Femicide !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:01

capopjekop schreef:
Ik riep vroeger ook heel makkelijk 'waarom ga je niet weg?' Maar ik heb nu zelf ervaren hoe manipulatie en gaslighten werken.

Dit precies. Mijn ex en ik zijn sinds een maand uit elkaar en nu pas beginnen wat zaken in mijn hoofd door te dringen hoe we met elkaar omgingen. Ik merk dat ik mij heel naar zijn wil ging zetten. En anders was er wel ruzie, of vielen er woorden. 'maar hij schreeuwde toch niet?'. Maar in de tussentijd heeft hij mij wel een burnout ingepraat en een afstand gecreeerd tussen mij en mijn familie. Of zoals een vriendin van mij zei:'hij heeft een goede kop, leuke babbel, maar wat een banketstaaf is het zo nu en dan...'

Mijn zelfvertrouwen heeft er wel een klap door gekregen.

Suzanne F.

Re: Femicide !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:31

Ik snap het Winged. Dat heeft tijd nodig. Goed dat je het inziet in ieder geval.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-25 09:35

MarlindeRooz schreef:
fokfanaat schreef:
Maar er kan toch ook pas veroordeeld worden als er voldoende bewijs is.

en hoe lang kunnen mensen opgesloten worden voor enkel woorden...

Serieus? Kijk maar eens zeeman confronteerd. Dan hebben ze vaak heel snel het bewijs rond. Terwijl de politie niks doet.

Stalking is meer dan enkel woorden. Het is iemand klein maken. Iemand bang maken. Er komt ook vernieling bij kijken vaak. Of voor iemand zijn huis wachten.

En bedreiging en stalking is gewoon strafbaar. Probeer maar eens een mannelijke politici serieus te bedreigen. Binnen de kortste tijd staat een AT in je slaapkamer. Bij vrouwen wordt de aangifte vaak niet eens opgenomen.

Zo bizar idd, mensen die al jaren gestalkt worden en waarbij de politie geen moeite doet om erachter te komen wie het is.

Thijs Zeeman en team steken hier wel echt ongelooflijk veel tijd in, snap dat de politie die capaciteit niet heeft.
Maar dan kunnen ze toch ook zulke mensen inhuren? Nu ben je gelijk verplicht om alles op tv uit de doeken te doen…

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-25 09:39

Mijn bedoeling met het plaatsen van dit onderwerp is vooral dat meisjes en vrouwen dit gaan herkennen, dat er bij de politie en/of andere instanties veel meer aandacht en hulp voor moet komen was wel duidelijk.
Het ging me vooral om de giftige relatie te herkennen en vooral om de signalen te zien. Want lichamelijke mishandeling gebeuren pas vaak veel later, wanneer je al geestelijk murw gebeukt bent. Fijn trouwens dat mensen hier hun persoonlijke verhalen neerzetten, helpt ook!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:46

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 07:51

Mungbean schreef:
Het is ook van alle leeftijden.
Alleen al vandaag op nu.nl

https://www.nu.nl/binnenland/6366880/86 ... is-in.html
Omdat hij niet wilde dat zijn vrouw alleen achter blijft :x

En
https://www.nu.nl/binnenland/6366861/vr ... ouden.html

Wat ik triest vind is dat ik deze berichten bijvoorbeeld niet op NOS kan vinden maar dat het nieuwsbericht dat Taylor Swift gaat trouwen, wel op de voorpagina staat -O-

Meer dan de helft van de femicide zaken komt gewoon totaal niet aan licht terwijl dat wel zou moeten..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:17

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 13:09

Mungbean schreef:

En

Wat mij opvalt is dat veel mannen bij de femicide moorden iets willen bepalen voor de vrouw. Wraak, mag niet alleen over blijven, kinderen en vrouw vermoorden omdat ze zich afgewezen voelen etc.

Er zit een heel controlerend en bezitterig element in. En veel projectie van eigen gevoelens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 13:18

Ik heb helaas iemand gekend die het zelf niet meer zag zitten en daarom zijn hele familie (vrouw en kind) maar omgelegd heeft voordat hij zichzelf erbij nam.
Hij had voor ze besloten dat ze dan beter af waren volgens de brief.
Ondanks dat het maar een oppervlakkige commectie was (werk) heeft het een flinke impact gehad op me eerlijk gezegd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 13:23

Dat kan ik me goed voorstellen..weer zo een die projecteerde en beslissingen maakte voor anderen.

Ik vraag me af waar dat vandaan komt? Zou dat met een bepaalde persoonlijkheid te maken hebben? Of met cultuur/ beïnvloeding? Hoe komt het dat ze zo gaan denken?

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:01

Het zou mooi zijn als vrouwen meer zelfvertrouwen zouden hebben.
Dat ze niet alles pikken van een man en al aan de voorkant / sneller doorhebben wat er gebeurt.
Familie en vrienden willen niet altijd een "relatie" kapot praten maar zien vaak wat de persoon zelf niet (wil) zien.
Gavin de Becker heeft hier ook een goed boek over geschreven.
https://www.amazon.com/Gift-Fear-Surviv ... 0440226198

Voor iedereen: vertrouw op je intuïtie! Als het niet goed voelt, maak dat je weg komt.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 14:40

sanne1221 schreef:
Dat ze niet alles pikken van een man en al aan de voorkant / sneller doorhebben wat er gebeurt.
Familie en vrienden willen niet altijd een "relatie" kapot praten maar zien vaak wat de persoon zelf niet (wil) zien.

