Verschrikkelijk, grenzen open voor de polen!!!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gekkesies

Re: Verschrikkelijk, grenzen open voor de polen!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:16

Justy schreef:
Laat ik vooropstellen dat ik het woord 'verschrikkelijk' lichtelijk overdreven vind in deze context. Oorlogen zijn verschrikkelijk, aardbevingen zijn verschrikkelijk, Polen niet.

Ten tweede komen 'de Polen' niet om 'onze' baantjes in te pikken maar in de eerste plaats om werk te doen waar veel Nederlanders zich te goed voor voelen (ja echt, nog steeds, zelfs in deze tijden van werkloosheid), en in de tweede plaats omdat ze het hier beter kunnen krijgen. Heeft met jou en mij niks te maken. Sterker, dat zouden jij en ik ook doen als wij in die situatie zaten.

Deze week was er een uitzending van Nova over dit onderwerp. Daar werd onder andere in verteld dat er geregeld wordt dat ook de Polen minimaal minimumloon moeten gaan verdienen hier in plaats van de 99 eurocent bruto per uur die ze nu kosten. Zo verschrikkelijk veel goedkoper zijn ze straks dus niet meer.

Simone75 schreef:
Maar de meerderheid van de duitsers zitten in krotten. Door de polen!

Nee, niet door 'de polen'. Doordat de Duitse overheid zelf niet voldoende maatregelen neemt. En het merendeel van de Duitsers woont heus nog gewoon in een huis hoor

Simone75 schreef:
Nee dat is dus het probleem,

Die polen die komen allemaal om in nederland en duitsland het werk in te pikken.

Want het is bekent, en het is ook verteld dat de polen veel minder loon vragen. Om zo alle nederlandse en duitse werkgeefers naar zich toe te trekken. dat hun aangenomen worden.

Die Polen vragen niet zo weinig, die krijgen zo weinig. Wat hier minimumloon is, is voor een Pool een goed inkomen. Zij zelf vinden waarschijnlijk dat ze al bijzonder veel vragen.

Wat het dikgedrukte betreft, dat soort veralgemeningen zorgden er een jaar of 70 geleden voor dat een meneer met een snor meer macht kreeg dan goed was voor Europa, alleen waren het toen de Joden (waaronder ook veel Polen, trouwens).

Ik ben het ermee eens dat het niet handig is van de overheid om het zo aan te pakken. Je kunt binnen Europa niet meer zomaar zeggen dat andere mensen er niet in komen, maar dit is vragen om problemen. Al is het alleen maar omdat de meeste mensen zo zullen reageren als TS (en andere bokkers) hier doen. Maar ik ben niet in de veronderstelling dat ik of ook maar iemand op Bokt dit wel even op kan lossen, want zo simpel ligt het allemaal gewoon niet, zoals de meeste politieke aangelegenheden. Roepen dat 'die stomme Polen in Polen moeten blijven' is in elk geval zéker niet de oplossing...

Hélemaal mee eens!

Simone75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:18

Me vader en zn vrouw hebben het er zelf over dat het zo gaat in duitsland. Dus die zullen het dan wel weten he!
Die wonen er tenslotte hun hele leven al!
Dus wie ben ik om dat niet te geleoven dan he!

En je vroeg of ik tegen het minimumloon komkommers wou plukken.
Volgens mij had ik daar al antwoord op gegeven, als je goed gelezen had! Maar ik wil het wel nog een keer zegen hoor.
Nee ik ga geen komkommers plukken voor het minimumloon.
Want ik heb een huishouden. Dus een minimumloontje zou voor mij niet haalbaar zijn!

Romeotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:18

Simone75 schreef:

p.s. Ik zou niet werken tegen het minimum loon. Want ik heb een huishouden. Dus een minimumloon zou voor mij niet haalbaar zijn!

dus met andere woorden jij krijg liever helemaal niks dan een beetje, jij profiteert liever van een uitkering (die vaak nog veel lager is dan een minimumloontje en waar je je halve leven voor moet over de tafel gooien bij de verschillende instellingen) waar je niks voor hoeft te doen omdat je jezelf te goed voelt om te werken voor een beetje geld?

kijk, dit is nu het verschil tussen de instelling van de Polen en de Nederlanders.

