Vuurwerkverbod is door Eerste Kamer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:13

Ninx schreef:
Erg blij mee!

Maar is het duidelijk waarom het zo lang moet duren?

Het is eigenlijk erg kort. Vergeet niet dat verkopers nu gewoon hun zaak kunnen opdoeken. Je maakt dus mensen werkloos, of deels werkloos en je neemt de omzet of een deel van de omzet af. Jij zou daar als verkoper niet blij mee zijn.
Er is nu al ingekocht voor 2026. Dus dat moet wel op.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:15

germie schreef:
Ik denk dat nu het zwaardere spul nog meer uit het buitenland gaat komen. We zijn immers gewoon 1 EU. En als het over de grens gehaald kan worden, dan gaan mensen het doen. Denk niet dat het veel gaat helpen.
En een meldapp? Gaan we echt die kant uit dat het een klikspaan verhaal moet worden? Dat vind ik wel erg triest. Nu heb ik geen vuurwerk, heb er niets mee, maar ik zal niet mijn buren ofzo gaan verraden als die een lolletje met vuurwerk willen hebben. Het wordt wat anders als er overlast is, maar dan is de situatie niet anders dan nu als er iemand overlast pleegt in mijn ogen. Maar goed, in coronatijd waren er ook mensen die het normaal vonden om mensen aan te geven die met meer dan 4 man bij elkaar waren. En dat terwijl er helemaal geen overlast was. Ik doe daar niet aan mee in ieder geval. Wil geen klikspaan zijn en me recht in de ogen kijken qua eerlijkheid. Want je krijgt gezeik als iemand er dan achter komt dat jij de klikker was.

Het vuurwerk is nu al overlast, want een groot deel is niet toegestaan of op tijden dat het niet toegestaan is. Op huizen, mensen, auto's en dieren schieten is niet toegestaan, ook niet met legaal vuurwerk. En mensen aanspreken werkt niet, dus het is geen klikken. Het is gewoon de consequentie van hun eigen actie. Er is NIKS oneerlijk aan illegale dingen melden. Waarom moet een heel groot deel van Nederland de dupe zijn van de stumpers die zich niet kunnen gedragen?
Ik meld vandalisme ook, met naam en toenaam als ik die weet. Zie niet in waarom dat geen eerlijkheid is en waarom ik iemand niet in de ogen zou kunnen aankijken. Kan mij het gezeik schelen, zij geven niet om andere mensen, dieren en eigendommen. Er zouden flink hoge geldstraffen moeten zijn tot het verbod, betaal zelf de schade maar die je maakt, zoals bij alle andere gevallen wel normaal gevonden wordt. Dan moet je maar hopen dat je verzekering het betaalt.

Of vind je andere illegale dingen melden ook klikken?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:21

8nnemiek schreef:
*\o/* Dat is geweldig nieuws!

Ik denk dat zodra álle vuurwerk duidelijk illegaal is, de drempel om vuurwerk uit het buitenland te halen ineens een stuk hoger is.

Dat denk ik ook, plus als ik naar de jeugd kijk dan denk ik dat simpelweg 'erbij willen horen' en om die reden vuurwerk te willen kopen en afsteken dan ook makkelijker te vermijden is. Je zou maar een kind hebben die heel graag mee wil doen met vuurwerk afsteken omdat zijn/haar vriendengroepje dat ook doet, als al die kinderen zelf niet aan vuurwerk kunnen komen dan stopt dat al vanzelf. En hoeveel ouders zullen er zijn die er zelf niks of weinig aan vinden, die geen zin hebben om helemaal naar het buitenland te rijden om wat te halen voor hun kind? Voor hun kinderen valt het dan ook weg.
Zeker in de steden waar veel overlast is lijkt zoiets mij handig, hoeveel mensen hebben zin om vanuit bijvoorbeeld Den Haag naar Duitsland te rijden voor iets dat ook nog eens illegaal is.

