11 zwangerschappen en 18 kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:19

Froukje schreef:
Ze heeft ook geen 18 kinderen maar 12.

2014 was ze zwanger, maar is ze bevallen in 2015, dus zowel 2014 als 2015 zwanger.
En dat zelfde geldt ook voor 2016/2017 en 2019/2020.

Tja, mijn keus is het niet. Maar zo gek is 12 kinderen nou ook weer niet.

ik tel er toch echt 18

1 2013
2 2014
2 2015
2 2016
2 2017
1 2018
2 2019
2 2020
1 2022
1 2023
2 2024

ik ken haar niet, maar neem aan dat ze jaartallen van geboortes noemt?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:21

fleurtjeuh schreef:
Ik snap totaal niet wat het nut is van dit topic.
Om deze vrouw te bekritiseren om hoeveel kinderen ze heeft? Of hoe vaak ze zwanger is geweest?
Waarom moet er uberhaupt over gepraat worden?
Dit gaat niemand hier toch iets aan?
Haar lijf, haar leven, haar keuze.
Waarom denken we hier iets van te moeten vinden?

Ik snap ook de noodzaak niet om deze mevrouw te screenshotten en te bespreken op een Nederlands paardenforum :o?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:26

DuoPenotti schreef:
Froukje schreef:

2014 was ze zwanger, maar is ze bevallen in 2015, dus zowel 2014 als 2015 zwanger.

ik tel er toch echt 18

1 2013
2 2014
2 2015
2 2016
2 2017
1 2018
2 2019
2 2020
1 2022
1 2023
2 2024

Zoals al gezegd; jaren dat je zwanger bent. Dus niet de geboortes.
In 2013 zwanger geworden, 2014 bevallen. Bijvoorbeeld

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:28

superpony schreef:
Tja, als iemand dat zelf graag wil, moet ze dat ergens zelf weten. Maar ik vind wel dat iemand dan ook zelf de kinderen moet kunnen onderhouden en echt voldoende tijd en aandacht moet kunnen geven.

Het lijkt me heel zwaar, maar ik denk ook dat het ergens wel went.

De praktische kant vind ik zelf wel lastig. Kan je voor allemaal even goed zorgen? Is het goed dat de oudste al jong moeten helpen en verzorgen? Aandacht en liefde van de ouder vind ik anders dan van een broer of zus en wel echt belangrijk.

Daarom is het altijd dubbel als je zegt dat mensen het zelf mogen weten. Dat is vaak totdat anderen er last van zouden kunnen hebben.

Mijn oma (boerin) had 11 kinderen. Daar had niemand last van want geen van hen in de criminaliteit beland. En eten van eigen land. En oma gaf ook nog aan goede doelen. Zij zei dat elk kind bij haar even welkom was geweest. Er was toen een hele sterke familieband,iedere zondagmiddag de hele familie samen (ook ik als kleinkind) in de kleine huiskamer van de boerderij.

pmarena

Re: 11 zwangerschappen en 18 kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:47

Tja inderdaad in bepaalde omstandigheden heel veelvoorkomend dat de ene zwangerschap de andere opvolgt. En dat sommige vrouwen ook dol zijn op zwanger zijn en babies krijgen, en zodra de baby dan een iets minder hulpeloos wormpje is, ze meteen weer een nieuwe willen even simpel gezegd :=

Mensen die gewoon graag een groot gezin willen. Ergens vind ik het wel mooi, maar om het voor alle partijen echt fijn te laten werken moet je wel uit het juiste hout gesneden zijn en in de juiste omstandigheden leven denk ik. Want anders is het geen doen :=

Best mooi als je als gezin een goed geoliede unit bent waar een ieder goed tot zijn recht komt.
Erg leuk ook om te zien hoe ieder kind toch weer anders wordt en ze steun aan elkaar hebben.

Maar het lijkt mij persoonlijk wel vervelend dat je dan inderdaad niet echt heel veel individueel contact met ieder kind zal hebben en ik zou constant het gevoel hebben dat ik ieder kind tekort doe qua aandacht en mogelijkheden voor hun ontwikkeling omdat het wel heel veel aanpassingsvermogen zal vragen van iedereen om het een beetje okee te laten functioneren in zo'n groot gezin.

Dat de grotere voor de kleintjes zullen moeten zorgen vind ik ergens ook niet okee voor hun jeugd / ontwikkeling. Maar aan de andere kant is het wel weer mooi natuurlijk om het zo allemaal samen voor elkaar te krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:50

anjali schreef:
superpony schreef:
Tja, als iemand dat zelf graag wil, moet ze dat ergens zelf weten. Maar ik vind wel dat iemand dan ook zelf de kinderen moet kunnen onderhouden en echt voldoende tijd en aandacht moet kunnen geven.

