Mijn moeder werkte deeltijd in de buurtsuper, en in de schoonmaak, ik was thuis (op de leeftijd dat de meeste kinderen naar de opvang gaan tegenwoordig) , behalve als ik bij de peuterspeelzaal was, dat was 1x per week. Bij ons in de wijk was dat vrij normaal, ze was altijd thuis als ik van school kwam, net zoals andere moeders, waar we dan bij konden spelen, of we werden opgehaald, EN ze waren ook op school bijv bij het knutselen, of op voorleesdagen etc.
Mijn vader deed het werk waarvan steeds gezegd wordt dat Nederlanders zich daar te goed voor voelen. Toen er goedkopere krachten vanuit het buitenland kwamen, had hij geen werk meer.
Ons gezin had het niet breed maar kon rondkomen
Dus het zitten twee kanten aan het verhaal, het mooiste zou zijn als gezinnen kunnen kiezen hoe ze het inrichten. Mijn ervaring is niet dat er wat mis is met moeders (of vaders) die er zijn voor de kinderen, en dat er een mix is aan kinderen die sociale dingen doen, en met hun ouders zijn.
Ik heb collega's gehad die bij wijze van spreke van de opvang moesten horen dat kind de eerste stapjes had gezet..
Qua van het gas af, ik ben heel benieuwd hoe men dat in sommige wijken voor zich ziet. Wat ik ook lees is dat het electrisch netwerk er nog helemaal niet klaar voor is.
En van de week las ik dat verwarmen op electriciteit niet perse goedkoper is dan gas, als je geen zonnepanelen hebt. En shocker, niet iedereen heeft zonnepanelen.