Het PAIS protest, 30-11-2025 Malieveld en Online

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Re: Het PAIS protest, 30-11-2025 Malieveld en Online

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:16

Interessant zo’n body battery! Zou ‘m ook weleens een weekje willen uitproberen, maar nu kopen vind ik nogal een uitgave.
Denk ook, dat ik er uiteindelijk niet vrolijk van wordt. Want als je chronisch ziek bent, is die score weer omhoog krijgen lastig of niet mogelijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:19

Toen ik net ziek was bleef ik ook onder de 50

Inmiddels word ik weer met enige regelmaat wakker met 100 maar dat lukt alleen als ik daar in de loop van de dag rekening mee hou en rustmomenten inbouw
Ik vind het een heel fijn hulpmiddel wat mij echt helpt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:24

Ik heb 'm aangeschaft nadat iemand met long covid er wel veel aan had.
Zo werd voor haar samen met de ergo heel inzichtelijk wanneer haar inspanning te groot was en wanneer ze rust had.

Maar die kreeg dus nog wel blauw gecreëerd overdag.

En zo is zij een stuk opgeknapt.

Dus ja het kan zeker helpen.

Ik hoopte dat ook inzichtelijk te krijgen.
Maar of ik nu slaap, mediteer, een adem oefening doe. Ik krijg geen blauw overdag.

Voor mij heeft het wel bevestigd wat ik voel.
Dat ik wel slaap maar niet echt oplaad.
En gewoon veel moe ben wat met rust nauwelijks verbeterd.

Niet leuk, maar ook dat inzicht, dat je niet die luie profiteur bent waar zelfs de uwv artsen je tot veroordelen, heeft mij wel geholpen.
Het zit niet enkel tussen mijn oren of in mijn beleving.
Dat "bewijs" heb ik nu.

Maar als hij stuk gaat koop ik er geen meer.
Terwijl een ander er misschien wel blijvend wat aan heeft

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:30

Soms is het ook wel heel frustrerend als het niet wil en aangeeft wat je eigenlijk voelt.

Komt er ook niks bij als je een poosje helemaal plat gaat liggen zonder telefoon etc?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:32

Bij mij niet.
Al ga ik 2 uur naar bed.
Rolluiken dicht telefoon beneden.
Dan zie je het oranje wel zakken maar niet in blauw komen.

In de nacht zie je ook dat het richting ochtend gaat voordat er blauw komt. Als dat al komt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-25 18:39

Pff frustrerend lijkt me dat

Ik had dat toen ik net ziek was ook, uiteindelijk heb ik hem toen ook een poos in de kast gelegd omdat het me echt niet verder hielp en ik er veel te veel mee bezig was en het me zo niet hielp om te leren hoe ik me voelde

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 02:08

Ik vind zoiets ook interessant, maar dat geld heb ik niet. Ik heb met een ergo hele discussies gehad over niet opladen van dingen. Zij werkte notabene op revalidatie centrum en geloofde gewoon niet dat ik alleen kon opladen door slapen en zelfs dat beperkt was. En dat al het andere energie kost, zelfs als het leuk is. Of dat in bad liggen geen energie kost maar ook niet oplevert, maar wel ontspanning. Die keek ook niet mee naar praktische zaken als hulpmiddelen of stoel correct instellen oid. Die bleef hameren op mediteren, mindfullness en al die dingen. Waar ik juist geïrriteerd van raakte of alsnog niet van oplaadde. Op dat moment was zo'n body battery ideaal geweest. En dit klinkt heel gemeen, maar ik was blij toen zij ziek uitviel en ik een andere ergo kreeg als vervanger. Daar heb ik in de 1e weken meer aan gehad dan aan die 1e in 2 maanden tijd. (Met wekelijkse afspraken in centrum. Ook zoveel huiswerk geven en niet snappen dat dat huiswerk enorm veel energie kostte...)

