België en Nederland als 1 land: ja of nee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 15:59

8nnemiek schreef:
Fijn dat jullie een minister voor dieren hebben! Maar is het niet zo dat legbatterijen met kooikippen nog steeds bestaan in België bijvoorbeeld? En het onverdoofd castreren en couperen van biggen, snavelbranden, minder verplichte weidegang, verkoop van pups en kittens in dierenwinkels.. dat soort zaken?

En qua natuur/milieu valt het me altijd op dat er zo weinig regelingen en subsidies zijn bijvoorbeeld.. geen stimulans voor zonnepanelen en EV's, geen salderingsregeling.. Super zonde!

Verder is veel wel heerlijk goedkoop, het lijkt me ideaal om voor weinig geld een koophuis te kunnen hebben.

Even kanttekening: we hebben 3 ministers voor dierenwelzijn. Een Vlaamse, een Brussels en een Waalse. In Vlaanderen zijn kooikippen verboden, onverdoofd castreren is nog toegestaan maar daar is GAIA hard mee bezig, snavelbranden en verplichte weidegang kon ik niet direct vinden (in bio industrie is dat trouwens wel een eis, maar ook een beperkte), verkopen van pups en kittens mag nog in winkels door erkende kwekers (maar er word idd nog veel gesjoemeld en in Wallonië is import ondertussen verboden).

Qua zonnepanelen en EV' s hebben we een heel scala aan subsidies gehad, dat klopt echt niet. Maar het is wel een feit dat alle maatregelen zoveel kosten dat ze dan afgeschaft worden en vervangen worden door een ander vehikel. Terugdraaiende elektriciteitsmeters, groenestroomcertificaten, turteltaks, renovatiepremie, premie voor aanschaf elektrische wagen particulieren... You name it! Ondertussen zijn we de situatie hierrond meer dan zat. Als de overheid je wat geeft, vraagt ze het altijd weer terug en dan liefst in de vorm van hogere belasting voor de rest van je leven. Bedrijfsauto' s worden hier trouwens veel minder belast dan in NL (maar moet wel EV zijn).

Jullie wooncrisis is om van te huiveren en wij gaan ook die kant op.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:02

Ik heb in de samenwerking met Vlamingen ook gemerkt dat hiërarchie veel meer van belang is daar dan in NL. En dan helemaal hoog-hierarchie heren hadden nogal wat moeite met een lager-geplaatste dame die haar mening geeft. Echt hoor, ik heb wat error gezien als ik ook nog eens gelijk had. In NL heb ik echt minder last van dat soort patriarchaat zaken.

Voor alle duidelijkheid, Vlaanderen heeft een voordeel voor elk nadeel dat ik zie. Dit is niet bashend bedoeld
Laatst bijgewerkt door troi op 12-11-25 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:03

Het ligt wel wat genuanceerder dan hoe het in dit topic naar voren komt. Bart De Wever pleit voor een sterkere integratie/samenwerking tussen België, Nederland en Luxemburg maar er zijn geen concrete plannen om van België en Nederland één land te maken, in de zin van een formele staatsrechtelijke fusie zoals één soevereine staat. Het idee van één land is vooral retorisch, niet realistisch.

Kabayo

Re: België en Nederland als 1 land: ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:03

Het zou mij niks uitmaken. Ik kom nooit onder in Nederland/belgie

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:05

Als (ex) Zeeuwse heb ik wel eerder van dit idee gehoord. Vooral om inderdaad Rotterdam-Antwerpen bij elkaar te kunnen trekken. Het lijkt me alleen enorm ingewikkeld en duur en de culturen en taalgebruik verschillen ook best veel.

Ik vind het juist leuk dat we zuiderburen hebben waar we best wat mee gemeen hebben maar waar we ook weer veel van verschillen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:07

Esmee_RS schreef:
Het ligt wel wat genuanceerder dan hoe het in dit topic naar voren komt. Bart De Wever pleit voor een sterkere integratie/samenwerking tussen België, Nederland en Luxemburg maar er zijn geen concrete plannen om van België en Nederland één land te maken, in de zin van een formele staatsrechtelijke fusie zoals één soevereine staat. Het idee van één land is vooral retorisch, niet realistisch.