en als een minimumloon te weinig is voor je huishouden, dan haal je maar goedkopere producten, dan ga je naar de aldi en laat je al het snoep, koek en frisdrank maar staan, moet je eens kijken wat je bespaard. en je kan ipv een kwartier te doesen ook vijf minuten doesen, je kan minder tv kijken, en als het koud is niet meteen de verwarming aanzetten maar gewoon een keer een extra trui aan doen. moet jij eens zien hoeveel geld je je dan bespaart. maarja, dat kan niet, want jij leeft in nederland en die instelling hebben wij niet, die polen waar jij het over hebt doen dit vaak al dus tja, ik begrijp wel als ze liever hier werken dan in polen

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:20

Simone75 schreef:
Me vader en zn vouw dat zijn 100 procent echte duitsers. En die zegen al de duitsers kunnen die goede huizen niet betalen. Omdat de polen voor gaan met werk. Dus conclussie de polen hebben al het werk en al het geld. Dus met gevulde zakken kunnen ze daar lekker in de huurhuizen. Terwijl die in duitsland al onbetaalbaar zijn als je niet genoeg kunt werken. En de duitsers hebben door de polen niet genoeg werk. Dus kunnen ze de huurhuizen niet betalen.

Dit is echt de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. "Die Polen" werken voor een bedrag wat een kwart van het minimum loon is, hoe kunnen die dan in godsnaam met gevulde zakken in onbetaalbare huurhuizen zitten terwijl de "100% echte Duitsers" geen goede huizen kunnen betalen? Veel polen zitten doordeweeks in een kamertje waar ik met goed fatsoen mijn hond nog niet in zou stoppen en proberen zo veel mogelijk thuis in Polen te zijn.

gekkesies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:20

Wat ik vooral vreemd vind is dat hier 'de Polen' als de boosdoeners afgeschilderd worden, terwijl het mijns inziens toch met name aan de nederlandse overheid, en misschien wel aan de werkgevers te wijten is.

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:21

Nu zijn de Polen nog goedkoop en ze zijn al blij met dat weinige uurloon, straks word ingevoerd dat zij hetzelfde gaan verdienen en ja, dan kunnen er problemen ontstaan, heel misschien, maar dat is niet de schuld van de Polen, maar van het walgelijke, kromme systeem hier in Nl. De regering is de enige die hier aansprakelijk voor is, maar daar komen ze tegen die tijd dan nog wel op terug..as usual.
Maar zeg nou zelf? Als ik bv een koophuis zou hebben en dat opgeknapt zou willen hebben, huur ik ook een paar Polen in hoor. Die mensen weten tenminste wat werken is en idd, ze kosten minder, maar ze draaien huhn hoofd niet om voor rotklussen die de meeste mensen in NL hun bed niet eens voor willen komen. Zo hypocriet ben ik dan weer wel.
Moet er wel bij zeggen, heb mij er niet zo in verdiept dat ik me bij de discussie kan voegen of ik het vervelend vind de ja of nee en wat de wetten gaan worden, dus daar houd ik mij even buiten.

Urielle

Re:

Gek dat Polen met een gezin er wel van kunnen leven In de chiquere huurwoningen nog wel!

Volgens mij moet je je levensstandaard wat aanpassen

Bjarni

Re:

Ik ga hier verder niet inhoudelijk op in want heb me er verder niet in verdiept.
Maar TS jij schrijft dat je stiefmoeder van haar werkgever wegmoest zodat "die goedkope polen" (wat klinkt dat eigenlijk minachtend zeg) daar kunnen werken.
En dat nu al "die polen" in de goede huurhuizen van de duitsers zitten.
Maar als ze voor zo weinig daar werken (waardoor ze dus blijkbaar aantrekkelijker zijn voor de werkgever) dan kunnen ze van dat kleine beetje geld wat ze verdienen toch echt die "goede huurhuizen" niet betalen?
Zomaar een tegenstrijdigheid die mij opviel.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:24

Simone75 schreef:
Nee ik ga geen komkommers plukken voor het minimumloon.
Want ik heb een huishouden. Dus een minimumloontje zou voor mij niet haalbaar zijn!

Ook niet als je baan is ingepikt door een Pool?? Als ik werkloos zou zijn zou ik mijn uiterste best doen om gewoon voor mijzelf te kunnen zorgen. Al betekent dat dat ik tegen het minimum loon komkommers moet gaan plukken. Als al die mensen die zo bang zijn voor de Poolse invasie dezelfde instelling hebben als jij, dan mogen die wat mij betreft allemaal uit hun baan gezet worden en vervangen worden door een Pool.

