StrikeForGaza21Aug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:30

verootjoo schreef:
Donderdag de 21e heb ik vakantie dus werk ik niet. Maar we wilden die dag eigenlijk naar de dierentuin :=

Wat echt een heel schril contrast is; wij vieren hier vakantie, vieren de vrijheid van werk, doen leuke dingen en tegelijkertijd worden er mensen vermoord voor helemaal niks :

Ik denk nog even of we de donderdag mee zullen doen.

Dat zal altijd zo zijn. Een ideale wereld bestaat niet. Waarom moet jij thuis gaan zitten? Je kán gaan, doe dat dan ook. Je weet nooit hoe het leven zal lopen.
Er zullen altijd mensen zijn die in een andere situatie zitten. Of dat nu hongersnood, oorlog, mensenhandel, natuurramp is. Je kunt niet alles redden en voorkomen. Ja en tuurlijk ben ik er niet tegen om mensen te helpen. Zelf help ik mensen waar ik dat kan. Maar ik ben wel realistisch.
Om dan zelf maar niets leuks meer te gaan doen omdat er mensen op de wereld zijn in een andere situatie.. je leven kan zomaar volgende week ten einde komen.
Ga en leef wanneer je dat kunt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:37

Bloodymary schreef:
Mooi, dan ga ik donderdag lekker shoppen. Lekker rustig in de winkels.

En wat hiervoor gezegd wordt, waarom is Gaza erger dan andere landen, Sudan, China? En laten we Hamas niet vergeten... Omdat het uitgebreid op de social media is gekomen en het hip is als je tegen de Gaza genocide bent (die eigenlijk niet eens een genocide blijkt te zijn).

Wat een walgelijke reactie ;( Ruim een half miljoen doden waarvan het overgrote deel onschuldige burgers, en jij vindt het allemaal wel meevallen?!
Zo'n mensen moesten eens een weekje in de schoenen van de slachtoffers staan..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:39

8nnemiek schreef:
Bloodymary schreef:

En wat hiervoor gezegd wordt, waarom is Gaza erger dan andere landen, Sudan, China? En laten we Hamas niet vergeten... Omdat het uitgebreid op de social media is gekomen en het hip is als je tegen de Gaza genocide bent (die eigenlijk niet eens een genocide blijkt te zijn).

Wat een walgelijke reactie ;( Ruim een half miljoen doden waarvan het overgrote deel onschuldige burgers, en jij vindt het allemaal wel meevallen?!

Alsof je met 1 dag dit kan bereiken...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:47

Eretria schreef:
verootjoo schreef:
Donderdag de 21e heb ik vakantie dus werk ik niet. Maar we wilden die dag eigenlijk naar de dierentuin :=

Wat echt een heel schril contrast is; wij vieren hier vakantie, vieren de vrijheid van werk, doen leuke dingen en tegelijkertijd worden er mensen vermoord voor helemaal niks :

Ik denk nog even of we de donderdag mee zullen doen.

Dat zal altijd zo zijn. Een ideale wereld bestaat niet. Waarom moet jij thuis gaan zitten? Je kán gaan, doe dat dan ook. Je weet nooit hoe het leven zal lopen.
Er zullen altijd mensen zijn die in een andere situatie zitten. Of dat nu hongersnood, oorlog, mensenhandel, natuurramp is. Je kunt niet alles redden en voorkomen. Ja en tuurlijk ben ik er niet tegen om mensen te helpen. Zelf help ik mensen waar ik dat kan. Maar ik ben wel realistisch.
Om dan zelf maar niets leuks meer te gaan doen omdat er mensen op de wereld zijn in een andere situatie.. je leven kan zomaar volgende week ten einde komen.
Ga en leef wanneer je dat kunt.

Ik denk dat we best wat meer aan onze medemensen mogen denken.

En dat ik Gaza vreselijk vind, betekent niet dat ik de andere noden in de wereld niet vreselijk vind.
Een dag daar collectief bij stilstaan helpt idd niet de oorlog op te lossen, maar brengt wel bewustzijn.
Het is idioot dat ons land niks doet om het te stoppen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:48

purny schreef:
Citaat:

Met niks doen bereik je nog minder, zoals we elke dag weer kunnen zien :\

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:53

verootjoo schreef:

En dat gebeurt ook echt wel. Maar wat willen ze dan precies met die ene dag bereiken? Alsof de wereldleiders er een boterham minder om eten... Dacht het niet.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:56

