Aanslag Bondi Beach - Sydney

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eik

Re: Aanslag Bondi Beach - Sydney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 13:04

Afschuwelijk |(

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 13:13

Heel heftig dit, en wat een heldhaftige man die het geweer afpakt van de schutter!

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 13:23

Jolien87 schreef:
Echwel schreef:
Hou je hart maar vast voor vanavond bij het concertgebouw...

Zo zeg. Zullen we het niet nog angstiger maken dan het al is?

Vreselijke situatie.

Echwel schreef:
De angst waarin de joodse gemeenschap dagelijks leeft
De kinderen onder bewaking naar school moeten en vanavond de hele politiemacht op de been is....
Ok hou.mijn hart vast

Ja ik ben aardig op de hoogte maar dit soort dingen in een topic roepen is onnodige angstzaaierij.. Ten eerste omdat je het niet weet en ten tweede omdat het niet helpend is in deze situatie.
Het is allemaal al dramatisch genoeg.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 13:25

verschrikkelijk wat er is gebeurt, ik hoop echt dat de gewonden volledig mogen herstellen.
Zo intriest van al die doden, allemaal gewone mensen die een feest aan het vieren waren.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 13:37

Komt wel binnen. In 2014 zelf in Bondi Beach geweest meerdere malen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 19:05

Netanyahu prijst de “ jonge Joodse man” die ingrijpt! Het was een 52 jarige moslim die daar een winkel heeft!
Je zal ook eens toegeven dat er goede moslims zijn, ondertussen wijst Israël naar Iran als dader, zegt de usa dat ze volledig achter Israël staan .
En een poos geleden werd er gewaarschuwd voor een false flag door de Mossad om te zorgen dat iedereen achter Israël blijft staan.
Ik weet het niet maar het zal mij, gezien wat er de afgelopen jaren gebeurd is, niets meer verbazen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 19:14

Die man is zelf ook nog geraakt door 2 kogels trouwens en ligt nu in het ziekenhuis.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 19:26

Ongelooflijk... Waarom. Echt waarom.
Wat hebben deze mensen "je" persoonlijk aangedaan?

Elke aanslag denk ik dat.

Inderdaad zo koel. Zo met precisie.
Niet te geloven.

En Achmed. Wat een held!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 21:15

Wat een verschrikkelijke gebeurtenis. Mensen die op zo’n moment hun koppie erbij houden en met gevaar voor eigen leven ingrijpen; groot respect voor. Deze Achmed is een held!! Dat zijn eigenschappen waarvan je pas weet dat je ze hebt als het je gebeurd. Hopelijk hoef ik er niet achter te komen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 21:32

Ik ben er stil van.

En ondanks dat het niet te vergelijken is met de aanslag in Noorwegen op een jeugdkamp (door Breivik) jaren geleden... Elke keer dat ik vandaag nieuws over Bondi hoor, moet ik ook even aan Noorwegen denken. Allemaal mensen die samenkomen en samen de dag beleven, totdat het plots gruwelijk mis gaat ;( Onwerkelijk ;(

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 21:54

Ja ik moest daar dus ook gelijk al aan denken.

En ja Achmed is een held. Ik vind het juist nog mooier dat hij Moslim is.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 22:11

Ik begreep inmiddels al 16 doden.

Ik ben in shock, kreeg het ijskoud toen ik het las en gelijk ingecheckt bij mn familie die er woont (niet per se dichtbij maar gaan wel is naar Bondi).zelf vorig jaar er nog geweest en ik kijk meer dan regelmatig de livecamara, het normaal zo schone strand, lag nog vol met spullen (nu wel weg).

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 23:07

Mensen moeten eens gaan stoppen met alles op een religie of cultuur of wat dan ook gooien, maar per individu kijken. Ja, het zijn toevallig Moslims dat de aanslag gepleegd hebben, maar dat zegt totaal niets over de Islam (sterker nog, de dappere man was een Moslim). En het woord Moslim en Islam kan je vervangen door Christen, Jood, Boedist, atheïst etc. Het is juist belangrijk dat er geen beschuldigingen zoals dat gedaan worden, want die verdeeldheid is juist waarom het extremisme nu zo goed kan groeien.

Wat een verschrikking zeg. Hopelijk herstellen Achmed en andere gewonden lichamelijk snel, mentaal zal nooit helemaal helen.