Simone75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:25

Laten we zegen, het is maar waar je voor kiest.
de een wil een minimumloon met minder uren. En de ander wil nou eenmaal een baan van 40 uur!
En banen van 40 uur met een hoog salaris heb je hier ook genoeg in nederland.
Bij het cwi heb je het gewoon voor het kiezen hoor!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:26

Simone75 schreef:
Er wordt gezegt hier dat de polen heel gemotifeert zijn om te werken.
Maar de nederlanders en de duitsers toch ook?

De poolse werknemers doen het werk hier in nederland waar de gemiddelde nederlandse werkloze (van welke afkomst dan ook) zich echt te beroerd voor voelt. Als we in nederland alle werklozen die eigenlijk niet werkloos hoeven te zijn aan het werk sturen, krimpt het aantal drastisch in! Dus nee, de gemiddelde nederlandse werkloze is niet gemotiveert genoeg om te gaan poetsen, op het land te werken, etc. voor een lager inkomen!

Citaat:
En natuurlijk mogen ze ergens anders werken, als ze in hun eigen land niet genoeg verdienen. Maar het gaat erom dat het niet de bedoeling is dat hun voor gaan met al het werk!
Als je hier in nederland niet genoeg zou verdienen. Dan zou ik mischien ook wel ergens anders heen gaan om te werken ja.
Maar ik zou het verschrikkelijk vinden, als ik wist dat er andere mensen ontslagen werden. Omdat ze mij voor willen laten gaan. Omdat ik zo goedkoop ben!

Stel je voor: je woont in een land waar je met je hele familie (van oma tot derde generatie kleinkind) in een klein huis woont en je hebt echt helemaal niks. Dat kunnen wij ons hier niet voorstellen. Als jij dan ergens aan het werk kunt, dan interesseert het jou niks wie er aan de kant gezet wordt voor je! In deze hele wereld staat maar een ding voorop, en dat is jezelf in leven houden. Jij moet in leven blijven. Poolse mensen die hier komen werken, onderhouden van dat lage inkomen dat ze hier verdienen, hun hele familie in Polen (van oma tot... ). Dat klinkt voor ons onvoorstelbaar, maar geloof me, zo gaat het! Wij werken voor onszelf en ons gezin. Maar oma hoeft niet van mijn inkomen te leven. Het sociale gebeuren is hier wat dat betreft toch net iets beter geregeld maar dat verandert niks aan de situatie zoals die nu daar nog altijd is.
Polen gaan niet voor met het werk, maar ze willen het werk doen dat geen nederlander meer wil doen.

Citaat:
Ik zou niet werken tegen het minimum loon. Want ik heb een huishouden. Dus een minimumloon zou voor mij niet haalbaar zijn!

Tadaa!!! Dus jij voelt je te goed om tegen een minimuminkomen te werken. Daar sla je dus de spijker direct op z'n kop! Als jij nu zonder werk zit, en een vergoeding krijgt die bij het minimuminkomen in de buurt zit, dan ga jij dus geen komkommersplukken in de bloedhete kas! Maar die pool die doet dat graag! En nog het liefst zo veel mogelijk uren per dag! Want uren brengen het geld en dat kan weer naar de familie in Polen!

Over de poolse werknemers in duitsland: Duitsland gooit de grenzen voor polen niet open omdat ze buurland zijn. Het meeste wat daar dus nog gebeurt dat gaat dus met vergunningen of is illegaal. Zij kunnen daar inderdaad de polen nog voor het allerlaagste aan het werk houden indien het illegaal is. En als je zelf een bedrijf had en alle centen tellen, dan deed jij dat ook! Echt waar! Anders ben je een dief van je eigen portemonnee en dat zou pas echt verschrikkelijk zijn. Misschien is het voor een volgende discussie heel verstandig dat je je in een onderwerp verdiept voordat je op een ervaring van familie afgaat. Dat is vaak emotioneel beladen en eenzijdig.

Verder ga ik geheel met Sylvia mee (scheelt een hoop typwerk).

CharlieVM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:27

gekkesies schreef:
Wat ik vooral vreemd vind is dat hier 'de Polen' als de boosdoeners afgeschilderd worden, terwijl het mijns inziens toch met name aan de nederlandse overheid, en misschien wel aan de werkgevers te wijten is.

