Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:30

Voor mijzelf vind ik het geld nog niet eens het ergste (dat mogen mensen zelf weten) maar de planeet. Zo ongelooflijk veel plastic rommel waar we nergens meer mee ben kunnen. Dan denk ik echt: denken mensen niet na? Maar ja, als het er is. Dan koop je het. Zo werkt het blijkbaar en als je een klein budget hebt snap ik zeker de aantrekkingskracht van Shein of Ali. Maar ik vind die bedrijven zo ongelooflijk onethisch, ik wou echt dat ze niet bestonden.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:34

Die dekjes, is echt niet normaal. Ik zag laatst op yt een video. Ze hebben wel meerdere paarden maar dit is nog te veel voor een hele manege vol. Ik wist niet wat ik zag, hier hangt meer dan een maandloon aan dekjes. Dit was de dekjescollectie:
Afbeelding

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:38

Ik vind dit soort overconsumptie een heel interessant onderwerp, en de verbazing of afkeer daarover ook heel herkenbaar.
Als beeldend kunstenaar met een piepklein online niche bedrijfje verdien ik al 20+ jaar het absolute minimum. Waar ik overigens niet over klaag, want dat is nou eenmaal één van de consequenties als ik wil doen wat me het gelukkigst maakt.
Maar ik ben er dikwijls wel dankbaar voor dat ik al sinds mijn vroegste jeugd heb geleerd beter geen impulsieve wensen te hebben/aankopen te doen, en eerst goed te overdenken of ik iets echt nodig heb of dat iets echt een aanwinst zal zijn.

Nu, met een heel beperkt budget, zijn zulke overdenkingen noodzaak. Maar ik doe ook echt heel lang met mijn kleding en spullen, ook al zijn ze soms 'ouderwets' of niet helemaal 'bij de tijd'. Ik heb niet echt het gevoel dat ik iets te kort kom.
En als ik iets ècht graag wil hebben, dan moet ik er voor sparen. Of het zelf maken of organiseren, want ik word ook wel inventief en creatief van het feit dat niet alles zomaar kan.
Loesje zei het ooit heel mooi: "Uit zwart zaad ontkiemen de beste ideeën".

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:41

Sheran schreef:
Voor mijzelf vind ik het geld nog niet eens het ergste (dat mogen mensen zelf weten) maar de planeet. Zo ongelooflijk veel plastic rommel waar we nergens meer mee ben kunnen. Dan denk ik echt: denken mensen niet na? Maar ja, als het er is. Dan koop je het. Zo werkt het blijkbaar en als je een klein budget hebt snap ik zeker de aantrekkingskracht van Shein of Ali. Maar ik vind die bedrijven zo ongelooflijk onethisch, ik wou echt dat ze niet bestonden.

_/-\o_ Dit vooral.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:44

Ik ben absoluut schuldig aan overconsumptie. Ik heb bizar veel dekjes en tegenwoordig heb ik slechts 1 paard. Gek genoeg werd ik al blij van het 'hebben' en durf ik het bijna niet te gebruiken, maar dat heb ik altijd al gehad. Mijn fotoalbums van vroeger staan vol met chocolade paashazen en sinterklazen die eerst vereeuwigd moesten worden, anders at ik ze niet op. :) Kleding heb ik ook echt in overvloed, maar dan weer niet volgens de laatste mode. Het is meer dat ik nog kleding van 20 jaar geleden heb en moeilijk spullen weg kan gooien. Dat geldt overigens ook wel voor de dekjes en andere spullen. Ik heb veel, maar soms is het ook echt al heel oud. Er staan wel 6 paar rijlaarzen, maar die heb ik dan ook al meer dan 10 jaar.

Het liefst werd ik minimalist, maar dat lijkt niet weggelegd te zijn voor mij. Het was wel een eyeopener toen mijn koffer door een storing nog op Schiphol was achtergebleven en ik - degene die altijd veeeel te veel zooi meeneemt - ineens bereid was om met een kleine rugzak op vakantie te gaan. Je hebt inderdaad maar weinig nodig.

