germie schreef:Maar als je kinderen krijgen doortrekt. Dan kom je ook op een vlak waar het lastig is te oordelen, of misschien niet en moet men maar harder worden en minder sentimenteel? Men probeert nu bij een geboorte na 24 weken zwangerschap de baby te redden. Maar in 9 van de 10 gevallen houdt het kind er wel wat aan over. Zijn er enorme kosten mee gemoeid in het ziekenhuis omdat een baby het in de natuur niet zou redden. Is het dan eerlijk om zo'n baby in leven te houden? Is het eerlijk om moedwillig een kind met down geboren te laten worden terwijl men nu heel eenvoudig het kan onderzoeken voor de geboorte en dan de geboorte kan afbreken.
Is er nu meer rouw als een baby te vroeg geboren wordt en het niet redt dan vroeger? Tegenwoordig krijgt het kind een naam en een grafje, vroeger niet. Je kreeg het kind niet eens in handen. Ik heb een zusje gehad, na 26 weken geboren, levend. Maar mijn moeder kreeg het niet in handen, het kind ging gewoon linea recta bij het ziekenhuisafval. Hebben mijn ouders er onder geleden? Ik heb het in ieder geval nooit gemerkt. In derde wereldlanden gaat het ook zo. Moet je nu alles willen redden of is dat ook niet eerlijk? Ik weet het, lastige vragen. Niemand zal er direct een antwoord op hebben. Maar ergens denk ik dat we er wel een mening over mogen hebben, juist omdat er ook zo veel kosten mee gepaard gaan om zo'n baby wel in leven te houden. Maar ja, welke mening je in deze ook hebt, het zal altijd tegenstanders en medestanders hebben. Het is een lastige. Het gaat immers niet om je eigen leven, maar dat van een ander die nog niets te zeggen kan hebben.
Dus over je eigen leven, ja, ik vind echt dat je daar over mag en moet beslissen. Maar bij een ander? Dat ligt toch gevoeliger.
Dat laatste is natuurlijk ook het punt bij abortus. Daarbij beslis je ook direct over het leven van een ander. Veel vroeggeboren kinderen hebben medische klachten of krijgen deze op latere leeftijd. Aan de andere kant zijn er ook genoeg mensen die niet te vroeg geboren zijn en ook allerlei medische klachten ontwikkelen. Maar dat betekent niet dat mensen niet alsnog heel gelukkig kunnen zijn of geen bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij.
Ik ben er ook een beetje huiverig voor om mensen (of dieren) zo snel of makkelijk af te willen schrijven vanwege een gebrek. Een gezond mens of dier kost inderdaad minder, maar gelukkig draait niet alles in het leven om geld. Een kind met down syndroom biedt veel uitdagingen, maar er zijn vaak geen enthousiastere en meer onbevangen mensen te vinden op deze aarde. Vaak is voor de bevalling al duidelijk dat een kindje down syndroom heeft, maar dat is ook lang niet altijd voor iedereen een reden om abortus te plegen. Het ligt er vaak maar net aan hoe iemand in het leven staat en of mensen de uitdaging aan durven.
Ook als mensen het niet tonen, betekent dat niet dat ze geen verdriet hebben. Zelfs mensen die echt geen kinderen willen en bewust een abortus ondergaan, moeten dit toch vaak een plekje geven, ook als opluchting de boventoon voert. Veel mensen bagatelliseren 'het is maar een groepje cellen', maar uiteindelijk blijft het altijd een leven wat voortijdig wordt beëindigd. Dat is toch even iets anders dan een wrat die wordt verwijderd.
Het is vooral belangrijk dat iemand dat voor zichzelf kan plaatsen. Dat jijzelf ook het recht hebt om keuzes te maken in het leven en dat je bij abortus weliswaar voortijdig een leven beëindigd, maar dat is altijd nog te verkiezen boven het leed wat een ongewenst kind mee zou krijgen. Op dat moment kiezen voor abortus is ook een stukje verantwoordelijkheid nemen, want een kind op de wereld zetten wat niet gewenst is, lijkt mij dan vele malen erger.