Amen. En het is te wijten aan mensen als de TS die zich te goed voelen om het vuile werk op te knappen. En natuurlijk zou ik ook niet voor mijn lol komkommers gaan plukken. Ik heb niet voor niets een studie afgemaakt. Maar als ik werkloos zou zijn en echt niets zou kunnen vinden, ga ik desnoods tegen het minimum loon komkommers plukken.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:29

Simone75 schreef:
de een wil een minimumloon met minder uren. En de ander wil nou eenmaal een baan van 40 uur!

Gelukkig maar dat er Polen zijn die dus wel gemotiveert zijn om voor weinig geld te werken, anders zouden een hoop bedrijven in nederland failliet raken doordat ze geen personeel kregen (en ach... laten we dus daar weer net bij het begin beland zijn )

Het grote voordeel van Polen vind ik trouwens dat ze aan het einde van hun werkzaamheden weer terug gaan na hun eigen land en daar hun familie te gaan onderhouden !

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:31

ik vind het ook zeker niet de schuld van de polen! want zeg nou zelf! als jij een maandje zou werken in een ander land en daar hetzelfde verdient in een maand als thuis in een heel jaar dan ga je daar toch heen?!?!
toch vind ik wel dat de polen op heel veel plekken niet goed worden behandelt! onder minimumloon werken en uitgeblaft worden enzo! en dat vind ik niet kunnen! ze moeten gewoon voor het zelfde werk evenveel geld krijgen! banen zijn er nog genoeg hoor! maar heel veel mensen vinden het te min werk om achter de lopende band te staan...tsjah dat is dan jou eigen keus! polen kunnen altijd nog niet alle functies vervullen omdat ze of geen dipolma's hebben of niet goed genoeg nederlands spreken dus als je een goede opleiding doet heb je nergens last van hoor!

Simone75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:31

Nou dan laten ze die polen hier dan toch het werk doen. Waar de nederlanders inderdaad te beroerd voor zijn.
Maar dan moet het daar ook bij blijven. dan moeten er bij een bedrijf geen mensen ontslagen worden, omdat er polen aan het werk moeten!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:33

Simone75 schreef:

Waar maak je je dan in godsnaam zo druk over??????? Ik snap er nu echt helemaal niets meer van. Niemand wil zich graag onderbetaald te pletter werken, maar het gaat mij om te intentie. Ik vind het 'verschrikkelijk' als mensen te bedonderd zijn om in geval van werkloosheid het vuile werk op te knappen. En natuurlijk, als je kunt kiezen ga je geen komkommers plukken, dat snapt iedere idioot. Maar je kunt ooit in de positie komen dat je even niets anders kan vinden. En dan vind ik het wel zo ontzettend laag om dat dan te weigeren en vervolgens te gaan piepen over de Poolse Invasie. Door die instelling van sommigen van ons heeft men in sectoren als de tuinderij gewoon poolse arbeiders nodig.

Simone75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:35

Ik ben iemand die tot al het werk berijd is.
Maar wel een 40 urige baan. Anders zou ik niet rond kunnen komen.
Als ik een 40 urige baan als komkommerplukker zou krijgen. Dan zou ik ja zegen. maar dan wel een 40 urige baan!

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:37

Simone75 schreef:
Nou dan laten ze die polen hier dan toch het werk doen. Waar de nederlanders inderdaad te beroerd voor zijn.
Maar dan moet het daar ook bij blijven. dan moeten er bij een bedrijf geen mensen ontslagen worden, omdat er polen aan het werk moeten!

Die bedrijven moeten zich gewoon netjes aan de regels houden. Dan is er helemaal niets aan de hand. De overheid moet gewoon netjes controleren of de werknemers betaald krijgen wat ze naar Nederlandse maatstaven verdienen. Dan maakt het geen donder uit of er een Pool of een Nederlander in dienst is. En een Pool is hoe dan ook een mede- Europeaan, dus daar kun je de grenzen gewoon niet voor dicht houden. En van mij mogen ze ook gewoon werk doen waar Nederlanders niet te beroerd voor zijn.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:41

Simone75 schreef:
Ik ben iemand die tot al het werk berijd is.
Maar wel een 40 urige baan. Anders zou ik niet rond kunnen komen.
Als ik een 40 urige baan als komkommerplukker zou krijgen. Dan zou ik ja zegen. maar dan wel een 40 urige baan!