Stiekem vind ik het soms moeilijk om het verschil te zien tussen geinfluenced worden en handige tips opvolgen. Zo ben ik echt wel blij met mijn stoomreiniger. En met mijn meubelreiniger. Op Bokt alleen al velen met mij. Komt dat dan door influencers of zijn het gewoon fijne producten? Zonder die producten was ik ook wel blijven leven. Wel had ik dan een kleed of gestoffeerd meubelstuk eerder afgedankt, omdat ik het niet meer schoon kon krijgen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:50

Sheran schreef:

nee dat klopt, iedereen moet zijn eigen financiële keuzes maken. Maar dan zie ik mensen die voor 600 euro bij shein shoppen. En dan vraag ik me echt af: waar is jullie verstand gebleven?
Ik heb zelfs vrienden die zeggen dat hun trui van shein echt van goede kwaliteit is. Je weet niet eens meer hoe goede kwaliteit voelt of eruit ziet.

Het jammere is wel dat als je simpel wil kunnen shoppen je niet onder de plastic uitkomt, ook niet bij dure winkels. Ik denk niet dat er één winkel is hier in de stad waar de collectie zelfs nog maar voor een kwart uit natuurlijke/niet plastic stoffen bestaat. Ook niet bij dure winkels. Ik probeer er zelf op te letten door bv wollen truien te kopen en katoenen shirts. Maar dat is echt moeilijk te vinden soms.

En ik denk dat de slogan van temu "shopping like a billionaire" alles kan verklaren. Mensen willen graag veel spullen kunnen kopen zonder te moeten nadenken of ze het wel kunnen betalen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:57

Mensen die daarin meegaan en meedoen zijn meestal niet de meest slimme mensen.

Wat dekjes betreft gebruik ik meestal alleen de bovenste twee van de stapel. Tenzij ze gelijk in de was zijn, maar dat gebeurt bijna nooit, kan goed drie weken dezelfde op hebben.

Foaly

Re: Is overconsumptie het nieuwe normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:03

Zag laatst iemand op YT die die ColorTok filmpjes ging bekijken. Conclusie, als 'beginner' moest je minimaal ongeveer 500 dollar investeren in markers en de 'goede' kleurboeken om een beetje leuk mee te kunnen doen. Compleet gestoord 8)7

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:03

_Lorette_ schreef:
--
Het liefst werd ik minimalist, maar dat lijkt niet weggelegd te zijn voor mij. Het was wel een eyeopener toen mijn koffer door een storing nog op Schiphol was achtergebleven en ik - degene die altijd veeeel te veel zooi meeneemt - ineens bereid was om met een kleine rugzak op vakantie te gaan. Je hebt inderdaad maar weinig nodig.
--

Ik had laatst nog een discussie met een vriendin die maar niet kon geloven dat ik een week naar lapland zou gaan met 1 handbagage koffer en een rugzakje.
Ze kon er met haar hoofd niet bij dat ik twee baselayers mee zou nemen zodat ik kon afwisselen als er eentje nat zou geworden zijn, en twee leggings. En verder ook maar een trui of twee.
Ze snapte niet dat je niet voor elke dag minstens 1 nieuwe set mee had, miss ma'am om te beginnen ga ik naar een ranch waar je je kan wassen. En je hebt meestal toch 20 kledinglagen aan. En elke dag een nieuwe set thermisch ondergoed kost je een maandloon. Je kan perfect met twee outfits toekomen. Zij is de persoon die voor elke dag 2 outfits meeneemt haha.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:06

Waidida schreef:
Sheran schreef:

nee dat klopt, iedereen moet zijn eigen financiële keuzes maken. Maar dan zie ik mensen die voor 600 euro bij shein shoppen. En dan vraag ik me echt af: waar is jullie verstand gebleven?
Ik heb zelfs vrienden die zeggen dat hun trui van shein echt van goede kwaliteit is. Je weet niet eens meer hoe goede kwaliteit voelt of eruit ziet.

