De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:16

Ik kan het filmpje niet zien, ik moet inloggen maar heb geen youtube account of zo. Vreemd.

Maar de omschrijving is eigenlijk al duidelijk genoeg, waarom zou je zoiets doen bij een levend wezen?

Wat ik me wel afvraag, hoe kan het dat juist de laatste twee jaar de filmpjes naar boven komen en al die jaren daarvoor er over gezwegen is? Toen was het ook al niet ok :n

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 13:21

Cayenne schreef:
Hij geeft hier uitleg en vindt dat hij het paard van de dood heeft gered -O-
"Knackery" betekent slager trouwens.

Citaat:
Ryan, who competed for Australia as part of the dressage team in the equestrian event at the 2008 Beijing Olympics, defended his actions, saying the incident had been a “life or death moment” for the horse.

He said the six-year-old stallion had been headed for the knackery after a friend had found it untrainable and “dangerous”, having left her needing hospital treatment after attacking her.

“The horse grabbed her [by the mouth] and ripped her out of the saddle and savaged her,” Ryan said. “I’d never run into anything like that before. It would just stop, but it would also turn around and try and grab you like a stallion and rip you out of the saddle. It had done this with its previous owner, who had never hit it.

“[The whipping] turned everything around. This horse went on to have its best interest looked after. Clearly, in hindsight, it wasn’t horse abuse. It was actually saving its life. That’s irrefutable. It’s just that when you look at it, I understand it. It’s bloody horrendous.

“And if you think I enjoyed that, I did not. I hated it, but I just felt I was desperate. This horse was maybe as good as dead as I thought it could be. Could I talk to it? Could I open up channels of communication?

“People say that’s disgusting, and you know, that’s not opening channels of communication. I was going, ’Well, it actually saved its life. In 48 hours, it would have been dead.”

In a statement posted on Facebook, Ryan said the horse was “loved” and that he was “sad that [the incident] got caught on video”, which had been uploaded by an “unhappy ex-employee”.

The stallion, Nico, is still alive and has been rehomed to a new owner. Footage of Nico riding in a paddock was uploaded with the statement put out by Ryan on Facebook.

“All of this transpired sincerely with the horse’s best interests the sole consideration,” Ryan said. “I need to add that this happened about two years ago and the video has been posted by an unhappy ex-employee. All I can say is that this awful video was collateral damage of me from the bottom of my heart launching a rescue mission.”

https://www.smh.com.au/sport/savage-vid ... 5m6yo.html

OMG...als dit dan je trainingsmethode is om een paard 'goed' te krijgen dan ben je nog gekker dan gek. Als je slaat op een gemene reactie van een paard dan zou het misschien nog enigszins zin hebben, maar gewoon een paard continu blijven rammen is toch puur een paard letterlijk helemaal kapot maken. Dan denk ik: dat paard was beter af geweest als hij er niet meer was geweest....

Vertaling tekst:

Ryan, die namens Australië deelnam aan het dressuurteam in de paardensport op de Olympische Spelen van 2008 in Peking, verdedigde zijn daden en zei dat het incident een "moment van leven of dood" was geweest voor het paard. Hij zei dat de zesjarige hengst op weg was naar de slachtbank nadat een vriend hem ontrainbaar en "gevaarlijk" had bevonden. Hij had haar in het ziekenhuis achtergelaten na haar te hebben aangevallen en haar daar behandeld te hebben. "Het paard greep haar [bij de mond] vast, rukte haar uit het zadel en mishandelde haar," zei Ryan. "Zoiets had ik nog nooit meegemaakt. Het stopte gewoon, maar het draaide zich ook om en probeerde je als een hengst te grijpen en je uit het zadel te rukken.

Dat had hij ook gedaan bij zijn vorige eigenaar, die hem nooit had geslagen." "[De zweepslagen] keerden alles om. Dit paard werd vervolgens in zijn eigen belang behandeld. Achteraf gezien was het duidelijk geen paardenmishandeling. Het redde juist zijn leven. Dat is onweerlegbaar." Het is alleen zo dat ik het begrijp als je ernaar kijkt. Het is verdomd afschuwelijk. "En als je denkt dat ik dat leuk vond, dan niet. Ik haatte het, maar ik voelde me gewoon wanhopig. Dit paard was misschien wel zo goed als dood als ik dacht. Kon ik ermee praten? Kon ik communicatiekanalen openen? Mensen zeggen dat dat walgelijk is, en weet je, dat is geen communicatiekanalen openen. Ik dacht: 'Nou, het heeft zijn leven gered. Binnen 48 uur zou het dood zijn geweest.'" In een verklaring op Facebook zei Ryan dat het paard "geliefd" was en dat hij "verdrietig was dat [het incident] op video werd vastgelegd", die was geüpload door een "ontevreden ex-werknemer".

