Gemeenteraadsverkiezingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Re: Gemeenteraadsverkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

Ja.. ik ga zelfs stemmentellen. Ben ingepland van half 5 tot zelfs 2 uur snachts. Al denk ik dat laatste tijdstip wel mee gaat vallen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:57

Ik vind het bijzonder dat er vooral de link wordt gelegd met de landelijke partijen. Waarom? De gemeentes hebben juist het meeste last van de landelijke lijn. Een lokale partij herkent zich wel in de ideologie van een partij, maar hoeft zichzelf niet perse te herkennen in de landelijke lijn. Verdiep je in het partijprogramma en leer waar een partij voor staat, zonder te kijken naar de naam.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

Winged schreef:
Ik vind het bijzonder dat er vooral de link wordt gelegd met de landelijke partijen. Waarom? De gemeentes hebben juist het meeste last van de landelijke lijn. Een lokale partij herkent zich wel in de ideologie van een partij, maar hoeft zichzelf niet perse te herkennen in de landelijke lijn. Verdiep je in het partijprogramma en leer waar een partij voor staat, zonder te kijken naar de naam.

Dit!! De landelijke partij waar ik op ga stemmen, heeft gewoon goede ideeën die imo voor mijn gemeente heel mooi zijn, maar landelijk heb ik niet op ze gestemd.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

Als je in een kleine gemeente woont, kan het natuurlijk zijn dat de partij waar je landelijk voor stemt niet op de lijst staat.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:08

Sinds een tijdje heb ik door mijn werk meer contact met de gemeentepolitiek.
Dat deze verkiezingen minder belangrijk zijn, klopt echt niet!
Juist op lokaal niveau wordt er veel besloten wat rechtstreeks invloed heeft op je leven.
Ik denk dat een mix van landelijke en lokale partijen prima is. Ik stem wel op een partij met bestuurservaring, omdat dat belangrijk is in deze roerige tijden.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:46

Landelijk en lokaal zijn inderdaad echt wel verschillend qua overtuigingen/beleid.

Ik kom voor mijn gemeente uit op D66. Best grappig, want normaal ben ik heel links, maar groenlinks komt lager uit.

Alsnog geen van de top drie met echt een hoog percentage, dus ik zal ook nog even wat programma's door moeten lezen.

Mystic_Dawn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:49

Ik ga stemmen op de partij die nu ook al het grootste is. De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd en verbeterd in de stad waar ik woon en wat mij betreft mogen ze daarmee doorgaan. Is ook een landelijke partij.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:52

Ik stem vooral niet op de landelijke partij waar ik op heb gestemd, omdat ik ze lokaal niet sterk vind :+
Welke partij het wel wordt weet ik niet, maar of dat een landelijke of lokale partij is maakt me niet zo uit. Als ze de goede dingen maar doen. En daarom ben ik dus geneigd op de partij te stemmen van de wethouder die de afgelopen periode heel sterk is gebleken en goede dingen heeft gedaan. Zowel op ruimtelijk als sociaal vlak. En goed in staat is om het hele plaatje te bekijken, zonder kokers.
Maar goed, ik ben bevooroordeeld, want ik werk nauw met hem samen en die samenwerking is ook heel prettig.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:00

Hier Kieskompas gedaan en ik kom ‘toevallig’ uit bij de partij waar ik landelijk ook op gestemd heb. Ik wil nog wel even kijken hoeveel zetels ze hier hebben om te zien of het geen ‘weggegooide’ stem is.

En ik ben zelf stembureaulid en teller.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

Ik vind het heel moeilijk dit jaar.
Komt bij dat ik niet thuis ben komende woensdag en ook niet even terug kan komen.

Maar uiteindelijk van de week wel gevraagd of iemand voor mij wil stemmen.
Alleen op wie ben ik voor 95% uit, iig niet dezelfde partij als waar ik landelijk op gestemd heb en ook geen lokale partij.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:25

Hier helaas ook geen Kieskompas, dus via lokale Stemwijzer uitgekomen in de linkse hoek:
1. SP 61%
2. GL/PvdA 58%
3. VSP 52%
Dus ik ga me tot die 3 beperken, en daaruit de beste voor zowel lokaal als mijzelf kiezen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:36

Ik stem waarschijnlijk ook op een andere bekende partij dan de landelijke verkiezingen.
Mogelijk ga ik nog voor een lokale partij, ik zal nog even goed kijken hoe de belangrijkste punten overeen komen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:42

Hier was afgelopen woensdag een verkiezingsdebat. Dat wil ik ook nog terug kijken. Organiseren ze dat bij jullie ook?

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:43

Ik sta dit jaar als kandidaat op een lijst (wel in principe op een onverkiesbare plek) en ben druk met het campagneteam.

Wij zijn ook vanuit een landelijke partij. Maar heel eerlijk, veel verschil zie ik niet echt met lokale partijen. Het zijn evengoed lokale mensen die zo'n verkiezing/partij vormgeven en draaien. Je hebt alleen de landelijke ideologie. En dat vind ik persoonlijk juist wel fijn, want dan weet je iig waar een partij voor staat, dat vind ik bij lokale partijen soms echt afhangen van de persoon.

Ik vind het trouwens ongelofelijk hoeveel effort er in gaat zitten om een campagne te draaien en iedereen doet dat vrijwillig en met vrij weinig middelen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:44

Ik stem op een lokale partij.
Bepaalde partijen wil ik echt absoluut niet op stemmen. Zoals GL/PvdA, D66 en PvdD

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:03

Hier geen kieskompas. En de stemwijzer heeft vooral vragen waar ik niet zo veel mee kan ...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:18

Winged schreef:

Ik kom zowel landelijk, provinciaal als gemeentelijk altijd op dezelfde partij uit. Ik lees alle programma's, zelfs van de partijen die haaks staan op mijn ideologieën. Maar je hebt wel gelijk dat er zeker in de gemeentes wel verschillen zijn, onderling en ook ten opzichte van de landelijke partij.