Noodfonds Energie 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:29

MyWishMax schreef:
Ik heb al jaren de kachel op 15 graden continu op een enkele keer na dat die een uurtje op 18 gaat enndat is per winter op 1 hand te tellen en kreeg vorig jaar wrl iets terug maar niet veel. Ik betaal minder als het advies termijnbedrag want dat kan ik niet eens betalen. En ik kon het niet lager zetten dus betaal nu al meer als wat eigenlijk te missen is.

Het stomme is dat ik bij moest betalen nadat zij zelf aangegeven hadden dat ik omlaag kon. Ik ging al veel minder omlaag met termijnbedrag als ze aanraden, maar het advies voor termijnbedrag was ineens bijna 70 euro meer per maand na de jaarrekening... Sorry dat geld is er niet en meer besparen kan niet?

Het is net gelukt om in te dienen. Behalve dat ik geen bruto maandinkomen weet omdat uitkering netto is. Lekker handig dus. Ben wel bang dat het afgewezen wordt, omdat het verschil tussen het bedrag wat ik betaal en wat ik volgens hen moet betalen niet zo groot is. Maar ik weet niet hoe ik het huidge bedrag een jaar vol moet houden... en dan waarschijnlijk weer bij betalen door iets stoms.

Ze controleren het bij je energiemaatschappij jongens. Zowel wat je betaalt ald wat het advies is.

Ik duim voor je dat je het krijgt :(:).

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 10:30

karuna schreef:
Ik zie zojuist een nieuwsitem op tv. Ik heb niet eens tijd om te wachten met aanvragen. -O- 10000 mensen hebben geluk, de rest pech. En ik vrees dat die 100000 mensen de snelle slimme regelaars zijn en niet de minder vaardige mens. Sjips.

Klopt, op = op. Daarom is er nu ook z'n run op. De 1e dag, dinsdag waren er al 20.000 aanmeldingen gedaan. Als het op dit tempo door gaat, dan is het fonds vóór het einde van het weekend waarschijnlijk leeg.

Dus hopelijk kom je er vandaag of morgen nog doorheen.

De aanvraag zelf is simpel, het enigste wat je zelf moet opzoeken is je bruto maand loon, je klantnummer van de energiemaatschappij, je termijnbedrag en het advies termijnbedrag. Voor de rest is het alleen letterlijk 4x inloggen bij digid met gebruikersnaam + wachtwoord + SMS controle.

Winged

Re: Noodfonds Energie 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 10:33

Mijn vriend heeft hem ook net in kunnen dienen. Eerst meldingen dat het te druk was, met een hoop refreshen er toch door. Duimen maar. Al zou hij 20 euro per maand terugkrijgen is het al fijn.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 10:36

MarlindeRooz schreef:
mvdende schreef:
Hier de verwarming op 17,5°c en alsnog een rekening van €145 (€135 volgens advies termijnbedrag)

Daarnaast douchen in de sportschool 1x per week, dat scheelt behoorlijk en 1x thuis douchen.

Verwarming staat uitsluitend in de woonkamer en de keuken aan (keuken kan niet meer uit, is kapot) en alleen van 11-19 op de dagen dat ik thuis ben. De 2 dagen dat ik werk staat de verwarming van 15-20 aan.

Dus zo raar vind ik de rekening van €190 per maand niet als de verwarming al hoger staat, er waarschijnlijk vaker gedouched wordt en er geen zonnepanelen zijn.

Edit: voordat ik zonnepanelen kreeg, was mijn rekening óók €190 en dat was nog met gascontract van €0,85 per m3. Toen kon de verwarming tenminste nog op 19,5°c. Dát hoef ik nu niet meer te proberen -O-

Maar dit fonds is gewoon krom: wie de verwarming lekker op 21°c heeft krijgt behoorlijk wat terug, maar diegene die zuinig leeft en de hele winter in de kou heeft gezeten krijgt bijna niets.

