Erfbelasting

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:55

sterregoud schreef:
Hoi, ik heb het in een artikel gelezen, dat ik nu zo snel niet kan terugvinden. Het was duur en groot huis, zo goed als afbetaald, en ze wilde tijd om het gedeeltelijk te kunnen verhuren, ook met workshops enzo. maar die tijd was er niet, en ze moest gedwongen verhuizen. Zo herinner ik het me.

Ja zoiets had ik ook gevonden.. maar dan denk ik dat ze er bij leven toch niet zo goed over nagedacht hadden?
Er staat in de kleine letters ook dat het 'te groot' was en dat ze nu aan het reizen is gegaan :j (ook leuk)
Ik denk doordat ze het huis niet meer heeft, en de erfenis aanzienlijk was, ze toch redelijk kan leven nog.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:56

Marije_jiplover schreef:
Belastingen zijn nu eenmaal nodig om andere dingen te kunnen betalen.

Ja…een overheid die bakken uitgeeft aan dingen waar ìk het niet aan zou uitgeven idd.
De bijtelling die ik moet betalen over mijn leaseauto over de nieuwprijs ipv over de dagwaarde. Ook diefstal. Ze plukken mensen met geld waar ze hard voor werken echt leeg. Ze zouden de banken aan moeten pakken. Mensen die hoge huur kunnen betalen kunnen ook een hypotheek betalen. Geef ze dus een lening. Dan kunnen die mensen ook vermogen opbouwen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:57

het zou goed zijn als mensen bij leven een goed testament regelen, ook een levenstestament. En bij leven al een deel schenken indien mogelijk.

Een erfenis is een kadootje, dus alles wat overblijft is meegenomen. Dus als daar belasting vanaf gaat heb ik daar niet zo'n probleem mee. Met belastinggeld wordt heel veel betaald aan alle mooie voorzieningen in dit land.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:57

Ik vind erfbelasting diefstal :=

Mensen die weinig zullen erven zullen t niet erg vinden, komt niet van hen en hen wel ten goede
Mensen met vermogen raakt het wel en zullen het dus wel erg vinden.
Zoals met ongeveer allss: wat een mens het beste uit komt.

Er zijn overigens allerlei regels en mazen in de wet die het uitzoeken waard zijn voor vermogende Mensen. Adviseurs weten die erg goed en het loont om daar op tijd naar te kijken :j
Je kan beter wat geld daarin steken dan naar de erfbelasting brengen.

Side note. Ik ben een uitzondering (zoals ze overal zijn) en heb helaas geen miljoen op de bank _O-

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:10

Ik vind een vrijstelling van 26k voor een kind nu niet bepaald een behoorlijke vrijstelling.
Als mijn vader zou komen te overlijden mag zijn vrouw nog minimaal een jaar in zijn huis blijven wonen, dat heeft hij zo vastgelegd zodat ze tijd heeft om andere woonruimte te zoeken. Dat huis gaat zeker over de 9 ton heen die bijna volledig is afbetaald, op een klein stukje aflossingsvrije hypotheek na. Het is dat je sinds dit jaar pas binnen 20 maanden aangifte daarvan moet doen, want als dit nog steeds 8 maanden was geweest dan hadden mijn broers en zusje een mega probleem gehad. Want dat huis moet verkocht zijn voordat ze dat überhaupt kunnen betalen.

Ik hoop dat hij de boel verkoopt voordat hij overlijdt en het geld gebruikt om leuke dingen te doen, maar hij is stug en wil het achterlaten voor zijn kinderen met de hoop dat 1 van ons er ooit gaat wonen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:12

Cer schreef:
als ik later, en ik hoop veeeel later, overlijd zou ik niet weten wie wat erft.. ik denk een ver familielid ofzo, als ze die kunnen vinden :') dus het zal sowieso naar de staat gaan

Je kunt het ook in een testament vastleggen wat jouw wensen zijn :) dan kun je ook een verdeling maken wie je geld, huis of bijvoorbeeld je dieren wil nalaten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:13

Notaris is ook een goede om eens mee te praten wat betreft (toekomstig) erven en dat zo gunstig mogelijk inrichten zodat er zo weinig mogelijk naar de belasting gaat.

