Snelweg door het Amazonewoud... voor de klimaattop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 15:08

AppleSter schreef:
Sowieso knettergek dat deze ca. 50.000 mensen “die zich druk maken om het klimaat en de voetafdruk van de mens” zelf zonder gene de wereld over vliegen met privéjets en dergelijke om dit soort bijeenkomsten te organiseren. Elk jaar weer.
Ze laten artiesten overkomen om op te treden (die komen ook met privéjets) en baden zich in luxe.

Wie betaald dit allemaal? Waarom voelen zij zich niet schuldig over hun eigen ecologische voetafdruk? Waarom moeten wij ons wel schuldig voelen?

En hoe houdbaar is het nu ze zelfs snelwegen door beschermd gebied laten aanleggen voor een paar dagen klimaattop?? In Dubai werden zelfs airco’s op terrassen geplaatst voor de klimaattop.

En mij belangrijkste vraag; Hoe geloofwaardig zijn deze mensen nog?

Niet.nooit geweest.het hele klimaatgedram sowieso niet. Is gewoon een verdienmodel.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 15:21

Exact! Ik begrijp dan ook niet waarom mensen nog steeds massaal aannemen wat deze “rijken der aarde” te melden hebben met betrekking tot ONZE individuele footprint terwijl zij ZELF zo’n enorme footprint erop na houden, met hun exclusieve levensstijl.

En zelfs na Dubai, waar ze zelfs airco op een terras hadden, naar nu, deze snelweg dwars door beschermd natuurgebied… Waar trekken mensen de grens met de geloofwaardigheid van dit elite volk?

Maar op de een of andere manier overtuigen ze ondanks hun eigen gedrag nog steeds hele hordes mensen. Schiet mij maar lek… :D

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 15:25

Raineri schreef:
_San87_ schreef:
Je mist de ironie van dit hele gebeuren, denk ik?

Dat denk je verkeerd. De voornaamste ironie die ik zie is dat wij een nog een relatie met de natuur hebben waarin wij nog veel meer de controle zoeken, in vergelijking met de global South.

Als je de verslagen leest van de voorgaande edities, zul je zien dat de global South altijd al een ander doel erop nahield dan "wij". De tendens vanuit die regio ligt vooral op sociale aspecten en economische groei. Dat is altijd al decennia zo en vermoed dat ze wederom dit standpunt zullen innemen, min of meer. De snelweg zal na de top waarschijnlijk vooral economische groei dienen.

Het 1 sluit het ander niet uit. Maar ik denk dat dit soort landen vertellen dat het niet goed is, de kloof enkel groter maakt. Al tijden hebben zij kritiek dat wij ze de les lezen terwijl het westen het meeste consumeert, en nogmaals, zelf alles al gekapt heeft. Wil je zoden aan de dijk krijgen, is samenwerking en diplomatie veel doeltreffender.

Je ziet ook bij veel oliestaten dat zij het enig vinden om mee te doen aan zo'n klimaattop. Sterker nog, er wordt vollopen geïnvesteerd in duurzame energie. Maar ondertussen willen ze ook de olie industrie tot het maximale uitmelken. Zij zien ook wel dat de fossiele brandstof niet de toekomst heeft, maar willen wel maximale winst behalen. Wij doen niet anders. Toenadering zoeken is veel effectiever. En ja je kan een land bekritiseren, maar wij als consument hebben ook een vinger in de pap. Denk aan het verkiezen van achterlijke politici en het onnodig veel consumeren.

Klimaattop zelf heb ik in die zin geen kritiek op. Prima als ze vliegen, zolang er maar wat uitkomt. Dat vind ik vele malen belangrijker. Je kunt er niet omheen dat de wereld sterk met elkaar verweven is, dus mondiale afspraken ontkom je dan niet aan.

Raineri: dankjewel voor het aanbrengen van wat nuance in dit verhaal. _/-\o_ Daar ontbreekt het toch vaak wel aan. En wat mij betreft heb je helemaal gelijk.
Ik begrijp iedereen die op zijn achterste poten gaat staan bij dit verhaal. Maar Raineri heeft zeker ook een punt waar over nagedacht zou moeten worden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 15:35

Raineri schreef:
_San87_ schreef:
Je mist de ironie van dit hele gebeuren, denk ik?

