Asociaal gedrag van mensen, zinloos kapot maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

It takes a village denk ik. En de kinderlozen bepalen ook mede de maatschappij waarin onze kuikens opgroeien en gevormd worden.

Ik blijf erbij dat de oorzaak van 'slechte' jeugd (als die er is) ligt bij de generatie daarvoor

Leo

Re: Asociaal gedrag van mensen, zinloos kapot maken

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:55

Als kinderloze ontgaat me de logica van dat standpunt :o
Ik heb 15 jaar professioneel met kinderen gewerkt en vind kinderen over het algemeen hartstikke leuk. Maar dat verandert niets aan mijn observatie en mening over slopen van andermans spullen of openbare spullen. :o

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

Eens Troi, hier als kinderloze ;-)

Het is een probleem van alle tijd, alleen is het nu veel meer exposed heb ik het idee. En door alle sociale media, komt alles ook veel jonger binnen of zo. Dat is mijn gevoel in ieder geval.

Gelukkig is het nog steeds een kleine groep. Want hoe heftig de incidenten ook, en hoe gruwelijk ik mij er ook aan kan storen, ik hou me vast aan, het is de minderheid. Er zijn ook genoeg pubers, die lekker puber zijn, zoals wij vroeger, maar dan met het mobieltje in de hand.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:01

Ik takes a village..
Alleen mocht vroeger die village wat zeggen.
Moet je nu eens proberen....

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:02

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:03

Zinloze vernieling en bedreiging was er altijd al, maar het is nu, via alle digitale media, wel veel gemakkelijker om sneller 'maatjes' te vinden die willen meedoen. Ook 'opscheppen' via online filmpjes speelt een rol, zo van 'kijk wat ik durf, kijk hoe stoer ik ben'.

Ben het zeker eens met iedereen dat het deels aan de opvoeding ligt (hoewel sommige pubers echt losgeslagen zijn), en ook aan onze hele maatschappij, inclusief de politiek, die allemaal veel te weinig respect hebben voor natuur, milieu en andermans eigendom.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:17

Mando schreef:
Vroeguh kwam dat niet naar buiten maar dan haalde je ook rottigheid uit. Alleen was dat anders.

Dan kreeg je nog op je klote van je ouders als je iets flikte.
Had je respect voor andermans eigendommen en mensen.

Tegenwoordig leven we in een maatschappij waarbij vaak de beide ouders werken en niet weten wat hun kroost uitvreet.
Of de ouders geven inderdaad wel voeding maar vergeten de rest.

Ik vind het best zorgelijk dat de maatschappij zo verloederd.

Nou de rottigheid die we vroeger hooguit deden was belletje trekken en dan renden we giegelend weg en later gingen we onze excuus aanbieden om wel te laten zien dat het gewoon een spelletje was.

Nooit maar dan ook nooit kan ik me heugen dat mensen belagen, spullen vernielen, dieren plagen, mishandelen en noem maar op erbij hoorde toen.

Ik zou het ook nooit moeten proberen want dan kreeg ik alle hoeken van de kamer te zien en kon ik met twee blauwe ogen en een bloedlip zonder eten naar bed.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:19

https://www.ad.nl/binnenland/grote-onru ... CvsA6__dhA

zoiets als dit bestond vroeger toch helemaal niet.
Het is echt niet dat het nu enkel word uitvergroot, het is vergroot.
En de politie mag niks want worden direct gefilmd.
Ouders doen niks...
En ja de village mag niks....

En het zijn er maar 30, denk dat er heel wat meer jeugd woont daar dan 30.
Maar ja aanpakken.
En als die tuchtschool niet werkt, wat ik betwijfel als ik zie wie het schrijft, dan pak die ouders maar een in de knip.
Niks doen, zoals nu werkt iig ook niet.
Er word al 20 jaar niks gedaan, en doe dat nog 20 jaar en je gaat hetzelfde effect houden.

Citaat:
fatbiketerreur, bewoners bewapenen zich en dreigen met ‘wijkoorlog’ in brief aan politie
Jongeren op fatbikes terroriseren al maanden het Groningse Delfzijl. Het gooien van stenen en het plegen van vernielingen is inmiddels zo uit de hand gelopen dat wanhopige bewoners zich bewapenen. In een anonieme brief vragen zij de politie om ‘even de andere kant op te kijken’, zodat ze zelf kunnen ingrijpen. De politie waarschuwt via deze site: voor eigen rechter spelen is en blijft strafbaar.

