Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steeds meer natuur dicht voor de minder fitten

Natuur gaat voor, pech voor de minder fitten
253 (81%)
Rekening houden met de minder fitte mens is wel zo aardig
41 (13%)
Iets anders
17 (5%)

Totaal aantal stemmen: 311

foxy80

Re: Inclusie "verplicht" maar niet voor slecht ter beners *pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 20:14

En zou parking overwegend of alleen voor gehandicapten laten een uitkomst zijn? Want al die lui die een weg oprijden terwijl ze gezonde benen hebben, die parkeren uiteindelijk ook ergens. Maak dat onmogelijk, en dan is dat gerij ook meteen afgelopen. Hoop ik.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 20:31

Op vertoon van je gehandicaptenkaart kun je al verder rijden op de Posbank en daar parkeren.

Ja er is daar veel afgesloten, maar dat heeft niet perse te maken met inclusiviteit, want de 'normale' mens kan er ook niet meer komen. Langs de weg die 165 dagen per jaar wel open is, zijn ook parkeerplaatsen dicht waar wij parkeerden om 's avonds even een rondje te wandelen. Zoals bij de genoemde wildspotplek. Helaas. Dus wij komen er nu maar zelden. Op de Posbank kom ik sowieso weinig want ik vind het vaak achterlijk druk.

Je kunt wel parkeren bij Beekhuizen in Velp en daar langs de vijver het bos in met een scootmobiel volgens mij.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 20:46

Er zijn speciale rolstoelen en je moet je ook af vragen of het verstandig is om heel diep een bos in te gaan als je slecht of niet te been ben.
Ik juich stilte gebieden juist heel erg toe dat hebben wij en de natuur nodig.Je kan genoeg makkelijk te bereiken groen ontdekken naar mijn idee.Een berg beklimmen of duiken is ook niet voor iedereen mogelijk.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 20:48

Iemand had een verzoek ingediend voor een breed wandelpad zodat ze er met de kinderwagen kon lopen.In een speciaal aangelegd vogel gebied.Gelukkig is daar geen gehoor aangegeven er is al veel te veel asfalt.Minder asfalt zou het streven moeten zijn.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 20:54

Sorry ts, maar ik ben 100% voor natuur. Voor mij mag het nog wel rustiger want de bossen zitten ook vol. De wereld zit gewoon te vol. Ieder rustig plekje mag echt bewaard worden, vooral met de hoeveelheid huizen dat weer gebouwt word, het word alleen maar minder. Slecht ter been zijn heeft gewoon echt beperkingen en dat is heel kl*te maar de realiteit. Dan ben je; jawel; beperkt. Ik ben ook autistisch, maar verwacht niet dat de gehele wereld de prikkels verminderd. Helaas. Dus nee, ik houd van het bos, maar zou niet willen dat juist dat bos een asvalt weg krijgt zodat ik erdoor kan. Nee, dan geniet ik wel op afstand\op een bankje in de buurt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:44

Supervixen schreef:
Ja er is daar veel afgesloten, maar dat heeft niet perse te maken met inclusiviteit, want de 'normale' mens kan er ook niet meer komen.

precies dit. Er wordt steeds meer afgesloten, in heel NL. Ja, dat is jammer voor iedereen, maar wel noodzakelijk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:15

Er is op de Veluwezoom een invalidenparkeerplaats waar je, mits je een ontheffing hebt (invalidenparkeerkaart) ook in juli en augustus mag komen en parkeren, volgens de gemeente Rheden:

Citaat:
Vraag: Ik ben slecht ter been. Kan ik nog op de Posbank komen?

