15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:16

VuurVleugels schreef:
Polar schreef:
Als dat dikgedrukte echt klopt, vind ik dat schan-da-lig... :x :x :x

Edit: Maar eigenlijk de hele post. Agenten oefenen niet op bewegende doelen??

Klopt, en ik ben het met je eens. We sturen deze mensen de straat op om te doen waar ze op minimale wijze toe zijn opgeleid, om ze daarna massaal te fileren als ze hun werk "slecht" doen.

De politie oefent inderdaad niet op bewegende doelen, en dus maar 1x per jaar op de schietbaan. Bezuinigingen...
Dat is echt onacceptabel. -O-

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:17

@polar, ik denk dat de agent dat ook liever had.

Maar ja dat is nu niet zo, beter hij dan een slachtoffer wat deze 15 jarige zou gaan maken, want die kans is ook aanwezig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:17

liedje89 schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet dat deze moeder niet gewoon ook vast zit, hoezo loopt je kind wat zo jong is dat jij er nog op alle mogelijke manieren verantwoordelijk/aansprakelijk voor bent los met een vuurwapen?

Moeder woont op Curaçao en jongen zat hier in een pleeggezin.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:18

DuoPenotti schreef:
@polar, ik denk dat de agent dat ook liever had.

Maar ja dat is nu niet zo, beter hij dan een slachtoffer wat deze 15 jarige zou gaan maken, want die kans is ook aanwezig.
Daar ben ik het ook absoluut mee eens overigens.

prompter

Een vijftienjarige die een wapen bemachtigt en gebruikt neemt een groot risico. En schieten op een bewegende persoon is gewoon moeilijk. Het risico dat hij zelf nam, is hem nu fataal geworden. En ik geloof niet dat de agent geschoten heeft met de intentie om hem te doden, wel om hem uit te schakelen.

karuna
Drukke kabouter

Ik denk dat iedereen je laatste zin liever als eindresultaat had gezien polar.

Maar een andere insteek. Hoe gruwelijk dit eindresultaat ook is. Ik hoop dat andere jongeren die met dezelfde plannen rondlopen nu iets meer afgeschrikt zijn van "o sjit dit kan ook nog gebeuren" en dat je in plaats van met stoere verhalen en je buit ook dood kunt eindigen -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-09-25 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:20

Toevallig weet ik een beetje (vroege) achtergrond van de jongen die is doodgeschoten. Het is op zn zachtst gezegd niet iemand die de beste kansen in het leven heeft meegekregen van huis uit en ik vind alles rondom deze gebeurtenis in en in triest. Zeker ook voor de politie.

Ik ben benieuwd wat er verder uit het onderzoek komt

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:21

Ik miste een topic voor dit onderwerp al.

Wat ik echt in en in triest vind is dat je niets maar dan ook niets hoort over het slachtoffer (degene die onder bedreiging van een vuurwapen zijn fatbike heeft moeten afstaan.

De keus van de agent begrijp ik dan ook wel degelijk.
Mc donalds een plek waar veel mensen en kinderen zitten te eten.
Niet handelen was wat mij betreft dan ook absoluut geen optie meer.
Op benen schieten geeft als risico dat een dader alsnog om zich heen kan schieten.
Datzelfde geldt voor de taser met alle mogelijke gevolgen van dien.

Als agent zal je nooit de juiste keuze hebben gemaakt had hij voor benen gegaan en was alsnog een omstander geraakt dan had hij dit moeten inschatten.
Schiet hij dader dood dan had hij op benen moeten schieten.
Ik hoop dan ook dat vooral dat deze agent kan leven met zijn keuze en niet vervolgd word, dat het slachtoffer die zijn fatbike heeft moeten afgeven onder bedreiging van een vuurwapen er verder niets aan overhoud en door kan met zijn leven.

Voor de dader geldt wat mij betreft domme keus, terecht gevolg.
Dat moeder en nabestaande verdriet hebben begrijp ik....De aangifte absoluut niet en wat mij betreft is deze dan ook onterecht.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:21

Ik vraag mij af waarom de moeder in het buiteland woont en haar zoon bij een pleegmoeder.Zij hoort toch gewoon bij haar zoon in nederland te zijn en laat de opvoeding nu over aan iemand anders.

