Vaderschapsverlof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 00:33

Ik vindt het een goeie regeling vaderschapsverlof

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:26

Ik vind de zwangerschapsverlof nu al kort, als ik kijk hoe lang ik bezig ben geweest van het herstellen van de keizersnee. Dan had er rustig nog 8 weken achteraan geplakt kunnen worden! Vaderschapsverlof vind ik een goede zaak, ik vond het vreselijk dat mijn vriend alweer aan het werk moest. Terwijl ik me alleen nog niet kon redden. Ik had gelukkig een vriendin die me kwam helpen anders had ik in de moeilijkheden gezeten

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:30

daantjuhhh schreef:
Ik vind het super dat een vader ook vadersschapsverlof zou kunnen krijgen, voor veel moeders zou het heel fijn zijn.
Wat meer hulp in huis.
Daarbij wil de vader ook lekker genieten van zijn kind.
Het is toch niet niks.
Alleen vind ik NIET dat een vrouw daar een deel voor op hoeft te geven!
Een man hoord die paar weken gewoon te krijgen omdat hij vader is geworden.
Maar de moeder moet gewoon die weken houden die ze heeft om aan te sterken, borstvoeding te geven en te genieten.

Ook ik deel deze mening.

Een kind baren is een hele klus. Ook al was ik direkt weer op de been, ik had toch wel even nodig om bij te komen en een ritme te vinden.
(En dat zeg ik, die echt 2 super makkelijke bevallingen heeft gehad. Kan me voorstellen dat de vrouwen die het moeilijk hebben gehad, nog een wel wat langere herstelperiode nodig hebben!).
Ik zou het wel een goede zaak vinden, als vaders een (of liefst 2) week verlof zouden kunnen krijgen nadat de kraamhulp weg is ofzo.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 16:08

Suziej schreef:
Wat een onzin zeg.

Wat hebben vaders nou voorn last die 9 maanden?

Precies

Volgens mij is zwangerschapsverlof nog steeds om aan te sterken/wat op te bouwen voor/na de bevalling Gut, wat hebben die vaders het zwaar gehad...

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 18:57

Serendipity1 schreef:
Suziej schreef:
Wat een onzin zeg.

Precies

Volgens mij is zwangerschapsverlof nog steeds om aan te sterken/wat op te bouwen voor/na de bevalling Gut, wat hebben die vaders het zwaar gehad...

Sorry hoor maar dat vind ik een beetje kortzichtig. je wilt toch samen een kind??
Dus dan is het toch ook logisch dat juist de eerste weken er samen voor het kind en de moeder gezorgt kan worden??

Ik vind het een heel goed iets! De hele maatschappij draait al om geld en werken. De man als vader heeft ook een verantwoordelijkheid.
De vrouw wordt gestimuleerd om te gaan werken, na de bevalling. De vader neem je dus ook hierin mee. En is het maar goed dat dit soort regelingen mogelijk worden.

soesita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:20

Serendipity1 schreef:
Suziej schreef:
Wat een onzin zeg.

Precies

Mijn lieve hemel! Wat een gebrek aan inlevingsvermogen!
Natuurlijk hebben de vaders geen lichamelijke last gehad van zwangerschap en geboorte, maar wat dacht je van het volgende:
- veranderd toekomstbeeld
- veranderde relatie (vrouw reageert anders, heeft minder aandacht, is meer bezig met zichzelf en met haar kind)
- veranderde sexualiteit
- meer verantwoordelijkheid: financieel, in het huishouden, opvoedkundig,...
- psychische belasting als zwangerschap en geboorte niet vlekkeloos verlopen, machteloosheid, het gevoel buitengesloten te zijn
- meer werk in huishouding en kinderverzorging
-soms slapeloze nachten
- vaak de "vergeten derde" want alles draait om moeder en kind
- ...

Onderschat dat allemaal maar niet! Voor de vader is de belasting eerder psychisch dan lichamelijk, maar de vaderrol is, zeker in deze maatschappij, geen gemakkelijke opgave. Wij verwachten van onze mannen dat ze ons 100% steunen en zich evengoed met de baby bezighouden. Maar krijgen ze hiervoor wel de waardering die ze verdienen?