Antwoord:

- Het Paviljoen Posbank is altijd bereikbaar via de Schietbergseweg
    - Voor mensen met een gehandicaptenparkeerkaart is parkeerplaats De Driesprong bereikbaar
    - Buiten de maanden juli en augustus zijn de wegen op doordeweekse dagen toegankelijk

bron: https://www.rheden.nl/Toerisme_en_recre ... antwoorden

Ik woon vlakbij dit gebied en ik kan wel zien dat sinds de afsluitingen voor gemotoriseerd verkeer er gelden, de natuur wel degelijk de kans krijgt te herstellen.
Ik ben er zelf dus wel blij mee dat er veel minder mensen komen. Uiteindelijk zijn al die parkeerplaatsen voor iedereen afgesloten, waarbij er 1 parkeerplaats in het gebied ligt, die uitsluitend voor mindervaliden opengesteld is.
En het effect is dat veel mensen bepaalde gebieden te ver vinden om te lopen of de fietsen en er dus heel veel minder mensen komen (zeker niet alleen de mindervaliden, ik kom ontzettend veel minder wandelaars tegen verder dan pak m beet 2 km van de parkeerplaatsen) En veel minder auto's in het gebied geeft ook zoveel meer rust voor de natuur en het wild dat er leeft.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 12:41

Er is genoeg natuur wel bereikbaar, en als je invalide bent kan je misschien wat minder ver het bos in als een ander. Lijkt me geen drama.
Waar ik mezelf trouwens over verbaasde is dat ik een invalide parkeer plaats zag onder aan een hele hoge zandduin ,die zandduin moest je beklimmen om aan de andere kant naar beneden te kunnen om aan zee te komen, nergens een verhard pad in de buurt. Daar heb ik wel vol verbazing staan bedenken wie heeft bedacht dat ,dat nu een goede invalideparkeerplek is.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:05

het probleem is dat veel fitte mensen er graag een drive-in bos van maken en er daarom wegen afgesloten worden om de druk te verlagen.
Waardoor de niet-fitte mensen nu meer moeite moeten doen om ergens te komen.

Er zijn geregeld nog plekken waar een stenen of asfaltpad door de bossen loopt.

In Rockanje is er een asfalt voetpad door de duinen heen.
En ook in Burg-haamstede was er altijd een stenen wandelpad door het bos. (ben er al even niet meer geweest, maar vermoed dat het er nog steeds wel is)

Ik denk dat het soms wel even zoeken is.
Vooral omdat de goede altijd onder de kwaden moeten lijden.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:21

Als je minder valide bent val je al snel buiten de boot helaas, en niet alleen bos, strand maar ook winkelstraten enz.
Eigenlijk is het pure discriminatie dat je als minder valide niet zoveel mogelijk hetzelfde kan als een valide persoon. Ook snap ik dat het niet altijd en overal mogelijk is om speciale paden aan te leggen maar op veel plaatsen zou er wel veel meer rekening mee kunnen worden gehouden.
In mijn vriendenkring veel mensen in een rolstoel of deels afhankelijk van een rolstoel of aanverwant en we lopen vaak tegen diverse problemen aan zoals geen aangepast toilet, hoge stoepen, opgebroken stoep/weg en dan geen kant op kunnen, uit eten geen ruimte aan tafels of gewoon te weinig ruimte en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Gelukkig zijn er tegenwoordig vele soorten en maten rolstoelen de Zoom en iBOT zeer geschikt voor vele ondergrond maar er hangt vaak wel een prijskaartje aan aangezien zeker niet alles wordt vergoed.

Als je niks te maken hebt met beperkingen denk je al snel, joh wat maak je je druk totdat het jou of iemand dichtbij je het overkomt.
Veel antwoorden hier vind ik echt niet kunnen en zelfs kwetsend, er kunnen best wel paden zonder asfalt aangelegd worden die voor rolstoelen oid goed begaanbaar zijn en ze hoeven niet super breed maar hier en daar een uitwijk mogelijkheid is voldoende. Helaas laten veel mensen het erbij zitten en dienen geen klacht in of vragen naar wat wel mogelijk is. Als mens met een beperking op welke manier dan ook moet je assertief zijn en als je dat niet bent heb je een soort van pech.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:41

Ik snap wel enigzins wat je bedoeld maar de genoemde voorbeelden gaan toch vooral over mensen weren uit de natuur in het algemeen. Men probeert iedereen te ontmoedigen om op bepaalde plekken in het bos te zijn, waardoor er nu minder en drukkere plekken overblijven, daar heeft iedereen toch evenveel last van of je nu langer of korter wil of kan lopen er is gewoon drukker?