Op beelden op sociale media is te zien hoe schreeuwende jongeren, soms met bivakmutsen op, op fatbikes over de stoepen scheuren en bewoners achter de jeugd aan rennen.

Het gaat om een groep van zo’n dertig hangjongeren. Nu de dagen langer en warmer worden, neemt de overlast merkbaar toe. De politie zegt inmiddels ‘een goed beeld’ te hebben van de groepen die betrokken zijn bij de overlast.

‘Korte wijkoorlog’
De bewoners zijn er klaar mee en willen het heft in eigen hand nemen. ‘Na drie jaar politie en gemeente te hebben geïnformeerd (...) heeft dat nul effect gehad’, schrijven ze in een brandbrief aan de autoriteiten. Ze dreigen met een ‘korte wijkoorlog’ om weer ‘vrede in de wijk’ te krijgen. ‘Bedankt voor de medewerking’, sluiten ze af.

De politie kent de brief en trekt een harde grens. „In de brief wordt eigenlijk opgeroepen tot eigenrichting en het wegkijken door politie. Dit is een ontwikkeling die we absoluut willen voorkomen en eigenrichting is dus onacceptabel”, reageert de politie op vragen van deze site. „De kans is groot dat er dan strafbare feiten worden gepleegd en daar moeten we dan tegen optreden.”
.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:31

DuoPenotti schreef:
https://www.ad.nl/binnenland/grote-onru ... CvsA6__dhA

zoiets als dit bestond vroeger toch helemaal niet.
Het is echt niet dat het nu enkel word uitvergroot, het is vergroot.
En de politie mag niks want worden direct gefilmd.
Ouders doen niks...
En ja de village mag niks....

En het zijn er maar 30, denk dat er heel wat meer jeugd woont daar dan 30.
Maar ja aanpakken.
En als die tuchtschool niet werkt, wat ik betwijfel als ik zie wie het schrijft, dan pak die ouders maar een in de knip.
Niks doen, zoals nu werkt iig ook niet.
Er word al 20 jaar niks gedaan, en doe dat nog 20 jaar en je gaat hetzelfde effect houden.

Citaat:
fatbiketerreur, bewoners bewapenen zich en dreigen met ‘wijkoorlog’ in brief aan politie
Jongeren op fatbikes terroriseren al maanden het Groningse Delfzijl. Het gooien van stenen en het plegen van vernielingen is inmiddels zo uit de hand gelopen dat wanhopige bewoners zich bewapenen. In een anonieme brief vragen zij de politie om ‘even de andere kant op te kijken’, zodat ze zelf kunnen ingrijpen. De politie waarschuwt via deze site: voor eigen rechter spelen is en blijft strafbaar.

Op beelden op sociale media is te zien hoe schreeuwende jongeren, soms met bivakmutsen op, op fatbikes over de stoepen scheuren en bewoners achter de jeugd aan rennen.

Het gaat om een groep van zo’n dertig hangjongeren. Nu de dagen langer en warmer worden, neemt de overlast merkbaar toe. De politie zegt inmiddels ‘een goed beeld’ te hebben van de groepen die betrokken zijn bij de overlast.

‘Korte wijkoorlog’
De bewoners zijn er klaar mee en willen het heft in eigen hand nemen. ‘Na drie jaar politie en gemeente te hebben geïnformeerd (...) heeft dat nul effect gehad’, schrijven ze in een brandbrief aan de autoriteiten. Ze dreigen met een ‘korte wijkoorlog’ om weer ‘vrede in de wijk’ te krijgen. ‘Bedankt voor de medewerking’, sluiten ze af.

De politie kent de brief en trekt een harde grens. „In de brief wordt eigenlijk opgeroepen tot eigenrichting en het wegkijken door politie. Dit is een ontwikkeling die we absoluut willen voorkomen en eigenrichting is dus onacceptabel”, reageert de politie op vragen van deze site. „De kans is groot dat er dan strafbare feiten worden gepleegd en daar moeten we dan tegen optreden.”
.

Tuurlijk bestond dat. Hele wijken die verboden terrein waren voor de politie. Aanranding was doodnormaal.

Wat ik denk dat wel anders is is dat we overal wat van vinden en alles wat buiten ons kader ligt dat kan en mag niet meer. In plaats van 'tja fik kan gebeuren' en 'als meisje moet je nu eenmaal een sleutelbos in je handen houden om een tetter uit te delen aan kerels'. Dat laatste was wat iedereen leerde rond haar 12e.

We zijn wel echt minder tolerant geworden.

