AI en jouw toekomstige arbeidspositie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Re: AI en jouw toekomstige arbeidspositie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 07:48

Ik vraag me af of het zo'n vaart zal lopen. Bij de start van de ASN-bank werd ook gedacht dat fysieke kantoren niet nodig zouden zijn omdat alles online kon (en gebruik gemaakt kon worden van de pinautomaten van de andere banken). Inmiddels heeft ASN toch de kantoren van SNS en RegioBank overgenomen en opengesteld. Omdat menselijk contact nodig blijft.

En anders komt het ook wel goed. Er is niemand meer die baalt omdat-ie lantaarnaansteker, stronttonnetjesschepper of trekschuit begeleider had willen worden. Terwijl de werkloosheid in Nederland maar 4 % is. Dat zal met AI niet anders zijn.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:03

Shadow0 schreef:
Mensen die zich zorgen maken kunnen wellicht juist beter leren hoe ze kunnen programmeren zonder AI: heel veel van de IT-systemen die er nu zijn draaien op Amerikaanse systemen. Die zijn niet meer veilig en ze worden onbetaalbaar: het is duidelijk dat er geen redelijke controle meer is in de VS. Dus hoog tijd om dat weer in eigen hand te nemen, en dan kan er meteen een boel onzin weg.

(De kunst is niet om meer AI toe te voegen, maar juist om te bedenken wat we dus eigenlijk helemaal niet nodig hebben aan formulieren en documenten en rapporten, als niemand ze schrijft en niemand ze leest.)
De markt voor junioren (ook met HBO opleiding) en zij-instromers is echter aardig verzadigd, zeker bij de software engineers. Die hebben tegenwoordig moeite een baan te vinden. Mediors en seniors zijn nog wel gewild, zeker als die speciale kennis hebben, maar daar heeft de groep die jij beschrijft weinig aan.

Gevolg van jaren waarin iedereen de IT in ging want "daar zijn veel banen en valt veel te verdienen" :+ .

In de IT zijn die rapporten en documentatie overigens vaak wel degelijk nodig, en dat niemand ze leest is daar juist het probleem. Kan je elk jaar dezelfde bevindingen schrijven na je audits omdat niemand het oppakte en management flashy verkoopbare functies belangrijker vond. Tot ze gehackt worden natuurlijk. Blij dat ik intern werk en kan chasen dat er wat mee gebeurd. Over ongedocumenteerde code ga ik niet eens beginnen :') .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:14

Office Facility manager hier. Ik heb bij sommige dingen wel baat bij AI maar de meeste dingen kunnen niet worden overgenomen. Bij het schrijven van teksten heb ik er zeker baat bij. Notulen uitwerken nog niet, de meest simpele met alleen acties wel.
Klantcontact blijft toch mensenwerk vind ik. Er is niks zo irritant als een nep emotietonend bericht aan een klant/donateur.
Op dit moment dus enthousiast over AI, ben benieuwd wat het nog meer kan doen in de toekomst. Maar ben echt niet bang dat hij mij kan vervangen binnen nu en 10 jaar. Zelfs 20 jaar niet denk ik maar ontwikkelingen gaan snel dus zover vooruit durf ik niet te kijken.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:17

Als verpleegkundige aan bed maak ik me nog niet zoveel zorgen. AI-toepassingen zullen een steeds grotere rol gaan spelen in de geneeskunde, maar dat zit ‘m voorlopig vooral aan de kant van diagnostiek, rapportage en de robotisering van bepaalde ingrepen. Aan de kant van de dagelijkse zorg en inschatting van de status van de patiënt zal het waarschijnlijk in toenemende mate een samenwerking worden, maar de concrete handen aan bed zullen ook nodig blijven.