Swift

Re: 15 jarige jongen doodgeschoten, moeder doet aangifte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:22

Jeetje ik schrik echt van de reacties en ook met de termen waarmee wordt gesmeten in de openingspost.
Het brein is in de puberteit nog volop in ontwikkeling, 15 jarigen zijn beïnvloedbaar en simpelweg nog niet in staat om de consequenties van hun acties volledig te overzien. Dat is geen excuus of volledige verklaring (want de gemiddelde 15 jarige berooft gelukkig niet gewapend iemand van zijn fatbike) maar ik vind het wel heel triest dat er door de politie op deze manier is gehandeld. Een puber (mens) in totale paniek is vergelijkbaar met een paard in paniek, ze schakelen over naar instinct gedrag (vechten, vluchten, bevriezen). Uit het beeld dat nu bekend is lijkt te spreken dat deze jongen aan het vluchten was, hij was op dat niet bereikbaar voor aanwijzingen (zijn onze paarden ook even niet als ze enorm schrikken en ervandoor gaan). Voor de politie is dit ook een situatie vol adrenaline maar we weten allemaal, als we de parallel naar ons paard in paniek blijven trekken, dat bepaalde handelingen de situatie erger maken en andere ervoor kunnen zorgen dat de paniek zakt en er weer contact mogelijk is. Ik vraag me wel af of er een andere uitkomst had kunnen zijn als deze jongen de mogelijkheid had gekregen om uit de paniek te komen. Ik vind het heel heftig dat er een jong leven op deze manier is geëindigd.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:23

Ik snap dat deze situatie indruk maakt en dat alle gevolgen (zoals aangifte tegen de politie) nu onder een vergrootglas liggen.

Ik denk dat er heel veel gespeculeerd en besproken kan worden over de situatie... maar voor de betrokkenen en nabestaanden is het wellicht fijner om de officiële onderzoeken af te wachten en dus niet om allemaal discussies op fora te vinden. Gedrag, opvoeding, het incident, andere punten die besproken kunnen worden... de situatie is al verdrietig genoeg.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:24

Polar schreef:
Als je in zo'n situatie niet goed kunt mikken, moet je i.m.o absoluut niet als agent met een vuurwapen rond gaan lopen. :o

Mikken op de benen en per ongeluk misschien iemand anders raken die er achter loopt? Ja goed idee!

purny

Britta31 schreef:
Ik vraag mij af waarom de moeder in het buiteland woont en haar zoon bij een pleegmoeder.Zij hoort toch gewoon bij haar zoon in nederland te zijn en laat de opvoeding nu over aan iemand anders.

Daar zou vast wel een reden voor geweest zijn. Je wordt niet in een pleeggezin geplaatst vanwege je zweetvoeten.

DuoPenotti

karuna schreef:
Ik denk dat iedereen je laatste zin liever als eindresultaat had gezien polar.

Maar een andere insteek. Hoe gruwelijk dit eindresultaat ook is. Ik hoop dat andere jongeren die met dezelfde plannen rondlopen nu iets meer afgeschrikt zijn van "o sjit dit kan ook nog gebeuren" en dat je in plaats van met stoere verhalen en je buit ook dood kunt eindigen -O-

https://www.ad.nl/112-nieuws-ridderkerk ... ~a7c47c2f/

blijkbaar niet....

Deze heeft wat meer geluk, maar net zoveel verstand.
net een leeftijdsgenoot gedood maar het heeft deze niets geleerd.

Maar normaal gesproken komen ze er ook makkelijk mee weg, want jeugdrecht.
Tijd voor verandering bij zulke daden.
En pluk de ouders ook maar eens kaal... opvoedkamp op kosten van, zou wel wat zijn.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:26

Polar schreef:
Om het wat te nuanceren: ik hoop dat een agent beter wordt opgeleid in het schieten dan een jager.
Als een jager vol adrenaline gericht op een wegrennend of aanvallend dier kan schieten, vind ik dat je mag verwachten dat een agent dat 10x beter kan op een mens.
Dus ja, het is mijn mening dat als je als agent niet gericht op iemand kunt schieten, dat je dan überhaupt niet moet (willen) schieten.