Het jammere is wel dat als je simpel wil kunnen shoppen je niet onder de plastic uitkomt, ook niet bij dure winkels. Ik denk niet dat er één winkel is hier in de stad waar de collectie zelfs nog maar voor een kwart uit natuurlijke/niet plastic stoffen bestaat. Ook niet bij dure winkels. Ik probeer er zelf op te letten door bv wollen truien te kopen en katoenen shirts. Maar dat is echt moeilijk te vinden soms.

En ik denk dat de slogan van temu "shopping like a billionaire" alles kan verklaren. Mensen willen graag veel spullen kunnen kopen zonder te moeten nadenken of ze het wel kunnen betalen.

Ja, zeker, helaas kom je bij heel veel niet onder het plastic uit, helaas. Dan maar profeten er zo min mogelijk van te kopen en er gewoon heel lang mee te doen. Want dat kan best als het goede kwaliteit is. Ook bij slechtere kwaliteit trouwens, afhankelijk van het product.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:07

Zolang de industrieen blijven produceren, blijven mensen kopen. Zowel kleding als technologie als vakanties als voeding.

Earth overshootday is vaak al in juni. Dit betekend dat we dan al hebben verbruikt wat de aarde in een jaar oplevert aan voeding, brandstof etc.

De rijkste 1% van de wereld had 6 januari (!!) hun overshoot al bereikt. En die gaan niks veranderen. Idem met de stikstofuitstoot in Afrika, waar de afgedankte autobanden die wij hier wegdoen, in de fik worden gezet om ervanaf te komen. Er is een netflix docu over afval scheiden, en wat er feitelijk mee gebeurt. Volgens mij wordt 60% van ons gescheiden afval alsnog verbrandt, terwijl geclaimd wordt dat het gerecycled wordt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

Ik heb voor mijn paarden alleen wat noodzakelijk is ik vind het zonde van mijn geld om van alles aan te schaffen wat niet gebruikt wordt. Laatst was ik bij de paardenwinkel maar ook alleen omdat ik echt iets nodig had.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:15

marleen_usar schreef:
Ik heb voor mijn paarden alleen wat noodzakelijk is ik vind het zonde van mijn geld om van alles aan te schaffen wat niet gebruikt wordt. Laatst was ik bij de paardenwinkel maar ook alleen omdat ik echt iets nodig had.

Ik was er laatst ook om mijn laarzen op te halen na een reparatie. En ik moest even wachten dus dan gaat een mens even rondkijken. En ik kan het gevoel niet beschrijven, dat ik daar gewoon kon rondlopen en denken "hier is nu eens echt niets wat ik ook maar een beetje zou willen/mij interesseert." Was heerlijk!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:19

Maar ook de bedrijven zijn er schuldig aan. Hoe vaak kom ik wel niet een advertentie tegen waarbij er wordt gezet dat het product maar zo lang met korting is...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:19

Die foto van al die dekjes? Gewoon een winkelfoto van een vraag en aanbod groep.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:24

BigOne schreef:
Die foto van al die dekjes? Gewoon een winkelfoto van een vraag en aanbod groep.

helaas niet, deze heb ik gescreenshot uit een youtube video van iemand zijn eigen zadelkamer :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:26

BigOne schreef:

Er zijn ook bokkers met zo'n gevulde kast voor slechts één of twee paarden.
En echt, ik overdrijf niet :+

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:26

Off topic: Correct me if I'm wrong, maar dat van die autobanden is volgens mij een fabeltje. Ik weet niet meer precies hoe het zit, maar het schijnt kolder te zijn. Wij hebben zelf een garage en hier in NL wordt er echt heel strikt gecontroleerd op "1 keer oud, voor 1 keer nieuw". Wij mogen, in principe, niet meer oude banden inleveren dan nieuwe bestellen. Natuurlijk zit daar wel wat marge op omdat het nooit helemaal gelijk op kan gaan.