Dan kan je ook zaken opnemen als vruchtgebruik van een woning. Dat je in je testament bvb. de verdeling tussen partner en kind(eren) / andere erfgenamen zo aanpast dat het zo gunstig mogelijk uitkomt voor alle partijen als 1 van beiden overlijdt. Allerlei handigheidjes zijn er in je testament op te nemen in het geval van een eigen huis en het zo goed mogelijk willen regelen wat er na de dood van 1 van beiden voor belastingtechnische gevolgen zijn.
Laatst bijgewerkt door pmarena op Vandaag, 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

paars schreef:
Marije_jiplover schreef:
Belastingen zijn nu eenmaal nodig om andere dingen te kunnen betalen.

Ja…een overheid die bakken uitgeeft aan dingen waar ìk het niet aan zou uitgeven idd.
De bijtelling die ik moet betalen over mijn leaseauto over de nieuwprijs ipv over de dagwaarde. Ook diefstal. Ze plukken mensen met geld waar ze hard voor werken echt leeg. Ze zouden de banken aan moeten pakken. Mensen die hoge huur kunnen betalen kunnen ook een hypotheek betalen. Geef ze dus een lening. Dan kunnen die mensen ook vermogen opbouwen.

Maar de crux is dat iemand voor een erfenis zelf niet hard heeft gewerkt.
De erflater heeft mogelijk hard gewerkt (of heeft t mogelijk ook gewoon gekregen zonder er hard voor te werken, omdat hij/zij uit een goed nest kwam).

Mijns inziens kun je daar dus best belasting over betalen.

prompter

Hier ook testamenten gemaakt, het is handig om daar ruim van tevoren al over na te denken.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

karuna schreef:
Ik ben er wat dubbel in. De enorme bedragen waarover je pas gaat betalen als kind of parter dan kun je dat ook wel missen. Het is ten slotte gratis geld wat je krijgt.

Maar de bedragen voor iedereen eromheen lopen best op. Maar ook dan het is gratis geld wat je krijgt.alleen dan wat minder.

Waar ik wel moeite mee heb is dat als je als partner of kind in het huis woont of goederen hebt gekregen, je daarover belasting moet betalen. Maar dat geld zit in een huis of goederen en niet op de bank. Dat je je woonruimte of de spullen moet verkopen om de belasting dienst te kunnen betalen. Daar zou iets op gevonden moeten worden

Het is geen gratis geld. Het is geld waar hard voor gewerkt is vaak en waar al meerdere keren belasting over is betaald. Waar vaak hele gezinnen aan bij hebben gedragen, denk aan de ondernemer waar vrouw en kinderen hebben meegewerkt, waar kinderen misschien wel last hebben gehad van het bedrijf door drukke ouders en stress in huis, denk aan de risico’s die de ondernemer heeft gelopen tijdens zijn leven. En als je het goed gedaan hebt in je leven, heb je tijdens het leven al meer bijgedragen door belasting en het feit dat je geen toeslagen etc hebt gekregen. Vaak zijn de mensen die vermogen achetrlaten tijdens hun leven zelf verantwoordelijk geweest voor hun pesnioen en hebben vol bijgedragen aan de kosten voor zorg etc omdat er vermogen was. En als je dan overlijdt, mogen de nabestaanden weer een deel inleveren .
Het is geen gratis geld.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:18

Marije_jiplover schreef:
Als je in het huis woont en dat vertegenwoordigt de totale waarde van de erfenis, huis is afbetaald en wordt getaxeerd op 8 ton ofzo, dan moet je over een deel van die waarde als partner of kind ook erfbelasting betalen en als er dan geen verdere spaarrekeningen zijn om te erven, moet je die erfbelasting wel ophoesten.

En dan kan ik sommige gevallen een hypotheek afsluiten misschien, maar in sommige gevallen kan dat mogelijk niet en zul je dus het huis moeten verkopen om liquiditeit te hebben om de erfbelasting te betalen.

Dit!

En dan wil ik toevoegen dat een huis voor sommige mensen een emotioneel bezit is.
Stel een huis dat al 50 jaar familiebezit is.
Er zijn kinderen geboren, mensen overleden, herinneringen gemaakt.
Dat huis moeten verkopen om de erfbelasting te betalen gaat m.i. de menselijke maat te boven.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Voor de ontvanger is het gratis geld, die heeft er niet voor gewerkt maar geluk gehad om in het juiste nest geboren te worden.

