen, ok prima. Toen ging het ook verder over dat algehele rookverbod, ik als roker was het daar natuurlijk niet mee eens
Een groot deel van onze clientele rookt en zal misschien ook zijn heil ergens anders zoeken als ze niet meer mogen roken. En nee das geen onzin, dat doe ik zelf ook. Als ik ergens niet mag roken, ga ik ergens anders heen (niet bij mensen thuis natuurlijk, dan ga ik netjes buiten staan als het niet mag).
Heb in Florida, USA, gewoond, daar mag niet gerookt worden in zaken waar eten geserveerd wordt. Omdat het overal hetzelfde is ga je toch en ga je na het eten maar even buiten staan (voel je je wel een beetje een paria hoor ) Misschien dat het afschaffen in gelegenheden waar eten geserveerd wordt een beter initiatief is, dan het overal af te schaffen. In kroegen e.d moet het kunnen vind ik, ga daar heen om een lekker pilsje te drinken, beetje zwak te kletsen en een peukje te roken, schiet niet op als ik iedere keer naar buiten moet rennen
Lang verhaal, maar nee ik teken dus niet en kijk nog even vanaf de zijlijn mee

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:07

Ik teken tegen (kan dat ) Hoeveel mensen wonen er vrijwillig! in de stad waar een smoglaag hangt waar je u tegen zegt. Zo ongezond! Ik woon op het gezonde platteland en als ik dan eens na gezellig tafelen een sigaretje wil roken, moet ik buiten gaan staan waardoor ik een fikse longontsteking krijg?
Misschien een beetje overdreven, maar ik vind dat de horeca een gezelligheidsfunctie heeft en geen voorbeeldfunctie. Anders moeten ze de drank ook maar snel verbieden, stel je voor dat er iemand verslaafd aan wordt...

Ik snap wel dat het slecht is en stinkt etc etc, ik hoef ook geen enkele goede reden te verzinnen want ik ben verslaafd dus per definitie tegen.

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:26

hier nog een verslaafde....
toch begrijp ik het wel hoor!!!!wees nou eerlijk roken stinkt voor mensen die zelf niet roken.....maarja beetje dubbel allemaal ik weet het niet hoor, ze zoeken het maar uit...haha

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:02

Ik ben voor een verbod, liefst overal, maar helaas heb ik het niet voor het zeggen en zijn er ook nog rokers die graag hun sigaretje willen roken.
Maar goed een middenweg zou moeten kunnen. Een rookverbod in gelegenheden waar eten wordt geserveerd. Ik vind het ontzettend ontsmakelijk als er gerookt wordt als ik aan het eten ben. Reuk is nou eenmaal een belangrijk zintuig bij het eten en dat wordt behoorlijk belemmerd door rook.
Dus of een rookverbod in restaurant of aparte ruimtes, en dan niet 10m2 voor rokers en 10m2 voor niet-rokers zonder enige afscheiding, dat helpt toch niet.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 23:13

Helemaal voor
Of roken afschaffen, nog beter
Ik snap niet waarom het niet gewoon afgeschaft wordt, hoef je toch geen handtekeningen voor te hebben Ik bedoel, het is hartstikke slecht voor mensen. Wat is belangrijker, gezondheid van mensen of kunnen roken in het openbaar. Als je dan wil roken, doe het dan thuis zodat anderen er geen last van hebben

*Is allergisch voor rook en baalt gewoon dat uitgaan niet vaak kan, bedoelt het niet l.ullig tegen rokers, heb ook wel vrienden die wel roken Maar ik vind roken gewoon echt stom om te doen, en in t openbaar niet erg aardig voor mensen die er niet zo goed tegen kunnen.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:13

marleendv88 roken zouden ze misschien wel willen verbieden overal en ook de verkoop etc. probleem is dan dat het dan illegaal gemaakt gaat worden etc.

Ik rook zelf niet, en als ik langs iemand loop die rookt hou ik mn adem ff in. Het is zo´n gore stinkwalm waar je niet om heen kan.
Voor horeca vind ik niet dat het helemaal afgeschaft moet worden, want zoals ik graag broodjes bij mn soep eet roken de rokers er misschien wel graag een sigaretje bij.

Samir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:17

Je hebt heel vaak toch ook een stuk wel roken en een stuk niet?
Ik ga iig niet me handtekening zetten!

ninja2Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:22

Ik teken niet!!!!
Ik rook zelf niet maar ik vindt het belachelijk als je dadelijk in een cafe of discotheek komt en je mag niet roken.
Ik vind de regering zo hypocriet want ze willen het roken in de hoereca verbieden maar je kan nog wel overal sigaretten en zo krijgen. Ze willen echt niet dat de mensen minder gaan roken hoor want dan vloeit het geld niet zo hard naar de staatskas.
En roken belachelijk duur maken help er ook niet tegen want mensen die er aan verslaafd zijn roken toch gewoon door en de mensen die het niet kunnen betalen halen het wel ergens weg of zo

Olle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 11:28

Nou dan wordt het nog gezellig in de horeca!
Weinig mensen zullen dan nog komen......