Huh, maar een jager schiet wel op een romp en een agent het liefst op benen. Dat is toch niet te vergelijken? :?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-25 10:27

Persoonlijk heb ik er ook geen moeite mee dat het zo is afgelopen. Ik had het veel erger gevonden als er niet door de politie geschoten was en er dan een ander onschuldig slachtoffer geraakt was. Dat kind was immers niet onschuldig.

En volgens mij was dit ook echt niet het eerste akkefietje, want vaak gaat het gewoon van kwaad tot erger.
Ik ken een paar probleemjongeren persoonlijk. Die hebben voornamelijk probleem gedrag waardoor thuiswonen niet meer gaat. Maar 1 daarvan heeft op nog jongere leeftijd dan deze al vastgezeten, en echt niets geleerd en had ook totaal geen respect voor de mensen daar. Ik weet dat er hier vanuit de ouders al is aangegeven van doe er wat aan, sluit hem maar op, maar dat kon niet totdat er echt een slachtoffer viel door het gedrag van dit kind. Dus als er door familie wordt aangegeven dat er wat aan gedaan moet worden, dan gebeurt het vaak ook nog niet. Vaak spelen er dan ook nog voogden een rol en die nemen soms beslissingen die loodrecht op de wensen van de ouders staan. Soms noodzakelijk, maar soms ook onbegrijpelijk.
Maar ook een 'lief en braaf' kind wat iets doet wat niet kan hoort in mijn ogen gestraft te worden. En bij beroving of mishandeling of een vuurwapen mag in mijn ogen echt wel harder ingegrepen worden dan billenkoek. Voordat je zoiets doet is er echt wel meer gebeurd, mij maak je niet wijs dat deze actie echt de eerste actie van die jongen is geweest die niet door de beugel kan. Nu heeft alleen de dader de pech gehad dat er raak geschoten is. Maar dat kind is nog altijd een dader he, vergeet dat niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:27

Was de jongen ook al niet bekend bij de politie? Meende dat ergens gelezen te hebben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:27

Britta31 schreef:
Zij hoort toch gewoon bij haar zoon in nederland te zijn en laat de opvoeding nu over aan iemand anders.

Ouders hebben geen keuze als een kind uit huis wordt geplaatst.
Een waarom is het de verantwoordelijkheid van zijn moeder? Misschien woonde hij eerst bij zijn vader

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:28

Captain schreef:
Polar schreef:
Om het wat te nuanceren: ik hoop dat een agent beter wordt opgeleid in het schieten dan een jager.
Als een jager vol adrenaline gericht op een wegrennend of aanvallend dier kan schieten, vind ik dat je mag verwachten dat een agent dat 10x beter kan op een mens.
Dus ja, het is mijn mening dat als je als agent niet gericht op iemand kunt schieten, dat je dan überhaupt niet moet (willen) schieten.

Huh, maar een jager schiet wel op een romp en een agent het liefst op benen. Dat is toch niet te vergelijken? :?
Vind jij dat agenten om die exacte reden niet minimaal 10x beter moeten worden opgeleid dan jagers?

Overigens hoop ik dat de getuigen die bij de mcDonalds zaten te eten of aan het werk waren ook slachtofferhulp krijgen.
Lijkt me voor iedereen die dit heeft gezien ook erg heftig.
Laatst bijgewerkt door Saga op 25-09-25 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:29

Wintu schreef:
Was de jongen ook al niet bekend bij de politie? Meende dat ergens gelezen te hebben.

ja

maar ik weet niet of de politie dat toen al wist wie het was.
En dan zijn leeftijd ook niet.

@polar, ja daar is slachtofferhulp voor.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 25-09-25 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

@polar
Dat waren waarschuwings schoten, die zijn in de lucht.