Moet je niet vergeten te vermelden dat je voor je hobby veel stroom gebruikt met terraria’s. :+

Dus je hoge verbruik is een keuze.

Ik heb op dit moment nog één terrarium kast, met 3 warmtelampen erin. Totaal 350W wat erin zit verdeeld over de 3 lampen geloof ik. Daarnaast een dimming termostat, met temperatuur sensor, dus als de kast op temperatuur is, zijn de lampen uit. Edit: daarnaast een reptielen soort die geen heel hoge temperaturen nodig heeft, warmste plek is 29°c. Rest van de kast (normaal gesproken) kamertemperatuur 22°c ongeveer. Heb hier express voor gekozen ipv bijvoorbeeld een baardagame die bijna 40°c nodig heeft en dus véél meer stroom verbruikt.

Stroom is hier (zolang salderingsregeling) het probleem niet zo, het is voornamelijk de gasrekening!

Daarnaast ga ik nu steeds méér stroom verbruiken ipv gas, bijvoorbeeld door te koken met een elektrische pan en straks een elektrische weckketel ipv nu gas. Om vanaf 2027 m'n eigen stroom te kunnen gebruiken.

Dus het is lang niet alleen m'n terrarium wat stroom verbruikt, ook steeds meer elektrische apparaten ipv de gas varianten daarvan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:32

Bij mij blokkeert de aanvraag bij stap 3: extensie accepteren. Not compatible with my browser (ddg). (Via laptop).

Ik heb de check gedaan, die zei dat ik er waarschijnlijk geen recht op heb, maar ik keek even voor iemand hoe het proces gaat daarom probeerde ik een aanvraag te doen.

Ik vraag me ook af waarom er geen cookie wall is terwijl er wel persoonlijke info wordt gevraagd en verwerkt. Dat is dan verplicht.
En met de toegankelijkheid slaan ze m.i. zo ver door dat het uiteindelijk tot veel ruis en ontmoediing leidt (overal overnieuw helemaal uitleggen wat er klaar moet liggen voor de aanvraag, uitleg filmpje en weet ik het niet wat al nog meer).
Ik zie en hoor veel negatieve reacties en frustraties.
Wat een circus, en dat in het digitale tijdperk, het jaar 2025!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:36

_San87_ schreef:

Dank je! Vorig jaar wel dus ik hoop erop. Of dat ze iig nog even navragen naar mijn inkomen. Want ik heb geen bruto maandinkomen, alleen een netto. En mijn bruto jaarinkomen bij de belastingdienst wordt wel door de uitkeringsinstatie doorgegeven maar is niet hetzelfde als bij anderen met 8% bruto vakantiegeld enzo. En dat bruto bedrag wat zij ervan gemaakt hebben vind ik vrij hoog eruit zien.

Ik kan me niet herinneren dat ik dit vorige keren zo heb moeten invullen. Toen kreeg ik in totaal 150 euro of dat werd verrekend met de termijnbedragen, dat was ongeveern20 euro per maand. Maar het lastige is wel dat het idd zo 'laag' is omdat ik weinig verbruik. Maar ik durf niet meer te verbruiken.

Je kan ook niet liegen want jouw eigen energiemaatschappij controleert alles. Dus als je bijvoorbeeld een hoger termijnbedrag als het advies hebt kan het zijn dat je niks krijgt, want het is niet nodig volgens hen. Maar ook als de bedragen die je invult niet kloppen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:38

Marigold schreef:
Bij mij blokkeert de aanvraag bij stap 3: extensie accepteren. Not compatible with my browser (ddg). (Via laptop).

Ik heb de check gedaan, die zei dat ik er waarschijnlijk geen recht op heb, maar ik keek even voor iemand hoe het proces gaat daarom probeerde ik een aanvraag te doen.