Ik snap meer het dilemma bij bijvoorbeeld het aanleggen van van die sluizen enzo. Achter mijn huis staat ook zo'n sluisje op het voetpad en ik zie daar wel eens scootmobielen of rolstoelen omkeren omdat het gewoon echt te scherp is en dat vind ik heel sneu, maar anderzijds zie ik veel meer scooters en fatbikes die daar keren en haalt het ook bij de fietsers flink de vaart eruit en het is wel een voetpad waar veel kinderen spelen waar je ook nog vrij gemakkelijk in het water kan vallen. Dus als ik er over zou gaan zou ie toch blijven staan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:55

Steppe schreef:
Veel antwoorden hier vind ik echt niet kunnen en zelfs kwetsend, er kunnen best wel paden zonder asfalt aangelegd worden die voor rolstoelen oid goed begaanbaar zijn en ze hoeven niet super breed maar hier en daar een uitwijk mogelijkheid is voldoende.

Vergt veel meer onderhoud van geld wat SBB niet meer heeft.
Ervoor zorgen dat het jaarrond begaanbaar blijft, geen boomwortels, zand vlak houden, niet te mul, niet te los, niet te vast, water of droogte overlast.

Zie je dan zelf absoluut niet in dat dit gewoonweg niet werkt.

De normale paden worden al nauwelijks onderhouden, ruiterpaden betalen we al voor (Utrechtse heuvelrug) en er zijn gewoon minder paden beschikbaar vanwege de verminderde financien.
Maar nee een speciaal rolstoelpad kost niks.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:59

Even over sluizen op voetpaden e.d. gesproken zou wel netjes zijn als het altijd staat aangegeven, aan het begin van het pad, niet dat je halverwege weer terug moet omdat je er niet doorpast met je rolstoel/scootmobiel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:01

Maar TS wil toegang voor gemotoriseerd verkeer diep in de bossen. Zodat zij kan genieten van de rust en stilte daar.

Ze wil geen speciale paden voor scootmobiels etc. Die zijn er maar die vindt ze te druk.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:07

MarlindeRooz schreef:
Maar TS wil toegang voor gemotoriseerd verkeer diep in de bossen. Zodat zij kan genieten van de rust en stilte daar.

Ze wil geen speciale paden voor scootmobiels etc. Die zijn er maar die vindt ze te druk.

Aan de rand parkeren is voldoende denk ik en tja overal is het druk, zeker als er veel wordt afgesloten dat is nu eenmaal zo.
Dan heb ik het niet helemaal goed begrepen wat TS wil.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-25 14:08

Nee dat schrijf ik niet :n wat ik neerzet is dat de bestaande (asfalt) wegen naar natuur en oa een observatie punt in geval van de veluwe zoom die er al jaren liggen en gebruikt worden gesloten worden voor gemotoriseerd verkeer (al dan niet blijvend) waardoor je op zijn minst een kilometer of meer moet lopen of fietsen om ergens te komen waar je een stukje zou kunnen wandelen.

En dat als je al doormag met een invalide parkeerkaart nagenoeg alle parkeerplaatsen gesloten zijn waardoor je eigenlijk alsnog niet een klein stukje kunt wandelen.

Rond Barchem/Borculo zijn ze ook bezig. Daar kon en mocht je tot voor kort doorrijden over deels onverharde wegen die onderdeel waren van het normale wegennet. Daar ook geblokt waardoor je een heel nieuw aangelegd stuk natuur niet meer kunt zien als je niet een heel eind kunt wandelen dan wel fietsen. En ook geen parkeermogelijkheid rond de afsluiting.

En zo zijn er steeds meer plekken waar je voorheen gewoon kon komen die nu geblokkeerd worden en dan vaak zonder parkeer mogelijkheid. Dan wordt je bv doorgestuurd naar een TOP punt wat meest kilometers van de natuur afligt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:12

Maar die plekken zijn niet uitsluitend voor slecht terbeners geblokt.
Niemand mag er daar in met een auto of motor.

En voor heel veel mensen is meer dan een kilometer wandelen blijkbaar te ver, want het effect is dat ik veel minder wandelaars tegenkom op plekken, terwijl ik op die plekken eerder ook al nooit slecht terbeners tegenkwam (omdat de paden daar toch al niet geschikt voor waren, heuvelachtig terrein, zandpaden waar geen scootmobiel of rolstoel door kan).

