Walibi plaatst ongepast filmpje Fright nights

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:37

Maar het is wel een goed moment om het ter disucssie te stellen. Ook al zijn dit soort dingen vaker in horror films.

- Een horror film kijken is een keuze, dit is een reclame die langskomt.
- er wordt daar geen viking geveild en vermoord door een paar enge vrouwen, nope het is zoals altijd een kwetsbaar meisje en enge mannen -> op z'n minst bevestigd dat een stereotype op zijn slechts objectificeert het vrouwen.

Kan "horror" zonder dat soort cliches ... uiteraard. Ik vind Stranger things een prachtig voorbeeld. Doodeng misschien iets verheerlijken van geweld, maar de acteuis zijn allemaal bang en willen een normaal leven. Het kwaad komt van buiten en neemt de mens die eigenlijk goed is over. En geen zwakke meisjes en sterke mannen, maar grotendeels gewone mensen in een bizarre situatie.

Cioccolato

Re: Walibi plaatst ongepast filmpje Fright nights

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:48

Ik heb het niet gezien maar veel over gelezen

Ik denk dat dit concept als het als film uit kwam niet perse ter discussie was gekomen.

Maar ik snap eigenlijk niet precies waarom zoiets heftigs reclame is voor Halloween? Dan is een groep in een pretpark die wordt achtervolgd door een man met kettingzaag toch okk prima? Ja afgezaagd, maar das t hele Halloween toch ook. Dat gaat toch meer om 'eng' dan om daadwerkelijk moorden?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:49

Eleeke schreef:
Maar het is wel een goed moment om het ter disucssie te stellen. Ook al zijn dit soort dingen vaker in horror films.

- Een horror film kijken is een keuze, dit is een reclame die langskomt.
- er wordt daar geen viking geveild en vermoord door een paar enge vrouwen, nope het is zoals altijd een kwetsbaar meisje en enge mannen -> op z'n minst bevestigd dat een stereotype op zijn slechts objectificeert het vrouwen.

Kan "horror" zonder dat soort cliches ... uiteraard. Ik vind Stranger things een prachtig voorbeeld. Doodeng misschien iets verheerlijken van geweld, maar de acteuis zijn allemaal bang en willen een normaal leven. Het kwaad komt van buiten en neemt de mens die eigenlijk goed is over. En geen zwakke meisjes en sterke mannen, maar grotendeels gewone mensen in een bizarre situatie.

Dat is ook maar net in welke genre je zoekt. Saw is bijvoorbeeld immens populair, daar kan vandaag een flim van uitkomen en morgen records breken. Daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen man en vrouw, maar daar worden op een hele andere manier slachtoffers gekozen, of keuzes gemaakt.

De cliches zijn er overigens zeker, maar ook in een film heb ik daar geen moeite mee, het is fictie, net zoals de Fright nights. Je wordt niet echt geveild, je wordt niet echt vermoord. Romcom staan ook allemaal bol van de cliches, net zoals sprookjes en animatie.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 10:57

Hij staat nog op dumpert, voor wie hem wel wil zien: https://www.dumpert.nl/zoek/walibi?sele ... 4_11e53efb

Ik vind er niet zo heel veel van eerlijk gezegd. Kan niet zeggen dat ik het nou echt passend of doeltreffend vind, maar shockerend? Nee. De link met de huidige situatie snap ik ook niet. Net alsof ze dat filmpje een dag geleden hebben opgenomen ofzo?

Misschien vinden mensen het niet leuk om dit te zien. Snap ik wel. Maar uiteindelijk is het op sommige plekken ook wel de realiteit, misschien ligt het daarom ook gevoelig? Dat het ineens te echt is, ofzo, terwijl het hier om een 'leuke' activiteit zou moeten gaan (de fright nights)?

Walibi heeft de laatste tijd sowieso niet 's werelds beste marketing campagnes, dus dit verbaasd me ook niet zo :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 11:04

ik heb m net gezien, ik vind het echt niet heel schokkend,.. maar goed, wij zijn ook al een aantal keren naar FrightNights geweest (ik vind het hilarisch), en wij zijn wel van de slasher of bodyhorror... :+

de timing is wellicht wat slecht, maar er is denk altijd wel iets ergens aan de hand denk?

Daarnaast, als mensen niet van horror houden, vinden ze dit ook niks, dat snap ik wel. maar je hoeft het niet te kijken en je hoeft er niet heen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 11:05

Een vrouw veilen vinden jullie niet schokkend? :o

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 11:13

Ik heb dat filmpje gezien en vond het, los van de gebeurtenissen in Nederland nu, al niet echt kunnen.

De vergelijking met horrorfilms gaat voor mij niet op. Zoals anderen hier ook zeggen, daar kies je dan zelf voor en ik ben een liefhebber van horrorfilms maar dit als marketing: nee.

