Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Benzz schreef:AI vind ik de uitvinding van de eeuw. Ik pas het al een tijd toe op mijn werk, waar ik vroeger 40 uur voor nodig heb, heb ik nu 4 uur nodig.
Koper schreef:Hoe staan jullie tegenover de manieren waarop AI tot stand komt? Als in: onderbetaalde mensen uit arme landen die soms de meest vreselijke beelden te verwerken krijgen (een woord als "execution" heeft tenslotte meerdere betekenissen), of AI-gegenereerde posts op social media die er alleen zijn om reacties van mensen uit te lokken en zo taalmateriaal te verzamelen?

EvaC schreef:Op FB en Insta heb ik het vinkje uit staan dat mijn foto's gebruikt mogen worden om AI te trainen. Ik moet er maar op vertrouwen dat het echt niet gebeurt.
Koper schreef:Benzz schreef:AI vind ik de uitvinding van de eeuw. Ik pas het al een tijd toe op mijn werk, waar ik vroeger 40 uur voor nodig heb, heb ik nu 4 uur nodig.
Dat lijkt me een goed voorbeeld van waar AI meerwaarde heeft
Imandra, goede vraag. Mijn persoonlijke mening is dat als je geen zangstem hebt en ook geen talent om een instrument te bespelen maar wel liedjes wil schrijven dat dat iets is waar je aan moet werken. Als in: "geef het een plekje". Ik ben er echt van overtuigd dat de instelling dat alles maakbaar is en dat alles moet kunnen niet goed is voor een mens. Want in het echt klink je nog steeds als een schorre kraai. Daarnaast lijkt het me voor de hypothetische persoon die jij schetst ook niet leuk om altijd de eigen nummers te moeten playbacken omdat het anders niet klinkt. Hoe ver sta je dan van jezelf af als je dat doet, constant jezelf en je publiek voor de gek houden. Zou het dan niet beter zijn om mooie liedjes te schrijven/componeren en een zanger en/of muzikanten te zoeken die wat minder goed zijn in teksten, en blij zijn met je werk, en zo van meerdere mensen de talenten bundelen tot iets heel moois, wat écht is?
Hoe staan jullie tegenover de manieren waarop AI tot stand komt? Als in: onderbetaalde mensen uit arme landen die soms de meest vreselijke beelden te verwerken krijgen (een woord als "execution" heeft tenslotte meerdere betekenissen), of AI-gegenereerde posts op social media die er alleen zijn om reacties van mensen uit te lokken en zo taalmateriaal te verzamelen?
?janouk schreef:Ik vond het wel grappig.
Woord "Madness" viel op in de reclame.
Dus Madness als ons paard, dan blijft je hangen.
flee from the Madness
[ Afbeelding ]
.
karuna schreef:https://www.rtl.nl/nieuws/economie/arti ... n-woningen
Een link vandaag over het stroomverbruik van de datacentra in Nederland. Ivm ai willen er een aantal nog groter worden. Nu al 5% van het stroomverbruik van Nederland

het was een verhelderend artikel jammer. Er staan forse vergrotingen ervan in de planning vanwege ai gebruik waardoor er nog meer stroom en water gebruikt gaat worden. Nu al het verbruik van 2 miljoen huizen per jaar Citaat:Ongeveer 45 datacenters in Nederland gebruiken net zoveel stroom als bijna 1,9 miljoen woningen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De datacenters verbruiken steeds meer van elektriciteit: in 2017 ging het om 1,2 procent van het totale elektriciteitsverbruik, vorig jaar was dat 4,2 procent.
Datacenters hebben de elektriciteit nodig voor de computerservers. Daarop kunnen bestanden opgeslagen worden of computerprogramma's draaien. Omdat de servers zoveel stroom gebruiken, geven ze ook veel warmte af. Daarom gebruiken datacenters systemen die de ruimtes koelen, die ook weer extra stroom verbruiken.
Vooral door kunstmatige intelligentie gebruiken datacenters wereldwijd steeds meer stroom, zegt Alex de Vries-Gao. Hij doet aan de Vrije Universiteit Amsterdam onderzoek naar energieverbuik van technologie. "Om kunstmatige intelligentie te ontwikkelen, is relatief veel rekenkracht nodig van computers in de datacenters."