En das goed he, zeker op aanranding gebied. Maar dat betekent niet dat het meer voorkomt. We pikken minder van elkaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:43

pmarena schreef:
Op Bokt is het toch wel een groot deel kinderlozen hoor die zulke topics weten te vinden :=

En wat is je punt? TS heeft zelf toch ook geen kinderen? :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:46

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rappo ... minaliteit

Met als belangrijkste punten:
-tussen 2012 en 2022 daalde het aantal 12–25-jarige verdachten met ~50% bij meerdere delicten
- geweldsmisdrijven onder jongeren daalden zelfs met ~54%
- vermogensdelicten en openbare orde ook fors omlaag

Het gaat juist fantastisch met de jongeren!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:52

Ik krijg er zelf gelukkig weinig van mee als heerlijk kind vrije, maar wat ik van een vriendin met kinderen hoor en ook wat ik lees, is het geweld wel erger geworden.

Haar zoon die toch echt gewoon een allemansvriendje is moest door een vriendje van hem op de grond geduwd en hem schoppen, van wat oudere jongens die dat filmden en op social media gooiden.

Tuurlijk is geweld, pesten en geen opvoeding van alle tijden, maar ik heb wel het idee dat het extremer is geworden. Voorbeeld doet volgen, helaas ook de slechte. Zeker als er geen consequenties tegenover staan of zelfs verdediging 'mijn schatje doet dat niet'. Sure.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:18

Dat laatste is dus een van de dingen die kennelijk "in" zijn. Dwingen tot geweld gebruiken en dan filmen en online zetten.

En nee ik heb zeker geen kinderen. En Troi ik heb pas andere cijfers gezien dat steeds jongere kinderen steeds zwaardere delicten pleegt. En dat een mes oid mee naar school nemen zowat normaal is. Of illegaal vapes kopen en de weg weten te vinden naar illegale transacties. Weed, pillen bijna normaal zijn geworden om te gebruiken. En dergelijke dingen aantoonbaar hersens aantasten.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:28

Wiet, pillen en roken kwam 15 jaar geleden op schoolplein van middelbare denk ik ook al in beeld hoor. Zeker als ik de klas zie waar ik toen in zat.

Maar dat zinloze geweld, bah. Ben het nu twee keer met eigen ogen in begin stadium tegengekomen, maar een paar blikken van omstanders waren gelukkig toen genoeg.
Dat filmen is echt wel een ding en begrijp daarom ook echt waarom Nieuw Zeeland er een verbod op heeft gedaan voor die leeftijdscategorie.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:31

karuna schreef:
Ik lees en hoor steeds vaker asociaal zinloos kapotmakend gedrag van mensen.

Hier op bokt iemand die in een scootmobiel is belaagd door jongeren. Jongeren die anderen "zomaar" in elkaar slaan voor de lol en dat filmen.

Dit bericht dat me echt raakt en ik denk waarom? |(

https://nos.nl/artikel/2611328-onbekend ... zesde-keer

Keer op keer bijenkasten vernielen.

Of een tijdje terug een herdenkingsmonumentje voor die verdronken kindjes dat gesloopt en deels meegenomen is.

Vernielingen op begraafplaatsen, weggeefkasten die gesloopt worden, bekladdingen, fietsen kapot maken, spiegels van autos aftrappen. Bushokjes slopen.

Gewoon zomaar.

Het waarom van deze daden kan ik dus echt niet begrijpen? Verveling? Stoerdoenerij? Sociale media en hun invloeden van zie mij eens .......

Wordt het erger? Lees en hoor je er meer over? Of is dit altijd al zo erg en zinloos geweest?

Daders zijn bekend en hebben al contact met de imker.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:33

Ik las het. Gelukkig ouders die wel verantwoording afleggen, en de jongens zijn ook goed gestoken door de bijen las ik. Een jongen die toch zijn ouders heeft gemeld dat hij er een van was. Deze zullen het denk ik niet meer doen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:35

Zal ook vast mee spelen dat er te weinig handhaving is om op te kunnen treden.
Heb het binnen ons bedrijf gehad dat er met oud en nieuw spullen werden vernield, iemand had dat gefilmd en door gestuurd, dader was zeer duidelijk te zien, onze klant had aangifte gedaan met beelden erbij. Politie gaf aan dat er niet genoeg mankracht was om het aan/op te pakken, diegene is aangesproken en is aan de hand van de beelden er op uit gegaan en helaas er achter gekomen wie had gefilmd, daar is ook nog het nodige gebeurt....

