Ongehoord beelden veehandelaars

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:09

Om zo met levende wezens om te gaan moet je wel een psychopaat zijn. Hoe kan iemand zo zijn. Ik kan er gewoon niet bij, walgelijk. Ik hoop op welke manier dan ook op karma.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:14

Pikeur schreef:
Eigenlijk zouden die tussenstations dan uit het systeem gehaald moeten worden. Als een koe bij de boer weggaat lijkt het mij dat hij altijd al wat mankeert en dan moeten ze nog de stress aangaan van een andere locatie om daar op de dood te wachten. En 2 keer op transport. Als wij met onze paarden niet oefenen lopen ze ook de trailer niet op dus ik begrijp best dat de koeien dit ook niet willen. De volgende vraag is hoe krijg je een paar honderd kilo in een wagen. (Ik praat dit niet goed, begrijp me niet verkeerd).

Tja en die koe die naar buiten wordt gesleept... geen woorden voor.

Een koe kan ook 'gewoon' rijp zijn voor de slacht, dus hartstikke gezond maar goed genoeg om geslacht te worden. Vaak kan een boer geen vrachtwagen in één keer vullen en moet er op meerdere plekken geladen worden.

Overigens gaat dit normaal gesproken vrij makkelijk zonder geweld. De vrachtwagens hebben grote laadkleppen en de koeien lopen veelal in een grote open ruimte. Soms was er wel eens een dwarsligger die het voor alles wat geladen moest worden moeilijk maakte maar ook die kon zoneer geweld (wel dwang in zekere zin) geladen worden.

Hoe in de beelden met de dieren wordt omgegaan is gelukkig niet de standaard, ik durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat het overgrote deel van de boeren ontzettend begaan is met hun dieren en hoe ze ermee omgaan.

Electra63

Re: Ongehoord beelden veehandelaars

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:16

De beelden zijn niet representatief voor alle veehouders, maar het is niet zeldzaam.
En dan hebben we het niet eens over de misstanden in slachthuizen.
Daar is ook genoeg over te vinden.
Vreselijk om zo met dieren om te gaan.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:33

Ik hoop dat dit uitwassen zijn en niet elke veehouder zich zo gedraagd.

Hier niet ver vandaan weet ik trouwens een kleinschalige boerderij waar de varkens daadwerkelijk de hele drag buiten rondscharrelen en ieder hun schuilhok hebben.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:34

Electra63 schreef:
De beelden zijn niet representatief voor alle veehouders, maar het is niet zeldzaam.
En dan hebben we het niet eens over de misstanden in slachthuizen.
Daar is ook genoeg over te vinden.
Vreselijk om zo met dieren om te gaan.

Juist

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:16

Gnome schreef:
nine1987 schreef:
Ik denk dat er veel problemen ook schuilen in het feit dat de consument zo min mogelijk wil betalen voor het product..

Dan wordt er ook weinig aandacht/zorg besteed aan "de producent" en worden deze praktijken in de hand gewerkt..

(En vanuit persoonlijk standpunt: Ik vind mezelf een enorme hypocriet hoor.. Absoluut.. Want mijn maag keert om van deze wanpraktijken.. Maar ik ben egoïstisch en eet wel m'n biefstukje en drink m'n glas melk..)

Ik snap niet helemaal waarom je een dierenmishandelaar moet zijn als je blijkbaar te weinig betaald krijgt? Ze mogen er best zakelijk in staan en niet die beesten knuffelen maar mishandelen is echt next level idioot en onnodig. Volgens mij zit er dan gewoon een kronkel in je kop en kick je op het leed van die beesten.

Wel eens een knul horen zeggen toen hij een slachtkip rottig vasthield "ze gaan tóch dood." Toen kreeg die knul als antwoord: "ja, jij ook kun je nog wel fatsoenlijk met die dieren omgaan."
Je ziet ook vaak dat dieren helemaal vastgelopen ('file') staan, en dan nóg geslagen worden. Hoe moeilijk is het om te bedenken dat een levend dier angst en pijn voelt en fatsoenlijk behandeld moet worden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:27

Vreselijk… geen woorden voor bah. Gelukkig weet ik dat de meeste boeren echt wel van hun koeien houden en er normaal mee om gaan. Dit is alles behalve normaal

Wbt stroomwapen/stok. Ik weet ook dat genoeg paardentrainers die gebruiken als het paard niet meer wil lopen of ‘mooi wakker’ moeten kijken op een keuring .. en dat is ook vreselijk en weet ook niemand

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:41

Het bizarre vind ik dat dit maar gefilmd is in 4-18 dagen op 5 locaties door heel Nederland. Dus als je in zo’n korte periode al dit soort beelden weet te krijgen, ben ik heel benieuwd wat er de rest van het jaar gebeurt. Dat zal vast ook het daglicht niet kunnen verdragen.