Waarom werk je in zo'n omgeving als je de patiënten niet gelooft?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:38

Dat soort lui zit echt in het verkeerde vak.
Maar vraag me ook af wat ze in hun opleiding leren.
Dit is niet de enige arts of deskundige die zoiets niet begrijpt.

Toen ik ergo had vanuit mijn hersenenletsel (nog geen garmin) zij zei tenminste nog; ook leuke dingen kunnen energie kosten.
Dat was voor mijzelf toen wel een eye opener.

De fysiotherapeut gericht op Nah snapte dan weer niet dat ik niet op kon bouwen in meer doen.
Dat was er echt een van gewoon meer op die hometrainer en het komt vanzelf.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:05

DuoPenotti schreef:
Dat soort lui zit echt in het verkeerde vak.
Maar vraag me ook af wat ze in hun opleiding leren.
Dit is niet de enige arts of deskundige die zoiets niet begrijpt.

Toen ik ergo had vanuit mijn hersenenletsel (nog geen garmin) zij zei tenminste nog; ook leuke dingen kunnen energie kosten.
Dat was voor mijzelf toen wel een eye opener.

De fysiotherapeut gericht op Nah snapte dan weer niet dat ik niet op kon bouwen in meer doen.
Dat was er echt een van gewoon meer op die hometrainer en het komt vanzelf.

Misschien dat haar aanpak werkte bij mensen met geen lichamelijke oorzaak want zij richtte zich alleen op het mentale deel. Maar stond ook niet open dat niet iedereen mediteren fijn vindt of interesse heeft in tijdschriften die ik als zweverig zou beschrijven. Plus als een patiënt aangeeft dat lezen na 10 minuten echt migraine achtig aanvallen geeft en eerder stoppen wel enorme vermoeidheid is aanraden te lezen niet het 1e wat ik zou doen.

Nu was het een chronische pijn traject en zij, plus wat anderen maar die schakelden heel snel over bij mij, hadden dus vooral patiënten waar er geen echte lichamelijke oorzaak was en het brein weer moest leren dat ze dingen konden of blablabla. Voor sommige van die aandoeningen werkt dit, maar andere weer niet want ook bij die aandoeningen zit er verschil in zoals hier te lezen. Alleen ik zat met en mentaal en lichamelijk en juist wel lichamelijke aantoonbare oorzaak voor de pijn en schade....

Plus; soms heb je gewoon mensen die andere aanpak nodig hebben en dan vind ik het wel de taak van de behandelaar om of zijn/haar aanpak aan te passen of over te dragen aan andere behandelaar. Van de app voor meditatie en mindfullness die ik MOEST gebruiken van haar (die na proefperiode ook nog duur was per maand ook en ik niet ging betalen want zelfs toen was geld al krap) raakte ik enorm geïrriteerd van :') maar moest hem blijven gebruiken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:25

Zo naar als hulpverleners totaal de plank misslaan en niet willen luisteren.

Ik werkte in de tijd dat ik covid en later long covid kreeg bij een huisarts maar die was terwijl ik nog niet hersteld was van de covid enorm aan het pushen dat ik moest werken en toen ik uitviel met longcovid en ook echt lichamelijke klachten had moest ik steeds op gesprek komen. Ze was me toen echt een burn out aan het aanpraten terwijl dat helemaal niet aan de hand was, toen ik dat aangaf kreeg ik te horen dat ze niet dacht dat ik ooit nog terug zou keren in het werkveld.
De arbo is toen gelukkig voor mij opgestaan en had door dat die paar uurtjes werk me meer stress gaf dan dat ik ervan bij kwam en toen moest ik eerst volledig thuisblijven tot het beter ging.
Vond het echt een hele nare ervaring om zo behandeld te worden door werkgevers die zelf nota bene zorgverleners waren

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 09:26

Jeah,

Dat zijn 'behandelaars' die ff-ing veel energie kosten voor mensen die al kampen met een energiebeperking.
Das geen match.

Been there done that.

Gelukkig trof ik ook een paar wel goede de afgelopen paar jaar.

Ik zal straks eens zien of ik nog meer artikelen over het protest kan vinden