Rode diesel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:22

Little_Gift schreef:
_San87_ schreef:

Maar het punt is toch valide? Waarom de boer wel, maar de transportsector niet? Of het kraanbedrijf, of de aannemer? Allen zijn het bedrijven, dus waarom de één wel en de ander niet?

Rode diesel is afgeschaft als bezuinigingsmaatregel (lees: het levert meer op het niet toe te staan).

Ik zou dan meer heil zien in goedkopere brandstof voor particulieren, juist omdat bedrijven inderdaad in Nederland al heel veel voordelen hebben. Maar dat gebeurt niet, brandstof is een fijne inkomstenbron voor de overheid.

Boeren mochten vroeger rode diesel gebruiken die bedoeld was voor voertuigen die buiten de openbare weg reden, zoals landbouw-, bouw- en scheepvaartvoertuigen.

Bouwbedrijven/aannemers mochten dit dus ook gebruiken zolang ze niet op de openbare weg reden.

Rode diesel was aanvankelijk bedoeld voor Off-Road Gebruik door "off-road" voertuigen, die niet op de openbare weg mochten rijden.

Ja, en hoe ga jij huizen bouwen als je kraan en je personeel er niet kan komen :+? In de praktijk is er bijna geen bedrijf dat geen gebruik maakt van de openbare weg.

Ik ken ook geen boer die niet met zijn trekker op de openbare weg komt :=. Je moet hier in de Betuwe eens kijken.

Punt blijft staan. Waarom zouden boeren wel weer rode diesel mogen gebruiken, maar andere bedrijven niet? Dat is toch een oneerlijk voordeel inmiddels?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:24

Daarom mag het ook niet meer hé :)*

In de tijden dat het wel mocht, was er nog veel meer onbebouwde weg dan nu.

Ik zei ook niet dat het moet of niet moet, ik zei dat het hypocriet is een ander van fraude te verwijten als je het zelf ook deed

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:26

DuoPenotti schreef:
Maar waarom voor scheepvaart wel?

Omdat de wet dat niet toestaat:

"Het is namelijk niet mogelijk om accijns te heffen op wateren die vallen onder het regiem van de Herziene Rijnvaartakte, in verband met de daarin opgenomen vrijstelling van belastingen die met de scheepvaart samenhangen."

Dit is een internationale wet, trouwens. Mocht je beginnen over afschaffen maar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:26

Little_Gift schreef:

Ik zei ook niet dat het moet of niet moet, ik zei dat het hypocriet is een ander van fraude te verwijten als je het zelf ook deed

Hoe kan je een kind nu hypocriet noemen _O-. Alsof die ook maar iets te zeggen heeft over wat familie doet.

En de primaire reden om rode diesel af te schaffen is als bezuinigingsmaatregel.

En nu weer toestaan dat boeren het gebruiken, zou dus een oneerlijk voordeel bieden zijn :)*
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 05-09-25 17:30, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:28

_San87_ schreef:
DuoPenotti schreef:
Maar waarom voor scheepvaart wel?

"Het is namelijk niet mogelijk om accijns te heffen op wateren die vallen onder het regiem van de Herziene Rijnvaartakte, in verband met de daarin opgenomen vrijstelling van belastingen die met de scheepvaart samenhangen."

Dit is een internationale wet, trouwens. Mocht je beginnen over afschaffen maar.

Gewoon afschaffen dus! BAM!

Geintje...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:29

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:

Gewoon afschaffen dus! BAM!

Geintje...

Op naar Duitsland!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:33

_San87_ schreef:
Ja, en hoe ga jij huizen bouwen als je kraan en je personeel er niet kan komen :+? In de praktijk is er bijna geen bedrijf dat geen gebruik maakt van de openbare weg.

De rode diesel werd vooral op de bouwplaats gebruikt. Voor de verwarming van de bouwkeet, het uitharden van beton en het aandrijven van bouwmachines. Daar gebruiken aannemers nu propaan voor.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:34

_San87_ schreef:

Rijnvaartakte aanpassen kan gewoon hoor }:)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:38

Lieser schreef:
_San87_ schreef:

De rode diesel werd vooral op de bouwplaats gebruikt. Voor de verwarming van de bouwkeet, het uitharden van beton en het aandrijven van bouwmachines. Daar gebruiken aannemers nu propaan voor.

Doen ze goed. Misschien kunnen boeren ook zo creatief zijn :7.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:38

MarlindeRooz schreef:
Ik snap het wel dat boeren dit niet meer mogen gebruiken. Iedereen tankte z’n privé auto er mee vol. Deden wij vroeger ook. Dat is niet de bedoeling. :)

Daarbij waarom mag de boer het wel gebruiken en een bouwbedrijf niet. Het zijn beiden ondernemers. Het zijn gewoon commerciële bedrijven. Dus de regels moeten gelijk zijn.

Daarbij kunnen mensen blijkbaar de verantwoordelijkheid niet aan want er gebeurde veel fraude mee.

:D :D :D inderdaad, jij had ook moeite met de verantwoordelijkheid en pleegde fraude :D :D

noviceh

Re: Rode diesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:42

Ontopic: misschien scheelt het of er wel of geen roetfilter aanwezig is?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:45

Hele oude benzinewagens stinken ook zo, daar ga ik nooit achter rijden! En diesels zonder roetfilter geven inderdaad ook een rotlucht Anjali, ik ruik dat verschil ook.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:48

Ik had er 1 zonder roetfilter en die rook je niet.