Ps, over of het klikken is, en of er een meldpunt gaat komen. Je hebt nu al Meld Misdaad Anoniem, mij zou het niet verbazen dat overlast van vuurwerk daar tegen die tijd dan ook zal kunnen worden gemeld.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:34

opisop_shop schreef:
Het is zomer, misschien is het daarom niet zo interessant :')

Hier op stal wel :P
Voetbal en hockey verenigingen op hetzelfde sport terrein knallen bij ons heel wat af tijdens allerhande competities en wedstrijden... en dan niet een paar plofjes, maar vaak echt groot en zwaar vuurwerk wat minuten lang duurt. Er wordt niet op gehandhaafd.
Echt niet fijn als je een paard hebt die er bang voor is of als je net op een jonkie zit in de buitenbaan.
Voordeel... ze worden hier wel sneller bom proof :') De mijne geeft er helemaal niks meer om.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:36

Het vuurwerkverbod gaat zorgen voor meer illegaal vuurwerk en agressie tegen de hulpverleners. Overigens is het een beetje naïef om te denken dat met een vuurwerkverbod het probleem verdwijnt, de agressie tegen de hulpverleners.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:48

purny schreef:
Het vuurwerkverbod gaat zorgen voor meer illegaal vuurwerk en agressie tegen de hulpverleners. Overigens is het een beetje naïef om te denken dat met een vuurwerkverbod het probleem verdwijnt, de agressie tegen de hulpverleners.

Dit denk ik dus ook :j

En als het illegale vuurwerk straks ook moeilijk(er) aan te komen is dan vinden ze wel weer wat anders om overlast mee te veroorzaken.

Het is geen vuurwerkprobleem, het is een mentaliteit probleem.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:49

Heel fijn. Al vind ik dan wel dat ze moeten gaan handhaven.

De datum is trouwens nog niet zeker:
Er wordt gemikt op de jaarwisseling van 2026 naar 2027, maar demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer en Milieu) waarschuwde maandag in de Eerste Kamer dat zelfs dat tijdspad al krap is. Hij moet bijvoorbeeld nog uitwerken onder welke voorwaarden verenigingen zelf vuurwerkshows mogen verzorgen. Ook dat was een wens van de Kamer.

Verengingen? Straks zien we nog dat mensen een nep vereniging op gaan richten zodat ze vuurwerk af kunnen gaan steken.
Ik vond het overigens prima als het gewoon vanuit een gemeente geregeld wordt op 1 centrale plek.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:51

*\o/* *\o/*

En nee ik verwacht echt geen wonderen.
Maar het is een mooie eerste stap.

En hopelijk koppelen ze er hele dure straffen aan.
Voorhanden hebben van welk soort rotje ook, meteen 100 euro per knaller.

Eens kijken wie nog zo stoer is een kofferbak vol te hebben.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:52

Er zijn ook zat mensen die geen illegaal vuurwerk gaan halen. En die nooit geweld zouden gebruiken tegen überhaupt mensen.

En ja het is een mentaliteit probleem, maar het is wel handig om ze dan geen toegang tot bommen te geven en het zo te maken dat je ze kan aanpakken. Gewoon niks veranderen terwijl het grootste deel van NL er last van heeft, er miljoenen schade is elk jaar en noem maar op lost ook niks op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 08:54

purny schreef:
Overigens is het een beetje naïef om te denken dat met een vuurwerkverbod het probleem verdwijnt, de agressie tegen de hulpverleners.

Jij denkt dat dat het enige probleem is van vuurwerk?
Wat dacht je van het dierenleed? Het milieuprobleem? Het afval? De gewonden? De overlast voor burgers? De woningbranden, autobranden en natuurbranden?
Een vuurwerkverbod gaat absoluut ervoor zorgen dat er minder vuurwerk gekocht wordt, en ook al komt er het eerste jaar nog steeds veel binnen van over de grens, dat zal ook steeds minder worden.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:02

Ik ben benieuwd of het echt gaat helpen.

Het is verpest door al het illegale.

Als ze het hier in Nederland legaal vuurwerk alleen op oudejaarsavond af zouden steken, zou er geen/ veel minder overlast zijn. En zou een verbod niet nodig zijn.

Femke_Tweety

Re: Vuurwerkverbod is door Eerste Kamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:04

Yesss, eindelijk.