En een deel ligt ook bij de boeren, want dieren die dusdanig kreupel op transport naar de slacht gaan, hadden niet eens vervoerd mogen worden maar op locatie afgemaakt moeten worden. Uitgesloten natuurlijk dat de kreupelheid opgelopen is tijdens het transport.

https://ongehoord.nl/onderzoek/uitgemol ... en-kalfjes

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:44

De kreupele komen toch gewoon bij melkveehouders vandaan?
Die worden meegegeven aan de handelaar terwijl ze eigenlijk niet op transport mogen.

Het zal denk ik vaker voorkomen dan we willen denken.
Waarschijnlijk kennen veel boeren wel iemand die wat hardhandig met de dieren omgaat. Net zoals paardenmensen vaak wel iemand in gedachten hebben bij bijvoorbeeld een item over zweepmisbruik.
Misschien moet er minder over gezwegen worden?

Het vervelende met rotte appels is dat ze uiteindelijk alle appels in de mand aantasten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:44

Die dieren hebben eerst de mens mogen dienen, en gaan daarna nog een rot einde tegemoet met pijn en angst. Bah, hoe kun je dit een dier aandoen. En als je als boer dit gezien hebt, doe je je koeien toch nooit meer naar zo'n vent hoop ik?!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:13

Juangi schreef:
Het bizarre vind ik dat dit maar gefilmd is in 4-18 dagen op 5 locaties door heel Nederland. Dus als je in zo’n korte periode al dit soort beelden weet te krijgen, ben ik heel benieuwd wat er de rest van het jaar gebeurt. Dat zal vast ook het daglicht niet kunnen verdragen.

En een deel ligt ook bij de boeren, want dieren die dusdanig kreupel op transport naar de slacht gaan, hadden niet eens vervoerd mogen worden maar op locatie afgemaakt moeten worden. Uitgesloten natuurlijk dat de kreupelheid opgelopen is tijdens het transport.

https://ongehoord.nl/onderzoek/uitgemol ... en-kalfjes

Ja bizar dat er in zo’n korte tijd al zoveel gevonden is.

En natuurlijk kent “niemand” een boer / veehandelaar die zo met zijn dieren omgaat. Behalve dat de meeste boeren deugen zullen ze dit soort acties ook echt niet doen als er “vreemden” bij zijn.

Plus mensen denken altijd “mijn buurman doet dat niet”. Want dat is zooooo’n aardige man. Dat geldt voor heel veel misdrijven (femicide, diefstal, oplichting). Maar toch zijn er mensen die dat doen. :P

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:17

fransje23 schreef:
Het gruwelijkste vind ik die koe die duidelijk niet meer op kon staan zo te bewerken met een veeprikker, te slaan schoppen en de dag daarna levend wegslepen aan de achterpoten...
Dan heb je echt geen liefde voor die dieren en zou je er ook niet mee moeten werken.

Het ergste is nog, dat op de website van deze boer stond: "liefde voor dieren is er met de paplepel ingegoten".... _-:(

Ik heb de beelden zelf vorige week gezien en ik ben ontzettend geschrokken van de beelden. Misschien wist ik altijd al wel dat het er was, maar nu echt met m'n neus op de feiten gedrukt. Door die filmpjes ook de reden dat ik nu probeer te switchen naar 90% plantaardig eten. En al het zuivel wat ik nog eet alleen biologisch. En begrijp me niet verkeerd, bij biologische boerderijen zullen vast ook misstanden zijn. Maar daar ligt het dierenwelzijn wel hoger dan op de gemiddelde boerderij.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:19

Ik dacht eerst: Ongehoord Nederland, raar dat die rechtse lui voor de dieren opkomen :') .

Maar verschrikkelijke beelden. 5 bedrijven, ik heb nu de tijd niet om me erin verdiepen, maar zouden deze bekende boosdoeners zijn (eentje iig, want eerder gefilmd) of toevallig gekozen? Indien toevallig gekozen, dan is het wel nog heftiger want dan gebeurt het bijna overal.