Ben benieuwd waar AI ingezet zal worden. Wij varen bijvoorbeeld erg op ons ’niet-pluis-gevoel’. Dat is gebaseerd op de (al dan niet bewuste) waarnemingen die je doet bij de patiënt. Zoiets zou AI in theorie ook kunnen, met de juiste data-input. Het is een subjectieve inschatting mede gebaseerd op je kennis, je ervaring en je achtergrond. Naast nadenken over wat je ziet, is er ook een component empathie die meespeelt. Het is een subjectieve inschatting mede gebaseerd op je kennis, je ervaring en je achtergrond. Zonder (in)voelen kun je een patiënt niet volledig inschatten. Ik vraag me af of een artificiële intelligentie dat kan.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 04-01-26 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:21

Mijn werk zal niet vervangen kunnen worden door ai compleet vanwege het recht op menselijke blik(avg). Maar, we zullen wel in de toekomst met minder zijn omdat we ai in zetten als hulpmiddel. Ik gebruik het nu al dagelijks op het werk en mijn output groeit daardoor dus dat is simpel gezegd meer werk in minder uren dus minder personeel dat nodig is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:28

Kaplaars schreef:
Ik sta voor de klas op een middelbare school. Wij merken wel dat we ons werk aan moeten passen, het is niet leuk om 30 verslagen na te kijken die door chatgpt zijn geschreven :+ .
Of Ai het echte lesgeven overgaat nemen, dat denk ik niet. Maar het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat het concept onderwijs totaal op de schop gaat binnen nu en 15 jaar.
Dat een docent nog meer een coachende rol gaat krijgen, ipv docerend voor een klas staan.

Ik denk dat je hier zeker gelijk in gaat hebben, en dat is met de komst van YouTube al gestart.

Ik geef buiten mijn besturende rol nog 8 uur biologie in de bovenbouw en op YouTube zou ik al mijn lessen kunnen draaien op de filmpjes van ‘biologie met Joost’.
Ik denk dat hij van bijna iedere onderwerp een vrij te verkrijgen filmpje op YouTube heeft staan.
De filmpjes zijn meestal kwalitatief goed in orde.
Als ik ervoor zorg dat de ik het pedagogische gedeelte onder de duim heb, dan zou ik steeds minder een docerende rol kunnen hebben.

Wil ik dat, nee natuurlijk niet, maar ik denk dat het enerzijds het eenvoudiger maakt om vakkennis over te dragen, en anderzijds nog meer pedagogisch onderlegd zijn van een docent vraagt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 08:32

MizzMontana schreef:
Kaplaars schreef:
Ik sta voor de klas op een middelbare school. Wij merken wel dat we ons werk aan moeten passen, het is niet leuk om 30 verslagen na te kijken die door chatgpt zijn geschreven :+ .
Of Ai het echte lesgeven overgaat nemen, dat denk ik niet. Maar het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat het concept onderwijs totaal op de schop gaat binnen nu en 15 jaar.
Dat een docent nog meer een coachende rol gaat krijgen, ipv docerend voor een klas staan.

Vallen die kinderen niet door de mand met een AI checker? Of mag je het tegenwoordig gebruiken bij je verslag?

Ik had zelf een opdracht gemaakt voor een opleiding afgelopen najaar waar ik ook deels gebruik heb gemaakt van AI. Voordat ik dat opgestuurd heb heb ik het door een plagiaat checker gehaald en die haalde precies de AI geschreven zinnen er uit.

Precies, en deze pas je dan aan en is het voor een docent moeizamer te controleren.
Een puur AI geschreven verslag haal je er wel uit.

Maar met de instructie: ‘het verslag moet niet te herleiden zijn’ of ‘zorg dat het verslag door de plagiaatcontrole komt’ kom je een heel eind.
Daarbij kun je zelf ook je verslag door de plagiaat controle laten gaan en dan aanpassen waar nodig.

Het wordt steeds makkelijker om een niet zelf geschreven onderzoek in te leveren.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 11:22

Deze vraag houdt mij ook wel eens bezig.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik nog ongeveer een jaar werk en het het daarna mooi vind geweest. Maar ik kijk wel met interesse en soms ook met enige zorg naar mijn jongere collega’s. Ik heb het gevoel dat velen van hen zich onvoldoende realiseren hoe groot de impact van AI op ons werk gaat worden.

Er wordt nu flink geïnvesteerd in zware, langdurige opleidingen binnen onze branche, terwijl je eigenlijk van verre kunt zien aankomen dat een groot deel van dit werk binnen pakweg vijf jaar (?) grotendeels door AI zal worden overgenomen. Op dit moment is de arbeidsmarkt nog extreem krap: we schreeuwen om personeel en mensen hoppen moeiteloos van de ene naar de andere werkgever. Maar die situatie gaat onvermijdelijk kantelen. En dan ontstaat de vraag: wat als die forse investeringen straks nauwelijks nog waarde hebben, omdat er simpelweg minder werk is in de branche?