Voor iedereen: vertrouw op je intuïtie! Als het niet goed voelt, maak dat je weg komt.

Ik snap deze gedachtegang, maar het probleem hierbij is, net zoals wanneer mensen "zelfverdediging" opperen, dat het risico op geweld op dat moment de verantwoordelijkheid wordt van het slachtoffer. Er zijn tig artikelen en boeken geschreven over waarom dit soort uitingen niet kloppen, niet werken én het probleem in de hand spelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:40

sanne1221 schreef:

Het zou mooi zijn als mannen meer zelfvertrouwen zouden hebben.
Zodat ze geen vrouw als bezit nodig hebben om controle op uit te oefenen en hun vrouw vrij te kunnen laten in het vertrouwen dat zij bij hem wil zijn omdat zij van hem houdt.
En dat, indien dat niet meer het geval is, dit ok kan zijn voor de man.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:45

Soepblik schreef:
sanne1221 schreef:

Ik snap deze gedachtegang, maar het probleem hierbij is, net zoals wanneer mensen "zelfverdediging" opperen, dat het risico op geweld op dat moment de verantwoordelijkheid wordt van het slachtoffer. Er zijn tig artikelen en boeken geschreven over waarom dit soort uitingen niet kloppen, niet werken én het probleem in de hand spelen.

Maar het zou toch wel goed zijn om meiden op voorhand mee te geven wat de rode vlaggen zijn? Zodat het misschien eerder herkent wordt?

Poliltiek komt er langzaam maar zeker wat meer aandacht voor femicide. Beter laat dan nooit.
Maar er zijn voor vrouwen in Nederland, en op de wereld, nog een hoop dingen te regelen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:48

Ania schreef:
wat een goed topic. Ik ben blij dat hier meer aandacht aan besteed wordt, met name door de pers en politie.

Zo moeilijk om iedereen te bereiken en zorgen dat er wat gebeurd

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:49

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:52

verootjoo schreef:
Zo bizar idd, mensen die al jaren gestalkt worden en waarbij de politie geen moeite doet om erachter te komen wie het is.

Thijs Zeeman en team steken hier wel echt ongelooflijk veel tijd in, snap dat de politie die capaciteit niet heeft.
Maar dan kunnen ze toch ook zulke mensen inhuren? Nu ben je gelijk verplicht om alles op tv uit de doeken te doen…

Van welk budget gaan de ingehuurde mensen betaald worden?

Er is zoveel bezuinigd op politie maar bijvoorbeeld ook de ggz..
Dat een tv-programma met reclame-inkomsten dat soort onderzoek betaald komt partijen als de VVD goed uit.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:53

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 15:53

anjali schreef:
Mungbean schreef:

En

Hier schrik ik inderdaad wel van ja.Je zou toch denken dat het verstand met de jaren komt maar dat is in deze gevallen helaas niet zo! Ik vermoed wel dat die bejaarde daders al eerder "vervelend" waren ,mogelijk door dementie dat remmingen wegvallen?

Ik heb in de podcast napleiten ook eens een casus gehoord van een bejaarde vader die zijn verstandelijk sterk beperkte dochter heeft doen overlijden.
Ik kan het niet eens moord noemen. Je hoorde zo erg dat het een daad uit liefde was.
De dochter had naar zijn zeggen al vaker aangegeven niet meer te willen leven en de beste man had inmiddels beginnende dementie en had oprecht het beste met haar voor, dus naar eigen idee haar geholpen en kon blijkbaar door dementie niet bedenken dat dit totaal niet kan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:10

Mijn tante is sinds haar 18e getrouwd met mijn oom. Die haar opwachtte achter de kassa waar ze werkte. Dan stond hij achter haar kassa te wachten tot ze klaar was en ging met haar direct naar huis. Altijd. Standaard. Ooit had ze het uitgemaakt maar hij bleef haar volgen en contact zoeken. Uiteindelijk heeft ze het opgegeven en is maar met hem getrouwd en twee kinderen gekregen. Ooit dachten we nog 'misschien als de kinderen uit huis zijn...' maar helaas.
Hij koopt ook gewoon een ander appartement. Zet hun huis te koop en zij moet maar even kijken hoe ze zit met haar hobbys en drie honden. Ik roep al jaren dat ze er zelf ook een verantwoordelijkheid in heeft maar ergens denk ik ook dat ze gewoon geen mogelijkheden ziet om van hem af te komen. (ze zijn rond de 60).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:11

Ik zie op FB steeds voorbij komen dat PVV en FVD vorig jaar tegen een extra budget van 10 miljoen voor de aanpak van femicide hebben gestemd.
Weet iemand of dat bericht klopt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:18

Ik kan dit vinden: Kamerbrief moties en toezeggingen femicide | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl https://share.google/QjWTx0aX3BsVEjdIy

Dan klopt het dus niet, alleen de FVD heeft 1 keer tegen gestemd.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:19

Laatst bijgewerkt door Mungbean op 27-08-25 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:21

ja klopt wel.

Met zoals ik toen begrepen heb dat ze wel wat aan femicide willen doen zijn maar niet voor de invulling van het bedrag zijn.

Bij Fvd heb ik daar sowieso mijn twijfel over, want daar het recht van de vrouw het aanrecht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 16:24

Ah oke, nouja het was destijds PVV minister Coenradie die het plan van aanpak heeft bedacht. Dat heeft ze vast niet gedaan als de PVV tegen was.