De hengst, Nico, leeft nog en is herplaatst bij een nieuwe eigenaar. Beelden van Nico die in een paddock rijdt, werden samen met de verklaring van Ryan op Facebook geüpload. "Dit alles gebeurde oprecht en met de beste belangen van het paard als enige overweging", zei Ryan. "Ik moet erbij zeggen dat dit ongeveer twee jaar geleden is gebeurd en dat de video is geplaatst door een ontevreden ex-werknemer. Het enige wat ik kan zeggen is dat deze vreselijke video collateral damage was van het feit dat ik uit de grond van mijn hart een reddingsmissie ben begonnen."

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 13:23

karuna schreef:
Ik kan het filmpje niet zien, ik moet inloggen maar heb geen youtube account of zo. Vreemd.

Maar de omschrijving is eigenlijk al duidelijk genoeg, waarom zou je zoiets doen bij een levend wezen?

Wat ik me wel afvraag, hoe kan het dat juist de laatste twee jaar de filmpjes naar boven komen en al die jaren daarvoor er over gezwegen is? Toen was het ook al niet ok :n

Toen werd je denk ik kapot gemaakt als je het uploadde.
Tegenwoordig gaan mensen eindelijk inzien wat er echt achter de schermen gebeurt. En durven er meer het naar buiten te brengen. Tenminste dat is mijn verklaring.

germie

Re: De zoveelste Olympische paardenmishandelaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:25

Het paard lijkt wel doods in dat filmpje, er komt eigenlijk geen enkel verzet. Dat vind ik wel bijzonder.

Deed het paard voordat er gefilmd werd wat gemeens? En hoe loopt het af? Dat mis ik wel. En ben daar best wel benieuwd naar. Want het paard lijkt volledig zich over te geven aan het gemep.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:26

Toch zijn er wel echt rotzakken die je bij je laars grijpen en je er vanaf trekken. Maar goed, dit is ook de oplossing niet. Paard lijkt er ook weinig van onder de indruk te zijn.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:27

germie schreef:
Het paard lijkt wel doods in dat filmpje, er komt eigenlijk geen enkel verzet. Dat vind ik wel bijzonder.

Deed het paard voordat er gefilmd werd wat gemeens? En hoe loopt het af? Dat mis ik wel. En ben daar best wel benieuwd naar. Want het paard lijkt volledig zich over te geven aan het gemep.

Het paard zit in freeze, dat doet het brein als het denkt dat flight or fight geen zin meer heeft. Het dier dissocieert gewoon volledig uit ellende.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:28

:oo

En dan jezelf een zogenaamde "Equestrian Professional" noemen. De circus is compleet. Man man man.

Paard lijkt de strijd zelfs te hebben opgegeven, dat is het aller, aller, aller verschrikkelijkst om te zien. Paard geeft amper reactie, sluit zich af, gaat richting de freeze. Dat doet het vermoeden dat dit niet een eemalige actie is van de zogenaamde professional.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:31

Je kan helemaal niet zien wie het is. De persoon geeft ook geen hulp. Bij het tweede deel ziet het er ook niet uit als een prof qua rijden maar goed dat is gissen.

Nutteloze situatie....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:33

Triest, triest, triest...dit heeft helemaal niks met trainen te maken.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:40

Heel triest is dit.... Helemaal voor het paard die zich helemaal afsluit op het filmpje

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:46

karuna schreef:

Baanzekerheid van grooms is ook een ding. Als je videos als deze deelt, heb je groot kans dat je nergens meer aan de bak komt. Het heeft ook wel een reden dat er veel mensen afhaken van het beroep, en dat heeft echt niet enkel met het lage salaris en de lange dagen te maken.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 13:47

Zonnetje81 schreef:
Je kan helemaal niet zien wie het is. De persoon geeft ook geen hulp. Bij het tweede deel ziet het er ook niet uit als een prof qua rijden maar goed dat is gissen.