Ik heb ooit een ochtend meegelopen bij een melkboer (jaja, véél ervaring hier). Wat ik ervan leerde is dat koeien rustige beesten zijn en bij het naar de wei laten liepen ze op hun gemak, eigenlijk gewoon zéér langzaam, naar de wei. "Je leert hier onthaasten" ze de boer.

Dus zou best kunnen dat het gros van de koeien ook de trailer op zouden lopen als je nou even wacht. Alleen daar hebben de vervoerders geen tijd of geduld voor en dan krijg je de stokken (en erger). En tijd is geld (en daar achter zit de retail met hun onderhandelingen en daar achter de consument).

Wel jammer dat bij het beeld van de melkpakken Kalverliefde prominent staat. Ik wil graag geloven dat die wel iets goeds doen. Maar ja, er werd ook over biologische boeren gepraat in de voice-over dus.

En dat de vervoerder (of boer?) met de wegsleepkoe volgens de website "dierenliefde met de paplepel ingegoten kreeg" bah :r .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:39

ik vind het heel verdrietig om te zien. En ook om te weten dat misschien ook kalfjes van ons, die ik met veel liefde de eerste weken van hun leven heb verzorgd, hier terecht zouden kunnen komen.

Het is en blijft altijd rot als er een koe van ons bedrijf moet vertrekken. Onze veehandelaar heeft een eigen transporteur en die rijdt rechtstreeks naar het slachthuis waar ze direct geslacht worden, dus ze komen (wat mij is verteld dus) niet op verzamelplaatsen terecht. Hij is ook kritisch op kreupele koeien. Wij zijn zelf ook kritisch en laten een koe die niet goed is liever inslapen dan naar de slacht, ook al kost ons dat veel geld en krijgen we strafpunten van de melkfabriek.

Ik denk dat het goed is dat deze misstanden zijn gefilmd, en ik hoop echt dat er wat aan gedaan kan worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:43

juval schreef:
ik vind het heel verdrietig om te zien. En ook om te weten dat misschien ook kalfjes van ons, die ik met veel liefde de eerste weken van hun leven heb verzorgd, hier terecht zouden kunnen komen.

Het is en blijft altijd rot als er een koe van ons bedrijf moet vertrekken. Onze veehandelaar heeft een eigen transporteur en die rijdt rechtstreeks naar het slachthuis waar ze direct geslacht worden, dus ze komen (wat mij is verteld dus) niet op verzamelplaatsen terecht. Hij is ook kritisch op kreupele koeien. Wij zijn zelf ook kritisch en laten een koe die niet goed is liever inslapen dan naar de slacht, ook al kost ons dat veel geld en krijgen we strafpunten van de melkfabriek.

Ik denk dat het goed is dat deze misstanden zijn gefilmd, en ik hoop echt dat er wat aan gedaan kan worden.

Sorry, maar, je krijgt strafpunten van de melkfabriek omdat je een ziek dier laat inslapen?

Wat is dat voor iets achterlijks?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:03

Je krijgt ook strafpunten als je in de zomer op een hete dag de koeien vanuit de wei ook toegang tot de stal geeft voor schaduw, begreep ik tenminste.

En wat ik ook begreep van een slager die ik ken dat het in het vlees meteen herkenbaar is dat het dier onderweg geslagen is of een stroomstoot gekregen heeft en zij daar ook niet blij van worden, los van dierenwelzijn. Maar dat gaat om een keurslager, voor de kiloknaller zal dat vast anders zijn…

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:05

Dan moet dat hele systeem toch aangepakt worden? Te gek voor woorden, dat een boer die goed wil zijn voor zijn/haar koeien daarvoor gestraft moet worden. Wie bepaalt zoiets?

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:06

Vanuit de keurmerken als beter leven, weidemelk etc komt dat, als je registreert dat ze in de wei lopen moeten ze daar ook zijn bij een controle.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:10

ik kan dat van die strafpunten bij warm weer niet vinden op het keurmerk. Nog eens verder zoeken naar strafpunten bij het laten inslapen van een kreupele koe, want dat vind ik nog een tandje erger.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

prompter schreef:
ik kan dat van die strafpunten bij warm weer niet vinden op het keurmerk. Nog eens verder zoeken naar strafpunten bij het laten inslapen van een kreupele koe, want dat vind ik nog een tandje erger.

Dit heeft volgens mij te maken met het sterftecijfer op het bedrijf.
Je kan ze beter afvoeren, naar een verzamelcentrum of de slacht dan thuis laten inslapen. Want als je een hoog sterftecijfer hebt wordt je gekort op je melkgeld.