Fabled

Sintara schreef:
Toevallig weet ik een beetje (vroege) achtergrond van de jongen die is doodgeschoten. Het is op zn zachtst gezegd niet iemand die de beste kansen in het leven heeft meegekregen van huis uit en ik vind alles rondom deze gebeurtenis in en in triest. Zeker ook voor de politie.

Ik ben benieuwd wat er verder uit het onderzoek komt

Dit is ook typisch zo'n verhaal met alleen maar verliezers. In en in triest ja.

Ik snap dan ook niet waarom er in de OP wordt gesproken over mensen zonder geweten/psychopaten. Dat is niet bepaald het eerste waar ik aan denk als ik zo'n verhaal hoor.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:32

[/quote]
Daar zou vast wel een reden voor geweest zijn. Je wordt niet in een pleeggezin geplaatst vanwege je zweetvoeten.[/quote]

Kinderen dus in pleeggezinnen worden geplaatst zitten daar niet door hun eigen toedoen hè. Die zitten daar omdat er is besloten dat de situatie thuis onhoudbaar is. Dit zijn kinderen die vaak al heel veel meegemaakt hebben en uit huis geplaatst worden is altijd traumatisch voor een kind.

Van wat ik nu begrijp uit de media zat deze jongen in een pleeggezin omdat moeder er voor koos om terug te gaan naar Curaçao maar haar kinderen in Nederland wilde laten opgroeien omdat ze daar betere kansen zouden hebben. Dit doet uiteraard wat met een kind maar de plaatsing in een pleeggezin heeft niet met het gedrag van een kind te maken. Aan de andere kant kan de plaatsing in een pleeggezin wel gevolgen hebben voor het gedrag van een kind omdat het voor een kind traumatisch kan zijn.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:33

Ik denk dat ‘hij vluchtte’ in deze situatie wat simpel uitgedrukt is. Het is niet dat hij een uitgestorven natuurgebied in rende, hij wilde gewapend een MacDonalds waar mensen zaten te eten in. Als daar gewonden of doden waren gevallen had het nog veel heftiger geweest.
Ik begrijp het verdriet van de moeder, maar hier zijn heel wat stappen mis gegaan.
Laatst bijgewerkt door Miran op 25-09-25 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-25 10:33

Swift schreef:
Jeetje ik schrik echt van de reacties en ook met de termen waarmee wordt gesmeten in de openingspost.
Het brein is in de puberteit nog volop in ontwikkeling, 15 jarigen zijn beïnvloedbaar en simpelweg nog niet in staat om de consequenties van hun acties volledig te overzien. Dat is geen excuus of volledige verklaring (want de gemiddelde 15 jarige berooft gelukkig niet gewapend iemand van zijn fatbike) maar ik vind het wel heel triest dat er door de politie op deze manier is gehandeld. Een puber (mens) in totale paniek is vergelijkbaar met een paard in paniek, ze schakelen over naar instinct gedrag (vechten, vluchten, bevriezen). Uit het beeld dat nu bekend is lijkt te spreken dat deze jongen aan het vluchten was, hij was op dat niet bereikbaar voor aanwijzingen (zijn onze paarden ook even niet als ze enorm schrikken en ervandoor gaan). Voor de politie is dit ook een situatie vol adrenaline maar we weten allemaal, als we de parallel naar ons paard in paniek blijven trekken, dat bepaalde handelingen de situatie erger maken en andere ervoor kunnen zorgen dat de paniek zakt en er weer contact mogelijk is. Ik vraag me wel af of er een andere uitkomst had kunnen zijn als deze jongen de mogelijkheid had gekregen om uit de paniek te komen. Ik vind het heel heftig dat er een jong leven op deze manier is geëindigd.

Als jij met een werkend wapen rondloopt samen met je matties, en deze op het hoofd van iemand zet als bedreiging, meerdere malen je wapen aan de politie laat zien en dan probeert te ontkomen aan dat ze je oppakken... je een volle mac in wilt lopen met dat wapen. Dat vind ik niet te vergelijken met een paniekerig paard.