Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sheran schreef:Voor mijzelf vind ik het geld nog niet eens het ergste (dat mogen mensen zelf weten) maar de planeet. Zo ongelooflijk veel plastic rommel waar we nergens meer mee ben kunnen. Dan denk ik echt: denken mensen niet na? Maar ja, als het er is. Dan koop je het. Zo werkt het blijkbaar en als je een klein budget hebt snap ik zeker de aantrekkingskracht van Shein of Ali. Maar ik vind die bedrijven zo ongelooflijk onethisch, ik wou echt dat ze niet bestonden.
Dit vooral.
Kleding heb ik ook echt in overvloed, maar dan weer niet volgens de laatste mode. Het is meer dat ik nog kleding van 20 jaar geleden heb en moeilijk spullen weg kan gooien. Dat geldt overigens ook wel voor de dekjes en andere spullen. Ik heb veel, maar soms is het ook echt al heel oud. Er staan wel 6 paar rijlaarzen, maar die heb ik dan ook al meer dan 10 jaar. Sheran schreef:Voor mijzelf vind ik het geld nog niet eens het ergste (dat mogen mensen zelf weten) maar de planeet. Zo ongelooflijk veel plastic rommel waar we nergens meer mee ben kunnen. Dan denk ik echt: denken mensen niet na? Maar ja, als het er is. Dan koop je het. Zo werkt het blijkbaar en als je een klein budget hebt snap ik zeker de aantrekkingskracht van Shein of Ali. Maar ik vind die bedrijven zo ongelooflijk onethisch, ik wou echt dat ze niet bestonden.
_Lorette_ schreef:--
Het liefst werd ik minimalist, maar dat lijkt niet weggelegd te zijn voor mij. Het was wel een eyeopener toen mijn koffer door een storing nog op Schiphol was achtergebleven en ik - degene die altijd veeeel te veel zooi meeneemt - ineens bereid was om met een kleine rugzak op vakantie te gaan. Je hebt inderdaad maar weinig nodig.
--
Waidida schreef:Sheran schreef:Voor mijzelf vind ik het geld nog niet eens het ergste (dat mogen mensen zelf weten) maar de planeet. Zo ongelooflijk veel plastic rommel waar we nergens meer mee ben kunnen. Dan denk ik echt: denken mensen niet na? Maar ja, als het er is. Dan koop je het. Zo werkt het blijkbaar en als je een klein budget hebt snap ik zeker de aantrekkingskracht van Shein of Ali. Maar ik vind die bedrijven zo ongelooflijk onethisch, ik wou echt dat ze niet bestonden.
nee dat klopt, iedereen moet zijn eigen financiële keuzes maken. Maar dan zie ik mensen die voor 600 euro bij shein shoppen. En dan vraag ik me echt af: waar is jullie verstand gebleven?
Ik heb zelfs vrienden die zeggen dat hun trui van shein echt van goede kwaliteit is. Je weet niet eens meer hoe goede kwaliteit voelt of eruit ziet.
Het jammere is wel dat als je simpel wil kunnen shoppen je niet onder de plastic uitkomt, ook niet bij dure winkels. Ik denk niet dat er één winkel is hier in de stad waar de collectie zelfs nog maar voor een kwart uit natuurlijke/niet plastic stoffen bestaat. Ook niet bij dure winkels. Ik probeer er zelf op te letten door bv wollen truien te kopen en katoenen shirts. Maar dat is echt moeilijk te vinden soms.
En ik denk dat de slogan van temu "shopping like a billionaire" alles kan verklaren. Mensen willen graag veel spullen kunnen kopen zonder te moeten nadenken of ze het wel kunnen betalen.
marleen_usar schreef:Ik heb voor mijn paarden alleen wat noodzakelijk is ik vind het zonde van mijn geld om van alles aan te schaffen wat niet gebruikt wordt. Laatst was ik bij de paardenwinkel maar ook alleen omdat ik echt iets nodig had.
xTammyy schreef:Waarom is uiteten gaan of eten bestellen overconsumptie?
Met het idee dat je dan mogelijk boodschappen die al in huis had moet weggooien snap ik dat, maar anders?