Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 18:53

Ik zou ook willen dat ik m’n ratjes zelf de hoek om durfde te helpen. Euthanasie met een spuitje is echt best stressvol. De rit naar de dierenarts, de afspraak, eerst in slaap brengen etc.

Dan liever thuis uit de kooi halen, knuffelen en hatseflats lampje uit.

Alleen huil ik al bijna als ik een slak dood trap… :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 18:57

Is niks mis mee en ook niks nieuws aan. Ik weet hier (in Denemarken) een andere dierentuin waar je je paard kunt aanmelden, er is een jarenlange wachtlijst voor.

Euthanasie is hier normaal gesproken duur en naar de dierentuin brengen is dan een stuk goedkoper. Ze krijgen een snelle nette dood. Enige wat even wennen was voor mij persoonlijk is dat ze bij de wolven net een half paard hadden gevoerd voordat ik daar langs liep. Dat beeld was even heftig met de huidige wolven problemen die in het nieuws zijn, kon me opeens zo voorstellen hoe ik mel dan zo zou vinden :+ maar goed die wolven moeten ook eten en het is een beetje dom om het dan minder erg te vinden als het vlees netjes anoniem is gemaakt
Laatst bijgewerkt door Sintara op 04-08-25 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 18:57

Gnome schreef:
Druif_01 schreef:
Ik zou het echt niet over mijn hart kunnen verkrijgen om mijn dier daarheen te brengen. Wanneer besluit je dat überhaupt om te doen dan? Als je geen zin meer hebt om ervoor te zorgen?

Die laatste zin lijkt me niet echt nodig. Je laat je dier ook niet inslapen omdat je er geen zin meer in hebt toch?

Slachten hoeft echt niet minder humaan te zijn dan inslapen als het goed gebeurt. Dan is het toch alleen maar mooi dat die dieren er weer van kunnen eten. Cirkel of life. In het wild is het niet anders.

Je kunt ze moeilijk wortels gaan voeren.

Nee, ik laat geen gezond dier inslapen omdat ik er geen zin meer in heb. Misschien omdat ik van te voren goed nadenk, eer ik een dier aanschaf.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 18:59

Azmay schreef:
Goof schreef:
Ze eten nu toch ook vlees, dat is toch ook een geslacht dier?
Ik zie het probleem niet als ik eerlijk ben?

Ik was enkele maanden geleden in Blijdorp, dasr kregen de hyena's hele witte, fluffy konijntjes gevoerd precies toen we langs liepen. Prima toch?

Ik weet dat ze voor oa roofvogels vaak levende konijnen binnen krijgen en dat de verzorgers die dan tegen de muur dood meppen om vers in de vriezer te stoppen.

Tja weetje een fijn idee is het niet maar ik vind de manier waarop mijn gehakt de transitie van dier naar voedsel heeft gemaakt ook niet perse een leuk gevoel geven.

Dus dan is konijnen tegen de muur aan dood meppen ok, omdat een koe ook wordt geslacht? Oh wow.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 18:59

Jij niet.
Maar hoeveel konijntjes zitten in een veel te klein stink hok dat met geluk 1 keer in de week schoon wordt gemaakt na eerst ruzie over wie er aan de beurt was deze keer.
Zo liefdevol...

Of dat we weer een tam konijn in de berm zit.

En ga er wel vanuit dat een dierentuin fatsoenlijk afmaakt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:02

DuoPenotti schreef:
Jij niet.
Maar hoeveel konijntjes zitten in een veel te klein stink hok dat met geluk 1 keer in de week schoon wordt gemaakt na eerst ruzie over wie er aan de beurt was deze keer.
Zo liefdevol...

Of dat we weer een tam konijn in de berm zit.

En ga er wel vanuit dat een dierentuin fatsoenlijk afmaakt.

Ik weet alles van konijnen en hoe dat gaat helaas ;)

Ik ontmoedig mensen liever dan uberhaupt een konijn aan te schaffen, dan dat zo een dier al een poedersuiker krijgt en dat kapot wordt gemept om aan de wolven gevoerd te worden.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 19:02

Nou precies dit bedoel ik dus DP, ik zou het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen, maar het gebeurt wel gewoon met dieren. Van de week weer een hond gewoon gedumpt, vastgebonden aan een paal. Dus in die zin zou euthanasie nog wel humaan zijn, maar ik kan me er gewoon niets bij voorstellen dat ik mijn dier zou brengen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:04

Druif_01 schreef:
Nou precies dit bedoel ik dus DP, ik zou het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen, maar het gebeurt wel gewoon met dieren. Van de week weer een hond gewoon gedumpt, vastgebonden aan een paal. Dus in die zin zou euthanasie nog wel humaan zijn, maar ik kan me er gewoon niets bij voorstellen dat ik mijn dier zou brengen.