Dat denk je verkeerd. De voornaamste ironie die ik zie is dat wij een nog een relatie met de natuur hebben waarin wij nog veel meer de controle zoeken, in vergelijking met de global South.

Als je de verslagen leest van de voorgaande edities, zul je zien dat de global South altijd al een ander doel erop nahield dan "wij". De tendens vanuit die regio ligt vooral op sociale aspecten en economische groei. Dat is altijd al decennia zo en vermoed dat ze wederom dit standpunt zullen innemen, min of meer. De snelweg zal na de top waarschijnlijk vooral economische groei dienen.

Het 1 sluit het ander niet uit. Maar ik denk dat dit soort landen vertellen dat het niet goed is, de kloof enkel groter maakt. Al tijden hebben zij kritiek dat wij ze de les lezen terwijl het westen het meeste consumeert, en nogmaals, zelf alles al gekapt heeft. Wil je zoden aan de dijk krijgen, is samenwerking en diplomatie veel doeltreffender.

Je ziet ook bij veel oliestaten dat zij het enig vinden om mee te doen aan zo'n klimaattop. Sterker nog, er wordt vollopen geïnvesteerd in duurzame energie. Maar ondertussen willen ze ook de olie industrie tot het maximale uitmelken. Zij zien ook wel dat de fossiele brandstof niet de toekomst heeft, maar willen wel maximale winst behalen. Wij doen niet anders. Toenadering zoeken is veel effectiever. En ja je kan een land bekritiseren, maar wij als consument hebben ook een vinger in de pap. Denk aan het verkiezen van achterlijke politici en het onnodig veel consumeren.

Klimaattop zelf heb ik in die zin geen kritiek op. Prima als ze vliegen, zolang er maar wat uitkomt. Dat vind ik vele malen belangrijker. Je kunt er niet omheen dat de wereld sterk met elkaar verweven is, dus mondiale afspraken ontkom je dan niet aan.

Ja dat verhaal snap ik, ben ik het ook mee eens, sowieso vind ik dat wij ons minder moeten bemoeien met en in moeten zetten op samenwerking.

Ik doelde op de ironie dat voor een klimaattop, 13 km beschermd oerwoud wordt gekapt om een snelweg aan te leggen. Dat strookt gewoon niet met elkaar en ik snap heel goed dat reacties oplevert. Want eerlijk, dat krijg je met een beetje logisch nadenken toch niet verzonnen := ?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 15:40

Maar als ik het artikel goed begrijp waren de plannen om dat te doen er sowieso en komt het door de klimaattop allemaal in een stroomversnelling?
En als dat zo is, wijs ik graag op de verantwoordelijkheid van de media die met hun titelkeuze het zwart-wit-denken weer eens in de hand werken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 15:48

soesita schreef:
Maar als ik het artikel goed begrijp waren de plannen om dat te doen er sowieso en komt het door de klimaattop allemaal in een stroomversnelling?
En als dat zo is, wijs ik graag op de verantwoordelijkheid van de media die met hun titelkeuze het zwart-wit-denken weer eens in de hand werken.

Als dat zo is, is het een knap staaltje framen, inderdaad.

Cer

Re: Snelweg door het Amazonewoud... voor de klimaattop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 15:54

Als ze het dan hadden kunnen stoppen hadden ze echt een punt gemaakt denk

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-25 21:54

Ach, in die landen kan alles maar. In Mexico heb je nu de tren maya. Een drama, omdat de grond daar zeer instabiel is door de vele grotten onder de grond hebben ze maar gewoon dikke palen de grond in geslagen, dwars door die grotten.
Dat lijkt onschuldig, maar die grotten zijn wel onherstelbaar beschadigd (afgebroken stalactieten en andere speleothems groeien nooit meer aan). En dat water onder de grond is grotendeels zoet en de mensen zijn er van afhankelijk voor drinkwater. En daar ram je dan dus enorme palen doorheen.

