Nieuwe directeur wil dood van de stier in de arena Update

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 19:44

Je zegt dat het niet zo wreed is als dat het lijkt. Maar een stier die word gedood met een zwaard, lijkt me niet dat dat niet wreed is. Maar even ontopic:

Ik vind dat het niet kan, laat hem zijn cultuur in zijn land gaan promoten. Maar in een ander land: nee...

spekkiejnfu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:15

arme beestjes ik hoop dat hij z'n vergunning niet krijgt!!!

Billy

Re: Nieuwe directeur wil dood van de stier in de arena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:19

Leuk joh, prikkers n je vetbult....
Wil je ook ff? Blijf het wreed vinden.

Of ben ik een watje en wordt dit de nieuwe zaterdagavondhype?
Kom jongens, we gaan fijn prikkers in onze vetbulten steken

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 20:21

ijslanderfan, de stier wordt in Portugal gewoonlijk NIET gedood en dat is al een paar keer gezegd.
Punt is juist dat deze meneer wél een aantal stierengevechten met het "juiste" (in zijn ogen) einde wil zien...de dood in de arena.
Meneer hoeft de cultuur natuurlijk niet in eigen land te promoten want daar bestaat het al. Maar hij vind gewoon dat het hier ook maar moet kunnen.
Ik wil deze gelegenheid even gebruiken om te zeggen dat de verhouding Portugal-Spanje soms een beetje lijkt op die van Nederland-Duitsland.
Verder vinden de Spanjaarden de Portugezen maar watjes. De Portugese vrouwen trouwen wel met Spanjaarden, maar de Spaanse vrouwen niet met Portugese mannen, want ze vinden dat die geen ballen hebben.
En dat zie je dus nu ook terug. Bij de Portugees gaat het bij stierenvechten om de dans, de elegantie, de Spanjaard moet vooral ook maar even tonen dat hij ballen heeft.
En dat wil deze meneer nu de Portugezen aanleren...?
Wat er hoogst waarschijnlijk gaat gebeuren is dat op betreffende dagen gewoon Spaanse stierenvechters aan het werk gaan. die vinden het nu frustrerend dat ze niet mogen doden en dan zou het mogen. ALS die directeur het al voor elkaar krijgt.

bewerkt om typefouten te verwijderen
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 18-03-06 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 20:24

Billy schreef:
Leuk joh, prikkers n je vetbult....
Wil je ook ff? Blijf het wreed vinden.

Of ben ik een watje en wordt dit de nieuwe zaterdagavondhype?
Kom jongens, we gaan fijn prikkers in onze vetbulten steken

Het is maar een keer in zijn leven. Er zijn zat paarden die alle dagen worden gemarteld met sporen en scherpe bitten....
Ik wil het niet goedpraten, maar je moet de dingen wel in verhouding zien.
Als ze in het veld lopen worden ze geprikt door andere stieren. Zo zitten ze in elkaar. Het is hun natuur te prikken en geprikt te worden. Zo´n scherpe haak in vet veroorzaakt minder schade dan een hoorn die hele huid openscheurt en organen kan spiezen.

Maar nogmaals, laten we focussen op deze directeur en zijn recht...of niet...om zijn cultuur ons op te dringen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:27

En daarom is het toegestaan? Omdat het maar 1x in zn leven is en de wonden niet zo groot zijn?
Laat je nakijken
Weet je wat de natuur is?
Dat stieren niet in kuddes leven, maar dat een stier een kudde koeien heeft. Het is geen prikken en geprikt worden en dagelijkse vechtpartijen. Bah, wat een non-argumenten.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 20:28

Ik ga niet in discussie, want dat is hier niet het punt.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:30

Maar je gebruikt het wel als argument om deze stierengevechten goed te praten.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 20:41

Billy schreef:
Dat stieren niet in kuddes leven, maar dat een stier een kudde koeien heeft. .

Net als bij paarden, worden er bij vee ongeveer net zoveel manlijke als vrouwelijke dieren geboren. In een kudde van honderd is dus de helft manlijk. Als maar een stier de koeien heeft, waar blijven dan de andere stieren? Net als bij paarden, leven die in vrijgezellengroepen tot ze een kudde vormen. Het is dus niet tegennatuurlijk op opgroeiende stieren samen op te laten groeien.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 20:44

Billy schreef:
Maar je gebruikt het wel als argument om deze stierengevechten goed te praten.

Ik gebruik geen argumenten om dingen goed te praten, ik vertel hoe dingen in elkaar zitten. En nogmaals het gaat niet echt om het stierenvechten maar om cultuurverschil.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 20:44

Ik vind dat die Spanjool absoluut niet het recht mag krijgen zijn traditie aan een ander land op te dringen.
Dit is mijn algemene beeld trouwens van buitenlanders die elders hun gebruiken en gewoonte's die indruisen tegen het land waar ze komen te wonen op te dringen.