Ik vraag me ook af waarom er geen cookie wall is terwijl er wel persoonlijke info wordt gevraagd en verwerkt. Dat is dan verplicht.
En met de toegankelijkheid slaan ze m.i. zo ver door dat het uiteindelijk tot veel ruis en ontmoediing leidt (overal overnieuw helemaal uitleggen wat er klaar moet liggen voor de aanvraag, uitleg filmpje en weet ik het niet wat al nog meer).

In welke browser werk je?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:39

Ze willen idd via de pc een extensie, die werkt wel op Chrome.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:41

TS, je hebt iedere dag de verwarming tussen de 5 en 8 uur aanstaan en hebt terraria staan.
Je verbruikt een stuk meer dan ik voor iemand die zo zuinig is en het niet kan of wil betalen.

Ik hoop dat dit geld terecht kimt bij mensen die echt financiële problemen hebben en die echt kou hebben moeten lijden afgelopen winter(s).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:43

MyWishMax schreef:
_San87_ schreef:

Dank je! Vorig jaar wel dus ik hoop erop. Of dat ze iig nog even navragen naar mijn inkomen. Want ik heb geen bruto maandinkomen, alleen een netto. En mijn bruto jaarinkomen bij de belastingdienst wordt wel door de uitkeringsinstatie doorgegeven maar is niet hetzelfde als bij anderen met 8% bruto vakantiegeld enzo. En dat bruto bedrag wat zij ervan gemaakt hebben vind ik vrij hoog eruit zien.

Ik kan me niet herinneren dat ik dit vorige keren zo heb moeten invullen. Toen kreeg ik in totaal 150 euro of dat werd verrekend met de termijnbedragen, dat was ongeveern20 euro per maand. Maar het lastige is wel dat het idd zo 'laag' is omdat ik weinig verbruik. Maar ik durf niet meer te verbruiken.

Je kan ook niet liegen want jouw eigen energiemaatschappij controleert alles. Dus als je bijvoorbeeld een hoger termijnbedrag als het advies hebt kan het zijn dat je niks krijgt, want het is niet nodig volgens hen. Maar ook als de bedragen die je invult niet kloppen.

Klinkt als nogal een arbitraire manier van toewijzen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:45

Winged schreef:
Marigold schreef:

In welke browser werk je?

Duck duck go (er zit ook firefox op als alternatief, ddg is volgens mij eigenlijk geen browser).

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:47

Ja ik heb de verwarming vaak op 19 staan. 17 als ik niet thuis ben. Dit zodat m’n ratjes niet ziek worden. Heb bijna de hele winter 4 dagen gewerkt en dan was ik weg van 7:45 tot 19:15. En in het weekend was ik vaak 1,5 dag thuis. Maar ik verwarm maar 1 (kleine) woonkamer. Ik douche elke dag kort en ik kook op gas. Heb een vaatwasser (mini).

Aanbevolen termijnbedrag is 54 euro. Ik heb hem op 128 staan omdat dit aanbevolen werd bij het afsluiten. Dus krijg bijna 1000 terug denk ik. :+

Dit dus omdat ik zo zuinig leef. Op z’n meest 85m3 gas gebruikt in één maand. ;)

Maar eerder in een groter huis altijd op 17 graden gestookt. Maar ik ben een koukleum en vond dat vreselijk. Dus dat ga ik niet weer doen. Zeker omdat ik zo’n klein huisje heb.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:50

Het is apart inderdaad. Maar goed, het is denk ik ook heel lastig. Hoe gaan ze controleren dat ik de hele winter in de 15 graden zit en alsnog dit verbruik heb? Ja ik zit lager met gas als iemand op een flatje, maar zou ook heel zuinig huis kunnen hebben (heb ik niet :') )

Het is ook gedeeltelijk vanuit de energiemaatschappijen, die betalen ook een deel mee.

Citaat:
Huishouden met één inkomen
Woon je alleen en verdien je minder dan € 2.204 bruto per maand? Dan gaat het om de energiekosten boven de 8% van je bruto inkomen. Als je € 1.600,- verdient, dan geeft het Noodfonds steun de energierekening voor het deel boven de € 128,-.