Toevallig had ik het hier gister over met een stalgenoot. Haar droger is stuk, de reparatie behoorlijk duur en ze wil uit principe eigenlijk geen nieuwe kopen want deze is nog maar 6 jaar oud. Ik geef haar groot gelijk.

Huishoudelijke apparaten worden niet meer voor de eeuwigheid gemaakt, telefoons worden na 2 jaar gebruik echt slechter, betaalbare kleding (geen Shein rommel) is snel stuk. En dan al dat plastic, ongelofelijk. Paprika's met een plasticje er omheen, komkommer verpakt in plastic, voorgepelde sinaasappelen in een plastic bakje. Waarom? Je wordt haast gedwongen om mee te doen aan overconsumptie.

Voor mijn paard heb ik wel 2 zadels. Eentje had ik zelf net nieuw gekocht, ik kocht een ander paard en daar kreeg ik ook een zadel bij. Mijn nieuwe zadel heb ik laten nakijken en aanpassen aan mijn paard. Want no way dat ik een zadel van 6 maand oud de tweedehandsmarkt op ging sturen, dan verlies ik te veel geld. Bovendien kan hij er mooi hangen voor het geval het andere zadel het zou begeven. Het ontbreekt mijn paard en mij aan helemaal niets, maar mijn zadelkast zit absoluut niet propvol met onnodige spullen en dekjes.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:30

Het is overconsumptie inderdaad, ik denk omdat het een dopamine prikkel kan geven om weer iets nieuws te scoren.

Ik heb er zelf gelukkig geen last van, een van mijn favo winkels is de kringloop. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:32

Cayenne schreef:
BigOne schreef:

Er zijn ook bokkers met zo'n gevulde kast voor slechts één of twee paarden.
En echt, ik overdrijf niet :+

Meen je niet, dan is het echt tijd voor therapie!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:44

Waarom is uiteten gaan of eten bestellen overconsumptie?
Met het idee dat je dan mogelijk boodschappen die al in huis had moet weggooien snap ik dat, maar anders?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:49

xTammyy schreef:
Waarom is uiteten gaan of eten bestellen overconsumptie?
Met het idee dat je dan mogelijk boodschappen die al in huis had moet weggooien snap ik dat, maar anders?

Het valt inderdaad meer onder: eerst opeten wat er nog in je voorraadkast hebt liggen. EN ik denk dat het vooral gedoeld wordt op mensen die dit heel vaak doen. Maar hij is inderdaad niet super relevant. Of haal ik het nu door elkaar met de no-buy months die mensen doen? geen idee

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:50

Als ik iets koop voelt dat echt een cadeautje van mezelf, aan mezelf. Noem me materialistisch, maar als ik een pakketje uitpak voel ik me net jarig. Of dat nieuwe kleding is of vuilniszakken zijn maakt voor mijn gevoel niets uit _O-

Daarentegen probeer ik wel dingen te kopen die lang mee gaan. Mijn spullen zijn dus vaak wel duurder, maar daarentegen heb ik gewoon één paar laarzen en één cap. Het nieuwste dekje in mijn collectie heb ik gekregen voor mijn verjaardag vorig jaar bijvoorbeeld, want zoiets zou ik nooit zo maar voor mezelf kopen.

Eten bestellen of uiteten gaan zie ik niet als overconsumptie, behalve als je veel te veel besteld en de helft weggooit. Dat is natuurlijk zonde.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:55

Ik verbaas mij over het aantal advertenties op bv facebook, van dure paardrijkleding en dure fancy dekjes, welke alleen maar zijn gebruikt voor een fotoshoot...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:08

Qua dekjes ben ik blij dat mijn huidige paard alleen de lemieux mesh wil of de carl rei.
Die komen niet zo vaak met nieuwe hippe kleurtjes, dus hoef ik er ook geen bijpassende kleding bij te kopen :+