Ook is er enorm veel bos gekapt om die rails te plaatsen. Echt, het is 1 grote kaalslag daar.

Maar goed, alles voor het geld in die landen. En Nederland gaat het milieu en het klimaat redden als minilandje.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 00:34

Waarom moet er een bos gekapt worden als ze er ook met een helicopter heen kunnen?!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 02:23

Ze zijn lekker bezig om de mensheid versneld uit te roeien +:)+

Sarcasme weer uit

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 02:53

DezeNaam schreef:
Eerlijk, ik begin mensen die in complottheorieën geloven steeds beter te begrijpen. :+

Een complottheorie is slechts een complottheorie tot de meerderheid van de mensen dat wat gezegd wordt, voor waarheid aanneemt. Dat de aarde rond is, was ook ooit een complottheorie.
Aangezien de meeste mensen het 8 uur journaal en de krant voor waarheid aannemen, is het niet zo raar dat alles wat belachelijk is in deze wereld, genegeerd wordt tot de krant en het 8 uur journaal vinden dat het tijd is om de burger weer een beetje voer voor verwarring te geven. Als je een heel klein beetje zelf nadenkt, zie je al wel wat eerder dat dingen niet kloppen. En aangezien iedereen afhankelijk is van de info die er beschikbaar is, in combinatie met zijn / haar denkvermogen en creativiteit, zijn er verschillende richtingen waarin je kunt denken. De 1 wat aannemelijker dan de ander, maar de mensen die het 8 uur journaal napraten, hebben niet per se meer gelijk dan de mensen die tot erg bijzondere conclusies komen. De waarheid ligt misschien verrassend in het midden, of verrassend ver van beide theorieën vandaan. Enige verschil is dat de 8 uur journaalkijkers in de meerderheid 1 richting op geduwd worden, waardoor ze wat sterker staan en zich verheven voelen boven mensen die zelf nadenken, en daar al dan niet een aannemelijke conclusie uit hebben getrokken die meer of minder dichtbij de waarheid ligt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 07:41

Dorine92 schreef:
DezeNaam schreef:
Eerlijk, ik begin mensen die in complottheorieën geloven steeds beter te begrijpen. :+

Een complottheorie is slechts een complottheorie tot de meerderheid van de mensen dat wat gezegd wordt, voor waarheid aanneemt. Dat de aarde rond is, was ook ooit een complottheorie.
Aangezien de meeste mensen het 8 uur journaal en de krant voor waarheid aannemen, is het niet zo raar dat alles wat belachelijk is in deze wereld, genegeerd wordt tot de krant en het 8 uur journaal vinden dat het tijd is om de burger weer een beetje voer voor verwarring te geven. Als je een heel klein beetje zelf nadenkt, zie je al wel wat eerder dat dingen niet kloppen. En aangezien iedereen afhankelijk is van de info die er beschikbaar is, in combinatie met zijn / haar denkvermogen en creativiteit, zijn er verschillende richtingen waarin je kunt denken. De 1 wat aannemelijker dan de ander, maar de mensen die het 8 uur journaal napraten, hebben niet per se meer gelijk dan de mensen die tot erg bijzondere conclusies komen. De waarheid ligt misschien verrassend in het midden, of verrassend ver van beide theorieën vandaan. Enige verschil is dat de 8 uur journaalkijkers in de meerderheid 1 richting op geduwd worden, waardoor ze wat sterker staan en zich verheven voelen boven mensen die zelf nadenken, en daar al dan niet een aannemelijke conclusie uit hebben getrokken die meer of minder dichtbij de waarheid ligt

Je bedoelt de mensen die hun waarheid halen uit Facebookgroepen ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:15

Dat mensen niet altijd in feiten geloven maakt iets dat een feit is nog geen complot theorie.
Omgekeerd is een complot theorie niet perse waarheid, ookal gelooft een groot deel van de mensen het.
Een wetenschappelijke hypothese is geen complot theorie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:39

Dorine92 schreef:
DezeNaam schreef:

Het is belangrijk om zelf na te blijven denken inderdaad. :j

Dat gezegd hebbende, dit snap ik niet..ook niet dat de snelweg er sowieso wel komt zonder klimaattop. Mij dunkt dat een klimaattop er alles aan zou doen om geen regenwoud te kappen? En al helemaal om er voor te zorgen dat het gebied niet verstoord raakt door een snelweg..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:58

Hier werd geopperd dat er wellicht deals ten grondslag aan liggen “als wij nu deze snelweg mogen, stoppen we misschien ergens anders met kappen” zoiets

De hele wereld hangt van deals en handje klap aan elkaar dus misschien is dat hier ook het geval..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 09:44

Het verbaast mij weinig eigenlijk. De klimaattop is gewoon een uitje geworden voor hooggeplaatste figuren uit de olie-industrie. Een tijd geleden was zelfs de voorzitter van de klimaattop directeur (?) van een oliemaatschappij 8)7
Een grote samenkomst van mensen met belangenverstrengeling.
De boeven uit de olie-industrie kunnen dan mooi roepen ‘kijk, we zetten ons in voor het klimaat’ terwijl ze op de klimaattop niks anders doen dan werkelijk goede voorstellen tegenwerken.

Maar je kan je afvragen of zo’n top überhaupt nog zin heeft. We zijn al ver voorbij ‘the point of no return’.
Er zijn té veel financiële belangen, en haast niemand maakt zich nog druk over onze toekomst en die van de volgende generatie.
Triest

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 10:22

janderegelaa schreef:
Dorine92 schreef:

Wat een dommerds he? Natuurlijk is het 8 uur journaal, waar een select groepje bepaalt wat er uitgezonden gaat worden, per definitie altijd véél betrouwbaarder dan zelf nadenken en er soms naast zitten.
Dit is wel een beetje de verhevenheid die ik bedoel. Als omstreden dingen uiteindelijk (met flinke vertraging en als mosterd na de maaltijd) in het 8 uur journaal worden uitgezonden, is dat vaak omdat men er niet meer omheen kan, omdat mensen steeds meer op de hoogte zijn. En raad eens waardoor dat vaak komt.. het zouden toch niet toevallig die facebookgroepen met alleen maar dommerds erin zijn?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:05

8nnemiek schreef:
Het verbaast mij weinig eigenlijk. De klimaattop is gewoon een uitje geworden voor hooggeplaatste figuren uit de olie-industrie. Een tijd geleden was zelfs de voorzitter van de klimaattop directeur (?) van een oliemaatschappij 8)7
Een grote samenkomst van mensen met belangenverstrengeling.
De boeven uit de olie-industrie kunnen dan mooi roepen ‘kijk, we zetten ons in voor het klimaat’ terwijl ze op de klimaattop niks anders doen dan werkelijk goede voorstellen tegenwerken.

Maar je kan je afvragen of zo’n top überhaupt nog zin heeft. We zijn al ver voorbij ‘the point of no return’.
Er zijn té veel financiële belangen, en haast niemand maakt zich nog druk over onze toekomst en die van de volgende generatie.
Triest

BP was zo slim op de term ecologische voetafdruk weer in reclames te verwerken om de druk bij de burgers te leggen ipv bij hen als vervuilend bedrijf.

Geld regeert de wereld en ook klimaatmensen verdienen keihard geld, maar dan met een ander luchtkasteel genaamd klimaatverandering.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:14

Ik verwacht van de klimaattop dat ze zelf het goede voorbeeld geven. Niet dus...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:23

Dorine92 schreef:
janderegelaa schreef:

Wat een dommerds he? Natuurlijk is het 8 uur journaal, waar een select groepje bepaalt wat er uitgezonden gaat worden, per definitie altijd véél betrouwbaarder dan zelf nadenken en er soms naast zitten.
Dit is wel een beetje de verhevenheid die ik bedoel. Als omstreden dingen uiteindelijk (met flinke vertraging en als mosterd na de maaltijd) in het 8 uur journaal worden uitgezonden, is dat vaak omdat men er niet meer omheen kan, omdat mensen steeds meer op de hoogte zijn. En raad eens waardoor dat vaak komt.. het zouden toch niet toevallig die facebookgroepen met alleen maar dommerds erin zijn?