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:18

Is horeca dan alleen maar gezellig met roken?

Marja1988@ das ook weer waar...krijg je hetzelfde effect als er nu is met drugs. Lastig, nederlandse maatschappij

Mistic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:20

ninja2 schreef:
Ik teken niet!!!!
Ik rook zelf niet maar ik vindt het belachelijk als je dadelijk in een cafe of discotheek komt en je mag niet roken.
Ik vind de regering zo hypocriet want ze willen het roken in de hoereca verbieden maar je kan nog wel overal sigaretten en zo krijgen. Ze willen echt niet dat de mensen minder gaan roken hoor want dan vloeit het geld niet zo hard naar de staatskas.
En roken belachelijk duur maken help er ook niet tegen want mensen die er aan verslaafd zijn roken toch gewoon door en de mensen die het niet kunnen betalen halen het wel ergens weg of zo

Als mensen ineens massaal stoppen met roken halen ze het geld wel weer ergens anders vandaan. Dan hoor je vast alle mensen die tegen het roken zijn ineens wel anders piepen, moeten ze meer belastingen gaan betalen.
Doordat wij roken houden hun geld in hun zak.
Laatst bijgewerkt door Mistic op 05-04-06 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Olle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:26

Daar ben ik het helemaal mee eens, mistic..
Als mensen allemaal gaan stoppen met roken zal de overheid het geld ergens anders vandaan moeten halen....

KimH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:37

* volgt vanaf de zijlijn *

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:45

Dat je je eigen gezondheid wil verpesten, best! Maar niet die van mij! Als ik een boterham eet, dan wordt de levensduur van de roker naast mij niet korter, andersom wel. Ik vind het idd aso dat je in een restaurant andere mensen hun eten gaat zitten verpesten. In een café boeit het me niet, maar tijdens het eten wel! Waarom andere mensen opzadelen met JOUW verslaving???!!!

Mistic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 13:56

@Imitador, in een café wordt er ook gegeten, dus zou het je ook moeten boeien dat er daar gerookt wordt.
Ik snap best dat het voor andere mensen tijdens het eten smerig is, maar dat is dus ook de reden waarom veel restaurants een apart rookgedeelte heeft.
Op het moment dat ik in een restaurant ben waar er geen apart rookgedeelte is en de tafels vlak naast elkaar staan, zal je mij niet zien roken. Over het algemeen ben ik dan wel sneller uit zo'n restaurant en zullen ze dus aan mij niet zoveel verdienen.

Daarnaast wordt je levensduur niet alleen korter als je in de buurt zit van iemand die rookt. Wist je dat in heel veel snackbars het frituurvet te lang wordt gebruikt? Daar krijg je dus ook kanker van, en wordt je levensduur korter. Het weerhoud je er dan toch ook niet van om een patatje te gaan eten?

MaiMai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:09

Jammer genoeg is niet iedereen zo sociaal als jij, Mistic...

Hier in Noorwegen is het nu al een paar jaar verboden, en ik vind het eigenlijk wel heel fijn. Kan een stuk langer doordansen in een discotheek en met name in een restaurant vind ik het nu een stuk lekkerder zitten. Maar eigenlijk erger ik me er niet zo knalgroen aan in Nederland hoor.

Wat me trouwens opvalt hier is dat ik nu nog duidelijker ruik wanneer iemand rookt of niet, omdat je het bijna nergens meer ruikt als je zelf niet rookt/rokenden om je heen hebt :S

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:02

ik vind het juist altijd wel gezellig om in de discotheek een paar sigaretjes te roken, als het niet meer mag, doe ik dit ook niet meer dus voor mij zou het wel gezond zijn.
ik vind dat er in restaurants zowieso niet gerookt hoort te worden, bij mijn ouders in het restaurant staat er dan ook express geen sigaretten automaat. het eten wordt gelijk een stuk minder in die rooklucht.

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:05

Mistic schreef:
Op het moment dat ik in een restaurant ben waar er geen apart rookgedeelte is en de tafels vlak naast elkaar staan, zal je mij niet zien roken. Over het algemeen ben ik dan wel sneller uit zo'n restaurant en zullen ze dus aan mij niet zoveel verdienen.

Jammer dat er niet meer zoals jij zijn Mistic. Ik vind het ronduit smerig om te roken in een restaurant terwijl anderen nog zitten te eten. Persoonlijk vind ik dat ieder restaurant een rookvrije ruimte moeten hebben, maar de meesten hebben dat niet of is de scheiding zo minimaal dat je alsnog last hebt van de rook.