Ik ben niet tegen deze belasting, ik vind alleen dat derden vrijstelling wel iets hoger mag. En het ia belangrijk bij leven veel te organiseren.

Met verlagen van dit type belasting week je ook de ongelijkheid verder in de hand. Ondanks dat wij ook geraakt worden, ben ik absoluut voor deze belasting. Al hoop ik dat onze ouders het lekker zelf opmaken en genieten van het leven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:21

Het zal inderdaad ingewikkelder worden om als langst levende ouder een huis aan een kind na te laten, vooral als er broers/zussen zijn denk ik, omdat die dan uitgekocht moeten worden?

Citaat:
Dat huis moeten verkopen om de erfbelasting te betalen gaat m.i. de menselijke maat te boven.
is dat niet op te lossen met een overlijdensrisico verzekeringsding?

NB, als je huis wordt getaxeerd op 8 ton, dan is die voor de partner vrij, de vrijstelling voor een partner is 828.035 euro.

Als het huis 9 ton is, dan moet je 10% betalen over het verschil tussen de vrijstelling en de rest. Dus dat is dan 10.000 euro.

Klopt dat wat ik schrijf?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:22

Ongelijkheid is niet slecht. De 1 werkt nou eenmaal meer dan de ander, maakt slimmere keuzes, is in een ander nest geboren.
Degene die het 'beter' hebben dragen al veel bij, ook over het vermogen dat nogmaals door de belasting gehaald wordt. Als het al een keer belast is, met rust laten. Punt

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:28

De ongelijkheid steeds verder vergroten wel.

En vanwaar die punt? Het is jouw mening, niet een wetenschappelijk onderbouwde uitspraak.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:31

Achter mijn mening mag prima een punt. Maar feit is dat het al eens belast is, dus feit zit er in als je m zoekt.

Nee ongelijkheid is niet erg en he vergroten ook niet want het zal altijd blijven. Er is een vangnet voor dat prima werkt in ons land, waar al aan mee betaald wordt. En is door geld wat in erfenissen zit. Hoeft niet dubbel. Wel makkelijk om zo aan je geld te komen, net als stelen. Maar makkelijk is niet altijd goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:32

Petpa schreef:
Marije_jiplover schreef:
Als je in het huis woont en dat vertegenwoordigt de totale waarde van de erfenis, huis is afbetaald en wordt getaxeerd op 8 ton ofzo, dan moet je over een deel van die waarde als partner of kind ook erfbelasting betalen en als er dan geen verdere spaarrekeningen zijn om te erven, moet je die erfbelasting wel ophoesten.

En dan kan ik sommige gevallen een hypotheek afsluiten misschien, maar in sommige gevallen kan dat mogelijk niet en zul je dus het huis moeten verkopen om liquiditeit te hebben om de erfbelasting te betalen.

Dit!

En dan wil ik toevoegen dat een huis voor sommige mensen een emotioneel bezit is.
Stel een huis dat al 50 jaar familiebezit is.
Er zijn kinderen geboren, mensen overleden, herinneringen gemaakt.

Dat vind ik dus ook het grootste probleem :j

Mijn ouders hebben 45 jaar geleden een door een familielid in 1911 gebouwd huis gekocht als bouwval, was voor de helft varkensstal, alleen de buitenmuren zijn blijven staan. Mijn vader heeft zich een slag in de rondte gewerkt (timmerman) om steeds wat geld te verdienen op zijn werk. 's Avonds nog bijbeunen.

En dan eigen huis opknappen in de overgebleven tijd. Destijds gekocht voor enkele tienduizenden guldens. Daar best krom voor moeten liggen en zorgen over gemaakt want hele hoge rente toen en ze waren ook maar gewoon timmerman en supermarkt medewerker :=

Maar inmiddels is het huis meer dan 6 ton waard. Nu hebben wij andere plannen, maar het is toch best l*llig als in zo'n situatie een kind het huis niet over kan nemen vanwege de erfbelasting die betaald moet worden.... als een opa het ooit gebouwd heeft. Zoon / neefje ook zijn ziel en zaligheid er in gestoken heeft en zich een slag in de rondte heeft gewerkt om het huis te moderniseren. Daar ook weer zijn kinderen in opgegroeid zijn. Een meer dan 100 jaar oude 'eerste steen gelegd' gevelsteen er in met de familienaam.

