Laboratoriumgegevens gehackt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:34

Suzanne F. schreef:
Maar lezen jullie ook geen nieuwssites dan? Krijgen jullie het nieuws wat er speelt in NL en de wereld dan niet mee?

Ik lees zelf ook geen nieuwssites behalve als ze speicifiek door worden gestuurd. Deel van het nieuws kom ik wel tegen op facebook/instagram etc. (of bokt :+ ) en hoor af en toe ook wat van collega's. Maar echt actief bijhouden doe ik niet.

Texas02

Re: Laboratoriumgegevens gehackt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:39

Ik leef onder diezelfde steen, ik had er ook nog niets over gehoord. Ga het zo even lezen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:41

Wat ik eigenlijk nog bizarder vind is dat dit al langer bekend was bij het bedrijf. En dat ze er pas later mee naar buiten zijn gekomen.

Mijn werk is jaren geleden ook gehackt geweest. Het is eng omdat je niet weet wat er van je op het darkweb zwerft.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:13

Wordt je nog geïnformeerd als het jouw gegevens zijn?

Met zo veel persoongegevens van iemand zouden ze toch over een betere manier van opslaan moeten gaan nadenken.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:16

Opzich wel vervelend want als je bijvoorbeeld de bank of bijv Santander belt vragen ze altijd om juist die info, als check of jij het bent

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:28

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 23:34

purny schreef:
Wat ik eigenlijk nog bizarder vind is dat dit al langer bekend was bij het bedrijf. En dat ze er pas later mee naar buiten zijn gekomen.

Mijn werk is jaren geleden ook gehackt geweest. Het is eng omdat je niet weet wat er van je op het darkweb zwerft.

Als je er vanuit gaat dat het reguliere world wide web wat voor iedereen toegankelijk is ongeveer 5-10% is van wat er online bestaat…. Ga er dan maar vanuit dat uiteindelijk alles van je te vinden (en te koop) is op het dark web. Wellicht niet in 1 bestand, maar ik twijfel er niet aan dat alles en iedereen daar te vinden is.
Eng? Beetje wel, kunnen we er heel veel aan doen? Vrees van niet….

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 23:45

Maar even serieus. Nu is dat gehackt. Maar als ze echt alles over iemand te weten willen komen, krijgen ze dat toch wel voor elkaar. Op het internet ben je sowieso nooit 100% veilig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 23:49

Privacy is inderdaad een illusie.

Maar dat zulke grote bedrijven te hacken zijn is wel zorgelijk. Echt jammer.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 00:01

Ik vraag me af hoe je jezelf optimaal kan beveiligen en beschermen.

Werkelijk iedere stap online wordt geregistreerd, voortdurend worden je gegevens opgevraagd en gebruikt / misbruikt. In combinatie met AI, is de controle weldra definitief zoek.

Wat kan een mens doen? Smartphone eruit? Nooit meer op internet? :+
Een bedrijf / instelling / laboratorium verbieden je gegevens in een computersysteem in te voeren? Het lijkt onbegonnen werk, het voelt alsof er geen keuze is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:09

Beemsterkaas schreef:

Werkelijk iedere stap online wordt geregistreerd, voortdurend worden je gegevens opgevraagd en gebruikt / misbruikt. In combinatie met AI, is de controle weldra definitief zoek.

Een bedrijf / instelling / laboratorium verbieden je gegevens in een computersysteem in te voeren? Het lijkt onbegonnen werk, het voelt alsof er geen keuze is.

Maar je hoeft niet zelf op internet te zitten om je privacy kwijt te raken. Deze gegevens lagen bij een ander.
Je ontkomt er niet aan gegevens af te staan aan instellingen

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:34

belle_boef schreef:
Maar je hoeft niet zelf op internet te zitten om je privacy kwijt te raken. Deze gegevens lagen bij een ander.

Die discussie heb ik al een paar keer gehad bij mijn apotheek. Daar vonden ze dat ik toestemming moest geven om hun gegevens (van mij) beschikbaar te maken voor alle ziekenhuizen, artsen en andere zorgverleners in het land. Dat wil ik niet. Hoe meer instanties bij mijn gegevens kunnen, hoe meer plekken er zijn waar mijn gegevens gehackt kunnen worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:39

belle_boef schreef:
Wordt je nog geïnformeerd als het jouw gegevens zijn?

Met zo veel persoongegevens van iemand zouden ze toch over een betere manier van opslaan moeten gaan nadenken.

Dat zijn ze wel verplicht volgens mij.

Dat ze zo makkelijk binnen kunnen komen binnen de organisatie is peanuts. Er hoeft maar 1 onoplettende medewerker op een echt lijkend linkje te klikken en je bent de sjaak.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:43

In een van die links staat dat alle slachtoffers van de lek persoonlijk bericht krijgen de komende weken. Het gaat om een grote groep dus het duurt even

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:51

Groot bedrijf of klein bedrijf, je moet ervan uit gaan dat iedereen te hacken is. Het ´voordeel´ wat hackers hebben is dat ze zich aan geen regels hoeven te houden en zo dus een bedrijf/persoon stappen voor zijn.