Maar zou het kunnen als hij meer versleten is en wat meer olie verbruikt?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:52

Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 05-09-25 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:52

Het verschil tussen rode diesel en gewone was per liter minder dan 10 eurocent toen rode diesel werd afgeschaft. Met een literprijs voor diesel die een tijdje rond en boven de 2 euro is geweest, en nu ruim ruim boven de 1.60, was en is dat verschil tamelijk verwaarloosbaar...

De reden dat het niet opnieuw wordt ingevoerd is trouwens dat de rest van (benzine) rijdend Nederland langer accijnsverlaging krijgt.

Dus of de boeren krijgen 10 cent korting, of de rest van Nederland betaalt 10 cent meer accijns per liter. Ik weet wel waar mijn voorkeur naar uit gaat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:54

prompter schreef:
Hele oude benzinewagens stinken ook zo, daar ga ik nooit achter rijden! En diesels zonder roetfilter geven inderdaad ook een rotlucht Anjali, ik ruik dat verschil ook.

Of een verbrandingsprobleem, dat geeft lekkere zwarte uitlaatgassen. Die ruiken ook flink.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:54

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:55

Ibbel schreef:
Het verschil tussen rode diesel en gewone was per liter minder dan 10 eurocent toen rode diesel werd afgeschaft. Met een literprijs voor diesel die een tijdje rond en boven de 2 euro is geweest, en nu ruim ruim boven de 1.60, was en is dat verschil tamelijk verwaarloosbaar...

De reden dat het niet opnieuw wordt ingevoerd is trouwens dat de rest van (benzine) rijdend Nederland langer accijnsverlaging krijgt.

Dus of de boeren krijgen 10 cent korting, of de rest van Nederland betaalt 10 cent meer accijns per liter. Ik weet wel waar mijn voorkeur naar uit gaat.

Of je laat buitenlandse vrachtwagens hier ook betalen.
Zoals de Nederlandse ook moeten zo gauw ze de grens over gaan.

Snap daarin Nederland weer niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 17:57

_San87_ schreef:
Nou, geen rode diesel meer nodig!

Nope. En komen de dadelijk waardeloze zonnepanelen ook weer goed uit op de stallen.

Al zal anti boer daar dan ook wel wat van vinden :+

Niet eerlijk ^)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:00

DuoPenotti schreef:
_San87_ schreef:
Nou, geen rode diesel meer nodig!

Nope. En komen de dadelijk waardeloze zonnepanelen ook weer goed uit op de stallen.

Al zal anti boer daar dan ook wel wat van vinden :+

Niet eerlijk ^)

Ik vind daar niks van, eigenlijk. De overheid waarschijnlijk wel, want niks te graaien :+.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:00

Little_Gift schreef:

Dan ben jij vast ook wel hypocriet, aangezien je vast en zeker ook wel dingen hebt gedaan die niet mogen. Of ben jij een heilig boontje?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:02

CharleyT schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ik snap het wel dat boeren dit niet meer mogen gebruiken. Iedereen tankte z’n privé auto er mee vol. Deden wij vroeger ook. Dat is niet de bedoeling. :)

Daarbij waarom mag de boer het wel gebruiken en een bouwbedrijf niet. Het zijn beiden ondernemers. Het zijn gewoon commerciële bedrijven. Dus de regels moeten gelijk zijn.

Daarbij kunnen mensen blijkbaar de verantwoordelijkheid niet aan want er gebeurde veel fraude mee.

:D :D :D inderdaad, jij had ook moeite met de verantwoordelijkheid en pleegde fraude :D :D

Ja als klein kind wist ik dat echt al! :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:03

Wij hebben vroeger echt nooit controle gehad op de diesel in de auto. Niet op concours en niet op de weg.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:03

_San87_ schreef:
Ik vind daar niks van, eigenlijk. De overheid waarschijnlijk wel, want niks te graaien :+.

Dat had ik van jou ook niet verwacht :D
Ja daar zal dan vast ook nog wel een regeltje voor komen :j

Maar daarom snap ik niet dat ze niet graaien op buitenlandse vrachtwagens, terwijl dat andersom wel is.
Als ik hier op de A67 kijk, dat zou heel wat inkomsten zijn.
je rijd daar met gele platen bijna alleen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-25 18:08

Suzanne F. schreef:
Wij hebben vroeger echt nooit controle gehad op de diesel in de auto. Niet op concours en niet op de weg.

Hier had je vroeger de NKB en de NBVR
Even kort door de bocht was dat in deze regio NKB de boeren met grond en zodoende een paard, NKB de mensen met geld en daarom een paard.
De wedstrijden waren zelden samen.
Kan me voorstellen dat we bij de NKB wedstrijden sneller gecontroleerd werd dan de NBVR. Aanname, maar kan het me voorstellen.
Want daar was het immers altijd voorhanden.

Maar zo vaak als er wel controle was vraag ik mij af hoe vaak ze vangst hadden?
Of dat het een afschrik methode was, zodat men het wel uit de kop liet?