Dodelijke brand in Zwitserse bar..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:44

Karlijnxxx schreef:
De brandveiligheid in Zwitserland is iets waar ik mij al jaren over verbaas. Veel houten aankleding, gordijntjes, allemaal erg knus. Vooral tijdens carnaval hangen de kroegen vol met crêpepapier. Ik kom zelf ook weleens in barren ondergronds zonder duidelijk nooduitgangen, of op bovenverdieping met maar 1 trap en kleine ramen. In Nederland is volgens mij na Volendam veel veranderd in regelgeving.

Niet alleen in Zwitserland… mij krijg je in geen enkel apres ski bar naar binnen, alleen voor lunch. Oostenrijk is niet veel beter.
Veel te veel mensen worden binnengelaten, idd al die versieringen en troepjes, geen nooduitgangen, tafels op verhogingen enzo.
Dit heeft NL al jaren veel beter geregeld dan de hele Alpen naar mijn idee.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dodelijke brand in Zwitserse bar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:52

Misschien heeft Nederland het beter geregeld door de verschrikkelijke brand in het hemeltje?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:55

Echt afschuwelijk
Afgelopen zomer waren wij daar op vakantie, komt voor het gevoel nog dichterbij dan.
Echt vreselijk

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 21:58

DuoPenotti schreef:
Misschien heeft Nederland het beter geregeld door de verschrikkelijke brand in het hemeltje?

Zo over de wereld heen zijn er meerdere van zulke tragische branden geweest, maar ik kan me zo voorstellen dat het binnenlands meer wakker schudt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 22:02

Zo'n feest in een souterrain met maar 1 uitgang: een houten trap, vreselijk eng!
Wat zullen de slachtoffers op een vreselijke manier zijn overleden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 22:06

DuoPenotti schreef:

Zou best kunnen, mijn uitgaans- en apres-ski periode begon daarna pas :)
En toen ik jong was, stond ik ook in zulke barren, maar op een gegeven moment kreeg ik verstand en nu krijg je me er niet meer in. Heb er nog niet een gevonden die ik veilig eruit vind zien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 22:08

Ik weet nog wel dat na 't hemeltje met carnaval daarna veel gecontroleerd werd.
Verwijderd enz.
Geïmpregneerd met brand vertragende verf enz.

Maar hoever dat precies ging weet ik ook niet

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 23:16

Het is werkelijk vreselijk wat er gebeurd is. Zoveel jongeren |(

Vanuit mijn job werden wij zowat gebrainwasht wat betreft veiligheid, soms tot in het bizarre toe. Maar, het maakt je wel bewust, nog steeds, na al die jaren. In deze had ik bv nooit in die kelder willen zijn: 1 uitgang enkel te bereiken via een smalle trap, no way! En dat bedoel ik niet als victim blaming, helemaal niet, enkel denk ik dat wanneer je continu met je neus op risico’s geduwd wordt, als het ware gedrild, je automatisch een soort van risico-analyse maakt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 23:38

Over de reacties dat niemand iets doet. Ik heb zelf wel eens buiten onder een dekentje gezeten waar een vlam op kwam bij mijn voeten in de buurt, het dekentje begon meteen te branden maar het enige wat ik deed was kijken. Ik had nul reactie om iets te doen. Gelukkig was er iemand bij die het snel uit trapte maar ik ben benieuwd wanneer bij mij mijn instinkt was ingekickd.
Zolang je nooit in een situatie zit weet je ook niet hoe je reageert.

Het doet me ook denken aan een filmpje van een sociaal experiment waarbij er meerdere acteurs in een ruimte zitten met een normaal persoon. Er komt rook onder een deur vandaan maar omdat eigenlijk niemand iets doet blijft de persoon gewoon zitten hoewel je ziet dat ze ongemakkelijk worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 09:11

Ik denk ook dat dit van die zaken zijn die niemand verwacht, zeker jongeren niet..die voelen zich vaak nog onsterfelijk. En inderdaad hoe iemand reageert op iets gevaarlijks, fight, flight, freeze dat verschilt ook heel erg! Neem daar de alcohol bij en de drukte en het is al uit de hand gelopen voordat men het door heeft. Naast dat brand zo snel kan gaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:22

