Wel AI of geen AI? — McDonald’s haalt AI-commercial offline

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AI in reclame: wel of niet?

AI inzetten vind ik prima.
32 (17%)
AI mag alleen ingezet worden onder bepaalde voorwaarden
53 (28%)
Nee, AI zou niet ingezet moeten worden
69 (37%)
Het maakt me allemaal niet uit
30 (16%)

Totaal aantal stemmen: 184

Benzz

Re: Wel AI of geen AI? — McDonald’s haalt AI-commercial offline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 15:38

Ik had de reclame nog niet gezien, maar ik vind deze echt grappig!

AI vind ik de uitvinding van de eeuw. Ik pas het al een tijd toe op mijn werk, waar ik vroeger 40 uur voor nodig heb, heb ik nu 4 uur nodig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 16:36

Benzz schreef:
AI vind ik de uitvinding van de eeuw. Ik pas het al een tijd toe op mijn werk, waar ik vroeger 40 uur voor nodig heb, heb ik nu 4 uur nodig.

Dat lijkt me een goed voorbeeld van waar AI meerwaarde heeft +:)+

Imandra, goede vraag. Mijn persoonlijke mening is dat als je geen zangstem hebt en ook geen talent om een instrument te bespelen maar wel liedjes wil schrijven dat dat iets is waar je aan moet werken. Als in: "geef het een plekje". Ik ben er echt van overtuigd dat de instelling dat alles maakbaar is en dat alles moet kunnen niet goed is voor een mens. Want in het echt klink je nog steeds als een schorre kraai. Daarnaast lijkt het me voor de hypothetische persoon die jij schetst ook niet leuk om altijd de eigen nummers te moeten playbacken omdat het anders niet klinkt. Hoe ver sta je dan van jezelf af als je dat doet, constant jezelf en je publiek voor de gek houden. Zou het dan niet beter zijn om mooie liedjes te schrijven/componeren en een zanger en/of muzikanten te zoeken die wat minder goed zijn in teksten, en blij zijn met je werk, en zo van meerdere mensen de talenten bundelen tot iets heel moois, wat écht is?

Hoe staan jullie tegenover de manieren waarop AI tot stand komt? Als in: onderbetaalde mensen uit arme landen die soms de meest vreselijke beelden te verwerken krijgen (een woord als "execution" heeft tenslotte meerdere betekenissen), of AI-gegenereerde posts op social media die er alleen zijn om reacties van mensen uit te lokken en zo taalmateriaal te verzamelen?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 16:49

Hoe bedoel je dat, Koper? Het zijn toch geen onderbetaalde mensen die die beelden in enkele seconden voor je genereren? Ik heb te weinig verstand van de hele structuur die achter AI zit.

Die AI-gegenereerde posts zie ik gelukkig nog niet. Soms zie ik wel uiterst domme uitspraken van echte mensen waar ik dan snel aan voorbij scroll :+

Een vriendin van mij upload met liefde allerlei foto's van haar 3 jonge kinderen in ChatGPT om te zien hoe ze er over 10 jaar uit zullen zien. Hartstikke leuk, maar de foto's van die 3 worden wel gebruikt om AI te trainen. Er is niemand die garantie gaat geven dat de snuitjes van die kinderen niet al ergens voor gebruikt zijn. Ik vind dat doodeng.

Op FB en Insta heb ik het vinkje uit staan dat mijn foto's gebruikt mogen worden om AI te trainen. Ik moet er maar op vertrouwen dat het echt niet gebeurt.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:02

Mensen die hun kinderen online gooien vind ik per definitie al heel bijzonder. Dan heb je echt geen idee wat er allemaal gaande is online.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:05

Koper schreef:
Hoe staan jullie tegenover de manieren waarop AI tot stand komt? Als in: onderbetaalde mensen uit arme landen die soms de meest vreselijke beelden te verwerken krijgen (een woord als "execution" heeft tenslotte meerdere betekenissen), of AI-gegenereerde posts op social media die er alleen zijn om reacties van mensen uit te lokken en zo taalmateriaal te verzamelen?