Ik zie niet hoe dit bijdraagt aan het einde van de oorlog/welzijn van de mensen in Gaza. Ik koop nu ook al wekenlang niks op donderdag, heb er nog geen effect van gezien. Ik heb vorige week zelfs niks gekocht en niks gewerkt en het maakt voor de oorlog daar toch geen snars uit wat ik doe. Het enige wat helpt is de organisaties steunen die in die situaties mensen helpen of zelf acties opzetten voor hulpgoederen (bvb wat ook voor Oekraïne gedaan wordt) maar als Israël de grenzen op slot zet is dat ook gewoon lastig. Of zelf de politiek ingaan en als leider van een land alle andere landen aanzetten tot het boycotten van Israël, dat gaat invloed hebben. Als burger in een ander land kun je nou eenmaal weinig. Ik steun zelf oa artsen zonder grenzen om toch een kleine bijdrage te doen aan hulp bij rampen en oorlogsgebieden en SOS kinderdorpen voor kinderen in armoede.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 19-08-25 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:57

Bedankt dat je het aan het licht brengt, TS! Ik kan niet het werk neerleggen, maar financieel verkeer stilleggen privé, is wel het minste wat ik kan doen. Jammer dat de meesten niet inzien wat voor impact zoiets kan hebben als wél zoveel mogelijk mensen eraan meedoen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:57

8nnemiek schreef:
Bloodymary schreef:

Dat zeg ik dus nergens, dat ik het mee vind vallen. Helemaal niet. Het is vreselijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:06

denisesilver schreef:
Bedankt dat je het aan het licht brengt, TS! Ik kan niet het werk neerleggen, maar financieel verkeer stilleggen privé, is wel het minste wat ik kan doen. Jammer dat de meesten niet inzien wat voor impact zoiets kan hebben als wél zoveel mogelijk mensen eraan meedoen.

Oké, dan koop je op donderdag niets. Maar op vrijdag moet je dan je boodschappen halen... Dus heeft het zin? Nee....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:07

purny schreef:
verootjoo schreef:

En dat gebeurt ook echt wel. Maar wat willen ze dan precies met die ene dag bereiken? Alsof de wereldleiders er een boterham minder om eten... Dacht het niet.

Dat staat er toch bij, wat ermee bereikt kan worden en hoe?

Niet dat de wereldleiders een boterham minder gaan eten, maar dat ze wat meer gaan doen om de oorlog te stoppen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:11

purny schreef:
8nnemiek schreef:

Ik had het over de uitspraak "het hip is als je tegen de Gaza genocide bent (die eigenlijk niet eens een genocide blijkt te zijn)"

Kom nou, als dát al geen genocide is, wat dan wel 8)7
En ja, blijkbaar vind je het wel meevallen als je als je het op die manier bagatelliseert.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:16

8nnemiek schreef:
purny schreef:

Ik had het over de uitspraak "het hip is als je tegen de Gaza genocide bent (die eigenlijk niet eens een genocide blijkt te zijn)"

Dat is misschien een flauwe opmerking van mij. Maar gaat er om dat iedereen genocide roept, terwijl het dat naar de letter van de (interntationale wet) dus niet is. Want dat is het geval als er moedwillig een volk vernietigd wordt.

En ik blijf er bij dat het inderdaad hip is om hier wat over te zeggen. Kijk naar het aantal Palestijnse vlaggen op festivals e.d. Bands die er wat over roepen. En die hoor je niet over Sudan of China. Of de Hamas.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:46

Bloodymary schreef:
8nnemiek schreef:

Dat is misschien een flauwe opmerking van mij. Maar gaat er om dat iedereen genocide roept, terwijl het dat naar de letter van de (interntationale wet) dus niet is. Want dat is het geval als er moedwillig een volk vernietigd wordt.

En ik blijf er bij dat het inderdaad hip is om hier wat over te zeggen. Kijk naar het aantal Palestijnse vlaggen op festivals e.d. Bands die er wat over roepen. En die hoor je niet over Sudan of China. Of de Hamas.

Wordt er in Gaza dan niet moedwillig een volk vernietigd?

Popstra

Re: StrikeForGaza21Aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 12:56

Ik vind het ook niet nodig om hier een dag niks te doen. Dat je het vreselijk vind wat er gebeurt is menselijk maar je kan idd niet al die last op je schouders mee dragen. Het maakt je ,gek, als je dat wel zou doen
Heel eerlijk als deze oorlog voorbij is dan is er ergens anders weer nieuwe.. en zo blijft het gaan al zolang de mensheid bestaat en blijft bestaan. Er zal nooit vrede komen op deze aarde.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:36

purny schreef:
denisesilver schreef:

Oké, dan koop je op donderdag niets. Maar op vrijdag moet je dan je boodschappen halen... Dus heeft het zin? Nee....