Doodzonde dat dit nodig was, maar het was wel echt nodig.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:14

Eindelijk. Jammer dat het nog een jaar moet duren. Al denk ik dat ondanks het verbod er alsnog flink geknald zal gaan worden.... want hoe willen ze dit gaan handhaven?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:35

8nnemiek schreef:
purny schreef:
Overigens is het een beetje naïef om te denken dat met een vuurwerkverbod het probleem verdwijnt, de agressie tegen de hulpverleners.

Jij denkt dat dat het enige probleem is van vuurwerk?
Wat dacht je van het dierenleed? Het milieuprobleem? Het afval? De gewonden? De overlast voor burgers? De woningbranden, autobranden en natuurbranden?
Een vuurwerkverbod gaat absoluut ervoor zorgen dat er minder vuurwerk gekocht wordt, en ook al komt er het eerste jaar nog steeds veel binnen van over de grens, dat zal ook steeds minder worden.

Eens met 8nnemiek

En ook al zal er idd zeker nog overlast blijven, want de mensen die vinden ‘dat alles afgepakt word hier in Nederland en daar Moet ik tegenin gaan’ zullen echt nog wel van zich gaan laten horen (een deel van de mensen zal het idd heel erg vinden maar het wel ook gewoon accepteren gelukkig maar ik vrees wel ervoor dat een deel van de bevolking ontzettend naar gaat zijn want dat hebben we met het verbod tijdens corona jaar 1 wel gezien ook met de hevige protesten en sindsdien is het bij ons in de regio ook niet meer beter geworden en word er gewoon maandenlang vuurwerk afgeschoten) voor het zover is. Dus ik ben bang dat het eerst erger word voor het beter word, maar het is voor Zoveel dingen wel een mooi vooruitzicht qua toekomst. De agressiviteit richting hulpverleners is dan idd maar 1 van de zoveel dingen. Maar ook dit zal Sowieso afnemen tov hoe erg het momenteel is. Niemand zegt ook dat het probleem/de problemen helemaal verdwijnen, maar zonder stappen te maken kan er sowieso niks verbeteren en deze doorbraak gaat zeker weten vooruitgang geven, ook mbt agressiviteit richting hulpverleners. Maar het zal zeker niet perfect gaan allemaal, en ook een leerproces gaan zijn voor handhaving/politie mbt wat de beste methodes gaan zijn om straks te handelen, binnen wat mogelijk gaat zijn in die wet.

Wat mij betreft ging het dit jaar al in, maar goed dat is ook niet te realiseren natuurlijk. Maar ik vind het alsnog wel lang duren voor het daadwerkelijk in gaat. Bedrijven die zo enorm afhankelijk zijn van vuurwerk inkomsten, weten toch eigenlijk ook al jaren dat het hier naartoe gaat. Imo ben je dan best naïef als je nu gaat steigeren omdat je straks geen inkomsten meer hebt, maar goed ik kan hier ook eigenlijk niet wakker van liggen als ik eerlijk ben, dat het bedrijven geld gaat kosten omdat ze ermee moeten stoppen :=

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:30

Top, ik ben er heel blij mee!!!

Voor de gene die pessimistisch zijn, ik kan mij nog herinneren dat je in restaurants, kroegen, treinen en vliegtuigen mocht roken
Nou dat men dat verbod wou doorvoeren, dat was te idioot voor woorden, dat ging nooit werken, we blijven ze gewoon opsteken etc etc etc

Als je nu tegen de jongere generatie zegt dat je vroeger in een restaurant zat te eten naast mensen die allemaal een peukie opstaken (zonder schaamte) kijken ze je raar aan...

Met andere woorden, alles heeft tijd nodig, maar uiteindelijk wordt dit gewoon normaal.
En ik denk dat de jongeren van de toekomst heel raar tegen ons huidige oud en nieuw aan zullen kijken

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:39

En met een beetje pech (of geluk) wordt de dienstplicht weer ingevoerd en kunnen al die 18-jarige testosteronbommetjes 18 maanden lang met bommen gooien onder gecontroleerde omstandigheden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:42

Ibbel schreef:
En met een beetje pech (of geluk) wordt de dienstplicht weer ingevoerd en kunnen al die 18-jarige testosteronbommetjes 18 maanden lang met bommen gooien onder gecontroleerde omstandigheden.