Echter is die hond nu gevonden en heeft misschien weer een kans op leuk leven.

Het moet gewoon geen makkelijke manier worden om van je dier af te komen, want dan worden de impulsaankopen nooit minder.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:05

Zeker Wintu. Beter niet aan beginnen.

Maar wat druif schrijft is helaas zo waar.

Ik snap het ook niet.
Zou mijn knuffels echt niet zoiets aan kunnen doen.

Maar als je dan idd van de week weer leest over die bange slechtziende hond..

Van mij mogen die mensen direct eeuwige jeuk met te korte armen krijgen...

Edit
Dat soort domme mensen kopen toch wel.
Zoals er ook mensen 5 kinderen fokken als ze kind 1 niet eens kunnen betalen. En daar komen ze ook niet makkelijk vanaf

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:08

Wintu schreef:
Azmay schreef:
Ik weet dat ze voor oa roofvogels vaak levende konijnen binnen krijgen en dat de verzorgers die dan tegen de muur dood meppen om vers in de vriezer te stoppen.

Tja weetje een fijn idee is het niet maar ik vind de manier waarop mijn gehakt de transitie van dier naar voedsel heeft gemaakt ook niet perse een leuk gevoel geven.

Dus dan is konijnen tegen de muur aan dood meppen ok, omdat een koe ook wordt geslacht? Oh wow.

Biggetjes doodslaan tegen de muur gebeurt in de varkenshouderij veelvuldig en is ook gewoon toegestaan :\

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:10

DuoPenotti schreef:
Zeker Wintu. Beter niet aan beginnen.

Maar wat druif schrijft is helaas zo waar.

Ik snap het ook niet.
Zou mijn knuffels echt niet zoiets aan kunnen doen.

Maar als je dan idd van de week weer leest over die bange slechtziende hond..

Van mij mogen die mensen direct eeuwige jeuk met te korte armen krijgen...

Edit
Dat soort domme mensen kopen toch wel.
Zoals er ook mensen 5 kinderen fokken als ze kind 1 niet eens kunnen betalen. En daar komen ze ook niet makkelijk vanaf

Juist en dat kopen mag wel wat lastiger gemaakt.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:10

FCSA schreef:
Wintu schreef:

Biggetjes doodslaan tegen de muur gebeurt in de varkenshouderij veelvuldig en is ook gewoon toegestaan :

Echt wanstaltig, ik weet het en ik eet geen varkensvlees, verschrikkelijk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:12

Druif_01 schreef:
Maar je laat ze inslapen omdat ze ziek zijn of gewoon echt volledig op. Maar in de dierentuin mogen ze sowieso niet ziek zijn.

Tsja er zijn ook genoeg mensen die vlees eten, dat is niet veel anders toch?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:13

Maar waarom verdient die hond wel een leuk leven en een vleesvarken niet? Of een konijn wel en een kip niet?

Kippen en varkens slachten we ook massaal af. Gezond en op jonge leeftijd. Vaak massaal gehouden in hele onnatuurlijke en nare omstandigheden.

Dus ik vind dit niet heel gek of raar van de dierentuinen. Die dieren moeten ook eten.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 19:14

Wintu schreef:
Het moet gewoon geen makkelijke manier worden om van je dier af te komen, want dan worden de impulsaankopen nooit minder.

Maar precies dit is dus hetgeen wat mij zo ontzettend tegen de borst stuit met die dierentuin. Ik denk dat wij hetzelfde denken Wintu.

Ik krijg het idee dat mensen op deze manier dus makkelijk van hun dier afkomen, zelfs nog mét belastingsvoordeel :roll:

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:14

Nyaleti schreef:
Azmay schreef:

Ja en hoe betrouwbaar is die bron van de konijnen dood meppen tegen de muur? :=
Via via via?

Ik geloof hier 0.0 van.
De mensen die daar werken zijn dierenvriendin in hart en nieren hè. Die gaan echt geen konijn staan dood meppen doe eens normaal.
Er zijn gewoon mechanismen die heel snel een nek breken. Merkt het beestje weinig van. En geloof ook niet dat dat in de dierentuin zelf gebeurt.

Heb ik direct van de toenmalige hoofdverzorger daar (werkte er zon 10 jaar geleden). De stagairs moesten het ook doen dus ongetwijfeld was het een erg slecht bewaard geheim. "Konijnenklopdag" normde ze het.

Je hoeft het niet te geloven hoor, maar het was wel zo bij dat dierenpark.