Ik ben benieuwd of ik bericht ga krijgen. Ik ben in 2023 30 jaar geworden en heb dus ook meegedaan aan het bevolkingsonderzoek.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 07:52

Ik wacht ook af. Ik heb ook in 2023 meegedaan dacht ik. Weet niet meer precies welk jaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:18

Ik heb ook vrij recentelijk nog mee gedaan aan het bevolkingsonderzoek, hoop niet dat ik er bij zit. Ik krijg al wel altijd om de zoveel tijd een waarschuwingsmail met mijn gegevens op het darkweb. Dit zijn dan vaak e-mail/ telefoon en valse wachtwoorden. Dit komt al van lekker van bijv. internetbedrijven waar er online besteld kan worden. Ik vindt het toch geen prettig idee dat BSN nummer ook zo op straat kan liggen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:20

belle_boef schreef:
Beemsterkaas schreef:

Dat is ook wat ik zeg: er is geen keuze. Ga je bewust om met internet, dan ben je nog steeds verplicht gegevens af te staan aan instellingen die gehackt kunnen worden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:38

Suzanne F. schreef:
Maar lezen jullie ook geen nieuwssites dan? Krijgen jullie het nieuws wat er speelt in NL en de wereld dan niet mee?

Bewust niet nee. Ik hoef niet alle ellende mee te krijgen. Ik lees Facebook wel dus krijg wel iets mee
Ik wist dit dus ook niet, ik leef ook onder een steen

Wat is het risico voor ons als persoon als je medische gegevens online staan? Het zou mij eigenlijk een worst zijn als mensen weten wat ik mankeer of waarom ik ooit eens in het ziekenhuis was

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 08:44

Nou ik zag in mijn PostNL app dat er vandaag een brief van het Bevolkingsonderzoek in mijn bus bezorgd wordt, en dat zal vast niet zijn om me een fijne dag te wensen. -:(-

Met een BSN-nummer alleen kan geen identiteitsfraude worden gepleegd maar met de combinatie van gegevens die zijn buitgemaakt kan dat dus wél. Ik ben, i.v.m. mijn werk altijd zéér zorgvuldig met mijn gegevens en omdat ik meegedaan heb aan een bevolkingsonderzoek liggen al die gegevens op straat.
Ik vind het zorgwekkend dat dit heeft kunnen gebeuren en dat het een maand heeft moeten duren voordat het datalek gemeld werd.
Ik begrijp ook niet waarom dat laboratorium al die gegeven moet hebben. Ze zouden aan een barcode genoeg moeten hebben. Koppel de resultaten aan die barcode en koppel dat terug naar het Bevolkingsonderzoek en zij koppelen die gegevens wel aan elkaar. Dat lab had die gegevens niet nodig om hun werk te kunnen doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-25 09:01

Suzanne F. schreef:
Maar het einde is zoek als je losgeld gaat betalen. Wel heel slecht dat deze gegevens bemachtigd zijn, dat zou niet moeten kunnen.

Als je eenmaal begint met geld betalen aan afpersers dan gaan ze steeds meer vragen en de zekerheid dat je gegevens dan wel veilig zijn krijg je nooit. -:(-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:04

MarlindeRooz schreef:

Alles en iedereen is te hacken.
Zorgelijk ja, maar geen verbazing dat dit bedrijf ook te hacken is.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:04

Kabayo schreef:
Wat is het risico voor ons als persoon als je medische gegevens online staan? Het zou mij eigenlijk een worst zijn als mensen weten wat ik mankeer of waarom ik ooit eens in het ziekenhuis was

Of ze op grote schaal iets met de medische gegevens kunnen weet ik niet, maar het kan op individuele basis wel heel vervelend zijn als mensen bewust naar je opzoek gaan (Omdat je iets niet met je omgeving hebt gedeeld of omdat je een bekender persoon bent.)

De testuitslag zelf vind ik voor mezelf ook ongeveer het minst erg als mijn gegevens erbij zouden zitten, persoonsgegevens is het vervelende als dat leidt tot spam en/of fraude. En voor sommige mensen hun veiligheid, als ze redenen hebben om hun adres te verbergen voor bepaalde mensen (in een van de artikelen werd genoemd dat zo bijvoorbeeld de adressen van blijf-van-mijn-lijfhuizen openbaar kunnen worden)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:05

verootjoo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Alles en iedereen is te hacken.
Zorgelijk ja, maar geen verbazing dat dit bedrijf ook te hacken is.

Ja dat snap ik ook wel. Maar het feit dat dit bedrijf wel gehackt wordt en een ander bedrijf niet dat is veelzeggend. :)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 10:06

Wanneer waren die gegevens nu precies gehackt?