En meteen wat fatsoen en veiligheidsdrills ingeprent krijgen....

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:48

Wel stom dat het pas voor volgend jaar is. Ik gok dat mensen nu groot in slaan en onder hun bed/ in de schuur bewaren voor volgend jaar.....

EsplenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:54

Goddank. De eerste stap in de culturele verandering.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:58

Vrees hier bij de Duitse grens wel voor een heel heftig 'laatste' jaar maar dan is het daarna hopelijk ook aflopend. Fijn voor de natuur!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:15

Bellatrix schreef:
Ik ben er ook blij mee, het geknal hoeft van mij niet. Maar we moeten nog maar zien of het echt doorgaat.
Maar het is een goede zaak.

Dit.

Over siervuurwerk hoor je mij niet maar dat achterlijke bommen afsteken... :roll:
En zolang er nergens op gehandhaafd wordt want 'is geen heterdaad' kun je je lol op natuurlijk. -O-
Dus begin idd maar met een verkoopverbod en een meldpunt waarbij je foto's en videomateriaal kunt insturen waarop de daders goed in beeld komen.
En geen ge-'geen heterdaad, dus jammer dan' maar duidelijk ingrijpen.
En imo mogen ze elke afsteker op 30-12 in hechtenis nemen en 2-1 weer vrijlaten, desnoods in een gymzaal op stretchers ofzo.
En overtreden ze dat vuurwerkverbod het jaar erop weer dan 5 jaar rondomnde jaarwisseling in hechtenis.
Dikke boetes erbovenop, kosten van hun verblijf erbij.
Schuldhulpverlening nodig om de kosten te betalen?
Prima, maar dan ook in de schuldhulpverlening blijven tot de volledige kosten etc zijn afbetaald en niet dat gelul van 3-5 jaar en dan klaar.

Oh en als je het hele jaar kunt janken dat alles zoooooo duur is en bedelen op facebookgroepen etc dat je kinderen geen eten hebben, kun je de duizenden euros die je in vuurwerk steekt ook aan boodschappen besteden.
Want ik zie en hoor dergelijke bedragen voorbij komen als het om vuurwerk gaat en diezelfde personen staan vervolgens dus te janken en bedelen dat ze hun kinderen niet kunnen voeden. 8)7

Maargoed, tis denk ik wel duidelijk dat ik echt helemaal klaar ben met die vuurwerkellende. :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:18

8nnemiek schreef:

Ik denk dat zodra álle vuurwerk duidelijk illegaal is, de drempel om vuurwerk uit het buitenland te halen ineens een stuk hoger is.

Waarom zou die drempel hoger worden? Het is toch juist supermakkelijk om vuurwerk elders vandaan te halen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:25

Goof schreef:
8nnemiek schreef:

Waarom zou die drempel hoger worden? Het is toch juist supermakkelijk om vuurwerk elders vandaan te halen?

Als je nu een vuurpijl afsteekt met nieuwjaar dan kun je gewoon zeggen dat je het ding in de winkel hebt gekocht. Straks is altijd overduidelijk illegaal. Dat betekent ook dat er door politie makkelijker te handhaven is. Vuurwerk = boete.
Misschien moet ik het anders formuleren; de drempel wordt hoger om vuurwerk áf te steken :j

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:27

Ik woon dicht bij de Duitse grens en er heerst hier een sterk gevoel van traditie.

Hopelijk wordt het ieder jaar een beetje minder en vaagt deze achterlijke traditie langzaam weg. :D

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:36

8nnemiek schreef:
Als je nu een vuurpijl afsteekt met nieuwjaar dan kun je gewoon zeggen dat je het ding in de winkel hebt gekocht. Straks is altijd overduidelijk illegaal. Dat betekent ook dat er door politie makkelijker te handhaven is. Vuurwerk = boete.
Misschien moet ik het anders formuleren; de drempel wordt hoger om vuurwerk áf te steken :j

Precies, nu is het nog veel te onduidelijk welke knal wel en niet mag, en is handhaving bijna onmogelijk. Straks ('straks' :+ ) is élke knal gewoon fout, dus kun je gewoon gelijk ingrijpen.