Die nuance kan ik me dan wel wat bij voorstellen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 16:08

troi schreef:
Ik heb in de samenwerking met Vlamingen ook gemerkt dat hiërarchie veel meer van belang is daar dan in NL. En dan helemaal hoog-hierarchie heren hadden nogal wat moeite met een lager-geplaatste dame die haar mening geeft. Echt hoor, ik heb wat error gezien als ik ook nog eens gelijk had. In NL heb ik echt minder last van dat soort patriarchaat zaken.

Die politieke vergaderingen gaan inderdaad feest zijn. Mijn eerste werkervaring was bij een NL bedrijf vol Groningers. De overstap naar een BE bedrijf nadien was echt enorm. Ze vonden me hondsbrutaal. :')

En idd, het gaan dan vooral over economische samenwerking ipv concurrentie. Met die koningshuizen zou het bv al staatsrechterlijk een dik issue zijn.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 16:09

_San87_ schreef:
Esmee_RS schreef:

Die nuance kan ik me dan wel wat bij voorstellen.

Ik ben er persoonlijk ook voorstander van. :D

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:47

Nee.

Ik heb 20 jaar geleden stage moeten lopen in het ziekenhuis in de buurt van Antwerpen omdat er in onze eigen omgeving geen voldoende plekken waren.

Op de werkvloer waren zoveel verschillen in het vak vergeleken met een Nederlands ziekenhuis.
Totaal andere hiërarchie, zienswijzen, taal, opleiding.

Hoe wil je dat met 2 landen gaan samenvoegen? Wiens land opleiding, diploma's en werkwijze ga je dan opvolgen?

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:51

Als wij Wallonië dan aan Frankrijk mogen geven, heel graag :)

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:13

foxy80 schreef:
veerledec schreef:
Ooit gehoord dat op de belangrijke wetenschappelijke cultuurverschillen geen groter verschil te vinden is aan landsgrenzen dan tussen NL en BE...

Het idee klinkt simpel, maar in de praktijk niet haalbaar.

Oeh welke dan? Dat wij altijd samen poepen en jullie altijd alleen? :')

_O-

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:17

Ik heb wel specifieke wensen die ik van ieder land wil meenemen. Ziekenfonds van BE, belastingen van NL, wegenbelasting van BE, infrastructuur van NL, trajectcontroles van BE (t werkt wel!) en de huizenprijzen van BE, de frieten vanuit NL, benzineprijzen van BE, taak van NL, zachtheid vanuit BE, toegankelijkheid en deskundigheid van zorg van BE.

Toch wel veel vanuit BE.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:28

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 18:33

Ik vond op de wiki de volgende argumenten:

Overeenkomsten in het stemgedrag.
Taalkundige overeenkomsten dankzij de Nederlandse Taalunie en het Standaardnederlands.
Economische overeenkomsten dankzij fusies tussen onder andere Fortis en ING en de vereniging van de Kamer van Koophandel.
Gelijkenissen in het onderwijs, dankzij de GENT-akkoorden en de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie.
Culturele overeenkomsten als gevolg van het Cultureel Verdrag Vlaanderen-Nederland.
Samenwerkingen tussen de TROS en de VTM en tussen de VRT en de NOS door de oprichting van BVN.

Vooral die laatste vind ik hilarisch!

Het komt op mij erg over als heimwee naar vroeger. Een soort Poetin's Rusland, maar dan aan de Noordzee.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 19:48

jaaaaa ik vind Wallonie echt fantastisch! Of het zuiden van NL komt gewoon naar Belgie. *\%/*

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 19:49

Alsjeblieft niet, nu kan ik nog naar België emigreren als ik het helemaal zat ben.
Maar serieus, Als Limburg samen met Belgie vind ik niet heel vreemd. Die grenzen zijn redelijk fluïde geweest in de afgelopen 100-en jaren. Hier is ook veel grensverkeer over en weer, het was echt ontwrichtend toen tijdens corona de grens dicht was. Er zijn zeker cultuurverschillen, maar die zijn er binnen Nederland nog meer.
We zouden er ook gewoon een Europa van kunnen maken. :P