Wat betreft de opvoeding vind ik die zeker te soft tegenwoordig, gelukkig niet bij alle kinderen maar het merendeel zeker wel

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

Cayenne schreef:
pmarena schreef:
Op Bokt is het toch wel een groot deel kinderlozen hoor die zulke topics weten te vinden :=

En wat is je punt? TS heeft zelf toch ook geen kinderen? :')

We hebben nou eenmaal meer tijd om op bokt te zitten, omdat we geen kinderen hebben om op te voeden +:)+

Ik vind het wel weer bijzonder dat ook wij als kindvrije/loze mensen door sommigen nog steeds de schuld krijgen van wat andermans kinderen uitspoken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:08

troi schreef:
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rappo ... minaliteit

Met als belangrijkste punten:
-tussen 2012 en 2022 daalde het aantal 12–25-jarige verdachten met ~50% bij meerdere delicten
- geweldsmisdrijven onder jongeren daalden zelfs met ~54%
- vermogensdelicten en openbare orde ook fors omlaag

Het gaat juist fantastisch met de jongeren!

Belangrijkste punt: Het aantal GEREGISTREERDE jeugverdachten wordt genoemd in het stuk. Dat is heel wat anders dan het aantal overtredingen wat plaatvindt en waar niets mee gedaan wordt of waar de slachtoffers helemaal de moed niet voor hebben om aangifte door te zetten. Tegenwoordig worden jongeren die een andere jongere met een hamer op de kop slaan nog niet vervolgd, en de jongere die de hamer op de kop kreeg wordt ontmoedigd om aangifte te doen en als hij het wel doet volgt er geen strafvervolging. Jongeren zien het als zinloos om aangifte te doen. Dat is wel een tendens die ik zie en die ws niet onderzocht is. Moet ook nog even denken aan de dames die door de man uit Markelo bedreigd en misbruikt waren en die allemaal bij de politie weg gestuurd werden en niet werden geloofd-serieus genomen. Toen het uiteindelijk een massale zaak werd ,krabbelde de politie alsnog terug en inmiddels zetten ze stukken in de krant dat ze het het anders hadden moeten aanpakken maar worden er nog steeds veel mensen ontmoedigd om aangifte te doen. Bij bepaalde zaken is de politie verplicht aangifte op te nemen maar daar moet de burger dan zelf mee op de hoogte zijn anders krijgt hij de kans niet. Denk dat dat allemaal ook wel meespeelt in de `officiele ´ cijfers.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:11

Mijn buurjongens zijn nooit gepakt met hun streken. illegaal vuurwerk, brommers rijden over de openbare weg die illegaal zijn voor de openbare weg, in de straat van alles vernielen en veel overlast. Ze zijn vaak genoeg aangesproken, maar wij weten ook dat politie niks gaat doen. Immers hebben ze ook nooit wat gedaan met de drugsoverlast in ons dorp.

De cijfers zijn mooi, maar laten het werkelijke beeld niet zien.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:19

Hier in verschillende plaatsen worden er broedende zwanen belaagd met stenen, waar is het dan mis gegaan vraag ik me af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:28

Mijn bericht van

pmarena schreef:

is slechts een reactie op het bericht direct daar voor hoor:

troi schreef:
En ook, als de jeugd zo extreem poedersuiker is dan zijn de reageerders hier dus extreem poedersuiker ouders, immers de huidige volwassenen hebben de huidige pubers opgevoed. Iets met hand in eigen boezem..

Edit: en als je nu denkt 'nee niet de mijne maar alleen de pubers van een ander zijn poedersuiker'. Ook dat is van alle tijden..

Dus er hoeft niet heel spannend over gedaan te worden 'wat ik ermee bedoel' :=

Ik denk ook dat het aan de hele maatschappij ligt, dat veel mensen een beetje murw worden en dat de social media echt totáál niet helpt. Maar toch, als je daadwerkelijk op plekken komt waar kleine kinderen in het wild rondlopen, zie je toch wel dat de meeste ouders er wel wat van proberen te maken en ze toch wel iets van fatsoen bij proberen te brengen.

Maar de ettertjes die vallen veel meer op natuurlijk en dan lijkt het sneller of 'de meesten' losgeslagen zijn. In elk buurtje heb je nu eenmaal die kinderen / dat gezin die de meeste omwonenden wel aan kunnen wijzen als onruststokers / die van het padje af zijn of raken. Waarvan inderdaad de kinderen losgeslagen zijn. Die veel te laat nog op straat rondhangen en etterstreekjes uithalen.

Het is jammer dat daar niet zo erg op ingegrepen lijkt te kunnen worden waardoor ze zich steeds sterker voelen.