Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 17:15

Wij rijden er niet minder om, maar balen er wel heel hard van. Aan alle kanten stijgen de prijzen en het geld vliegt er momenteel ook heel hard uit aan andere kanten zoals medische kosten en dierenarts kosten en...

1 auto is benzine, 1 diesel. De diesel prijzen heb ik nog nooit zo hoog gezien, vreselijk. Maar onze diesel auto rijdt daarentegen wel heel zuinig (gemiddeld 1/22), dus dat scheelt nog wel iets, maar ja, toch pijnlijk. Maar we doen wel nog gewoon zoals we altijd deden. Boodschappen laten we al jaren grotendeels bezorgen dus ik ben voor boodschappen niet perse veel onderweg gelukkig en qua woon-werkverkeer valt het ook mee omdat mijn man grotendeels thuis werkt. Dus het is meer afspraken buiten de deur, bezoekjes bij familie en vrienden, naar de voetbal voor man en zoon, en mijn dagelijkse wandelingen met de hond ergens in de omgeving.

Ik was maandag in BE en wat daar gaande is bij de tankstations is niet normaal, wachtrijen... jeetjemina. Voor de diesel hoef ik niet naar BE, die was daar maar 6 cent goedkoper. Voor de benzine scheelde het wel bijna 40 cent per liter dus ik snap ook wel waarom elke Nederland vlak aan de grens nu richting BE gaat :')

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 17:25

Mijn auto stond al veel stil.
Werk op zelfde dorp als ik woon. De lidl is hier ook. Met hondje sta ik zo buiten dorp.

In januari nieuwe auto gekocht dus maak wel regelmatig een ritje. Zoals naar het bos met hondje of het strand.

Laatst op aanraden van garage euro 98 getankt. Dat deed wel flink zeer. (95,-- voor een tank) en hoop maar dat de prijzen snel gaan zakken maar geen idee of dat ook gaat gebeuren.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 17:28

Ik moet toch naar werk en de trein is helaas geen optie
Maar ik ga nu minder ver weg als ik met de hond wil gaan wandelen :o
Maar wij (en mijn collega's met mij) staan toch een beetje verbaasd (en boos ook :o ) dat een olieland als Noorwegen gewoon een van de hoogste brandstofprijzen heeft >;)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 17:32

Ik stond in januari te twijfelen tussen 2 nieuwe auto’s. De brandstof en de elektrische variant. Op de elektrische zat een enorme korting waardoor ie net zo duur uitkwam als de brandstof. Ik ben voor elektrisch gegaan, en ik kan je vertellen dat ik daar echt blij om ben :+ zeker met de onverwachte kilometers die er voor mij bij gekomen zijn.

Maar een gezamenlijke training ergens met de trailer, daar pas ik even voor. Daar staat zo’n zuipschuit voor.

De tankchaos is wel een ding. Ik woon op de be-ne grens maar die infrastructuur is er zó niet op aangepast. Ik sta gewoon in de file om thuis te kunnen komen :') en ik snap het! Maar die infrastructuur is gewoon ruk
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 25-03-26 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Re: Brandstofprijzen: rijden jullie minder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 17:33

Ik kan helaas niet minder rijden.. maar denk wel na over ritjes die niet perse hoeven.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 17:33

Ik rij amper minder. Werk etc. gaat gewoon door.
Ik tank wel bij de goedkoopste tank in de regio (altijd al) en rijd bewust nog wat zuiniger.
Dat alle andere dingen duur gaan worden, zal een nog grotere impact hebben voor iedereen. |(

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 17:46

Nee ik rij niet minder. Ik kan geen kant op zonder auto. Jammer dan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 17:57

Ik rijd gelukkig elektrisch.
Maar de motor van onze boot loopt op diesel..
Normaal gooien we er in het najaar flink wat in.. maar afgelopen jaar niet gedaan stom genoeg ^)

We gebruiken de motor alleen om de haven uit te varen, of soms kleine stukjes bij veel stroming.. verder varen we alleen op de zeilen.
Maar met 75 liter over aan het begin van het jaar, en nu nog maar 60 liter, begint het wel wat krap te worden :=
(Er zit een tank in van dik 400 liter := )

En potverdorie, neem ik beide jerrycans mee naar huis om in België of Duitsland goedkoop diesel te tanken.. is het prijsverschil net 10 cent ^)

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:06

Hier is minder rijden ook niet echt mogelijk helaas, mijn werk is niet bereikbaar met het OV, anders had ik er nog over na gedacht.

Ik rijd wel iets bewuster ‘fun’ ritjes. Of combineer dingen, met de hond ga ik ook niet heel ver weg meer maar loop ik meer in de buurt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:06

Ik reis sinds januari al minder. Maar komt ook vamwege de reistijd (2 uur enkele reis) maar zeker ook nu vanwege de kosten. Moet wel eerlijk zeggen dat ik er wat minder mee zit ivm belgie.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:12

Zeker denken wij erover na
Minder ritjes voor plezier
Zijn met pensioen en vakanties aangepast op minder rijden

Het is zoals het is

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:13

Nee, ik woon buiten het dorp dus ben afhankelijk van de auto. En voor mijn werk als hoefsmid, zie mij zelf nog niet ritjes van 30km + met de fiets te doen met een berg gereedschap in een karretje er achter _O- .
Ivm trailer trekken en kilometers een diesel.