Wat betreft het stierenvechten op zich kan ik mezelf wel vinen in de woordne van Billy.
Laat een stier bij een groep koeien.
Waar mijn paard gestalt staan, is een combi van paardenhouderij en veebedrijf.
Hier staan zowel de Hollandse koeien bij een heerlijke stier in als zowel de Schotse hooglanders.
Bij de buurboer idem dito.
De dieren leven op ruime grond en goed voorzien en verzorgt.
Ik houd er ook niet zo van om mensen te vermaken waarbij een dier, welk dier dan ook, pijn moet hebben.
Zo denk ik ook wbt velen ruiters die met scherpe bitten, steeksporen en onnodige hulp teugels hun paard kwellen enkel voor eigen vermaak (want ja...als je paard niet mooi rond afgebogen loopt, kan je niet rijden )

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:02

Misschien kort door de bocht, maar mijn mening is: als je zonnodig de tradities van je eigen land wil blijven volgen, moet je lekker daar blijven.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 21:08

Hij denkt dat het geweldig is om een nieuw iets te introduceren en denkt dat het Portugese volk zit te popelen om nou eindelijk eens een stier uit de arena gesleept te zien worden....als ik het interview mag geloven.

Tamara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:37

Ik ga verder niet in op het stierenvechten in het algemeen, hoewel ik vind dat je het goed uitlegt hoe het in elkaar zit en ik denk dat je een goed punt te pakken hebt. Denk dat veel mensen toch een vertekend beeld hebben...

Maar ik ben het met je eens dat tradities overgenomen kunnen worden, mits de oorspronkelijke bevolking daar geen bezwaar tegen heeft en het niet indruist tegen de oorspronkelijke tradities. In Nederland is er niet echt sprake van een Ramadan dus dan is er ook niet echt iets wat dan overgenomen zou worden door de Ramadan. Niet echt een vergelijkbaar punt dus. Maar in Portugal bestaat al een vorm van stierenvechten, dan vind ik niet dat die zomaar verdrongen mag worden door de Spaanse vorm. Maar het is denk ik aan het Portugese volk om dat te beslissen. Willen ze het niet? Dan moet het ook gewoon niet gebeuren, klaar.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:42

Ik las dat de dieren niet in en niet uit de arena worden gedood. Dan vind ik het helemaal bruut &*T&$%^#^& dat is toch helemaal ziek! Dan lijd die stier dus nog langer pijn. Ik ben dus echt tegen stieren vechten. PUNT UIT!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:55

Lusitana schreef:
maar liever een mening over
of een "buitenlander" zijn traditie in een ander land door de strot mag duwen
, omdat hij het zelf nu eenmaal zo geweldig vind om een stier te doden. Het gaat hier om geld, maar ook om iemand die een arena redt, en dat is mooi, cultuurbehoud. Maar die kleine toevoeging van het doden van de stier, wat moeten we daarmee als land?

Nee, dat mag niet. Ik heb soms al het gevoel dat dat hier in Nederland gebeurt, bepaalde gebruiken ons door de strot duwen. Zoals eerwraak en zo, en discriminatie van vrouwen. Als je praktijken van je eigen land wilt voort zetten, moet je dat in je eigen land doen. En niet i nderdaad je gebruiken door de strot duwen van de plaatselijke bevolking.

En gebruiken worden door de strot geduwd, als mensen ze opgedrongen worden en tegen hun principes is gaan. Het gaat nu niet over lekker eten of bepaalde traditionele feesten.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:14

Ik vind dat als het zo'n duidelijk gedefineerde traditie is als Portugees x Spaans stierenvechten, dat het niet ingevoerd moet worden. Laat hem dat maar in Spanje doen. Punt is wel, dat ik misschien een andere mening zou hebben als het minder extreme Portugese stierenvechten naar Spanje geexporteerd zou worden...

Ben toch eigenlijk totaal niet gecharmeerd van stierenvechten . Wie wel? Maar ik vind het ook wel dubbel dat koeien vetmesten en dan slachten dan wel OK is, maar stieren die zoals gezegd natuurlijk opgroeien en dan op deze manier gebruikt worden plotseling niet OK is. Het is maar net welke traditie je normaal vindt.

En ehm..... Iedereen neemt zijn eigen tradities met zich mee en heeft de neiging om ze (soms onbewust) in het buitenland te promoten. Nederlanders kunnen er zelf ook heel wat van hoor. Nederlandse expats weten het trouwens ook altijd beter ("jullie doen dit en dit fout in jullie land. Jullie moeten het zo en zo doen") en hier duiken ook overal (vooral in het grensgebied) "Nederlandse" dorpjes op. Zelfs als ze hier traditionele huizen na proberen te bootsen kan je nog duidelijk de Nederlandse invloed zien. Etc etc. Niet altijd even leuk .

