Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 15:11

Ik moet nog wat van nr3 bijlezen en dan hier verder.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 15:54

In het vorige topic las ik over dat ze bij Kwintelooijen gezien zijn. Ik rijd daar nog steeds in het bos ( ook alleen ). Ik ben ze nog niet tegen gekomen. Wat mij wel is opgevallen is dat het een stuk rustiger is in het bos daar. Op het parkeer terrein bij dat restaurant is het nog wel druk, maar het bos niet meer. Of dat nu toevallig is vanwege vakantie periode of vanwege de waarschuwingen die rond gaan?

Overigens een jaar geleden ofzo vroeg ik nog aan de boswachter van Kwintelooijen hoe het daar zat met de wolven, die zei toen al dat ie er al een jaar of 2 liep. Dat zou dan nu ongeveer zo'n 3 jaar zijn. Dus niet raar dat ie dan eens gezien wordt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 15:58

Ik lees ook weer mee vanzelf :D

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 16:16

@Tienus, alweer bedankt voor de moeite!
Heldere openingspost _/-\o_

Ik lees nog maar af en toe mee.
Voor ons tegenwoordig gelukkig een ver-van-je-bed show.
Hier geen schapen of paarden meer, we hebben nog 3 honden en na deze komen er geen nieuwe meer.

Kan me de dagen nog herinneren dat ik uitgelachen werd en als lui en gierig bestempeld werd, door prowolvers.
Ik had mijn dieren maar te beschermen...ik weet wel wat wij toen al voor een afrastering hadden staan, en inderdaad, dan heb je het over haast 12 jaar geleden, tot 2004 hadden wij in België geen last van de wolven, de ellende zal in dat jaar ongeveer begonnen zijn.
De herders die voor bepaalde natuurorganisaties werken zwegen, anders kregen ze geen werk of aanbestedingen meer. En de paar particulieren die wel open waren over dit thema probeerde men ook monddood te maken of die werden geintimideerd.
Dus goed dat er meer openheid komt.

Denk dat het besef van de totale impact nu pas langzaam begint binnen te druppelen nu er ook af en toe honden en katten op het menu staan en kinderen bij daglicht geduwd, gebeten of meegesleurd worden.
Wolven waren immers schuw en vielen overdag niet aan, ik wist wel beter, ook van collega schapenhouders :')

De mensen die nu dicht bij wolvengebied wonen kan ik alleen maar sterkte, wijsheid en succes wensen :(:)

Informeer je, volg de (app)groepen voor zichtmeldingen, een gewaarschuwd mens telt voor twee...

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 16:23

SusanH schreef:
Ik zeg wel eens grappend dat we op Texel moeten gaan wonen. Maar idd, ze komen overal. En dat gaat niet lang meer duren. Even ter illustratie, stukje bos waar ik het vaakst loop is denk ik hemelsbreed 3 km van de Driftweg in Elst. Daar komen ze dus ook echt wel, en heb ik paar weken terug ook een wolf plus verse drol gezien.

Wij zitten veel op Ameland, en eigenlijk wandel ik alleen daar ontspannen.

Als het kom ging ik er permanent wonen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 17:30

Dank je tienus voor alle moeite die je er steeds in blijft steken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 18:28

Top Tienus

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:22

Ik volg ook, de info hier is tenminste eerlijk, plus ik kom langs wolvengebied als ik familie bezoek. (Nee, niet mijn grootmoeder. :+ )

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:42

Zoolgangster schreef:
Ik volg ook, de info hier is tenminste eerlijk, plus ik kom langs wolvengebied als ik familie bezoek. (Nee, niet mijn grootmoeder. :+ )

Ah maar toch wel met een rood kapje?

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:45

ik volg ook weer:)

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 21:29

@Tienus hier een mega stille meelezer. Wel ben ik jouw enorm dankbaar voor alle uren die je erin steekt om ons op de hoogte te houden over het wel en wee van de wolf. Zelf woon ik, nog niet, in wolvengebied maar ik volg het op de voet. Mijn vakantie in eigen land, de plek heb ik gekozen naar aanleiding van jou informatie om zo min mogelijk overlast te hebben.

Iedere mogelijkheid pak ik aan om ook mijn stem te laten horen dat er iets moet gaan gebeuren!

Tienus nogmaals ik ben jou enorm dankbaar. Hele dikke pluim voor al jou werk!

(Duik weer onder mijn meelees steen).

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 21:32

@Benzz,

Ik heb nog even nagevraagd hoe eea zit met de manege.