Woon je alleen en verdien je tussen de € 2.204,- en € 3.400,- bruto per maand? Dan gaat het om de energiekosten boven de 10% van je bruto inkomen. Als je € 2.500,- bruto per maand verdient dan geeft het Noodfonds steun voor de energierekening voor het deel boven de €250,- euro.

Als ik dit lees krijg ik dus weer rond de 10 of 20 euro per maand. 10 als ze huidige advies aanhouden (van februari tot nu) en 20 als ze die van jaarrekening aanhouden met winter er dus bij.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 11:57

Marigold schreef:
Duck duck go (er zit ook firefox op als alternatief, ddg is volgens mij eigenlijk geen browser).

Ik begreep dat chrome, safari en firefox wel zouden moeten werken. Dus ik zou 1 van die browsers proberen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:02

Laptop afgestoft. Pincode opgevraagd etc etc. En.. vervolgens is het gelukt op mijn telefoon! Ik heb het vorig jaar ook aangevraagd voor mijn ouders. Toen hebben ze in totaal 1800 worp terug gekregen. Heel welkom wanneer je enkel AOW en een klein pensioentje hebt. Ouders leven zuinig. Maar zijn overdag natuurlijk wel thuis. Voor hun van harte welkom!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 12:11

Het is dat ik net verhuisd ben van energielabel G naar A+

Betaalde eerst €250 (en is hoger geweest) en nu €170
Verwarming stond altijd op 15 graden, wat mijn oude kat geen goed heeft gedaan.
Zat met vesten, joggingbroek, deken en kruiken op de bank.

Als ik het dan echt niet meer warm kreeg ging ik heel heet douchen (boiler, dus water is ook een keer op)
Afgelopen winter was beter vol te houden dan de laatste 2.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 13:57

Marigold schreef:

Nee hoor, dat staat volledig los van elkaar

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:00

Vorig jaar kreeg ik niks, ze hadden ergens een veel hoger brutoloon vandaan gehaald en zijn daarmee gaan rekenen. Ik heb nog bezwaar gemaakt met bewijsstukken erbij maar dat mocht niet baten.
Hopelijk dit jaar meer "geluk".

Ik betaal een vs van 180,- ze willen meer maar ik wol geen spaarpotje bij de energiemaatschappij, zet het liever op de bank met wat rente.
Sta niet onder curatele dus wens ook niet zo behandeld te worden.
Stelletje cowboys!

Ik snap dat ze mensen willen behoeden voor hoge kosten maar ik beslis graag zelf over mijn eigen portemonnee.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:04

Goof schreef:
TS, je hebt iedere dag de verwarming tussen de 5 en 8 uur aanstaan en hebt terraria staan.
Je verbruikt een stuk meer dan ik voor iemand die zo zuinig is en het niet kan of wil betalen.

Ik hoop dat dit geld terecht kimt bij mensen die echt financiële problemen hebben en die echt kou hebben moeten lijden afgelopen winter(s).

En mensen die niet op vakantie kunnen en ga zo maar door...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 16:05

Hier geen aanvraag.

Maar jee wat slecht geregeld als ik dit zo lees.

Idd mensen zonder pc (vaardigheden) of die heel zuinig gedaan mogen weer in de kou zitten.

Dit moet toch anders kunnen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:26

Aangevraagd er wordt contact opgenomen, want ze weten het niet. :+

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 22:28

Ik heb door toestanden nog helemaal geen tijd gehad dus ik hoop er van de week nog tussen te kunnen komen :=
Als het goed is kom ik ervoor in aanmerking...

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:13

Tja, het was te verwachten dat het storm zou lopen en de boel vast zou lopen aangezien ook een hoop mensen dit aan gaan vragen die het eigenlijk niet nodig hebben. Ze hadden het beter voor de echte minima kunnen doen.