De praktische kant vind ik zelf wel lastig. Kan je voor allemaal even goed zorgen? Is het goed dat de oudste al jong moeten helpen en verzorgen? Aandacht en liefde van de ouder vind ik anders dan van een broer of zus en wel echt belangrijk.

Daarom is het altijd dubbel als je zegt dat mensen het zelf mogen weten. Dat is vaak totdat anderen er last van zouden kunnen hebben.

Mijn oma (boerin) had 11 kinderen. Daar had niemand last van want geen van hen in de criminaliteit beland. En eten van eigen land. En oma gaf ook nog aan goede doelen. Zij zei dat elk kind bij haar even welkom was geweest. Er was toen een hele sterke familieband,iedere zondagmiddag de hele familie samen (ook ik als kleinkind) in de kleine huiskamer van de boerderij.

Mijn opa die ook uit een groot gezin kwam (geboren begin 1900) moest juist al vroeg de kost in..als 12 jarige al geloof ik omdat er thuis niet voldoende plek/ eten was voor iedereen. Ze sliepen ook met z'n allen in de (kleine) woonkamer van de boerderij. Lijkt me echt vreselijk..wat hebben we het dan nu goed allemaal.

*edit* typfout
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 04-06-25 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:54

Het leven zal zich ook constant aan blijven passen of wij aan het leven. Moeders werken tegenwoordig dus dsn zal een groot gezin ook weer minder voorkomen.

Alles is anders. En dst zegt de volgende generatie ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:58

anjali schreef:
superpony schreef:

Ik heb op de Veluwe gewoond en ken die voorbeelden ook.

Ik schrijf ook TOTDAT anderen er last van zouden kunnen hebben.

En het is ook alleen maar mijn mening dat mensen hun kinderen zelf moeten kunnen onderhouden. En ik vind het belangrijk dat de oudere kinderen niet alleen maar helpen en zorgen, maar ook kind kunnen zijn. En ik vind het belangrijk om voor elk kind voldoende tijd en aandacht te hebben.

En buiten dat, het is niet zo dat als alles goed gaat of goed lijkt, mensen altijd blij zijn met de situatie waarin ze zijn opgegroeid. Juist als ze zelf ouder worden hoor je vaak dat de ouders weinig tijd voor ze hadden of wat ze zelf hebben gemist.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:03

De meerwaarde van dit topic ontgaat me volledig.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:03

Waarom zoekt ze eigenlijk de publiciteit? Is ze voorstander van grote gezinnen of zwaar christelijk?

Mijn bet-overgrootmoeder kreeg er 16 waarvan er één als kind is overleden. Best knap want deels alleen opgevoed omdat echtgenoot na nr 16 overleed. Geen hulp van haar familie, die waren vrij kapitaalkrachtig maar hadden haar onterfd.
Overdag deed ze naaiwerk en 's nachts was ze baker. Echt petje af.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:05

Jolien87 schreef:
De meerwaarde van dit topic ontgaat me volledig.

Dan kan je heel veel topics wel sluiten en moet je ook vooral geen tv kijken, podcasts luisteren en zelfs niet naar de bios gaan. En blijf dan ook weg van verjaardagen waar vaak alleen maar over onzin gekletst wordt.

Mensen lezen iets en willen daarover praten. Dat mag, we leven nog steeds in ene vrij land. Wil je dat niet, sla je gewoon over. Zo makkelijk is het.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:11

DuoPenotti schreef:
Froukje schreef:

ik tel er toch echt 18

1 2013
2 2014
2 2015
2 2016
2 2017
1 2018
2 2019
2 2020
1 2022
1 2023
2 2024

Nee, jaren dat ze zwanger is geweest.

Ze is in 2014 zwanger geraakt en in 2015 bevallen, dus zwanger in 2014 en 2015.
Dus ze is in 2015 bevallen van 2, in 2014 van 0.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:17

@Superpony: Naar wat ik gehoord heb hadden ze een leuke jeugd. Er was padvinderij en een wijkgebouw met recreatieve mogelijkheden, toneelstukjes enzo. In die buurt allemaal boerengezinnen en in dat wijkgebouw ontstonden dan ook veel relaties. Het waren volledig andere tijden dan nu.En, iemand hier heeft het erover dat tegenwoordig vrouwen werken en dus niet zo veel kinderen willen. Maar, is het zorgen voor een boerderij en groot gezin dan geen werken? Je hebt dan zelfs nooit vrij want dat gaat altijd door.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 12:18