Elisa2

Re: Deense dierentuin wil huisdieren en paarden om aan roofdieren te voere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:17

Ik vind het dubbel, in eerste instantie voel ik weerstand. Maar als een dier sowieso al ingeslapen moet worden wegens gezondheidsredenen dan maakt het niet veel uit of het vlees vernietigd wordt bij de Rendac of opgegeten wordt. Als het opgegeten wordt dan dient het nog een doel.

Ik zou het wel erg vinden als dieren hier speciaal voor gedood worden. Maar tegelijkertijd besef ik hoe hypocriet ik ben door zoiets te zeggen en zelf ook vlees te eten.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:17

MarlindeRooz schreef:
Maar waarom verdient die hond wel een leuk leven en een vleesvarken niet? Of een konijn wel en een kip niet?

Kippen en varkens slachten we ook massaal af. Gezond en op jonge leeftijd. Vaak massaal gehouden in hele onnatuurlijke en nare omstandigheden.

Dus ik vind dit niet heel gek of raar van de dierentuinen. Die dieren moeten ook eten.

Een varken verdiend ook een leuk leven, ik eet ze ook niet. Ik eet heel beperkt vlees. Ik heb net wat kippen van Red een Legkip, dus ook die gun ik een leuk leven.
Maar zoals ik al eerder aangaf, het lijkt een oplossing van een probleem. Ik los het probleem liever aan de voorkant op, zorg dat mensen minder snel een impulsaankoop doen.

Maar goed, ik vind een dierentuin ook niks.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:18

Elisa2 schreef:
Ik vind het dubbel, in eerste instantie voel ik weerstand. Maar als een dier sowieso al ingeslapen moet worden wegens gezondheidsredenen dan maakt het niet veel uit of het vlees vernietigd wordt bij de Rendac of opgegeten wordt. Als het opgegeten wordt dan dient het nog een doel.

Ik zou het wel erg vinden als dieren hier speciaal voor gedood worden. Maar tegelijkertijd besef ik hoe hypocriet ik ben door zoiets te zeggen en zelf ook vlees te eten.

Zieke dieren willen ze niet, enkel gezonde dieren staat er in het artikel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:20

Ziek is ook kreupel enz.
En dat willen ze wel zeker.

Nogmaals hier in Nederland gebeurt of misschien nu gebeurde, dat ook.
Paarden die niet voor menselijke consumptie zijn, maar nog wel voor dierlijke.

Cer

Ik vind eigenlijk nog dat veel huisdieren/dierentuindieren heel niet aan de behoefte van jagen kunnen voldoen omdat de prooi al dood is.. behalve vissen die levend aas krijgen (of is dat ook niet meer?)

Maar ja je kan nu eenmaal niet een hert tussen de leeuwen loslaten..

Dierentuinen zijn een lastige mix tussen fokprogrammas en welzijn enzo denk..

Dat ze dode dieren voeren.. sja, misschien beter dan dat er nu weidemaatjes aangeboden worden die kreupel door de wei moeten want het afscheid is zo zwaar … ?

Elisa2

Ja ik doelde meer op blijvend geblesseerde paarden die ingeslapen worden bijvoorbeeld.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:21

Druif_01 schreef:
Wintu schreef:

Maar precies dit is dus hetgeen wat mij zo ontzettend tegen de borst stuit met die dierentuin. Ik denk dat wij hetzelfde denken Wintu.

Ik krijg het idee dat mensen op deze manier dus makkelijk van hun dier afkomen, zelfs nog mét belastingsvoordeel :roll:

Precies, ben ansich helemaal niet tegen slacht.
Maar dit lijkt wel een oplossing om de stupiditeit van de mens op te lossen, die en masse dieren aankopen, waar ze niet goed over hebben nagedacht, die zich dood schamen om dat dier bij een asiel aan te leveren en zo er gemakkelijk en met geld toe af kunnen leveren. Ik vind het een slechte oplossing voor een maatschappelijk probleem. Ik snap dat je een paard met een blessure die je naar de slacht brengt anders, daar misschien zou aanbieden. Maar verder..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:22

Elisa2 schreef:
Ja ik doelde meer op blijvend geblesseerde paarden die ingeslapen worden bijvoorbeeld.

Die snap ik ook, maar gezonde honden bijvoorbeeld? Zie het al voor me, stel gaat uit elkaar, geen wil de hond, breng die maar naar de dierentuin dan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 19:24

Maar dan zouden opvangen ook slecht zijn. Want die bestrijden ook het symptoom en lossen het maatschappelijke onderliggende probleem niet op.

Debiele mensen blijven toch wel bestaan. Die nemen toch wel dieren. Dus goed dat die dieren nog nuttig kunnen zijn.

@Wintu, wat is het verschil tussen een gezonde hond of een gezond stierkalf dat naar de slacht moet omdat hij geen melk geeft?