PS Lusitana, ben ook groot fan je "Ricky-topic"
Laatst bijgewerkt door Nouska op 18-03-06 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:15

Lusitana schreef:
ijslanderfan, de stier wordt in Portugal gewoonlijk NIET gedood en dat is al een paar keer gezegd.
[/size]

het is offtopic: maar dit moet er even uit.
Je zegt dat hij niet gedood word, mischien is dit wel het wrede. Hij mag dus gewoon lekker pijn lijden. Mischien is het wel beter als hij wel gedood word, is hij er direct vanaf. (niet direct, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel) Ik blijf het wreed vinden.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 22:21

Precies wat ik in mijn post iets hierboven ook al bedoelde!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 22:35

Een stier gaat niet dood aan de verwondingen, en de pijn is zeker niet ondraaglijk. Het is dus niet zo dat je hem uit lijden verlost met het doden.
Niet alle stieren worden gedood. Sommige stieren worden gewoon erna weer voor de fok ingezet.
Maar je hebt wel een punt. Is het dan minder erg als ze in de arena gedood worden dan direct erna in het slachthuis? Is het wreder om ze in leven te laten?
Aan de andere kant, als je paard een draadwond heeft opgelopen, moet hij dan ook meteen maar ter plekke gedood met een zwaard omdat hij pijnlijdt? Laten wij onze paarden ook niet onnodig lijden als we ze bij wonden of kreupelheid niet accuut doden?
Het ligt niet zo makkelijk als je er over nadenkt.
Maar dat is dan weer even een zijspoor van het oorspronkelijke punt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 22:40

Nouska schreef:
Ik vind dat als het zo'n duidelijk gedefineerde traditie is als Portugees x Spaans stierenvechten, dat het niet ingevoerd moet worden. Laat hem dat maar in Spanje doen. Punt is wel, dat ik misschien een andere mening zou hebben als het minder extreme Portugese stierenvechten naar Spanje geexporteerd zou worden...

Ik ben het eens met je hele post, maar pik dit er even uit, omdat ik dat ook al licht aangetipt heb. Ik denk dat ik er ook zo tegen ben omdat het dus een ergere manier is en niet een vriendelijkere manier is, dan zou ik het toejuigen. Dus het is niet alleen een kwestie van cultuur opdringen...

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 00:13

Sommige mensen hebben een erg vertekend beeld van het stierenvechten blijkt wel weer. Ik ben niet voor het stierenvechten (Portugees of Spaans, maakt niet uit), maar ik probeer dingen wel in verhouding te zien. Het Portugees stierenvechten is niet ondraaglijk voor de stieren. Tuurlijk, leuk is anders, maar ondraaglijk lijden? Nee.

Misschien dat sommige mensen ècht even beter moeten lezen voor ze wat roepen!

Maar nu ontopic: Tja, dat is eigenlijk een beetje dubbel hè. Aan de ene kant zou ik het toejuichen als het minder extreme Portugese stierenvechten naar Spanje zou 'verhuizen'. Aan de andere kant vind ik het niet kloppen dat deze directeur probeert de tradities van het Spaanse stierenvechten in de maag te splitsen van het Portugese stierenvechten.
Want draai het eens om, hoe zou die directeur het vinden als het minder extreme Portugese stierenvechten in Spanje geintroduceerd zou worden? (er vanuit gaande dat die directeur nog in Spanje zit ) Denk dat ie het daar ook niet mee eens zou zijn.

Ik denk dat hier geen duidelijke scheidingslijn voor is. Men zal het per zaak moeten bekijken wat het beste is voor beide partijen, om het zo even te zeggen.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:09

Oke. Nu ga ik het zo stellen:

Wij eten in dit land geen honden en katten. Als dat nu zou gebeuren zou dat heel veel mensen intens pijn doen gezien de plaats die dieren in hun leven nemen.

Stel dat er een groep koreanen hier nu komt om honden en katten te slachten en op te eten? En niet eens stiekum maar openlijk? Wat vinden jullie daarvan?

Ik vind dat niet kunnen. Dit is een soortgelijke situatie.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:19

Citaat:
en de prikkers die hij in de vetbult krijgt kunnen met geen mogelijkheid in de longen komen.

Omg, ik zal eens prikkers in jouw vetbult steken Afbeelding

Serieus, wat zit je enorm krom te praten echt. Waarom zou het gerechtvaardigd zijn als zo'n beest wel in zn vetbult wordt gestoken en niet in zn longen? Is het dan minder erg ofzo?
Punt is dat ze gewoon een fout spelletje spelen met een dier wat daar niet op zit te wachten, als zo'n beest kon praten zou ie mooi vertellen dat ie dr echt niet op zit te wachten. Het is gewoon enorm VERKEERD.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:25

Ik ben het enorm eens met Nerwen.