Dit wist ik dus niet.

Maar even door copilot gehaald en het klopt inderdaad, ik vind dat best heel schokkend.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:21

Sorry Benzz :(:)

EvaC schreef:
Op FB en Insta heb ik het vinkje uit staan dat mijn foto's gebruikt mogen worden om AI te trainen. Ik moet er maar op vertrouwen dat het echt niet gebeurt.

Ik heb dat ook uit staan. En daarnaast plaats ik hoogst zelden foto's, en bewust niet in de beste kwaliteit. Want je weet het inderdaad niet, wat er mee gebeurt.

En ja, helaas wordt er in landen als Kenya, met goedkope werkkrachten die goed genoeg Engels spreken, materiaal gesorteerd wat voor AI wordt gebruikt. Zodat het daarna bruikbaar is voor chatGPT, waar informatie en beelden inderdaad binnen enkele seconden worden uitgespuugd enzo. Want taal is een levend iets, en computers kunnen niet overweg met context en ironie. Een computer kan pas output (AI) leveren als er input is. En die wordt geleverd door mensen. Om even het voorbeeld van daarnet te nemen: echte mensen moeten computers leren dat een uitdrukking als "execution of a plan" iets anders betekent dan een "execution" van mensen. Computerprogramma's moeten leren welk gebruik van het woord execution bij welke situatie hoort en de voorbeelden die daar bij horen, inclusief beeldmateriaal, worden door mensen gefilterd en gesorteerd. Mensen die daar klachten aan overhouden.

Ik weet niet hoe het voor andere talen gaat. Maar iedereen die wel eens een vertaalmachine heeft gebruikt weet dat daar de meest bizarre kronkels uit kunnen komen. Omdat taal heel zelden een één-op-één betekenis of vertaling heeft. Dat maakt taal vaak mooi en creatief en echt een mensending. Maar zonder tussenkomst van mensen kunnen computers er niks mee.

En van hoofdstellen snapt AI ook nog steeds niks :D

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 17:35

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 19:09

Koper schreef:
Benzz schreef:

Dat lijkt me een goed voorbeeld van waar AI meerwaarde heeft +:)+

Imandra, goede vraag. Mijn persoonlijke mening is dat als je geen zangstem hebt en ook geen talent om een instrument te bespelen maar wel liedjes wil schrijven dat dat iets is waar je aan moet werken. Als in: "geef het een plekje". Ik ben er echt van overtuigd dat de instelling dat alles maakbaar is en dat alles moet kunnen niet goed is voor een mens. Want in het echt klink je nog steeds als een schorre kraai. Daarnaast lijkt het me voor de hypothetische persoon die jij schetst ook niet leuk om altijd de eigen nummers te moeten playbacken omdat het anders niet klinkt. Hoe ver sta je dan van jezelf af als je dat doet, constant jezelf en je publiek voor de gek houden. Zou het dan niet beter zijn om mooie liedjes te schrijven/componeren en een zanger en/of muzikanten te zoeken die wat minder goed zijn in teksten, en blij zijn met je werk, en zo van meerdere mensen de talenten bundelen tot iets heel moois, wat écht is?

Maar nu ga je er al meteen vanuit dat het een zanger is. Stel diegene wil een songwriter zijn, waarna het nummer later door een zanger wordt ingezongen?

Waar ligt de grens? Wanneer mag het wel?