Een dag geen betaalverkeer heeft wel effect op de aandelen wereldwijd. Daarbij is het ook een middel om een signaal af te geven. Maar zolang wij blijven roepen “wat kunnen we doen?” En vervolgens bij elke optie zeggen “nee, dat niet.” Doen we nog niks. Dus nee, het heeft inderdaad geen zin als mensen zo stellig gelijk zeggen dat het geen zin heeft, of een verrotte opmerking maken dat ze dan maar lekker op donderdag gaan shoppen. Wat je overigens in het algemeen zou inperken als je hart zo uitgaat naar de toestanden in Sudan en China. Maar dat is weer een hele andere discussie.

purny

Re: StrikeForGaza21Aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:37

Het betalingsverkeer ligt wel vaker een dag plat.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:44

purny schreef:

Je kan natuurlijk ook heel erg je best doen om het niet te wíllen begrijpen, maar dan snap ik niet wat je in dit topic doet :')

En nee, het betaalverkeer ligt wereldwijd eigenlijk nooit een dag plat. Hoogstens een keer een regio in NL.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 13:55

denisesilver schreef:

Ik zie de impact niet. Kan je me dat uitleggen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:01

Ik heb donderdag een al 3 weken eerder geplande afspraak staan die me geld kost.
En nee deze ga ik niet afzeggen.
Maar geef de rest van de week niets uit... maar ook dat maakt geen verschil.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:02

Dat vraag ik me ook af. Aan 1 dag geen betalingsverkeer gaat de wereld niet ten onder. Dan zijn er gewoon extra betalingen een dag ervoor of erna.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:05

verootjoo schreef:
purny schreef:

Je kan natuurlijk ook heel erg je best doen om het niet te wíllen begrijpen, maar dan snap ik niet wat je in dit topic doet :')

En nee, het betaalverkeer ligt wereldwijd eigenlijk nooit een dag plat. Hoogstens een keer een regio in NL.

Ik probeer het ook, net als Purny, te begrijpen. Maar ik snap het ook nog niet.
- Niet werken => zou kunnen, ik heb ruim voldoende verlofsaldo
- Staken => Toen mijn vorige werkgever failliet ging en er 300+ mensen werkloos werden heeft dat ook alleen het regionale nieuws gehaald. Dus 250+ km verderop in Den Haag ligt er echt niemand wakker van of wij wel of niet aan het werk zijn. Dus laat staan 4000 km verderop in Tel Aviv.
- Niet reizen => ok, dan ga ik niet met de auto naar het werk donderdag maar thuiswerken. Daar merkt ook niemand wat van, want ik sta sowieso al nooit in de file en ga niet of nauwelijk met de trein/OV. Dus er zal geen bus/trein/tram/metro voller of leger zijn.
- Niets kopen => ik tank gebruikelijk op woensdag en doe 1x in de week, in het weekend, mijn boodschappen voor de hele week. Het is voor mij al niet gebruikelijk om op donderdag geld uit te geven.

Dus ik wil heel graag snappen wat mijn bijdrage wel/niet gaat zijn als ik doe wat ik altijd al doe.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:07

Dat is niet iets wat heel simpel uit te leggen is, maar om het even heel kort samen te vatten, wanneer er geen geldstromen zijn, kelderen veel aandelen in waarde. Die aandelen zijn zo’n groot overkoepelend orgaan, waar (invloed)rijks mensen veel geld mee verdienen. Wanneer de aandeelwaardes een dag een flinke klap krijgen, voelen zij dat gelijk in hun portemonnee, maar omdat het maar een dag is, wordt dit niet doorgerekend op de gewone mens.

Een goed voorbeeld waarmee door het niet kopen van bepaalde producten een grote invloed is uitgeoefend op bepaalde bedrijven, is Tesla. Door het niet kopen van (en het vernietigen, bekladden, treiteren, etc.) van Tesla’s, was Elon Musk genoodzaakt een stap terug te doen in zijn politieke “carrière”. Dit is ook zoiets wat geen effect heeft op de normale mens, omdat Tesla niet een groot genoeg marktaandeel heeft om heel de aandelenmarkt onderuit te slaan.

Er zijn vast mensen die het beter kunnen uitleggen dan ik. Ik denk dat het boycotten van specifieke bedrijven meer effect heeft, maar als ik íets kan doen, dan doe ik het.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:11

verootjoo schreef:
purny schreef:

Sorry maar ik vind deze opmerking niet kunnen.
Ik snap werkelijk waar niet het gevolg.
Er zijn zat dagen waar het betalingsverkeer plat ligt. Denk aan feestdagen enz

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 14:13