Er is al zoveel vrouwonvriendelijkheid in de wereld en daar draagt dit filmpje mijns inziens aan bij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 11:21

verootjoo schreef:

In het echt zeker wel. als fictie, nee

Melzazu, dat is wel een goede aanpassing.. ik begrijp dat dit filmpje overal te zien is? Of is het alleen maar op de walibi website ofzo te zien? (ik kijk geen tv verder dus ik weet niet of het als reclame getoond wordt)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 11:25

Een Walibi die dit post, en andere partijen die het uitzenden en de post daarbij "goedkeuren" kan erg triggerend zijn in deze tijd. Voor veel mensen laat zo'n post zien dat dit "oke" is en "goed" gevonden wordt door allerlei mensen en partijen. Want het wordt uitgezonden. Door zoiets te posten maak je het dus eigenlijk normaal en juist nu kan dat niet. Het zet behoorlijk actuele nieuwsberichten in een "grappig" jasje en dat is best wel misselijkmakend.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 11:25

Met fictie geef je m.i. ook signalen af en normaliseer je zaken. Dit is gelukkig overduidelijk fictie, maar het weerspiegelt wél de maatschappij.
Want waarom wordt er geen man geveild?
We weten dat er overal en ook in NL vrouwen verkocht worden, we hebben besloten en vastgelegd dat we dat niet normaal vinden en niet willen in onze maatschappij.
Waarom wordt het dan gebruikt in een marketingcampagne?
In een horrorfilm zou ik het nog snappen, dan kiezen mensen ervoor om even te griezelen en schrikken en daar zie je de raarste dingen.
Maar in een campagne om mensen naar je park te lokken wordt hier wat mij betreft echt de plank misgeslagen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 11:35

verootjoo schreef:

En daarna in de shredder gooien. (Net als een schilderij dat ooit geveild werd) en dan ook nog dat uitwerken in een filmpje. Niet mijn idee van amusement. Het zal mij niet naar Walibi lokken.

Overigens had Walibi jaren terug, en misschien nu nog, een dealtje met een re-integratiebureau dat afgekeurde mensen naar ze toestuurde, om ze aan het werk te zetten wat niks kostte. (De mensen betaalden het met hun vertrekpremie die ze van hun werkgever gekregen hadden om ziek uit werk te gaan).
Stond mijn man met kapotte handen kaartjes te scheuren, en dan afgeblaft worden door een boze vrouw met baas functie, dat hij het niet snel genoeg deed. Nee, dame, jij hebt geen kanaal stenoses op meerdere plekken met daardoor slechte hand en been motoriek en rugklachten zodat alleen staan al een kwelling is. -O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:07

Tja ik vind het ook niet zo schokkend, het is een reclame voor een horror event. Maar ik kijk dan ook veel horror en slasher, het doet mij niet zoveel.
De reclame is natuurlijk al maanden geleden opgenomen, niet pas gisteren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:10

Maanden geleden was vrouwenhandel en femicide ook al een groot probleem in Nederland.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:11

Maar ook al is de reclame maanden geleden opgenomen, dan hoef je hem nog niet online te knallen op de dag dat groot in het nieuws is dat er een meisje bruut is vermoord én als je daar (terecht) reactie op krijgt, doen alsof het tere zieltje van de kijker het probleem is.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:16

Wintu schreef:
KimD schreef:
Waarschijnlijk ben ik in de minderheid, maar ik ben niet zo snel onder de indruk en vind het filmpje dan ook niet zo spannend buiten het slechte acteerwerk. :+ Ik heb docu's en films gezien die erger zijn dan dit. Als het een horrorfilm was geweest en mensen hadden de keuze gehad om het te bekijken of niet was er waarschijnlijk lang niet zo'n ophef over geweest omdat de mensen die dit niet plezierig vinden dan gewoonweg niet naar de film zouden gaan, sterker nog, horror liefhebbers waren waarschijnlijk excited door zo'n trailer. Dat er de afgelopen weken moorden hebben plaatsgevonden en in het nieuws zijn geweest van (jonge) vrouwen kan Walibi niks aan doen, ze zijn niet medeplichtig, buiten dat het afschuwelijk is dat ze van hun leven beroofd zijn.

Juist omdat het gelinkt is aan een pretpark, en aan een evenement wat ze hebben zien veel meer mensen deze horror en worden onbedoeld geconfronteerd met iets wat ze liever niet willen zien.

Maar als we alles zo onder de loep gaan leggen, dan moeten heel veel spellen worden vernietigd, heel veel films en series moeten dan stoppen met bestaan, heel veel kinderspeelgoed moet dan uit de schappen, noem maar op.

Ik deel je mening in deze hoor.

Ik ook.. Ik erken het probleem echt wel, ik zie ook dat geweld (en moord) richting vrouwen toeneemt..

Maar als je al geen (al dan niet enigszins smakeloos) horror promo filmpje kan maken.. Tja, dan kan alles wel offline gehaald worden.. Want bijna in elke horror sterft er wel een vrouw.. Of meerdere..