Over die workers, ik zag idd dit artikel:
https://www.vice.com/en/article/openai- ... m-chatgpt/

Maar dit is niet voorbehouden aan AI toch...? Ook voor social media moeten dit soort beelden gechecked worden. En dat ze flink onderbetaald zijn is inderdaad een probleem, maar ook niet voorbehouden aan AI? Dat er in de gehele businesswereld dit soort praktijken zijn en dat daar zeker wel wat aan gedaan moet worden staat natuurlijk buiten kijf :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 19:41

Kijk, als diegene talent heeft lukt dat vast wel zonder AI. Als diegene wat minder aanleg heeft en AI gebruikt, en dat vermeldt, heb ik er ook geen problemen mee, en zo'n handelswijze zou voor mij ook niet persé een reden zijn om het materiaal niet te beluisteren. Maar AI-materiaal, wat per definitie materiaal is van andere artiesten, gebruiken zonder dat te vermelden noem ik plagiaat. En dan kun je beter iets gaan doen waar je wel goed in bent?

Je kunt iets heel graag willen. Maar dat betekent nog niet dat je het ook moet willen doen, of dat het gaat lukken. En dat is niet erg. Ik vind het wel erg als je materiaal van anderen gebruikt zonder daar open over te zijn. Of dat nou van één andere artiest is of van een heleboel tegelijk, wat AI-gegenereerde muziek/songteksten gewoon is. En of je dat dan idealistisch, onrealistisch of gewoon fatsoenlijk moet noemen is aan iedereen om voor zichzelf af te wegen ;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-25 20:04

Maar muziek composen is een ander vak dan simpelweg een instrument te bespelen. Dus wie zegt dat diegene geen talent heeft? Misschien heeft die wel een super goed oor voor muziek en kan die AI zo dirigeren. Hij kan alleen geen eigen instrument bespelen ;)?

En je hebt gelijk hoor, maar vind het best vaag alsnog, die grens. Je hebt namelijk ook gewoon het recht, als mens, om werk van anderen in te zetten. Als je het maar genoeg verandert, je eigen ding van maakt. Je zou kunnen beargumenteren dat dit met AI ook is. Het is een tool waarmee je dat doet, maar als je werk maar origineel en creatief genoeg is?

Even voor de duidelijkheid, ik weet nog niet waar ik sta, zeker niet op vlak van muziek en kunst. Ik vind context en nuance denk ik belangrijker dan een zwart-witte mening over of AI moet kunnen of niet. Bij mijn voorbeeld verwacht ik namelijk dat diegene er wel helemaal zijn eigen ding van heeft gemaakt, zijn talent/creativiteit er volledig ingestopt. En dus totaal geen herkenning meer in zit van bestaande nummers. Dat gaat veel verder dan “schrijf een pop nummer over onderwerp x” and calling it a day, zeg maar. Kijk naar bijv bepaald werk van Warhol, Lichtenstein wat ze hebben “nagemaakt” (maar in hun eigen stijl) van anderen (van Gogh, davinci). Dat werk is zelfs nog herleidbaar, maar toch zien we dat als kunst, als talent, toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 20:12

Ik vind het prima, alleen wel graag met de vermelding er bij dat het AI is.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 22:12

Ik heb meer problemen met Mac Donalds dan met AI. Ik vind dat Mac Donalds sowieso geen reclame mag maken met al die bende die ze verkopen en de ellende die ze daarmee veroorzaken. Mensen zijn blijkbaar niet in staat om goede keuzes te maken, dus als ze dan constant eraan herinnerd worden om rotzooi naar binnen te werken, is dat niet echt handig.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 22:31

Als ik zeg dat ik AI haat , dan bedoel dat ik het haat met elke vezel van mijn lijf.

Het is anti mens, anti kunst, anti klimaat. Ai data centrums verbruiken meer water dan hele steden voor onzinnige fotos bewerken en zoekmachines die rotzooi uitspuwen. Ai kan niet voor zichzelf denken en steelt altijd alles wat hij gebruikt, Ai maakt mensen dommer en anti intellectueel, het haalt letterlijk de ziel uit alles wat het leven waardevol maakt.