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 19:57

Emj_23 schreef:
Alsjeblieft niet, nu kan ik nog naar België emigreren als ik het helemaal zat ben.
Maar serieus, Als Limburg samen met Belgie vind ik niet heel vreemd. Die grenzen zijn redelijk fluïde geweest in de afgelopen 100-en jaren. Hier is ook veel grensverkeer over en weer, het was echt ontwrichtend toen tijdens corona de grens dicht was. Er zijn zeker cultuurverschillen, maar die zijn er binnen Nederland nog meer.
We zouden er ook gewoon een Europa van kunnen maken. :P

dat geldt ook voor brabant en zeeuws vlaanderen, niet enkel limburg.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 20:04

Ongetwijfeld, maar ik spreek uit mijn ervaring, en ik woon dus niet in Noord Brabant of Zeeland, dus zal daar niets over zeggen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 20:38

Neen. Ik mag er niet aan denken dat de kids bv onmogelijk een huis kunnen vinden, je niet naar de spoed kan als je dat nodig lijkt, je zelfs geen huisarts kan zien als een assistent dat onnodig vindt,…

Dan rij ik nog liever in een paar putten.

Neen, er zijn heus wel dingen die beter zijn in nl, maar er zitten veel te veel diepgewortelde andere gewoontes, werkwijzen en meer dan je die niet zomaar kan samenvoegen zonder heel vergaande gevolgen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 20:44

Nee geen goed idee. De Deense cultuur lijkt zelfs echt veel meer op de Nederlandse cultuur dan de Belgische cultuur lijkt op de Nederlandse..

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 20:51

Zolang ze in België het niet eens kunnen worden over de snelheid die een vrachtwagen mag rijden buiten de bebouwende kom. (Kom op zeg, 3 verschillende snelheden aan de hand van de indeling van de weg in Vlaanderen / Wallonië / Brussel)

Heb ik een vermoeden dat áls Vlaanderen bij Nederland komt ze niet eens zich aan kunnen gaan passen aan de Nederlandse regels. Ik woon in België, werk in Nederland en begin steeds meer (bureaucratisch) verschil te merken, waar ik deels stiekem wel meer tevreden ben over BE als NL

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 21:31

Fuseren is nooit een goed idee. Je ziet het al als dorpen zich verenigen of gemeenten fuseren. Het gemeentehuis waar je gewoon met een levend mens kunt praten wordt vervangen door een groot gebouw waar je nooit komt omdat alles ineens digitaal moet, iemand te pakken krijgen is ineens onmogelijk terwijl je vroeger de persoon die je moest hebben bij wijze van op de fiets tegenkwam. Er komen altijd stomme nieuwe regels.
Hoezo is er nog iemand die denkt dat het met 2 landen wel allemaal veel beter wordt? Lokaler en kleiner is altijd beter. Echt altijd. Alle problemen in de wereld komen doordat dingen te groot worden, of niet meer lokaal gehouden worden

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 21:48

Binoche schreef:

-O-

Goh, dit maakt meteen duidelijk waarom t nooit wat wordt in Belgie :7

Denk dat Nederland niet op Vlaanderen zit te wachten

Angezien het per land al lastig genoeg is , lijkt dit me een extreem suf plan.
Sterkere samenwerking BeNeLux is wel n goed Idee

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 22:24

Getup schreef:
Binoche schreef:

-O-

Goh, dit maakt meteen duidelijk waarom t nooit wat wordt in Belgie :7

Denk dat Nederland niet op Vlaanderen zit te wachten

Angezien het per land al lastig genoeg is , lijkt dit me een extreem suf plan.
Sterkere samenwerking BeNeLux is wel n goed Idee

Ik denk andersom ook niet. Wat moeten Belgen met dat botte Nederlandse volk _O-

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 23:18

En die achterlijke hollanders in het verkeer... 8)7