Als mijn vorige oud zou zijn wou ik goed gaan kijken en vergelijken of ik voor hybride of elektrisch zou gaan voor een volgende. Maar na een ongeluk total loss en moest toen direct wat anders. Het is dus een zelfde geworden omdat hij zo veilig bleek te zijn. Maar aan automaat die ietsje meer mag trekken, dus er ietsje op voor uit gegaan en nu er niet aan toen om hem al weer weg te doen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:19

Ik rij 1 op 10 benzine en zi erover te denken een electrische scooter aan te schaffen voor woon werkverkeer. Dan pak ik alleen de auto bij slecht weer of ijzige kou. Met de huidige branfstof prijzen heb ik zo'n scooter zo terug verdient.
Of een mini/micro car of zoiets.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:32

Selina schreef:
Ik ga er niet minder om rijden, maar doe wel veel klagen en huilen bij de pomp.

Dit :')

Alhoewel ik ritjes binnen de stad waar ik woon eigenlijk wel wat vaker op de fiets zou moeten doen dan ik nu doe.

Ben wel héél blij dat ik niet meer 45km verderop werk. Dan was ik echt gaan huilen denk ik want dat vond ik voor deze prijsstijgingen al duur. Helemaal omdat ik ook maar max 35km enkele reis vergoed kreeg. Tegelijkertijd is dit wel een overweging waarin ik nu probeer echt een baan dichtbij huis te vinden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:32

Nee ik rij nog even veel als eerst. Alleen wel de afgelopen weken meer moeten rijden ivm ziekenhuisbezoek van mijn vader.
Bij mij gaat sowieso de auto er volgend jaar uit, dan loopt mijn leasecontract af.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:35

Voor werk lukt het me niet om minder te rijden.
Maar prive probeer ik wel echt kilometers te minderen. Ik pak vaker de fiets en probeer nog 1x per dag naar stal te gaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:39

Ja ik let zeker op. Ik stook ook minder in huis. Als iedereen minder stookt en tankt dan is er minder vraag dus dat drukt de prijs ook.

Begin deze maand is het bedrijf waar ik werkte op spectaculaire wijze versneld failliet verklaard. Tot 20 april krijg ik nog salaris en daarna wordt het een karige uitkering. Dus ik probeer extra zuinig te doen. Je kan het maar 1x uitgeven. Het is wel onhandig omdat ik in een dorp woon met weinig voorzieningen. En het OV is duurder dan mijn zuinige koekblikje. :=

Scheelt wel dat ik niet naar werk hoef te rijden. Dat scheelt toch 180 km per week. :o

En bij het zoeken naar nieuw werk probeer ik iets te vinden wat eventueel op de fiets kan. Af en toe fietsen bij goed weer is ook helpend. En goed voor m’n gezondheid ook. Dus maximaal 20-25km. Maar dat is geen doorslaggevende factor.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 25-03-26 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:41

Rustig rijden en goed schakelen ( indien van toepassing) goede bandenspanning scheelt al flink. Afgelopen zondag feest, 180 km heen en terug , één op twintig . Dat red ik met openbaar vervoer nooit voor die prijs.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:49

Dorine92 schreef:
Nee ik rij niet minder. Ik kan geen kant op zonder auto. Jammer dan.

Hier hetzelfde.

Op de fiets naar mijn werk wordt hem niet, weg is te gevaarlijk en het is te ver. Buiten dat kan ik het ook lichamelijk niet.
Er is geen goede OV in mijn kleine dorp dus sowieso afhankelijk van mijn auto. Ik baal natuurlijk ook van de prijzen maar zolang ik het kan betalen ga ik ook gewoon naar het tuincentrum, naar de hei, fotoshoots doen etc.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:54

Ik rijd (nog) Diesel en dat is nu echt huilen aan de pomp.
Geluk bij een ongeluk, deze week laatste dagen bij mijn huidige werk 48km enkele reis. Vanaf 1 april 16km enkele reis, dus ja ik ga minder rijden.

Voor privé niet overigens, ik pak mijn auto snel.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:56

Ik rijd niet minder.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:58

Ik rij niet minder.
Wij wonen buitenuit dus zijn afhankelijk van de auto.
Ik heb nu wel dat ik de volvo laat staan en in de vw up rond scheur.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:59

Ik mag momenteel door een blessure niet rijden. Maar merk dat ik mij zo ook redelijk kan redden. Dus zal straks wel even nadenken of de auto echt nodig is of niet.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:03

Wij hebben sinds november een elektrische auto van de zaak, met een laadkaart. Eerst waren we een beetje aan het zeuren over het extra nadenken over laden etc als je wat verder rijdt (nog geen laadpaal thuis), maar ondertussen zijn we er heel erg blij mee. We rijden dus niet minder, maar doen wel meer ons best om te zorgen dat we zoveel mogelijk de elektrische auto kunnen nemen en niet onze eigen benzine/cng auto. Regelmatig wisselen de sleutels op de oprit uit zodat ik naar sport kan met die auto.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 19:05

Ik rijd niet minder, ik ga maar 2 x in de week naar kantoor. In het weekend fiets ik meestal naar het dorp, dan pak ik niet de auto. Dat deed ik al niet. Het is wel schrikken nu inderdaad bij de pomp.