Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Shadow0 schreef:De markt voor junioren (ook met HBO opleiding) en zij-instromers is echter aardig verzadigd, zeker bij de software engineers. Die hebben tegenwoordig moeite een baan te vinden. Mediors en seniors zijn nog wel gewild, zeker als die speciale kennis hebben, maar daar heeft de groep die jij beschrijft weinig aan.Mensen die zich zorgen maken kunnen wellicht juist beter leren hoe ze kunnen programmeren zonder AI: heel veel van de IT-systemen die er nu zijn draaien op Amerikaanse systemen. Die zijn niet meer veilig en ze worden onbetaalbaar: het is duidelijk dat er geen redelijke controle meer is in de VS. Dus hoog tijd om dat weer in eigen hand te nemen, en dan kan er meteen een boel onzin weg.
(De kunst is niet om meer AI toe te voegen, maar juist om te bedenken wat we dus eigenlijk helemaal niet nodig hebben aan formulieren en documenten en rapporten, als niemand ze schrijft en niemand ze leest.)
.
. Kaplaars schreef:Ik sta voor de klas op een middelbare school. Wij merken wel dat we ons werk aan moeten passen, het is niet leuk om 30 verslagen na te kijken die door chatgpt zijn geschreven.
Of Ai het echte lesgeven overgaat nemen, dat denk ik niet. Maar het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat het concept onderwijs totaal op de schop gaat binnen nu en 15 jaar.
Dat een docent nog meer een coachende rol gaat krijgen, ipv docerend voor een klas staan.
MizzMontana schreef:Kaplaars schreef:Ik sta voor de klas op een middelbare school. Wij merken wel dat we ons werk aan moeten passen, het is niet leuk om 30 verslagen na te kijken die door chatgpt zijn geschreven.
Of Ai het echte lesgeven overgaat nemen, dat denk ik niet. Maar het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat het concept onderwijs totaal op de schop gaat binnen nu en 15 jaar.
Dat een docent nog meer een coachende rol gaat krijgen, ipv docerend voor een klas staan.
Vallen die kinderen niet door de mand met een AI checker? Of mag je het tegenwoordig gebruiken bij je verslag?
Ik had zelf een opdracht gemaakt voor een opleiding afgelopen najaar waar ik ook deels gebruik heb gemaakt van AI. Voordat ik dat opgestuurd heb heb ik het door een plagiaat checker gehaald en die haalde precies de AI geschreven zinnen er uit.
LDRD schreef:Deze vraag houdt mij ook wel eens bezig.
Voor mij persoonlijk geldt dat ik nog ongeveer een jaar werk en het het daarna mooi vind geweest. Maar ik kijk wel met interesse en soms ook met enige zorg naar mijn jongere collega’s. Ik heb het gevoel dat velen van hen zich onvoldoende realiseren hoe groot de impact van AI op ons werk gaat worden.
Er wordt nu flink geïnvesteerd in zware, langdurige opleidingen binnen onze branche, terwijl je eigenlijk van verre kunt zien aankomen dat een groot deel van dit werk binnen pakweg vijf jaar (?) grotendeels door AI zal worden overgenomen. Op dit moment is de arbeidsmarkt nog extreem krap: we schreeuwen om personeel en mensen hoppen moeiteloos van de ene naar de andere werkgever. Maar die situatie gaat onvermijdelijk kantelen. En dan ontstaat de vraag: wat als die forse investeringen straks nauwelijks nog waarde hebben, omdat er simpelweg minder werk is in de branche?
Wat ik mij daarbij ook wel eens afvraag, is of jongere collega’s voldoende voorbereid zijn op een mogelijk scenario waarin de arbeidsmarkt juist weer heel krap wordt. Niet qua personeelstekort, maar qua beschikbare banen. Ik zeg nadrukkelijk niet dat die verandering eraan komt; ik heb geen glazen bol. Maar het idee dat het ooit best lastig kan worden om je baan te behouden, of om een andere te vinden, zie ik toch met enige zorg tegemoet. Juist daarom lijkt het mij belangrijk om breder te kijken dan alleen het huidige functieprofiel of de korte termijn.
Daarnaast zie ik nu al dat veel jonge collega’s het zwaar hebben. De werkdruk is hoog, verwachtingen zijn groot en het ziekteverzuim is niet zelden langdurig. Dat roept bij mij de vraag op hoe veerkrachtig we als organisatie en als beroepsgroep eigenlijk zijn wanneer de omstandigheden minder gunstig worden.
Tegelijkertijd plaats ik hier ook een kanttekening bij. Ik heb zelf de overgang meegemaakt van kasten vol papieren dossiers, typemachines en kaartenbakken naar de computer. Ook toen werd massaal gedacht dat automatisering enorme aantallen banen zou kosten. Het tegendeel bleek waar. De maatschappij veranderde, het werk veranderde mee en er ontstond juist méér werk. Bovendien ontwikkelde het management een vrijwel onstilbare behoefte aan data, rapportages en analyses, wat opnieuw extra werk opleverde.
Misschien staan we nu voor een vergelijkbare omslag: ander werk, andere vaardigheden, maar niet per definitie minder werk. De vraag is vooral hoe bewust we ons daarop voorbereiden.
. De eerste computer vulde een hele kamer, etc.Babootje schreef:Nu zie je dat dat ook invloed gaat hebben op de fysieke banen. In China draaien hele fabrieken zonder 1 medewerker op de werkvloer.
. Zelfs het lossen van de vrachtwagens met lege flessen gebeurt met zelfrijdende wagentjes, die ook zelf naar hun oplaadstation gaan wanneer ze leeg raken.
Kikka schreef:Ik ben tekstschrijver en hoewel ik zelf vind dat menselijk werk altijd beter is dan door AI gegenereerde teksten, merk ik dat steeds meer klanten daar anders over denken
Dus ik ga eind dit jaar weer de schoolbanken in, omscholen naar een beroep met meer toekomstperspectief.
Kaplaars schreef:Ik sta voor de klas op een middelbare school. Wij merken wel dat we ons werk aan moeten passen, het is niet leuk om 30 verslagen na te kijken die door chatgpt zijn geschreven.