Aan de andere kant, ook de "midden inkomens" komen steeds moeilijker rond en het is ook niet te controleren wie er wel genoeg heeft om rond te komen en wie niet. En wat is 'echte minima'.

Is dat degene die geprofiteerd heeft van een variabel contract met lage prijzen in de zomer en nu huilie huilie doet omdat ze net als andere nu meer moeten betalen nu de prijzen omhoog zijn gegaan?

Is dat degene met een laag inkomen met lage uitgaves die een paar keer per jaar op vakantie gaat van het geld wat de overheid nu sponsort?

Is dat degene die werkt maar vanwege te hoge hypotheekkosten niet rond kan komen? En in een slecht geisoleerd huis woont waardoor de energieprijs hoog ligt?

Is dat degene die niet kan werken, veel medische kosten heeft, en aan het einde van de maand geen geld over heeft?

In principe zouden ze allemaal geld aan dit fonds mogen vragen. En dan heb ik nog niet eens iedereen gehad. In mijn ogen hadden ze beter kunnen zeggen dat iedereen die zoveel % overhoud aan het einde van de maand, (of minder) die komt in aanmerking. Zit je daarboven, dan niet.Maar dan zou je net zoals de bijstand om bankafschriften moeten vragen en het kost een hoop tijd en personeel om dat allemaal uit te zoeken, dus ik snap ook wel waarom ze nu deze lijn trekken.

Maar het blijft zuur voor degene die het het hardst nodig hebben die misschien toch buiten de boot pissen omdat het al op is.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:31

Het is idd heel lastig. Want als iemand uit de groep veel medische kosten en geen geld over aan het eind van de maand; ik stook dus amper tot niet omdat dat geld er niet is. Ik snap Day ze dat niet kunnen controleren, maar zo ken ik nog wat mensen die extreem zuinig zijn. Niet alleen met gas maar ook met elektriciteit, omdat het niet te betalen is. Dus geen verwarming in de winter en geen airco in de zomer. Geen zuinig huis en geen zonnepanelen oid.

Terwijl je met deze regeling dus meer geld en hulp krijgt als je wel gewoon normaal gestookt en/of gekoeld had. Want mijn energierekening of het advies bedrag is dus al 155 euro met de hele winter 15 graden en misschien een paar keer naar 18 voor een uurtje en 2 keer per week echt douchen(of voor mij in bad Want douchen kan niet haha). Ik wil niet weten wat het zou zijn met gewoon dagelijks 19 graden en dagelijks douchen. Wat vroeger gebeurde met 2 personen en toen waren we minder kwijt als ik nu ben. Maar stel het was dan 250 euro geweest per maand, dan krijg je ineens het verschil tussen even afgerond 130 euro en die 250 per maand.

Maar precies wat jij zegt, het valt niet te controleren. En ik gok liever niet erop dat er hulp komt... Mijn jaar is net begonnen dus ik kan nu niet alles omhoog gooien, want advies is gebaseerd op niet stoken en komende maanden is dat idd niet nodig. Dus krijg je daar ook geen goedkeuring voor

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 07:50

Jij bent in mijn ogen ook echt iemand die het het hardst nodig heeft en ik hoop dat jij optijd bent en het krijgt.

Maar zoals mijn schoonmoeder: ja, ze komt er voor in aanmerking vanwege haar lage inkomen en hoge stookkosten (minimaal 21 graden is het in haar totaal niet energiezuinige woning) maar er wordt niet naar haar maandelijkse lasten gekeken of wat zij aan vermogen heeft. Die lacht zich kapot om dit gratis geld! Die houdt elke maand een paar 1000 over maar daar wordt niet naar gekeken. Zij heeft overigens totaal geen verstand van hoe ze het moet aanvragen, maar toch staat het straks ineens ik haar rekening. :+

Maar nogmaals, ik hoop echt dat jij compensatie krijgt.