De lifeguards zijn allemaal in orde (volg een aantal van Bondi rescue op Instagram).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 23:12

Het waren een vader en zoon. En in dit verband was het nou wel net belangrijk van welke religie ze waren, omdat ze het feest van de joodse gemeenschap opzettelijk verstoorden met moorden.
Wel is het zo dat dit gewoon twee mensen die ze niet allemaal op een rij hebben, want moorden is nooit normaal.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 23:17

Lusitana schreef:
Het waren een vader en zoon. En in dit verband was het nou wel net belangrijk van welke religie ze waren, omdat ze het feest van de joodse gemeenschap opzettelijk verstoorden met moorden.
Wel is het zo dat dit gewoon twee mensen die ze niet allemaal op een rij hebben, want moorden is nooit normaal.

Ik denk dat je mijn tekst verkeerd begrijpt. Ja, de mensen die de aanslag hebben gepleegd zijn Moslim, en ze hebben vanuit hun oogpunt ook vanuit hun religie gehandeld. Dit zegt echter niets over de Islam zelf, maar dit zijn juist wel gevallen waarbij veel verdeeldheid gecreëerd wordt, terwijl het grootste deel van de Moslims helemaal niet zo denken en extremistisch zijn. We moeten uitkijken dat we niet de kloof nog groter maken, door dit soort tragische gebeurtenissen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 23:31

Ah zo, nee het zegt niets over de Islam. Het zegt iets over hoe die twee mensen dingen zien, precies zoals er mensen moorden uit naam van een ander geloof. Het zegt iets over ongegronde haat. Het is allemaal even absurd.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:00

Ook hoe generaties die haat steeds maar doorgeven en doorgeven. Wanneer stopt dat.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:09

Ik heb een hoop beelden gezien op fb. De man die één van de schutters overmeesterd is echt een held. Had alleen gehoopt dat hij hem daarna zou doodschieten.
Hopelijk overleven de gewonden dit drama.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:42

Het is bevestigd dat een vd kinderen overleden is. Zo intens verdrietig. Pas 12 jaar oud ;(

Er is hier nog steeds non stop coverage en veel vd ooggetuigen verslagen vind ik echt heel heftig om te horen.
Veel mensen dachten eerst dat het vuurwerk was. Werd een man uit Texas geinterviewd die vertelde dat hij het gelijk herkende en mensen kon waarschuwen.

In het hele land hangen vlaggen halfstok.
Wat wel hartverwarmend is, zijn de rijen bij de bloedbanken nadat er een oproep tot bloed geven kwam.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:46

Verschrikkelijk, weer zo’n zinloze daad uit haat, bah..

Diegene die een schutter overmeesterd heeft: chapeau, evenals de rijen bij de bloedbanken. Daar haal je dan nog enigszins hoop uit, maar wat gaat het er toch aan toe in de wereld…

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:45

Barramundi schreef:
Het is bevestigd dat een vd kinderen overleden is. Zo intens verdrietig. Pas 12 jaar oud ;(

Er is hier nog steeds non stop coverage en veel vd ooggetuigen verslagen vind ik echt heel heftig om te horen.
Veel mensen dachten eerst dat het vuurwerk was. Werd een man uit Texas geinterviewd die vertelde dat hij het gelijk herkende en mensen kon waarschuwen.

In Australië zijn ze natuurlijk ook niet heel bekend met geweervuur, anders dan in de VS. Eerlijk is eerlijk, ik zou zelf ook het eerste aan vuurwerk denken, 1. omdat je dit sowieso niet verwacht en 2. omdat ik ook niet zou weten hoe dergelijk geweervuur in het echt klinkt.

Citaat:
In het hele land hangen vlaggen halfstok.
Wat wel hartverwarmend is, zijn de rijen bij de bloedbanken nadat er een oproep tot bloed geven kwam.

Dat is wel echt mooi, hoe graag mensen willen helpen in noodsituaties.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:27

BeFunny schreef:
Ja ik moest daar dus ook gelijk al aan denken.

En ja Achmed is een held. Ik vind het juist nog mooier dat hij Moslim is.

Deze man is zeker een held! Een dapper mens. Zijn religie maalt daarbij niet uit, want je hebt goede en slechte mensen overal, maar om even correct te zijn: hij was geen Moslim maar een Maronitische Christen afkomstig uit Libanon. Hij had daar in de buurt een fruitwinkeltje waar een kruis aan de muur hing.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:19

Ahmed is een mens met het hart op de goede plek en die heb je in veel religies, kleuren, geslachten. Er hoeft van mij geen sticker op. Deze man handelde vanuit een impuls, een intern kompas wat goed gericht staat. Een held!!