Er zijn mensen die buiten staan te filmen hoe mensen in doodsnood proberen te ontsnappen, hoe dan, dan help je ze toch. Gruwelijk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:24

Wat mij wel enorm verbaast, is de hoeveelheid mensen die binnen door gaat met feesten terwijl het dus al brand! En filmpjes blijven maken... Hoe dan? Hebben ze dan echt niet door dat ze in levensgevaar zijn?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:18

Marjo schreef:
Wat mij wel enorm verbaast, is de hoeveelheid mensen die binnen door gaat met feesten terwijl het dus al brand! En filmpjes blijven maken... Hoe dan? Hebben ze dan echt niet door dat ze in levensgevaar zijn?

Mogelijk onder invloed van niet alleen alcohol maar ook andere middelen? Waardoor zicht op de realiteit en reactievermogen beinvloed kan zijn. Het is werkelijk vreselijk dit en ik hoop op een volledig vuurwerkverbod, ook van zoiets als "sterretjes". Zoals iemand hierboven al schreef worden die best vaak gewoon binnen gebruikt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:19

Die hebben een slok op, denken niet zo helder meer.

Er zijn er ook zat die dat wel deden als je de socials bekijkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:22

Ik dacht dat ook eerst, maar het zijn pubers en jongvolwassenen; die hebben nog geen flauw idee dat zulke dingen mis kunnen gaan. En ze zijn bezopen.

Op die leeftijd overzie je zulke dingen totaal nog niet en blijkbaar was er ook geen goed noodplan vanuit de bar zelf. Als de muziek aanblijft en er geen sprinkler installatie aangaat of noodplan in werking, komen ze er niet op denk ik.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:39

Afschuwelijk! ;(

Lukasje schreef:

Vanuit mijn job werden wij zowat gebrainwasht wat betreft veiligheid, soms tot in het bizarre toe. Maar, het maakt je wel bewust, nog steeds, na al die jaren. In deze had ik bv nooit in die kelder willen zijn: 1 uitgang enkel te bereiken via een smalle trap, no way! En dat bedoel ik niet als victim blaming, helemaal niet, enkel denk ik dat wanneer je continu met je neus op risico’s geduwd wordt, als het ware gedrild, je automatisch een soort van risico-analyse maakt.

Hier ook, maar dan thuis. Vader en tante hebben een discobrand meegemaakt en ik kijk daardoor altijd naar waar nooduitgangen zijn, voor wat die waard zijn.
In 1970 bij een enorme discobrand in Frankrijk kwamen zo'n 140 tieners om omdat 2 van de 3 nooduitgangen geblokkeerd waren en de in en uitgang was een draaihek.

Marjo schreef:

Een enkeling zal denken bij het eerste vonkje meteen wegwezen, proberen vrienden mee te krijgen wellicht, maar we zijn groepsdieren en de meeste kijken om zich heen en zien (nog) geen paniek, zien dat er lol om is. Of staan verder weg en hebben het wat later pas door, dit gaat eerder om seconden dan minuten, staan er niet bij stil dat zoiets heel snel uit de hand gaat lopen.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 03-01-26 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:46

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:26

Lukasje schreef:

Ik kijk ook heel anders naar ruimtes.
Als BHV er scan je meteen naar nooduitgangen en blusmiddelen.
In zulk een ruimte krijg je mij ook niet in.
Net als de kerstmarkt in de grotten in Valkenburg overigens.

Dat spul wat daar aan het plafond hangt hadden wij in het motorruim van onze boot als geluidsdemper.
Een van de eerste dingen die we na aankoop eruit gesloopt hebben.

Hoe dan ook heel erg triest!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:34

Klopt als (ploegleider) BHV, kijk je daarna idd anders.
De filmpjes van hoe snel brand gaat. Daar schrik je van.

Of een oefening met rook.
Hoe snel je echt niets meer ziet.

Van mij zou Ehbo met reanimeren en BHV op de eerste van voortgezet onderwijs verplichte kost moeten zijn bij maatschappijleer of hoe dat tegenwoordig ook heet.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:06

anjali schreef:
Mogelijk onder invloed van niet alleen alcohol maar ook andere middelen? Waardoor zicht op de realiteit en reactievermogen beinvloed kan zijn. Het is werkelijk vreselijk dit en ik hoop op een volledig vuurwerkverbod, ook van zoiets als "sterretjes". Zoals iemand hierboven al schreef worden die best vaak gewoon binnen gebruikt.