Neem die coca Cola reclame, er waren 4 mensen meer dan drie maanden bezig met meer dan 70.000 prompts om alleen de beelden te krijgen, en toen nog eens zoveel prompts om het aan elkaar te knippen en plakken. De kleuren kloppen niet, er zitten tientallen continuïteit s problemen in en het slaat op niks met die dieren. Ze hadden letterlijk een reclame met vrachtwagen kunnen pakken uit de doos van 10 jaar geleden en dat was niet alleen goedkoper geweest, niet alleen beter maar ook nog eens niet uren aan stroom, water en c02 gescheeld .

Drie mensen hadden die hele reclame kunnen tekenen en animeren in een dag of twee.

En dit is nog maar het begin waarom ik AI haat, ik zou er boeken vol mee kunnen schrijven ik kan oprecht niet wachten tot de AI bubbel barst.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-25 22:47

janouk schreef:
Ik vond het wel grappig.
Woord "Madness" viel op in de reclame.
Dus Madness als ons paard, dan blijft je hangen.

flee from the Madness

[ Afbeelding ]

And hide out in McD 'till January is here!
Helemaal mijn ding en eindelijk eens een kerstcommercial voor de mensen die niet van Kerst houden *\o/* .

Ooit, jaren geleden, ben ik eens langs een McD gereden op 1e kerstdag, maar de boel was helaas gesloten. Is dat veranderd de laatste jaren, ik kom er eigenlijk niet zo vaak.

On topic, je ziet toch van 10 km afstand dat dit een AI filmpje is, het enige realistische moment is het shot aan het eind en verder allemaal duidelijk flauwekul. Net zo nep als de pratende kerstballetjes van de AH.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 00:17

Ik ben geen fan van AI, maar ik vond dit nu eindelijk eens een echt leuke en grappige kerstreclame. Ze mogen blij zijn dat hij met AI gemaakt is, zoals die vrouw daar meegesleurd wordt _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:30

Veronica2 schreef:
On topic, je ziet toch van 10 km afstand dat dit een AI filmpje is, het enige realistische moment is het shot aan het eind en verder allemaal duidelijk flauwekul. Net zo nep als de pratende kerstballetjes van de AH.

Ik wil eigenlijk niet weten hoe veel mensen dat niet zien :o

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 09:36

Zijn er echt mensen die moeite hebben met deze reclame?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 07:45

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:19

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:25

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:30

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:31

He waarom dat dan. -O- het was een verhelderend artikel jammer. Er staan forse vergrotingen ervan in de planning vanwege ai gebruik waardoor er nog meer stroom en water gebruikt gaat worden. Nu al het verbruik van 2 miljoen huizen per jaar
Laatst bijgewerkt door karuna op 14-12-25 08:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:32

Zijn ze gaan achterlopen tussen 2022 en 2025?

Ik heb verder geen idee hoe dat zit qua geld en van wie het is en belastingen enzo

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:35

Nederland heeft juist heelveel datcentra van buitenlandse bedrijven

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-25 07:43

https://nos.nl/artikel/2594650-ongeveer ... n-woningen
Inmiddels heeft de nos een vergelijkbaar artikel over de datacentra. In de hoop dat deze wel blihft staan.

Citaat:
Ongeveer 45 datacenters in Nederland gebruiken net zoveel stroom als bijna 1,9 miljoen woningen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De datacenters verbruiken steeds meer van elektriciteit: in 2017 ging het om 1,2 procent van het totale elektriciteitsverbruik, vorig jaar was dat 4,2 procent.

Datacenters hebben de elektriciteit nodig voor de computerservers. Daarop kunnen bestanden opgeslagen worden of computerprogramma's draaien. Omdat de servers zoveel stroom gebruiken, geven ze ook veel warmte af. Daarom gebruiken datacenters systemen die de ruimtes koelen, die ook weer extra stroom verbruiken.

Vooral door kunstmatige intelligentie gebruiken datacenters wereldwijd steeds meer stroom, zegt Alex de Vries-Gao. Hij doet aan de Vrije Universiteit Amsterdam onderzoek naar energieverbuik van technologie. "Om kunstmatige intelligentie te ontwikkelen, is relatief veel rekenkracht nodig van computers in de datacenters."