(En nee, ik ben geen man! )

Rocamor

Re: Vaderschapsverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 13:40

Tsja, goede vraag. Ik weet het nog niet. Ten eerste vind ik niet dat de vrouw en man dat dan zouden moeten delen, maar ik geloof dat er stond dat hier geen sprake van was.

Aan de ene kant kan ik me er wel iets bij voorstellen. Maar goed, mijn collega (man) heeft gewoon een week of anderhalf verlof opgenomen. En we zagen wel wanneer ie weer kwam. Zo kan het dus ook.

Ik zit heel erg op 2 gedachten te hinken. Aan de ene kant zeg ik, het is (doorgaans ) een eigen keuze geweest om kinders te willen. Doordat de vader dan betaald vaderschapsverlof krijgt, moet een ander er voorop draaien. Daarnaast vind ik inderdaad, zoals hiervoor al is geschreven, dat de werkgever van de man er niet voor hoeft op te draaien. Eigen verlof opnemen, of misschien verlofdagen "kopen" ofzo, prima.

Aan de andere kant kan ik me heel goed voorstellen dat het voor een vrouw met een zware bevalling of een vrouw zich de eerste tijd eigenlijk niet alleen kan redden wel heel fijn is als haar partner thuis is.

Hoe dan ook, ik ben er nog niet uit. Moeilijk onderwerp. Voor beide kanten wel iets te verzinnen namelijk...

Ophelia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:17

daantjuhhh schreef:
Maar voor de vrouw opzich is het toch ook fijn als de man 2 weken thuis blijft?
Mijn moeder vond het heerlijk.
Mijn vader die eens kookte en voor mij zorgte.
En daabij was mijn broertje binnen 24 uur in het ziekenhuis omdat er heel veel mis was, maar daardoor was het extra fijn.

Het is ook heerlijk als een man wat meer verlof zou krijgen dat die belachelijke 2 dagen die ze nu hebben, waarin ze het ook nog eens hartstikke druk hebben met van alles te regelen. Maar dan niet ten koste van het verlof van de vrouw!!

Geef die mannen gewoon 2 weken verlof en maak desnoods het zomerreces van de politiek maar wat korter om die kosten weer uit te sparen!

Ophelia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:21

Serendipity1 schreef:
Suziej schreef:
Wat een onzin zeg.

Precies

Te jong om te weten waar jullie over praten, da's duidelijk

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:08

pmarena schreef:
Een vrouw HOEFT die dagen niet aan de man te geven he , volgens mij vergeten sommige mensen dat

Het is toch leuk dat als je het zelf wilt , je de vader van je kind wat dagen over kunt laten nemen ?

Het zou leuk zijn als betaald ouderschapsverlof voor beide ouders mogelijk zou zijn.

Maar ik vind het absoluut zeer onredelijk als de werkgever hiervoor op moet draaien. Dan wordt de werkgever gestraft omdat zijn medewerker een baby krijgt , kan die werkgever gaan betalen terwijl hij er niks voor terug krijgt....

Bovendien is de kans al aanwezig dat zijn werknemer al minder lekker zal presteren door de komst van het kind (slechtere nachtrust / aanpassen van leven en ritme / ziek kind / crèche brengen en halen enzo....).

Als je als werknemer er zelf voor kan sparen is het mooi , maar de werkgever hoeft er niet onder te lijden verder.

Die lijdt er in principe al genoeg onder

Vind ik hoor !

Daar ben ik het helemaal mee eens

Dat de verlofdagen gedeeld zouden kunnen worden is op zich wel leuk.
Maar nog meer extra verlofdagen (in dit geval voor de vader) lijkt me ook behoorlijk ver gaan.
Er zijn in Nederland al zoveel regelingen die allemaal betaald moeten worden, volgens mij is het zo wel mooi genoeg

Ik zou er wel voor zijn dat mannen die vader worden, na de bevalling al hun verlofdagen van dat jaar op zouden kunnen nemen.
Da's in totaal toch 5 weken, daar kom je volgens mij een heel eind mee.
"Sorry schat, dit jaar gaan we niet op vakantie maar ik neem een bevallingsbreak "

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 01:46

Waar gaat dit allemaal weer over Volgens mij bestaat er ook nog zoiets als vakantiedagen, als je thuis wilt zijn dan neem je die toch op?