En dat het dan niet in de familie van dat gewone werkvolk kan blijven omdat het huis te veel waard is geworden...dat is toch super suf -O-

Dat 'gratis geld' gaat natuurlijk ook lang niet altijd op want vaak heb je als kind echt wel je bijdrage gedaan in het opbouwen van dat vermogen. Door te helpen / door minder tijd en luxe op ander gebied.
Laatst bijgewerkt door pmarena op Vandaag, 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:33

janderegelaa schreef:
karuna schreef:
Ik ben er wat dubbel in. De enorme bedragen waarover je pas gaat betalen als kind of parter dan kun je dat ook wel missen. Het is ten slotte gratis geld wat je krijgt.

Maar de bedragen voor iedereen eromheen lopen best op. Maar ook dan het is gratis geld wat je krijgt.alleen dan wat minder.

Waar ik wel moeite mee heb is dat als je als partner of kind in het huis woont of goederen hebt gekregen, je daarover belasting moet betalen. Maar dat geld zit in een huis of goederen en niet op de bank. Dat je je woonruimte of de spullen moet verkopen om de belasting dienst te kunnen betalen. Daar zou iets op gevonden moeten worden

Dat “gratis” geld is al wel talloze keren belasting over betaald. Erfbelasting is niet anders dan een extra melkkoe voor de overheid.

Precies, dat dus.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:39

Ik snap nooit zo goed waarom mensen boos zijn over het hele 'Er is al eens belasting betaald over dat geld'.
Het is niet alsof dat belastinggeld aan de euro vastgeplakt zit, er zit niet een bonnetje bij met 'Over deze euro is al 1835536x een belasting betaald' ofzo.

Je betaald belasting bij een transactie. Wanneer je geld uitgeeft of krijgt zit daar een belasting bij, dat is hoe een belasting werkt. Daarvan worden al die dingen betaald die het land waar we in wonen leefbaar maakt en houdt.

Cioccolato

Re: Erfbelasting

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:40

Niet over een transactie. Over een product of dienst.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:43

pmarena schreef:
Maar inmiddels is het huis meer dan 6 ton waard.

maar kan je dan in dat geval niet een ton financieren op dat huis? En daarmee de erfbelasting betalen?

Ik heb geen idee hoor.. is er iemand die weet hoe dat werkt?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:47

Het is altijd zo dubbel met Belasting niemand wil het betalen maar iedereen wil wel de lusten.

De meeste mensen willen niet wonen veel van de landen waar weinig belasting betaald hoeft de worden.
Uiteraard zijn er een paar belastingparadijzen maar die zijn uiteraard voor de rijke happy few en ook niet gratis.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:47

Cer schreef:
Citaat:
is dat niet op te lossen met een overlijdensrisico verzekeringsding?

Alleen als de ontvanger de premie betaald.
Als ik de verzekering betaal en mijn kinderen erven, moet er over het vrijgekomen bedrag ook erfbelasting betaald worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:49

Op het gebied van erfbelasting valt er bij leven in ieder geval nog wel wat regelen om het zo laag mogelijk te houden.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:51

Cioccolato schreef:
Achter mijn mening mag prima een punt. Maar feit is dat het al eens belast is, dus feit zit er in als je m zoekt.

Nee ongelijkheid is niet erg en he vergroten ook niet want het zal altijd blijven. Er is een vangnet voor dat prima werkt in ons land, waar al aan mee betaald wordt. En is door geld wat in erfenissen zit. Hoeft niet dubbel. Wel makkelijk om zo aan je geld te komen, net als stelen. Maar makkelijk is niet altijd goed.

Elke euro is al tig keer belast door allerhande belastingen. Dat is hoe het werkt en waardoor we voorzieningen hebben in dit land waar we allemaal van profiteren.

Ben benieuwd welke onderbouwde bronnen je hebt voor je mening. We hoeven niet naar het communisme, maar het is genoeg aangetoond dat ongelijkheid niet goed is voor de samenleving. Als het met de onderlagen goed gaat, dan profiteert iedereen daarboven er ook van.

Dat het niet leuk is om belasting te betalen, je houdt minder over, dat snap ik wel. Maar goed, we leven in een samenleving.