Het stuk land waar de paarden liepen is leeg. Daar staan geen paarden (ben er uurtje geleden langs gereden) het ziet er ook uit alsof er al een poosje geen paarden staan. Wat schriklint slap, gras hoog (terwijl we super droge zomer hebben, met paarden had het veel lager gestaan)

De manege zelf;
Wordt of is (status niet helemaal helder) verkocht.
Gaat tegen de vlakte, er moeten woningen komen.

Daar is op dit moment gedoe over, hoogbouw of niet. (Ongeveer heel Austerlitz is laagbouw, de plannen voor hoogbouw liggen in het dorp niet erg goed)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 21:36

En dan nog even hóe dicht wolven tegen bebouwing Austerlitz aankomen voor de mensen die de situatie niet kennen

Deze twee fotos zijn vanaf dezelfde locatie genomen (letterlijk alleen omgedraaid)

Eerste foto links dorpshuis, school, appartementen, rechtdoor dorpsplein, rechts de grote dorpsspeeltuin tegenover school en dorpshuis.

Afbeelding

Omgedraaid, die speeltuin loopt door richting bosrand, daar staan geen speeltoestellen maar wordt bijvoorbeeld gevoetbald en met fietsjes gecrosst.
Direct na die paar autos is de bosrand.
Het voormalige stuk waar honden losliepen.

In dat stukje bos, dud echt gewoon letterlijk tegen de dorpsspeeltuin aan, zijn wolven gezien.
(Iig Bram)

Hoe vaak hij precies daar gezien wordt en wanneer voor t laatst weet ik niet.

Afbeelding

De vriend waar ik vaak ben (ook nu ik dit tiep) woont boven school/dorpshuis.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 22:08

Nog even iets super interresants in het kader van de aanval op het kind in Austerlitz.

Dit komt letterlijk, 1op1 uit het artikel van Valerius Geist, en staat in de tekst ook direct onder de escalatieladder.

Ik deel eerst de letterlijke Engelstalige tekst;
Citaat:
The attack may not be motivated by predation, but be a matter of more detailed
exploration unmotivated by hunger. This explains why wolves on occasion carry away
living, resisting children, why they do not invariably feed on the humans they killed, but
may abandon such, just as they may kill foxes and just leave them, why injuries to an
attacked person my at times be surprisingly light, granted the strength of a wolf’s jaw and
its potential shearing power 105

en dan even een (iets aangepaste) google translate vertaling:

Citaat:
De aanval op mensen hoeft niet altijd ingegeven te zijn door honger, maar kan ook gericht zijn op exploratie en verkenning.
Dit verklaart waarom wolven bij gelegenheid levende, weerstand biedende kinderen wegvoeren. Die niet per se opeten maar ze weer verlaten net zoals ze ook vossen kunnen doden en verlaten. Dit verklaart ook waarom de verwondingen van een aangevallen mens of kind soms verrassend licht zijn, gezien de kracht van een wolf en de potentiele schade die ze kúnnen aanrichten.

Ofwel, het aanvallen van mensen zoals in stap 7 van de ladder KAN gericht zijn op voedselvoorziening (eten scoren) maar kan ook een meer onderzoekende functie hebben. (Het kan dus beide voorkomen, predatie om honger, maar ook doden terwijl er NIET specifiek op dat moment honger is)

Voor alle mensen die nog zeggen dat wolven dit niet doen... En dat die aanval die we zagen in Austerlitz niet bij wolven hoort.

Bron:

het artikel van Geist zelf. pagina 24 en 25

Linkje:

https://www.pyrenees-pireneus.com/Milie ... humans.pdf

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 22:25

Femke
Jij bent ook goed bezig zeg!
Ook bedankt daarvoor. :j

tijger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 22:38

Femke_Tweety schreef:
Nog even iets super interresants in het kader van de aanval op het kind in Austerlitz.

Dit komt letterlijk, 1op1 uit het artikel van Valerius Geist, en staat in de tekst ook direct onder de escalatieladder.

Ik deel eerst de letterlijke Engelstalige tekst;
Citaat:
The attack may not be motivated by predation, but be a matter of more detailed
exploration unmotivated by hunger. This explains why wolves on occasion carry away
living, resisting children, why they do not invariably feed on the humans they killed, but
may abandon such, just as they may kill foxes and just leave them, why injuries to an
attacked person my at times be surprisingly light, granted the strength of a wolf’s jaw and
its potential shearing power 105

en dan even een (iets aangepaste) google translate vertaling:

Citaat:
De aanval op mensen hoeft niet altijd ingegeven te zijn door honger, maar kan ook gericht zijn op exploratie en verkenning.
Dit verklaart waarom wolven bij gelegenheid levende, weerstand biedende kinderen wegvoeren. Die niet per se opeten maar ze weer verlaten net zoals ze ook vossen kunnen doden en verlaten. Dit verklaart ook waarom de verwondingen van een aangevallen mens of kind soms verrassend licht zijn, gezien de kracht van een wolf en de potentiele schade die ze kúnnen aanrichten.