Ik werk ook liever gewoon 40 uur voor een goed salaris ja. Maar je zegt net zelf dat er meer dan genoeg werk is wat aan die voorwaarden voldoet, dus waar maak je je dan in godsnaam druk om?

Simone75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:46

Stel nou jij werkt bij een bedrijf en je wordt ontslagen omdat er een pool aan het werk moet. Ik denk toch wel dat je dan toch wel behoorlijk van je stokje zal gaan.
Of zeg je dan nog ach wat maakt het uit?
Ze mogen zeker overal werken. maar ze mogen niet voorgetrokken worden. Zodat de anderen straks geen baan meer krijgen. Of hun baan verliezen! En als al die polen hier komen werken. Dan is er op een gegeven moment helemaal geen werk meer.
En natuurlijk vertrekken die polen later weer maar er komen er ook weer net zo veel voor terug!

CharlieVM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:49

Dat ben ik helemaal met je eens, maar dan blijf ik toch bij het standpunt de Polen helemaal niets te verwijten valt. De Nederlandse overheid moet gewoon zorgen dat ze haar zaakjes op orde heeft. Waar ik moeite mee heb is dat jij volgens mij het idee hebt dat er een soort invasie uit het oosten komt die met gevulde zakken onze huurhuizen en banen gaan inpikken. Die mensen werken zich te pletter voor een banketstaaf loontje en ik geloof toch echt niet dat ze geweldige huisvesting hebben in Nederland. Betaal jij maar eens een huur van 250 euro als je 25 euro per dag verdient.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:52

Als jij zonder 40-urige baan niet rond kunt komen, vraag ik me toch af hoe al die bijstandsmoeders dat doen. Of parttime werkende vrouwen met kinderen.

Nee, je zegt zelf al dat je geen komkommers gaat plukken voor het minimumloon. En dat je thuis zit met een huishouden. Wiens baan pakken die Polen dan af? Vast niet de jouwe.

En nogmaals: dit speelt al járen. Toen ik nog een kleine meid was (laaaaaaang geleden ) kwam ik al bij boeren met Polen aan het werk. Veel zwart, tegen belachelijk lage prijzen. Heb ooit eens gehoord wat ze verdienden, dat gun je een hond nog niet eens. Toen was het zwart en hoorde je niemand...

Simone75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 21:58

Ja dat is heel erg voor die polen. Maar volgens mij snap je niet helemaal waar het hiermee naartoe gaat.
Als al die polen hier komen werken. Dan zegen al die bedrijfen straks ow polen lekker goedkoop, die gaan we aannemen.
En waar gaan al die andere jongeren dan werken. Die van school komen en denken te gaan soliciteren?
Nou vergeet het maar hoor. Dan zal er een behoorlijke werknood komen. En kunnen de anderen kijken waar ze van leven.
Omdat de polen dan alle banen hier en in duitsland hebben!
Er staat een hele discussiesite op home.nl Er staan daar zo een 80 reacktie`s van mensen die doodsbang zijn. Om door dit grapje hun baan te verliezen. Of nog erger dat er straks helemaal geen werk meer te krijgen is. Omdat heel polen naar nederland en duitsland trekt, voor werk!

CharlieVM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:01

Sylvia schreef:
En nogmaals: dit speelt al járen. Toen ik nog een kleine meid was (laaaaaaang geleden ) kwam ik al bij boeren met Polen aan het werk. Veel zwart, tegen belachelijk lage prijzen. Heb ooit eens gehoord wat ze verdienden, dat gun je een hond nog niet eens. Toen was het zwart en hoorde je niemand...

En Turkse en Marokkaanse gastarbeiders niet te vergeten.... O wat vreselijk dat ze er zijn en eigenlijk vind men dat ze maar op moeten rotten naar hun eigen land, maar men vergeet even voor het gemak dat ze ooit binnen zijn gehaald om ons vuile werk op te knappen. En als je ze dan zo belachelijk weinig betaald dat ze amper rond kunnen komen, laat staan dat ze kunnen sparen om een leven op te bouwen in hun thuisland, tja, dan blijven ze. De xenofoben onder ons zouden het toch wel een geruststellend idee moeten vinden dat het deze keer gaat om Polen, die lid van de EU zijn en doorgaans weer gewoon naar huis gaan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:04

ach als de Nederlanders eens wat meer gingen werken en wat minder gingen zeiken ..........