_San87_ schreef:Je mist de ironie van dit hele gebeuren, denk ik?
Dat denk je verkeerd. De voornaamste ironie die ik zie is dat wij een nog een relatie met de natuur hebben waarin wij nog veel meer de controle zoeken, in vergelijking met de global South.
Als je de verslagen leest van de voorgaande edities, zul je zien dat de global South altijd al een ander doel erop nahield dan "wij". De tendens vanuit die regio ligt vooral op sociale aspecten en economische groei. Dat is altijd al decennia zo en vermoed dat ze wederom dit standpunt zullen innemen, min of meer. De snelweg zal na de top waarschijnlijk vooral economische groei dienen.
Het 1 sluit het ander niet uit. Maar ik denk dat dit soort landen vertellen dat het niet goed is, de kloof enkel groter maakt. Al tijden hebben zij kritiek dat wij ze de les lezen terwijl het westen het meeste consumeert, en nogmaals, zelf alles al gekapt heeft. Wil je zoden aan de dijk krijgen, is samenwerking en diplomatie veel doeltreffender.
Je ziet ook bij veel oliestaten dat zij het enig vinden om mee te doen aan zo'n klimaattop. Sterker nog, er wordt vollopen geïnvesteerd in duurzame energie. Maar ondertussen willen ze ook de olie industrie tot het maximale uitmelken. Zij zien ook wel dat de fossiele brandstof niet de toekomst heeft, maar willen wel maximale winst behalen. Wij doen niet anders. Toenadering zoeken is veel effectiever. En ja je kan een land bekritiseren, maar wij als consument hebben ook een vinger in de pap. Denk aan het verkiezen van achterlijke politici en het onnodig veel consumeren.
Klimaattop zelf heb ik in die zin geen kritiek op. Prima als ze vliegen, zolang er maar wat uitkomt. Dat vind ik vele malen belangrijker. Je kunt er niet omheen dat de wereld sterk met elkaar verweven is, dus mondiale afspraken ontkom je dan niet aan.