Goddess schreef:
... Misschien dat het afschaffen in gelegenheden waar eten geserveerd wordt een beter initiatief is, dan het overal af te schaffen. In kroegen e.d moet het kunnen vind ik, ga daar heen om een lekker pilsje te drinken, beetje zwak te kletsen en een peukje te roken, schiet niet op als ik iedere keer naar buiten moet rennen
Lang verhaal, maar nee ik teken dus niet en kijk nog even vanaf de zijlijn mee

Dat vind ik ook een goed initiatief. Ik ben echt een antiroker, maar om het roken in een kroef of disco af te schaffen, vind ik tever gaan. Niet voor mij, maar voor de roker. Ik ben niet iemand die de wereld wil verbeteren en rokers een streng vingertje toewijst. Moet ieder voor zich weten, als ik er maar geen last van heb. Nou ja, tuurlijk heb ik er wel last van: bij ons op stal in de kantine en in de kroeg, maar er is ook zoiets als verdraagzaamheid. We zijn met ze allen en we moeten nu eenmaal bepaalde dingen van elkaar accepteren en respecteren. Ik ben zwanger en zal echt niet iemand vragen z'n sigaret uit te maken als ik naast hem zit omdat ik zwanger ben. Er zijn wel ergere dingen. Maar met eten vind ik het onacceptabel. In restaurants moet het echt wel aan banden gelegd worden of goede afspraken komen met verplichte (!) rookvrije ruimtes die goed afgeschermd zijn van het rokers gedeelte.

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:06

Ik vind dat het ook wordt afgeschaft in de horeca. Veel mensen kunnen er niet tegen. Maar als iedereen rookt moet het geen probleem zijn toch?

Ethelate

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:24

ellenlouise schreef:
Bijkomend voordeel voor de niet-roker: rokers sterven jonger en zo blijven er meer oudedagreserves om de niet-rokers van een fijn pensioentje te voorzien!

De verzekeringspremie zou anders flink dalen als niemand meer zou roken, want al die ziektes die roken veroorzaakt/verergerd...

In Italië is het overal in openbare gebouwen verboden, dus ook in restaurants en uitgaansgelegenheden. Ideaal! Lekker uit eten, zonder dat er een paar een sigaar opsteken en jij in de rook zit.

ninja2Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 17:54

Ethelate schreef:
ellenlouise schreef:
Bijkomend voordeel voor de niet-roker: rokers sterven jonger en zo blijven er meer oudedagreserves om de niet-rokers van een fijn pensioentje te voorzien!

De verzekeringspremie zou anders flink dalen als niemand meer zou roken, want al die ziektes die roken veroorzaakt/verergerd...

In Italië is het overal in openbare gebouwen verboden, dus ook in restaurants en uitgaansgelegenheden. Ideaal! Lekker uit eten, zonder dat er een paar een sigaar opsteken en jij in de rook zit.

Ik denk niet dat de premies dan gaan dalen want er komen dan meer mensen bij die ouder worden en die kosten ook veel geld.

Kayla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:25

Mistic schreef:
Daarnaast wordt je levensduur niet alleen korter als je in de buurt zit van iemand die rookt. Wist je dat in heel veel snackbars het frituurvet te lang wordt gebruikt? Daar krijg je dus ook kanker van, en wordt je levensduur korter. Het weerhoud je er dan toch ook niet van om een patatje te gaan eten?

Die vergelijking klopt niet helemaal he. Ten eerste is de kans groot dat het frituurvet WEL goed is en ten tweede kies je daar dan zelf voor, voor meeroken niet.
Bovendien snap ik de hele discussie over die ziekenkostenpremies niet. In veel landen mag al niet meer gerookt worden in de horeca en daar zijn mensen ook niet allemaal spontaan gestopt.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 21:55

Er is tenslotte last van overbevolking en te grote voetafdruk van de westerse wereld.

Koffie, sigaretten en alcohol zijn enkel oplossing van dit probleem.

(Niet breedte-filosoferend, want dan komen de ziektekosten van long/mond etc kankerpatienten aan bod, en het stel ongelukken veroorzaakt door alcohol ook even buiten beschouwing latend...)

Vroegtijdige dood dankzij alcohol, sigaretten en wellicht koffie (de viceuze cirkel van slapeloosheid en Starbucks).

waar het op neerkomt: we zijn de oplossing van ons eigen probleem Ik zeg doorpaffen tot we er bij neervallen

Adrija

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 22:35

Ze willen roken in de horeca verbieden om de bij de wet verplichte rookvrije WERKplek te garanderen (het gaat dus niet om de klanten).. volgens mij rookt 80% of meer van de mensen in de horeca. Die willen niet eens perse een rookvrije werkplek.

Vooral in café's zou ik het raar vinden. In restaurants enigszins acceptabel omdat je daar zit te eten.