Wat ik mij daarbij ook wel eens afvraag, is of jongere collega’s voldoende voorbereid zijn op een mogelijk scenario waarin de arbeidsmarkt juist weer heel krap wordt. Niet qua personeelstekort, maar qua beschikbare banen. Ik zeg nadrukkelijk niet dat die verandering eraan komt; ik heb geen glazen bol. Maar het idee dat het ooit best lastig kan worden om je baan te behouden, of om een andere te vinden, zie ik toch met enige zorg tegemoet. Juist daarom lijkt het mij belangrijk om breder te kijken dan alleen het huidige functieprofiel of de korte termijn.

Daarnaast zie ik nu al dat veel jonge collega’s het zwaar hebben. De werkdruk is hoog, verwachtingen zijn groot en het ziekteverzuim is niet zelden langdurig. Dat roept bij mij de vraag op hoe veerkrachtig we als organisatie en als beroepsgroep eigenlijk zijn wanneer de omstandigheden minder gunstig worden.

Tegelijkertijd plaats ik hier ook een kanttekening bij. Ik heb zelf de overgang meegemaakt van kasten vol papieren dossiers, typemachines en kaartenbakken naar de computer. Ook toen werd massaal gedacht dat automatisering enorme aantallen banen zou kosten. Het tegendeel bleek waar. De maatschappij veranderde, het werk veranderde mee en er ontstond juist méér werk. Bovendien ontwikkelde het management een vrijwel onstilbare behoefte aan data, rapportages en analyses, wat opnieuw extra werk opleverde.

Misschien staan we nu voor een vergelijkbare omslag: ander werk, andere vaardigheden, maar niet per definitie minder werk. De vraag is vooral hoe bewust we ons daarop voorbereiden.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 15:37

Ik denk niet dat mijn werk opeens wegvalt door AI. Wel denk ik dat het mijn werk een stuk makkelijker zal maken op sommige vlakken. Ik zelf gebruik het wel in mijn werk en ik vind het daarnaast super interessant.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 15:55

Ik zit in principe veilig. In mijn opleiding is ook het implementeren, maken en door ontwikkelen van AI aan bod gekomen. Ik ga er vanuit dat AI mijn werk steeds meer zal ondersteunen, en daardoor zal mijn baan veranderen, maar ik zal niet worden vervangen.

Maar ik denk zeker dat de arbeidsmarkt zal veranderen en dat een bepaalde groep best moeite zal krijgen met een baan vinden. De laag complexe administratieve banen zullen uit gaan vallen. Deze groep mensen zal dan moeten uitwijken naar bijvoorbeeld fysiek intensievere banen, maar als zij niet in staat zijn om dit soort banen vol te houden, wordt het wel een uitdaging. De andere optie is een hoog complexere administratieve baan, maar daar zal extra scholing voor nodig zijn en daar geldt weer de uitdaging, gaan zij door die extra scholing komen? Deze groep zal in ieder geval moeten leren hoe je samenwerkt met een AI.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-26 16:24

LDRD schreef:
Deze vraag houdt mij ook wel eens bezig.

Voor mij persoonlijk geldt dat ik nog ongeveer een jaar werk en het het daarna mooi vind geweest. Maar ik kijk wel met interesse en soms ook met enige zorg naar mijn jongere collega’s. Ik heb het gevoel dat velen van hen zich onvoldoende realiseren hoe groot de impact van AI op ons werk gaat worden.

Er wordt nu flink geïnvesteerd in zware, langdurige opleidingen binnen onze branche, terwijl je eigenlijk van verre kunt zien aankomen dat een groot deel van dit werk binnen pakweg vijf jaar (?) grotendeels door AI zal worden overgenomen. Op dit moment is de arbeidsmarkt nog extreem krap: we schreeuwen om personeel en mensen hoppen moeiteloos van de ene naar de andere werkgever. Maar die situatie gaat onvermijdelijk kantelen. En dan ontstaat de vraag: wat als die forse investeringen straks nauwelijks nog waarde hebben, omdat er simpelweg minder werk is in de branche?

