Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
24 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
105 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
22 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
92 (17%)
CDA
34 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
36 (6%)
PVV
85 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
11 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 537

Raineri

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:40

Rob Jetten heeft tig kinderen? Betwijfel of zijn vriend hiervan af weet :Y)

Ik ben zelf sociaal liberaal en progressief. Centrum rechts dus, maar er is matige vertegenwoordiging van dit smaakje. Uit de kieswijzer komen d66, volt en PvdA gl. Ik vermoed dat ik een overlap heb met pvda gl omdat ik wel dezelfde onderwerpen belangrijk vind, maar het niet per definitie eens ben met de invulling. Ook vind ik hun optreden wat tam van de afgelopen jaren. D66 heeft het heel goed gedaan, en heeft een goed bestand met potentiële ministers die veel bestuurlijke ervaring hebben. Volt komt dichter in de buurt van mijn idealen, maar stem liever niet op een kleine partij.

Overigens, kleine 10 jaar terug had ik wellicht met deze gedachtegang vvd gestemd. Ze waren toen wel een aardige weg aan het opgaan, voor mij althans.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:41

germie schreef:
maar zelf wel vliegt en tig kinderen op de wereld gezet heeft.

Wellicht heb ik iets gemist?
Ik weet dat jij niet van kinderen houdt en wel van vliegen.

Hier twijfel ik nog of ik ga stemmen. Maar mocht ik wel gaan stemmen dan wordt het weer Lisa Westerveld

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 10:43

ik vind de reden om niet op een partij te stemmen omdat die klein is best jammer. Als de partij verder wel aan jouw idealen voldoet. Als iedereen dat denkt dan wordt zo'n partij toch nooit groter?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:43

germie schreef:
als de huidige tussenstand de uitkomst is, dan is Nederland verloren denk ik.
Geen paarden meer, niet meer vliegen, nog meer asielzoekers, en hogere belastingen.

Ik ga ervan uit (en hoop van harte) dat bokt inderdaad geen goede afspiegeling van de maatschappij weergeeft.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:43

Bij mij komt partij voor de dieren eruit. Helemaal prima want ik ben echt sterk tegen dierenleed. Het moet eens afgelopen zijn met de intensieve veehouderij en het martelen van dieren in de bio industrie. Zo ook het halal slachten van moslims mag van mij per direct verboden. Ik vind Ouwehand verder een prima meid en van mij mag de samenleving ook wel wat liever dan dat geschreeuw van wat er nu zit.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:44

verootjoo schreef:
germie schreef:
als de huidige tussenstand de uitkomst is, dan is Nederland verloren denk ik.
Geen paarden meer, niet meer vliegen, nog meer asielzoekers, en hogere belastingen.

Ik denk niet dat bokt een juiste afspiegeling van de maatschappij is.

Maar ook niet dat NL verloren zou zijn als dit de uitslag zou worden :')

Ik zie dat anders en zal het even vertalen. Eindelijk een duurzame oplossing voor het stikstofprobleem (en nee, dat betekent NIET dat je geen paarden meer mag houden - koeien zijn de grootste uitstoters) vliegen mag gewoon - het wordt alleen een beetje duurder, en terecht, en nee, niet meer asielzoekers, want er wordt op europees niveau ook gewerkt aan het vluchtelingenprobleem. Ik denk dat het heel goed zou zijn voor Nederland, deze uitslwg. Investeren in onderwijs en zorg, een gedegen digitaal beleid, en dingen samen doen ipv hele bevolkingsgroepen uitsluiten omdat je vind dat jij meer recht hebt op dingen, alleen omdat je hier bent geboren. De afgelopen coalitie heeft ons niets gebracht, behalve meer haat en afbraak van onze democratische waarden.

Sorry, zoveel onzin en boosheid in een bericht word ik heel verdrietig van, ik voeg graag even de nuance toe.

Ik denk dat rob in de war wordt gehaald met timmermans. Tot zover de inhoud.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:45

juval schreef:
ik vind de reden om niet op een partij te stemmen omdat die klein is best jammer. Als de partij verder wel aan jouw idealen voldoet. Als iedereen dat denkt dan wordt zo'n partij toch nooit groter?

Ja en hier heb je ook wel een punt hoor. Moet nog even kijken naar hoe het zit met de andere partijleden en of zij ministerpotentieel hebben. Dat vind ik ook belangrijk, uiteindelijk moet er wat gebeuren en als een partij daar de competenties niet voor heeft vind ik het ook zonde van mijn stem.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:47

Ik stem wederom op mijn vaste partij SGP. Niet dat ik het in alles met hen eens ben, volgens mij kan dat ook niet tenzij dat je je eigen partij zou beginnen , maar in veel dingen zit ik met hen op 1 lijn o.a. heel gelovig Christen en : weg met overlastgevende wolven!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 10:52

Sabri schreef:
Bij mij komt partij voor de dieren eruit. Helemaal prima want ik ben echt sterk tegen dierenleed. Het moet eens afgelopen zijn met de intensieve veehouderij en het martelen van dieren in de bio industrie. Zo ook het halal slachten van moslims mag van mij per direct verboden. Ik vind Ouwehand verder een prima meid en van mij mag de samenleving ook wel wat liever dan dat geschreeuw van wat er nu zit.

maar dat betekent ook dat dierenleed dat is veroorzaakt door wolven niet wordt bestreden.
over het martelen van onze dieren begin ik maar niet eens.

mee eens dat de samenleving liever mag worden!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:52

@hierboven, ik denk dat Germie in de war is met Klaver.

Hier zit ik op 89% vvd, 86% Ja21 en 79% pvv. de eerste en de laatste vallen voor mij af, dus wordt het de middelste.