Het vervelende is dat de kosten en problemen op het bedrijf afgewenteld worden. Werk je bij een multinational dan zal dat niet zo'n probleem zijn, maar heeft één van jullie wel eens een winkel met twee werknemers geprobeerd te runnen waarvan er één met zwangerschapsverlof is? En dan praat je nog niet eens over de kosten.

Kinderen krijgen is je eigen keus, waar je zelf je verantwoordelijkheid voor moet nemen en die je niet op je werkgever af moet schuiven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:24

Ik geloof dat het zwangerschapsverlof 3 maanden betreft. Dat gaat in een aantal weken voor de bevalling en nog een aantal weken na de bevalling. Volgens mij heb je als vrouw die tijd hard nodig om zelf op kracht te komen.

Verder bestaat er tegenwoordig een levensloop regeling. Nu weet ik even niet of dat in alle sectoren in werking in getreden, ik werk zelf bij de overheid. In de levensloop regeling kun je extra verlof sparen om op een later tijdstip op te nemen. Jaarlijks kun je ook extra verlof [daar zit wel een maximum aan] bijkopen wat je vervolgens naar je levensloop regeling overmaakt. Dat maakt oudeschapsregelingen en de VUT overbodig omdat je daar tegenwoordig zelf voor moet sparen. Vaders kunnen hun gespaarde verlof inzetten om meer tijd met de baby door te brengen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:54

Als vaders dat verlof dan ook daadwerkelijk krijgen is dat voor mij OK. Maar ik ben er zeker van dat niet elke vader die in die periode verlof wil opnemen, dat ook krijgt - kan nu even niet gemist worden op het werk. En ik persoonlijk vind "kan nu even niet gemist worden thuis" veel belangrijker.
Dus het gaat mij erom dat vaders er recht op zouden hebben, niet dat de werkgever er financieel voor zou moeten opdraaien

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 01:50

Trouwens als de vrouw niet werkt, mag de man dan de volledige 3 maanden overnemen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 23:37

Dat zou mij wel wat lijken, ik studeer dus ik heb niks van doen met zwangerschapsverlof, ik ga gewoon een half jaar niet naar school
Mijn vriend neemt twee weken vakantie op om thuis te blijven. Zal ook wel nodig zijn, hij is een moeilijke slaper en dan wakker worden voor voedingen om de 2 a 3 uur... Zelfs als ik alle voedingen voor mijn rekening zou nemen, kun je als man je lol op tenzij je een paar maanden op hotel gaat

kekaro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:52

kinderen krijgen is een eigen keus dus moet je het zelf maar zien op te lossen....whahaha die vind ik wl erg grappig,
dat de vrouwen dan nog wel verlof mogen krijgen zeg !

ik vind die 2 dagen die de man krijgt ronduit belachelijk
hij hoeft echt geen twee weken te krijgen van zijn baas, die neemt ie idd zelf gewoon op, maar een week zou leuk zijn en beter zijn.

het is allemaal niet niks hoor ineens een kleintje erbij !
eigen keus of niet, zeker bij een eerste kindje weet je toch niet wat je te wachten staat.

alles word maar minder en minder, kraamzorg moet je nu voor een deel zelf betalen en is nog ingekort ook..vreselijk!
ik had mazzel dat ik na beide bevallingen gewoon weer heel snel op de been was, de laatste twee dagen van de kraamzorg heb ik de hulp zelfs vroeg in de middag weer lekker naar huis gestuurd...maar dat is lang niet in alle gevallen zo, helaas !

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:49

Tja het is natuurlijk veel beter om die extra kosten op de werkgever af te wentelen?