Dit is mij toen bijgebleven,maar please correct me if i'm wrong. :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:22

Ik denk dat dit soort gedrag voortkomt uit distantiëren van de dieren, om zo het feit dat ze voor de slacht gaan, beter verteerbaar te maken voor zichzelf. Afstand nemen. En dan denk ik dat er een dieper psychologische gedragsverandering plaatsvind. Net als bij die experimenten waarbij groepen tegen elkaar worden opgezet en er een steeds gewelddadiger houding ontstaat. In die experimenten escaleerde dat heel snel.

Heel triest. Dit soort misstanden is ook precies waarom ik geen dierlijke producten wil eten (al vind ik kaas en eieren uitsluiten lastig).

Ik ben bij voldoende veehouderijen geweest, en zelf ook van agrarische komaf, om te weten dat de vele boeren goed voor hun dieren willen zijn. Die veehouderijen moeten niet onder dezelfde kam geschoren worden.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op Vandaag, 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Ik heb op Facebook een paar stills uit het filmpje voorbij zien komen, de rest hoef ik niet te zien. Walgelijk ;(

Ik weet ook dat niet elke boer zo met zijn dieren om gaat, gelukkig. Maar was dit écht heel toevallig dat ze met filmen nét bij deze idioten uit kwamen.. of is dit het topje van de ijsberg..?
Ik ben het dus met Juangi eens:
Juangi schreef:

Als je vlees eet dan weet je eigenlijk wel dat er mishandelde dieren tussen zitten, dat jouw stukje vlees niet met zekerheid een ‘mooi leven’ heeft gehad. Zelfs al worden ze op de boerderij goed behandeld, dan kunnen ze nog steeds vreselijke dingen meemaken op transport of bij het slachthuis. En de dood van varkens en kippen is sowieso al gruwelijk en enorm stressvol. Daar mogen mensen best eens wat vaker bij stilstaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Laten we op dit soort misstanden aub keihard ingrijpen.
Ik vind het helemaal triest om te zien dat dit op een fris en modern bedrijf gebeurt.

Én laten we ons er bij neerleggen dat we eigenlijk meer moeten betalen voor ons vlees om blijvende veranderingen te bewerkstellen om dit soort uitwassen voor te blijven. Het systeem is niet rot in zijn geheel maar wel té veel ingesteld op efficiëntie (want dat werkt kosten verlagend en anders ben je financieel veel te kwetsbaar) Dat ontslaat niemand van net gedrag maar het werkt het wel in de hand.

Ik ben overigens groot voorvechter van de sector omdat ik weet dat er vreselijk veel GOED gaat en er veel goede wil is. Maar dit kan gewoon niet.

Er zijn overigens meer opties dan vegetariër worden. Zo halen wij alleen vlees bij een bedrijf waar de beesten buiten lopen en die slachten in eigen beheer. Kortere ketens geven nog net iets meer zekerheid en transparantie.
Als ik niet weet waar het vlees vandaan komt eet ik het niet (bijvoorbeeld in een restaurant.
Al ben ik dan wel hypocriet genoeg om die regels niet toe te passen op de salami voor op je brood, dat krijg ik niet georganiseerd.

En laten we even niet vergeten: deze partij heeft (in dit geval terecht) natuurlijk gewoon goed onderzoek gedaan vooraf. Ze zijn natuurlijk niet helemaal random gaan werken/filmen bij bedrijven en struikelden toevallig in korte tijd over deze problemen.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

pol013 schreef:
-knip-

En laten we even niet vergeten: deze partij heeft (in dit geval terecht) natuurlijk gewoon goed onderzoek gedaan vooraf. Ze zijn natuurlijk niet helemaal random gaan werken/filmen bij bedrijven en struikelden toevallig in korte tijd over deze problemen.

Daar heb je misschien nog wel een goed punt te pakken. Ik had gelezen dat de desbetreffende boer ook samen werkt (of werkte?) met een veevervoer bedrijf waarvan al bekend was dat die het niet altijd even nauw nam met het welzijn en gezondheid van de koeien bij hun op transport.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:40

Overigens ook voor de duidelijkheid: wat je ziet op deze video (ik heb alleen de foto's gezien) is ook gewoon absoluut niet binnen de regels.
Dus ook binnen de sector zelf is er consensus dat dit niet oké is.

Voordeel is dus dat je het (achteraf) kunt aanpakken. Fijner zou zijn: voorkomen.