Die laffe daders hebben weet ik hoe lang lopen plannen hoe ze zoveel mogelijk schade konden berokkenen. Hufters. En die heb je ook in alle religies, kleuren en geslachten. Al valt het me wel op dat het vaak kerels zijn. Hoop dat de dader het overleeft en herinnert mag worden aan zijn daad door dagelijks veel pijn te voelen terwijl hij tussen 4 muren leeft. En dat hij geen kinderen heeft aan wie hij die haat weer door kan geven.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:47

heidy_wilco schreef:
Mensen moeten eens gaan stoppen met alles op een religie of cultuur of wat dan ook gooien, maar per individu kijken. Ja, het zijn toevallig Moslims dat de aanslag gepleegd hebben, maar dat zegt totaal niets over de Islam (sterker nog, de dappere man was een Moslim). En het woord Moslim en Islam kan je vervangen door Christen, Jood, Boedist, atheïst etc. Het is juist belangrijk dat er geen beschuldigingen zoals dat gedaan worden, want die verdeeldheid is juist waarom het extremisme nu zo goed kan groeien.

Ik vind wel dat je het beestje bij de naam kan noemen. Dat correcte gedoe de hele tijd, je mag tegenwoordig niks meer zeggen en je moet heel erg ontkennen als het alweer een moslim is. Het zijn "toevallig" best vaak moslims. Betekent totaal niet dat iedereen die moslim is zo in elkaar zit, maar wel dat ALS er aanslagen gepleegd worden, dit opvallend vaak moslims zijn. Elke appel is een stuk fruit, maar niet elk stuk fruit is een appel. Als iemand vanuit religie handelt, is er blijkbaar dubbele interpretatie mogelijk, of zijn er hele groeperingen die er gevaarlijke ideeën op na houden. Dat ontkennen heeft totaal geen zin. Het is nou eenmaal zo dat als mensen echt te fanatiek worden in hun religie, ze er meestal niet leuker op worden. Dat is met moslims het geval, maar ook met christenen. Kijk maar naar die gevaarlijke sektes waar mensen worden misbruikt, maar ook gewoon alleen al het feit dat mensen soms op basis van hun religie in staat zijn hun kinderen te verstoten als het even niet loopt zoals zij dat voor hun kind in gedachten hadden. Van mij mag het gevaar van religies maar al te vaak benoemd worden.
Religies hebben ook voordelen. Het is in principe een super goed concept, het voldoet in veel van de behoeftes die mensen blijkbaar hebben (mensen willen zo nodig alles begrijpen, en de heilige geschriften geven overal een verklaring voor of antwoord op), en het lost veel van je angsten op (ziekte, verlies, dood: je gaat toch naar de hemel en dan is alles perfect en zie je iedereen weer terug... zich alleen voelen: god is er altijd... niet weten wat je moet doen, twijfels hebben: zoek je antwoord in de heilige geschriften, etc). Dus ja mensen zijn erg geneigd om hiervoor te vallen, omdat het comfortabel is dat je verteld wordt wat je wel en niet moet doen, er overal een oplossing en/of antwoord voor is, en je altijd allemaal moois voorgehouden wordt wat je maar al te graag wilt geloven. Er zijn veel mensen die daar goed op gaan, en er gelukkiger van worden. Heel fijn dus.
Maar er zijn ook wel echt gevaren aan religies. Dat is nou eenmaal zo. We gaan toch ook niet met zijn allen negeren dat, hoewel de meeste weggebruikers zich gewoon min of meer aan alle regels houden en veilig van A naar B komen, er ook mensen zijn die zich er niet aan houden en daardoor een gevaar vormen? Daar hebben we dus toezicht middels politie, camera's, snelheidsmeters, alcoholtesten, en oplossingen middels hulpdiensten voor. En we benoemen ook gewoon in de krant dat iemand teveel heeft gezopen of te hard reed. It is what it is, en hoe vaker mensen lezen wat de oorzaak was en zien wat de gevaren dus zijn, hoe meer ze gewaarschuwd zijn en elkaar kunnen aanspreken als iemand op een gevaarlijke manier uit de pas begint te lopen. Want wat er in Australië is gebeurd, is natuurlijk vreselijk.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:52

Dorine92 schreef:
Elke appel is een stuk fruit, maar niet elk stuk fruit is een appel. Als iemand vanuit religie handelt, is er blijkbaar dubbele interpretatie mogelijk, of zijn er hele groeperingen die er gevaarlijke ideeën op na houden. Dat ontkennen heeft totaal geen zin.

Dat ben ik wel weer met je eens hoor. In veel islamitische landen is er sprake van overmatige hoeveelheid onrust en terreur. Not my cup of tea.