Nutteloze situatie....

Degene die filmt kent de persoon die erop zit (wat ik begrijp uit de verklaring van de ruiter is het een ontevreden ex-medewerker).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:58

Walgelijk... en met de verklaring erbij nog veel erger imo.
Had er nog iets gekomen van ik verloor mijn geduld oid. Was het net zo fout... maar nu zit hij het gewoon recht te praten waarom hij het zo doet. Mafklapper.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:00

Zonnetje81 schreef:

Nutteloze situatie....

Hij geeft zelf toe dat hij het was.
Dan maakt het niet uit dat zijn hoofd niet zo duidelijk in beeld is.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:04

Het is inderdaad schokkend hoe normaal hij dit vindt. Maar dat zegt wel iets imo over de manier van werken, en niet alleen voor deze ruiter. Dit soort dingen gebeuren veel meer dan je denkt, omdat het op dit soort stallen 'normaal' gevonden wordt. En ja, dit vertel ik uit eerste hand.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:37

Misselijkmakend. Zowel het filmpje als het goedpraten.

En dan vinden mensen het nog steeds raar dat de beweging die paardensport wil verbieden steeds groter wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:43

Earth schreef:
Het is inderdaad schokkend hoe normaal hij dit vindt. Maar dat zegt wel iets imo over de manier van werken, en niet alleen voor deze ruiter. Dit soort dingen gebeuren veel meer dan je denkt, omdat het op dit soort stallen 'normaal' gevonden wordt. En ja, dit vertel ik uit eerste hand.

Zelfde. Het gebeurt (gebeurde - ik ben er lang uit) op vele stallen tot op het hoogste niveau.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 14:47

Het is toch bizar dat hij nog niet opgepakt is en vastgezet? Als dit filmpje zou rondgaan van een hondenbezitter die een hond volledig afranselt, die in het verleden iemand heeft gebeten, dan zou zo iemand allang vastzitten. Hoe komt dat? Komt het omdat een paard zo groot is en 600kg weegt, dat het als minder ernstig wordt gezien?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 16:27

Tja en toch ken ik ook gewoon prof stallen waar dit soort zaken gelukkig helemaal niet normaal zijn. Denk wel dat het belangrijk is om niet iedereen over 1 kam te scheren. Ben het er wel mee eens dat dit soort gasten echt aangepakt moeten worden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 19:00

De FEI (bijvoorbeeld) is ook gewoon een veel en veel te soft orgaan. Zo een komt er misschien vanaf met een schorsing van een jaar, en mag daarna weer lekker verder fladderen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 19:04

Nou kom maar op met de argumenten waarom we paarden dit nog aan moeten doen. Kap met dieren inzetten voor geld, roem en wedstrijden.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 19:22

Bah bah! Arm dier mijn hart huilt ik kon het niet aanzien |(

Hopelijk wordt hij eens net zo hard aangepakt

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 20:32

Ik had vanochtend zijn verklaring al gelezen maar nog geen filmpje gezien.
Maar jeetje wat ben ik er van geschrokken.
Heel wat jaren geleden nog op 2 concoursen in Frankrijk geweest waar ik Heath en Rozzie heb leren kennen als 2 hele leuke en gezellige mensen met het hart op de juiste plek. En waar welzijn voor hun dieren voorop stond.

Zo zie je maar dat er achter gesloten deuren zich een hele andere wereld afspeelt. :(

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 20:36

Werkelijk walgelijke beelden, wat een eikel die kerel.
En arm, arm paard. :(:)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 21:55

Gnome schreef:
Nou kom maar op met de argumenten waarom we paarden dit nog aan moeten doen. Kap met dieren inzetten voor geld, roem en wedstrijden.

Volgens mij is dit geen wedstrijd paard, ziet er niet eens uit als een dressuur paard.

Zoals ik het lees is het een hengst die zijn eigenaresse uit het zadel trok en ingeslapen zou worden waarop hij hem heeft 'proberen te trainen ' (zijn woorden).

Ik denk dat hij probeert te bewerkstelligen dat het paard zich overgeeft ofzo..paard lijkt alleen weinig onder de indruk en vecht terug. Doel is denk ik dat hij ophoudt met terug vechten..

(niet dat ik dit goedpraat of keur hè)