Ik denk echt dat de poll hier weinig zin heeft, ik heb altijd het idee dat bokt iedereen op bokt over het algemeen wat linkser is dan wat gemiddeld is binnen nederland.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:53

Ik heb de kieswijzer gisteren ingevuld. Als ik voor mijn eigen hachje stem kom ik uit op FVD, VVD of Ja21. Als ik 'm naar normen en waarden invul, kom ik uit op Partij voor de Dieren, Volt of PvdA/GroenLinks :+ Het wordt dus iets links.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:55

Celiien schreef:

Hier zit ik op 89% vvd, 86% Ja21 en 79% pvv. de eerste en de laatste vallen voor mij af, dus wordt het de middelste.

Ik denk echt dat de poll hier weinig zin heeft, ik heb altijd het idee dat bokt iedereen op bokt over het algemeen wat linkser is dan wat gemiddeld is binnen nederland.

Denk ik ook, veel vrouwen en dierenliefhebbers ;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:58

nps schreef:
Celiien schreef:

Maar aan de andere kant ook meer mensen uit het boerenleven, dus ik verwacht ook dat BBB bijvoorbeeld groter is op bokt in vergelijking met Nederland :j

Ik weet het nog niet. GL/PvdA of D66, liggen heel dicht bij elkaar bij mij. Denk dat ik strategisch naar GL/PvdA neig, met de hoop op een grote partij waar ze met het vormen van de coalities eigenlijk niet omheen kunnen.

Het mag wel weer eens wat socialer en groener in de regering, vind ik:j

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 10:58

nps schreef:
Celiien schreef:

Moet dit nu gelijk weer? Degene die hier begint over een liever Nederland, doet gelijk een sneer geven als iemand een mening heeft die niet in lijn ligt met de jouwe.
Goed verhaal :j
Laatst bijgewerkt door Celiien op 03-10-25 11:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:01

Ik heb de stemwijzer ingevuld en ik zit op 80% gelijk aan D66 en VOLT. Ik stem dus Volt, ik vind dat ze erg vooruitstrevend zijn en gun ze om te groeien. Fijn Europees tegengeluid.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:02

nps schreef:
Celiien schreef:

Schijnt niet alleen een bokt ding te zijn dat links er goed uit komt, maar internet over het algemeen. Uit de Reddit poll kwam ook heel veel links. Niet helemaal representatief voor de maatschappij :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:02

Ik hoop dat nu iedereen gewoon kan vertellen waar zij\hij op stemt zonder allerlei vervelende reacties te krijgen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:04

Hoe zat dat met de vorige poll en wat er landelijke uitkwam?
Kwam dat overeen?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:04

Sabri schreef:

Dat mag nu ook al niet hoor, halal of niet. :+ :')

Ik zit rechts, maar wil een redelijker alternatief voor de PVV en die zijn schaars. VVD draait mij teveel, CDA en D66 gaan mij te makkelijk mee naar links en de FVD wil ik niet eens overwegen.

Ik kan me in veel standpunten van de PVV wel vinden, maar niet in de toonzetting en manier van (samen) regeren. Voorlopig zit ik op JA21, maar ik wacht nog even de debatten af voor ik definitief beslis.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:07

Ik vind het altijd bijzonder dat mensen hun keuze op de debatten net voor de verkiezingen baseren, meer dan op wat partijen de afgelopen jaren hebben laten zien in de kamer.
Ze kronkelen nu allemaal naar hoe je het meeste stemmen binnenhaalt, wat mij echt boeit is hoe ze met moties omgegaan zijn tot nu toe.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:09

Bij mij komt uit de stemwijzer Ja21, VVD, PVV en BBB. Helemaal onderaan staan PVDA/GL, Partij voor de dieren en D66. Qua voorafgaande politiek en standpunten klopt dit wel met wat wel/niet aansluit op mijn visie. Vorige keer heb ik BBB gestemd, nu weet ik het nog niet. Neig voorlopig naar Ja21 of weer de BBB.
Laatst bijgewerkt door Nessie op 03-10-25 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:09

Celiien schreef:
nps schreef:

Moet dit nu gelijk weer? Degene die hier begint over een liever Nederland, doet gelijk een sneer geven als iemand een mening heeft die niet in lijn ligt met de jouwe.
Goed verhaal :j

Hu? Ik benoem gewoon waarom ik denk dat men hier wat linkser is dan gemiddeld in Nederland? Hoe haal je hier nou alweer een sneer uit? :o? Totaal niet persoonlijk.

En nee, ik ga niet fout op een andere mening, maar het verkondigen van dingen die niet waar zijn en het zo meteen naar en op de man roepen dat een wat linkser kabinet de hel en verdoemenis voor Nederland zal zijn. Daar heb ik moeite mee. De afgelopen jaren hebben we een kabinet met alle extreme, rechtse partijen met een grote bek in de kamer, en dat ging niet zo goed. We hebben al decennia lang geen links kabinet gehad Mag nu een ander weer?

Verder, wat imandra zegt!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:11

DuoPenotti schreef:
Hoe zat dat met de vorige poll en wat er landelijke uitkwam?
Kwam dat overeen?

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:12

Hier ook de stemwijzer gedaan en ik kwam voor 69% uit op GroenLinks/PVDA, 62% op Vrede voor Dieren ( :o? Nooit van gehoord) en voor 59% op Partij voor de Dieren.
Ondanks dat niet alle standpunten bij mij aansluiten, gaat het waarschijnlijk wel GL/PVDA worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 11:16

Europees heb ik volt gestemd maar landelijk laat ik toch echt de kleine partijen even links liggen, geen zin aan meer versnippering en zeker niet aan nogmaals een pvv kabinet. Wat mij betreft krijgt Wilders geen kans om er drie keer mee te kappen.