Wat ik mij daarbij ook wel eens afvraag, is of jongere collega’s voldoende voorbereid zijn op een mogelijk scenario waarin de arbeidsmarkt juist weer heel krap wordt. Niet qua personeelstekort, maar qua beschikbare banen. Ik zeg nadrukkelijk niet dat die verandering eraan komt; ik heb geen glazen bol. Maar het idee dat het ooit best lastig kan worden om je baan te behouden, of om een andere te vinden, zie ik toch met enige zorg tegemoet. Juist daarom lijkt het mij belangrijk om breder te kijken dan alleen het huidige functieprofiel of de korte termijn.

Daarnaast zie ik nu al dat veel jonge collega’s het zwaar hebben. De werkdruk is hoog, verwachtingen zijn groot en het ziekteverzuim is niet zelden langdurig. Dat roept bij mij de vraag op hoe veerkrachtig we als organisatie en als beroepsgroep eigenlijk zijn wanneer de omstandigheden minder gunstig worden.

Tegelijkertijd plaats ik hier ook een kanttekening bij. Ik heb zelf de overgang meegemaakt van kasten vol papieren dossiers, typemachines en kaartenbakken naar de computer. Ook toen werd massaal gedacht dat automatisering enorme aantallen banen zou kosten. Het tegendeel bleek waar. De maatschappij veranderde, het werk veranderde mee en er ontstond juist méér werk. Bovendien ontwikkelde het management een vrijwel onstilbare behoefte aan data, rapportages en analyses, wat opnieuw extra werk opleverde.

Misschien staan we nu voor een vergelijkbare omslag: ander werk, andere vaardigheden, maar niet per definitie minder werk. De vraag is vooral hoe bewust we ons daarop voorbereiden.

Dat is precies mijn waarneming erover en niet toevallig zitten we in dezelfde leeftijdscategorie. :D :D
Ik heb ook de overgang van papier naar de computer meegemaakt. Van de IBM typmachine met correctielint en doorslagpapier voor een kopietje, naar eerst wordperfect en toen word. :D. De eerste computer vulde een hele kamer, etc.
De productiviteit werd groter, maar het werk nam niet af.
Maar ik zie wel een verschil in het tempo waarmee de digitalisering nu gaat. En misschien moet ik ook - naast AI - de robotisering wel meenemen in de discussie.
Nu zie je dat dat ook invloed gaat hebben op de fysieke banen. In China draaien hele fabrieken zonder 1 medewerker op de werkvloer.
En ik denk ook dat robotisering in de zorg deels wel het arbeidstekort zal gaat oplossen.
Het tempo waarmee AI en robotisering zijn intrede doen is vele malen sneller dan de automatisering destijds.
Ik denk zeker dat de omslag gaat liggen in ander werk en andere competenties en dat je je daarop moet voorbereiden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 16:57

Babootje schreef:
Nu zie je dat dat ook invloed gaat hebben op de fysieke banen. In China draaien hele fabrieken zonder 1 medewerker op de werkvloer.

Ik pik dit er even uit. Wel eens bij Heineken op een locatie geweest? Dat is daar al jaren zo :). Zelfs het lossen van de vrachtwagens met lege flessen gebeurt met zelfrijdende wagentjes, die ook zelf naar hun oplaadstation gaan wanneer ze leeg raken.

In ons bedrijf maaien we sinds kort de sportvelden niet meer met bemande maaimachines maar met geavanceerde robotmaaiers. Het is niet voorbehouden aan China :)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:12

Ik werk in de kinderopvang. Dat zie ik niet direct overgenomen worden door AI eigenlijk.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:14

Ik maak me als ergotherapeut niet veel zorgen dat mijn beroep gaat verdwijnen.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:26

Ik ben tekstschrijver en hoewel ik zelf vind dat menselijk werk altijd beter is dan door AI gegenereerde teksten, merk ik dat steeds meer klanten daar anders over denken :+
Dus ik ga eind dit jaar weer de schoolbanken in, omscholen naar een beroep met meer toekomstperspectief.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:23

Kikka schreef:
Ik ben tekstschrijver en hoewel ik zelf vind dat menselijk werk altijd beter is dan door AI gegenereerde teksten, merk ik dat steeds meer klanten daar anders over denken :+
Dus ik ga eind dit jaar weer de schoolbanken in, omscholen naar een beroep met meer toekomstperspectief.

