Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Pikeur schreef:Eigenlijk zouden die tussenstations dan uit het systeem gehaald moeten worden. Als een koe bij de boer weggaat lijkt het mij dat hij altijd al wat mankeert en dan moeten ze nog de stress aangaan van een andere locatie om daar op de dood te wachten. En 2 keer op transport. Als wij met onze paarden niet oefenen lopen ze ook de trailer niet op dus ik begrijp best dat de koeien dit ook niet willen. De volgende vraag is hoe krijg je een paar honderd kilo in een wagen. (Ik praat dit niet goed, begrijp me niet verkeerd).
Tja en die koe die naar buiten wordt gesleept... geen woorden voor.
Gnome schreef:nine1987 schreef:Ik denk dat er veel problemen ook schuilen in het feit dat de consument zo min mogelijk wil betalen voor het product..
Dan wordt er ook weinig aandacht/zorg besteed aan "de producent" en worden deze praktijken in de hand gewerkt..
(En vanuit persoonlijk standpunt: Ik vind mezelf een enorme hypocriet hoor.. Absoluut.. Want mijn maag keert om van deze wanpraktijken.. Maar ik ben egoïstisch en eet wel m'n biefstukje en drink m'n glas melk..)
Ik snap niet helemaal waarom je een dierenmishandelaar moet zijn als je blijkbaar te weinig betaald krijgt? Ze mogen er best zakelijk in staan en niet die beesten knuffelen maar mishandelen is echt next level idioot en onnodig. Volgens mij zit er dan gewoon een kronkel in je kop en kick je op het leed van die beesten.

Juangi schreef:Het bizarre vind ik dat dit maar gefilmd is in 4-18 dagen op 5 locaties door heel Nederland. Dus als je in zo’n korte periode al dit soort beelden weet te krijgen, ben ik heel benieuwd wat er de rest van het jaar gebeurt. Dat zal vast ook het daglicht niet kunnen verdragen.
En een deel ligt ook bij de boeren, want dieren die dusdanig kreupel op transport naar de slacht gaan, hadden niet eens vervoerd mogen worden maar op locatie afgemaakt moeten worden. Uitgesloten natuurlijk dat de kreupelheid opgelopen is tijdens het transport.
https://ongehoord.nl/onderzoek/uitgemol ... en-kalfjes
fransje23 schreef:Het gruwelijkste vind ik die koe die duidelijk niet meer op kon staan zo te bewerken met een veeprikker, te slaan schoppen en de dag daarna levend wegslepen aan de achterpoten...
Dan heb je echt geen liefde voor die dieren en zou je er ook niet mee moeten werken.
.
. juval schreef:ik vind het heel verdrietig om te zien. En ook om te weten dat misschien ook kalfjes van ons, die ik met veel liefde de eerste weken van hun leven heb verzorgd, hier terecht zouden kunnen komen.
Het is en blijft altijd rot als er een koe van ons bedrijf moet vertrekken. Onze veehandelaar heeft een eigen transporteur en die rijdt rechtstreeks naar het slachthuis waar ze direct geslacht worden, dus ze komen (wat mij is verteld dus) niet op verzamelplaatsen terecht. Hij is ook kritisch op kreupele koeien. Wij zijn zelf ook kritisch en laten een koe die niet goed is liever inslapen dan naar de slacht, ook al kost ons dat veel geld en krijgen we strafpunten van de melkfabriek.
Ik denk dat het goed is dat deze misstanden zijn gefilmd, en ik hoop echt dat er wat aan gedaan kan worden.
prompter schreef:ik kan dat van die strafpunten bij warm weer niet vinden op het keurmerk. Nog eens verder zoeken naar strafpunten bij het laten inslapen van een kreupele koe, want dat vind ik nog een tandje erger.
Juangi schreef:Het bizarre vind ik dat dit maar gefilmd is in 4-18 dagen op 5 locaties door heel Nederland. Dus als je in zo’n korte periode al dit soort beelden weet te krijgen, ben ik heel benieuwd wat er de rest van het jaar gebeurt. Dat zal vast ook het daglicht niet kunnen verdragen.
pol013 schreef:-knip-
En laten we even niet vergeten: deze partij heeft (in dit geval terecht) natuurlijk gewoon goed onderzoek gedaan vooraf. Ze zijn natuurlijk niet helemaal random gaan werken/filmen bij bedrijven en struikelden toevallig in korte tijd over deze problemen.