Die sterretjes kunnen prima gebruikt worden, alleen niet in een kelder met laag plafond en mega brandbaar spul erop.

Iets wat de eigenaren, is een stel in dit geval, aan te rekenen valt.
Dit werd vaker gedaan daar en het kon niet anders dan dat dit een keer zou gebeuren daar, helaas |(
Doe je dit in een restaurant bij een toetje, omdat iemand jarig is, dan is de kans op deze uitkomt nihil.

Eerder strengere regels en controles. Geen kelders (met maar 1 uitgang) meer gebruiken als bar. Geen (jonge) lui achter de bar zonder training. Dit soort dingen zet veel meer zoden aan de dijk dan een verbod op sterretje.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:19

Blacky94 schreef:
Wat mij echt verbaasd heeft bij de filmpjes die ik gezien heb, zoals oa die van de NOS, is hoe rustig men in eerste instantie "onder" het vuur bleef staan zingen/dansen en het filmen. Bijna alsof men het wel "grappig" vond ofzo.
Nu heb ik een hekel aan vuur, zeker in dichte ruimtes en kennen we denk ik idd allemaal het voorbeeld van Volendam wel. Maar ik kan me zo moeilijk voorstellen dat je maar blijft filmen en niet gewoon denkt, wegwezen hier :=
Daar bedoel ik trouwens verder niks mee, wil zeker niet victimblamen namelijk, maar ik kan het me zo moeilijk voorstellen.

Neemt niet weg dat het echt verschrikkelijk is wat er is gebeurt. Je zou als familie/vrienden ook nog maar geen idee hebben waar je geliefde is en of diegene het überhaupt overleefd heeft. Wat een drama ;( Y;(

Loretta schreef:
Dat is ook verbazend. Maar alcohol doet ook iets.

Alcohol icm een puberbrein.
En onwetendheid van het risico van een flashover. Want het lijkt langzaam te gaan, maar door de hitte ontbranden de gassen die door het smeulende isolatiemateriaal zijn ontstaan spontaan. En heb je ineens een uitslaande brand.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:30

DuoPenotti schreef:
https://archive.is/j3hvn

Hier staan enkele verklaring waarom de jongeren door feesten

Mooie uitleg. Blijft toch bijzonder hoe dit psychologisch werkt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:27

verootjoo schreef:
Karlijnxxx schreef:
De brandveiligheid in Zwitserland is iets waar ik mij al jaren over verbaas. Veel houten aankleding, gordijntjes, allemaal erg knus. Vooral tijdens carnaval hangen de kroegen vol met crêpepapier. Ik kom zelf ook weleens in barren ondergronds zonder duidelijk nooduitgangen, of op bovenverdieping met maar 1 trap en kleine ramen. In Nederland is volgens mij na Volendam veel veranderd in regelgeving.

Niet alleen in Zwitserland… mij krijg je in geen enkel apres ski bar naar binnen, alleen voor lunch. Oostenrijk is niet veel beter.
Veel te veel mensen worden binnengelaten, idd al die versieringen en troepjes, geen nooduitgangen, tafels op verhogingen enzo.
Dit heeft NL al jaren veel beter geregeld dan de hele Alpen naar mijn idee.

Sowieso, plekken met grote aantallen mensen, en weinig/slecht bereikbare vluchtwegen kunnen ook zonder brandgevaar een dodelijke val zijn. Mensen lopen domweg elkaar overhoop/drukken mensen tegen dranghekken bij een massale vluchtpoging. Zie de Damschreeuwer. Niets aan de hand, maar paniek door 1 schreeuwende man, en daar ging de boel... 63 gewonden.
.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:29

Werkelijk verschrikkelijk wat er gebeurd is. Ik blijf er ook maar aan denken… Het zou je kind maar zijn. |(

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:57

Je zou maar niet weten waar je kind is... Is deze overleden en nog niet geïdentificeerd, is deze gewond en zo ja, waar is deze dan? Nog in Zwitserland of in het buitenland, hoe is het ermee, kun/mag je erheen? Vreselijk dit...