Heel slim!
Tekstschrijven is denk ik 1 van de eerste dingen die overbodig gaat worden door AI. Ik gebruik het nu al heel veel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:25

Kaplaars schreef:

Ik denk het niet, ik denk dat leerlingen gebaat zijn bij docentnabijheid, dat een persoon een uitleg blijft geven. Ze zijn nu ook niet instaat om met allerlei lesmaterialen de lesstof tot zich te nemen. (denk aan het vmbo B/K/T)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:39

Mijn werk zal niet volledig wegvallen, er is een groot deel gebaseerd op fysieke handelingen en menselijk contact.
Maar ik zou AI bvb wel handig vinden als 'secretaresse', telefoon beantwoorden, afspraken plannen etc, terwijl ik ongestoord m'n werk doe.
Een betrouwbare zelfrijdende auto zou ook handig zijn (vind de huidige versies nog te onbetrouwbaar).
Mààr, ik zou toch ten alle tijden de eindbeslissing in handen willen hebben en AI overrulen als ik vind dat het anders moet aangepakt worden in bepaalde situaties.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:58

Een ex-vriendin van mij (een vertaalster) maakte zich er val jaren echt heel heel heel erg druk over en heel veel zorgen. Ik sta voor de klas op een middelbare school, ik zie mijn baan nog niet direct verdwijnen. Wel wat van inhoud veranderen, maar daar kunnen ook weer voordelen aan zitten.

Ik hoop vooral dat AI het 'vervelende' werk gaat overnemen en dat we het niet laten gebeuren dat al het moois niet meer door mensen gemaakt wordt.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:15

Mijn werk als tandarts is wel veilig maar mijn vriend is wel bezig met een andere richting op leren want zijn werk zal stuk minder nodig zijn (kyc bij een bank) en beter niet afwachten en dan pas omscholen.

Lastig inschatten hoe snel de stappen in specifieke sectoren zullen zijn met verbetering via AI, in de zorg is nog wel dat de diagnostiek op sommige vlakken juist weer erg lastig aan te leren is (maar dat is nu wie weet over paar jaar)

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:02

Ik werk in de levensmiddelenindustrie en heb daar een functie op kwaliteitsgebied. Zie AI mijn werk nog niet overnemen, wel vergemakkelijken waardoor mensen die onder mij staan wellicht deels vervangen kunnen worden.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:42

Ik werk als strategisch adviseur en wij werken nu al op het snijvlak AI-mens omdat ik bijvoorbeeld werkzaamheden die voorheen veel tijd vraten (het maken van strategische verslagen, voorbereiden van strategische sessies etc.) al doe met behulp van AI. Wat je wel ziet is dat mens-machine-mens in mijn branche altijd toegepast moet worden omdat de huidige AI (welke je dan ook gebruikt, ook pro-versies van meer doorontwikkelde AI-toepassingen dan ChatGPT) nog teveel fouten maakt. Bovendien is AI voorlopig (nog) niet in staat om strategische keuzes te maken die van toepassing zijn op specifieke, plaatselijke en genuanceerde situaties. Dus voor mijn werk ben ik niet bang. Wel voor het werk dat ik zelf deed als junior en medior om te komen waar ik nu ben - als je daar niet meer tussenkomt is een rol als senior (dus degene die AI kan prompten) erg lastig. Die banen zullen er nog wel zijn om als uitvoerende kracht aan het werk te gaan met de uitkomsten van AI, maar wel minder dan in het (recente) verleden.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:47

Ik werk als audicien. Waar ik zie dat veel hoortoestellen wel AI hebben om hoorsituaties te herkennen denk ik wel dat er een vlak blijft voor menselijk contact. Al denk ik ook dat sommige afstellingen van toestellen wel veel meer online gaan zijn mettertijd. Mensen zijn ook niet altijd in staat om naar de winkel te komen voor een simpele afstelling. Wat dat betreft ga ik denk ik nog wel meemaken dat mijn werk steeds meer online gaat zijn.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:11

Werk in de directe clientenzorg.
Administratief kan AI wellicht wel wat overnemen, maar grotendeels moet het toch echt door personen gedaan worden. Grote tekorten in de zorg dus wellicht gaan mensen scholen en omscholen hiervoor als in andere takken minder inzet nodig is.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:24

Het zou mij heel goed uitkomen als AI een deel kan overnemen van mijn werk. We zijn onderbezet en ik kan mijn dagen prima vullen met werk dat ik echt persoonlijk ter plaatse moet doen (IT Support Hardware Software). Ik heb dus geen functie waar ik bang hoef te zijn dat AI mijn werk overneemt.