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:22

Wat mij vooral raakt, is dat het de realiteit gebruikt voor een grapje, voor promotie.
Als ze nu als thema hadden gehad dat ze een volk gingen uitroeien of een land gingen bezetten, was dat voor mij even smaakloos en ongepast geweest. Want het gebeurt in de realiteit en daar moet je geen geld mee willen verdienen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:22

Een horrorfilm is mi iets totaal anders dan een promofilmpje.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:31

Jeetje wat een gezeur weer om niks :o De timing is misschien niet ideaal, maar het is een (horror) promovideo voor een horrorevenement. Of mag de film Taken die iedere paar weken op tv komt dan ook niet meer? Want daarbij wordt ook een meisje gekidnapt en geveild.

Het is fictie, niet de echte wereld. Als we dat tegenwoordig al niet meer kunnen onderscheiden...

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:32

ik heb het filmpje na aanleiding van dit topic op youtube gevonden. Ik vind het eigenlijk helemaal niks schokkends aan. Het is een teaser voor een horror evenement. Wat verwacht je dan? Eenhoorns en elfjes die elkaar met glitter bestrooien?
En het femicide vind ik al helemaal onzin en nogal drama makerij in context met deze teaser of een horror film.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:38

In mijn ogen is het filmpje een knipoog naar het versnipperde schilderij van Banksy. Ik vraag me af of Banksy ervanaf weet en wat hij vindt van het gebruiken van een idee van hem.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:38

verootjoo schreef:
Met fictie geef je m.i. ook signalen af en normaliseer je zaken. Dit is gelukkig overduidelijk fictie, maar het weerspiegelt wél de maatschappij.
Want waarom wordt er geen man geveild?
We weten dat er overal en ook in NL vrouwen verkocht worden, we hebben besloten en vastgelegd dat we dat niet normaal vinden en niet willen in onze maatschappij.
Waarom wordt het dan gebruikt in een marketingcampagne?
In een horrorfilm zou ik het nog snappen, dan kiezen mensen ervoor om even te griezelen en schrikken en daar zie je de raarste dingen.
Maar in een campagne om mensen naar je park te lokken wordt hier wat mij betreft echt de plank misgeslagen.

Precies...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:46

Zoolgangster schreef:
In mijn ogen is het filmpje een knipoog naar het versnipperde schilderij van Banksy. Ik vraag me af of Banksy ervanaf weet en wat hij vindt van het gebruiken van een idee van hem.

Dat is het ook, zeggen ze zelf.
Maar het is zo moeilijk vragen aan Banksy hè, of hij het wel goed vindt, want niemand weet wie het is :+

Ik denk dat vooral ook de reactie van Walibi ('watjes') in het verkeerde keelgat schiet.

Er worden dingen definitief offline gehaald waar minder grootschalige oproer over is ontstaan, en Walibi wil niet toegeven dat ze - kennelijk, in de ogen van wat uiteindelijk hun klanten zijn! - te ver zijn gegaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:50

het is een campagne voor een een horror event... en volgens mij het grootste horror event van NL, en Eddie is in oktober redelijk bekend ivm de Freight Nights.
Inderdaad, hoe moeten ze het dan doen? Met elfjes?

Ik zou dan eerder zeggen dat ik het erg vind dat sommige mensen zich nu pas druk lijken te maken hierom, want femicide speelt al veel langer, en geweld tegen vrouwen ook...
En fictie keurt imo niks goed, het is fictie en in sommige gevallen als in films ed valt het onder kunst. En hoe time je dat dan? Of zouden we dan inderdaad van alles en nog wat moeten gaan verbieden, omdat de wereld niet altijd een fijne plek is?

Overigens, gaf Eddie die 'watjes' reactie? want dat is wel helemaal zijn stijl (in hoeverre dit nu gepast is, even daargelaten) Of was het Walibi in het algemeen?

Qua snel offline halen, was dat dan wel of niet oke? Wie bepaald uiteindelijk wat er offline gehaald moet worden en waarom?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:51

Overdrijven is ook een kunst.

Het is fake hé, het is geen standpunt dat Walibi inneemt om voortaan iedereen te motiveren om vrouwen te veilen, kopen en shredden hé _O-

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-25 12:52

Ibbel schreef:
Ik denk dat vooral ook de reactie van Walibi ('watjes') in het verkeerde keelgat schiet.

Er worden dingen definitief offline gehaald waar minder grootschalige oproer over is ontstaan, en Walibi wil niet toegeven dat ze - kennelijk, in de ogen van wat uiteindelijk hun klanten zijn! - te ver zijn gegaan.

Precies dat idd. Ik moest denken aan die miskleun van de Jumbo een paar jaar geleden rondom het WK in Qatar. Die hadden een marketingcampagne opgezet rondom hossende bouwvakkers, terwijl er juist rapporten waren uitgekomen over de onmenselijke omstandigheden rondom de bouw van al die stadions.

Jumbo heeft direct excuses gemaakt en die hele campagne is in de prullenbak gegaan. En ik durf te wedden dat daar wel wat meer geld in zat dan in dit ene spotje van Walibi :=