De complottheorie is niet dat de aarde rond is maar plat. Aristoteles bewees in de 4e eeuw v C. al dat de aarde rond is. Wetenschappelijk.

Welke van de recente FB conspiricies is uiteindelijk aangetoond waar gebleken?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:31

Sunnda, klimaatverandering en hoe de mens daar de oorzaak van is, is onomstotelijk bewezen, de gouden standaard.
Dat er mensen bestaan die er aan verdienen betekent niet dat het een complot is, en er wordt veel en veel meer verdiend aan olie, dus áls je al ergens op zoek wil gaan naar complotten om geld te verdienen dan zou ik het eens in de andere hoek gaan zoeken ;)

Duurzaamheid is (na de eerste investering) juist heel veel goedkoper voor ons als gewone hardwerkende mens. Het probleem is dat de industrie daardoor ook minder verdient, dus maken ze mensen maar wat graag wijs dat klimaatverandering niet bestaat en dat je vooral veel olie moet blijven gebruiken.
Dat is LETTERLIJK wat ze op de klimaattop ook bespreken. Geen reductie in olieverbruik, maar wel meer plastic recyclen.. Doen alsof je iets voor de planeet doet, maar in werkelijkheid geen zak verbeteren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:40

_San87_ schreef:
Raineri schreef:

Ja dat verhaal snap ik, ben ik het ook mee eens, sowieso vind ik dat wij ons minder moeten bemoeien met en in moeten zetten op samenwerking.

Ik doelde op de ironie dat voor een klimaattop, 13 km beschermd oerwoud wordt gekapt om een snelweg aan te leggen. Dat strookt gewoon niet met elkaar en ik snap heel goed dat reacties oplevert. Want eerlijk, dat krijg je met een beetje logisch nadenken toch niet verzonnen := ?

Volgens Reuters begon de bouw van deze snelweg al voordat besloten was dat de COP30 hier zou plaatsvinden, volgens de staat. Kennelijk waren de plannen er ook al 20 jaar.

Brazil state hosting COP30 denies new road linked to climate summit | Reuters https://share.google/AAfKmEVZ7KS3FAr21

Het klinkt ook niet vreemd dat een aantal partijen alles aangrijpen om de klimaattop binnen een bepaalde verhaallijn te plaatsen.

Desondanks, vind ik de houding ten aanzien van natuur die de mens heeft wel degelijk zorgelijk. Het ontstaan van deze weg is voor de natuur en het milieu een slechte zaak. Laten we hopen dat we de banden kunnen aanhalen met Brazilië en verdere afbraak kunnen voorkomen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:44

Maar is het dan wel of niet beschermd gebied?

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 11:59

Ik dacht, interessant, hier kan ik misschien wel een artikel aan wijden.
Maar toen las ik dat het nieuwsbericht al in maart geplaatst is :+ Die van Reuters ook. Bijzonder dat het dan nu ineens bijna een half jaar later op bokt verschijnt, maar dan nog vind ik het héél goed dat er hier nu ook aandacht aan wordt besteed. Het is toch van de zotte dat zulke dingen bij die COP meetings normaal worden gevonden. De klimaattop is echt een grap 8)7

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 12:00

Cer schreef:
Maar is het dan wel of niet beschermd gebied?

Ja (Reuters). Maar het is mij nog niet duidelijk wat dat juridisch precies betekent, en welke instantie hierachter zit. Kijk vanmiddag wel via m'n laptop.

Het artikel in voorgaande post is ook niet duidelijk. Sommige bronnen uit het artikel zijn neit helemaal eenduidig. Ik kan mij voorstellen, dat als de plannen er al waren voordat het gebied beschermd was, dat het door kan gaan. Vooralsnog lijkt het wel pas geaccordeerd sinds besluit van de COP30, wat extra druk heeft gezet/de zaak versneld heeft. Er was zoals het lijkt, al langere tijd flink was weerstand tegen dit plan.