Ofwel, het aanvallen van mensen zoals in stap 7 van de ladder KAN gericht zijn op voedselvoorziening (eten scoren) maar kan ook een meer onderzoekende functie hebben. (Het kan dus beide voorkomen, predatie om honger, maar ook doden terwijl er NIET specifiek op dat moment honger is)

Voor alle mensen die nog zeggen dat wolven dit niet doen... En dat die aanval die we zagen in Austerlitz niet bij wolven hoort.

Bron:

het artikel van Geist zelf. pagina 24 en 25

Linkje:

https://www.pyrenees-pireneus.com/Milie ... humans.pdf

@femke jij inderdaad ook heel erg bedankt. Al jou cijfers en dit stuk zijn angstaanjagend duidelijk

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:02

Lithya schreef:
Zoolgangster schreef:

Ah maar toch wel met een rood kapje?

Nee, een blauwe baseball cap. :')

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:11

Ik volg ook nog steeds. Bedankt voor alle informatie Tienus en de duidelijkheid Femke.

Ik ben op het moment in Australië en echt niemand, die ik hier over de wolf vertel snapt wat in Nederland gebeurd of eigenlijk wat er niet gebeurd wat betreft controle van de wolf. In Australië hebben ze diverse apex predatoren en echt de dingo heeft gevaarlijke aanvallen op mensen gedaan en is kleiner dan de grijze wolf.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:18

Femke_Tweety schreef:
En dan nog even hóe dicht wolven tegen bebouwing Austerlitz aankomen voor de mensen die de situatie niet kennen

Deze twee fotos zijn vanaf dezelfde locatie genomen (letterlijk alleen omgedraaid)

Eerste foto links dorpshuis, school, appartementen, rechtdoor dorpsplein, rechts de grote dorpsspeeltuin tegenover school en dorpshuis.

[ Afbeelding ]

Omgedraaid, die speeltuin loopt door richting bosrand, daar staan geen speeltoestellen maar wordt bijvoorbeeld gevoetbald en met fietsjes gecrosst.
Direct na die paar autos is de bosrand.
Het voormalige stuk waar honden losliepen.

In dat stukje bos, dud echt gewoon letterlijk tegen de dorpsspeeltuin aan, zijn wolven gezien.
(Iig Bram)

Hoe vaak hij precies daar gezien wordt en wanneer voor t laatst weet ik niet.

[ Afbeelding ]

De vriend waar ik vaak ben (ook nu ik dit tiep) woont boven school/dorpshuis.

Dan is het ja gewoon niet veilig om je kinderen in dat speeltuintje te laten spelen.
Spelen er op dit moment nog weleens kinderen dan?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:23

Over 2 a 3 weken begint de basisschool weer.

Wordt oa gebruikt als schoolplein.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:24

Femke, kan jij ook informeren hoe het met de manege gaat in het zeisterbos aan de krakelinger weg? Toen ik daar klant was reden er mensen vanuit de manege op de treek. Zij hadden een penning aan het hoofdstel. Wij reden de hele zomer buitenritten in het bos.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:26

Lanoca schreef:
Femke, kan jij ook informeren hoe het met de manege gaat in het zeisterbos aan de krakelinger weg? Toen ik daar klant was reden er mensen vanuit de manege op de treek. Zij hadden een penning aan het hoofdstel. Wij reden de hele zomer buitenritten in het bos.

Zie eerder bericht vandaag ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:27

Femke_Tweety schreef:
@Benzz,

Ik heb nog even nagevraagd hoe eea zit met de manege.

Het stuk land waar de paarden liepen is leeg. Daar staan geen paarden (ben er uurtje geleden langs gereden) het ziet er ook uit alsof er al een poosje geen paarden staan. Wat schriklint slap, gras hoog (terwijl we super droge zomer hebben, met paarden had het veel lager gestaan)

De manege zelf;
Wordt of is (status niet helemaal helder) verkocht.
Gaat tegen de vlakte, er moeten woningen komen.

Daar is op dit moment gedoe over, hoogbouw of niet. (Ongeveer heel Austerlitz is laagbouw, de plannen voor hoogbouw liggen in het dorp niet erg goed)

Deze

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:31

Manege Zeisterbos en manage Austerlitz zijn twee verschillende maneges.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 23:35

Jessix schreef:
Manege Zeisterbos en manage Austerlitz zijn twee verschillende maneges.

Ah sorry, niet goed gelezen.

Ik vraag het even