Het is dus het weren van heel veel mensen (met gemotoriseerd vervoer) uit natuurgebieden om de natuurgebieden te behouden, niet om invaliden te pesten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:14

Mijn vader (kan echt nog maar hele kleine stukjes lopen) heeft een inklapbare scootmobiel. Past zo in de kofferbak, heeft vering en heeft een bereik van zeker 30km.
Echt ideaal, dat ding gaat overal mee naar toe, ook op vakantie naar de camping.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:39

karuna schreef:
Voor veel mensen is dat geen optie :n fietsen kan ik helaas ook niet meer en de scootmobiel kan niet altijd mee of op de paden. En veel mensen zijn juist afhankelijk van dr auto om ergens te komen om daar dan een ministukje te wandelen. En die opties zijn ook niet meer bereikbaar meest behalve de overvolle file plekken waar je vaak niet eens meer kan parkeren ivm de drukte.

Dat wringt bij mij. Iedereen heeft de mondvol van inclusie en iedereen doet mee, en aan de andere kant wordt een groeiende groep keihard steeds verder buitengesloten zonder enige vorm van alternatief

Ben het helemaal met je eens, ik behoor helaas ook tot jouw groep. Door domme pech en mislukte operaties kan ik nauwelijks lopen en niet meer fietsen. Dat maakt dat ik nergens meer kan komen waar ik graag kwam, ik ben dol op bossen, heide, de duinen, het strand en natuur in het algemeen, maar kan er op zijn best vanuit een langsrijdende auto naar kijken. Word er heel droevig van.

Ik ben helemaal geen voorstander van asfaltpaden in bossen, harde zandpaden etc kunnen ook prima, en wel parkeerplaatsen dichtbij.

Ik denk echt dat al die fitte lieden met hun e-bikes, hun gejog alleen al door hun massaliteit veel meer verstoren dan die paar invaliden (die sowieso veel minder keus hebben in toegankelijke leuke dingen).

Een mogelijkheid zou natuurlijk ook zijn om golfkarretjes of scootmobiel te verhuren ter plekke. En dan die geschikt zijn voor ruig terrein.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:47

Sorry Steppe maar met een oude dieselbus het natuurgebied in vind ik geen goed plan en heeft niets te maken met uitsluiting.
En ja, ik gebruik ook een scootmobiel en ik kan niet eens wandelen op bosgrond omdat dat ongelijk is.

Dat je als minder valide nu eenmaal niet alles meer kan is nu eenmaal zo, dan moet je zoeken naar wat wel kan. En echt, er kan best veel.
Na een menrit zijn bepaalde onderdelen van mij erg pijnlijk maar dat heb ik er voor over. Ik kan met mijn scootmobiel alle winkels in maar de fietspaden zijn in mijn dorp niet allemaal even fijn waardoor mijn rug steeds een opdonder krijgt maar het kan wel. Soms is er overmacht zoals laatst een fietspad op meerdere plaatsen was afgesloten na de hittegolf omdat het wegdek omhoog was gekomen. Super vervelend maar niemands schuld.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:52

Als ik ga zoeken op natuurparken voor invaliden kom ik een hele lijst tegen.
Dus er zijn best nog mogelijkheden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:55

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:57

Hier in de buurt (Zuid-Holland en Noord-Holland-strand) kan ik al heel veel bedenken, idem voor park De Hoge Veluwe.
Laatst bijgewerkt door Tiggs op 24-07-25 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:57

Er zijn zeker genoeg mogelijkheden maar niet alles kan als je niet meer deftig kan stappen. Daarom heet het ook een handicap.
Een blind persoon kan ook niet alles meer bijvoorbeeld.
Acceptatie is soms niet leuk maar maakt je leven wel beter.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 15:58

purny schreef:
Als ik ga zoeken op natuurparken voor invaliden kom ik een hele lijst tegen.
Dus er zijn best nog mogelijkheden.

Daarnaast zijn er ontelbaar veel plekken waar je in of aan het bos kunt parkeren.