Want stel je voor dat je door een bevalling niet meer 3 keer op vakantie kan dat jaar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:53

De man kan gewoon zijn vakantie dagen op pakken
Zwangersschap verlof voor de man vind ik echt te zot voor woorden.
Nog ff en ze zitten ook 9 maanden thuis om vrouw lief te helpen met alles.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:08

Karl66 schreef:
Tja het is natuurlijk veel beter om die extra kosten op de werkgever af te wentelen?

Want stel je voor dat je door een bevalling niet meer 3 keer op vakantie kan dat jaar

Ik denk dat het grote gros van de ouders gewoon een keer per jaar op vakantie gaat en dat tijdens het zwangerschaps/geboortejaar helemaal niet doet. paasei, wat is die babyzooi duur! Daar kon ik riant van op vakantie

Van mij hoeft een man geen uitgebreid 'bevallingsverlof' maar een week of een (werk)dag of 8 moet er toch wel af kunnen.

Enfin, Karl jij was toch zelf ook vader? Hoe kwam jij door de eerste doorwaakte nachten dan? Volgens mij heeft je werkgever geen klap aan je die eerste weken. ( )

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 15:09

Die dagen kan hij toch ook gewoon opnemen als snipperdag?
Dus zie daar geen probleem in

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 16:14

Mits je baas accoord gaat ja. Genoeg bedrijven waar je er niet zomaar tussenuit kan.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 15:33

Mickey schreef:
Zwangerschapsverlof is er omdat een vrouw lichamelijk minder kan rondom de bevalling, daar energie voor moet sparen en ne de bevalling ook tijd nodig heeft om vooral lichamelijkaan te sterken.
Ik zou het dus niet van de duur van het verlof van de vrouw afhalen.
Wel vind ik het netjes als de man een soort van zorgverlof zou kunnen krijgen voor als de kraamhulp weg is. Dit omdat niet iedere vrouw na een week alles kan wat van haar verwacht wordt. Nu moet een man hier vaak vrije dagen voor opnemen.
Betaald ouderschapsverlof moet overigens in mijn ogen gewoon voor beide ouders mogelijk zijn.

Hier ga ik helemaal in mee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:46

Kosten voor zwangerschapsverlof worden niet door de werkgever betaalt, dat valt onder de WW. Lijkt me prima als mannen daar ook gebruik van kunnen maken

Vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 20:58

Ben er ook voor dat mannen zorgverlof kunnen krijgen ipv die twee dagen waar hun recht op hebben.
Ik ben zelf in september bevallen en ik kan met recht zeggen dat mijn vriend zich suf gehaast heeft de eerste week om alles te regelen en in goede banen te lijden. (aan de kraamhulp hadden we weinig)
Vind niet dat vrouwen dan moeten inleveren, ik had juist iets te kort aan die tien weken na de bevalling (ik had een keizersnede gehad, dus langer genees tijd nodig, ookal was ik zelf snel genezen gelukkig)

Jippie, je hebt idd verlofweken, dat is vier weken voor en twaalf weken na, of zes weken voor en tien weken na de bevalling (deze optie had ik)

Mijn vriend heeft zelf een week opgenomen toen de kraamhulp weg was.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:09

Urielle schreef:
Karl66 schreef:

Ik denk dat het grote gros van de ouders gewoon een keer per jaar op vakantie gaat en dat tijdens het zwangerschaps/geboortejaar helemaal niet doet. paasei, wat is die babyzooi duur! Daar kon ik riant van op vakantie

Van mij hoeft een man geen uitgebreid 'bevallingsverlof' maar een week of een (werk)dag of 8 moet er toch wel af kunnen.

Enfin, Karl jij was toch zelf ook vader? Hoe kwam jij door de eerste doorwaakte nachten dan? Volgens mij heeft je werkgever geen klap aan je die eerste weken. ( )

Heb dit topic de laatste tijd niet echt gevolgd

Maar ik heb vakantie opgenomen, kom je ook nog een keer van die dagen af Doordat je over het algemeen al maanden vantevoren weet wanneer je vrouw uitgerekend is, kan je op tijd afspraken maken met je werkgever.