Body shaming

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardje02

Re: Body shaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:12

Ik denk dat het nu meer naar voren komt dat slankere mensen worden gebodyshamed, omdat slank de afgelopen 20 jaar als mooi en de norm werd gezien. Met figuren zoals kim Kardashian is de trend geshift naar de ronde bbl figuren, met als gevolg dat dunnere mensen niet meer in de norm als "geliefd" worden gezien.

Helemaal normaal dus eigenlijk. Net zoals het ene jaar strepen de mode is, maar het volgend jaar wil iemand er iets mee te maken hebben.
Dit is altijd met alles al zo geweest. Beste wat je kan doen is het gewoon negeren. Uiteindelijk, en zeker op social Media, zal toch iedereen altijd wel ergens op commentaar geven.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:15

Niniane schreef:
Slanke mensen worden niet gebodyshamed. Het slanke, afgetrainde lijf is sociaal geaccepteerd en in zekere zin ook de norm.

Goeie genade wat een niet intelligente openingspost, sorry.

Slanke mensen kunnen zeker wel gebodyshamed worden. Zie het ontzettend vaak langskomen op sociale media

Popstra ik snap je volledig en had het er toevallig vandaag nog over. Het viel me een tijd geleden voor het eerst op op social media

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:17

Ik vind de OP nogal pijnlijk -O-
Ik weet niet wie je bent en wat je hebt meegemaakt, TS, maar ik hoop dat je deze gedachtes van je af kunt schudden.

Zelf heb ik vroeger ook lelijk gedaan over de lichamen en kledingkeuzes van andere mensen, dat kwam bij mij voort uit mijn eigen onzekerheid en jaloezie.

Tegenwoordig denk ik bij een vrouw van 55+ die in een outfit van de tienerafdeling loopt, een zwangere dame die een naveltruitje draagt, een man in een jurk, een persoon van 140 kilo die een Hema hotdog eet of iemand anders die op de een of andere manier opvalt in mijn redelijk conservatieve woonplaats altijd juist "You go gurl! Wees jezelf!" omdat ik weet dat het moed vereist om authentiek en trouw aan jezelf te zijn als je afwijkt van de norm en ik dat stiekem best eem beetje bewonder :)

Als je last hebt van reacties op social media: log uit, ga naar buiten en glimlach naar wie je tegenkomt. Wie weet lachen ze terug, en dan is de wereld weer een beetje mooier. *D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:18

Ik dacht dat dit topic begon over dat op sm iedereen idd geshamed wordt, mensen super hard zijn, perse willen provoceren met een harde mening, mensen moed willig lijken te kwetsen en het nooit goed is.... want dat is idd echt een groot probleem en een heel nare ontwikkeling. Bodyshaming overal en nergens op alles en iedereen....

Maar toen las ik verder en eigenlijk maak je jezelf er ook schuldig aan. Naar wie dan ook, bodyshaming is niet tof. Hou je mening voor je en probeer iedereen te accepteren hoe ze zijn. Dik, dun, 'nep' of puur natuur. Niet altijd even makkelijk, want er bekruipen je vaak toch automatisch bepaalde gedachten of meningen.... maar hou ze voor je als ze niet aardig zijn. Lat3n we met z'n allen het sm wat leuker maken door wat minder negatief en kwetsend te zijn. Soms moet je dingen gewoon voor je houden.

Verder. Je algoritme bepaald wat je ziet. Je kijkt zo'n filmpje of bericht, het hele internet gebeuren denkt dat je dat tof vind en zo krijg je dan veel meer te zien dan andere berichten. Betekent niet perse dat het er nu meer is dan het andere, maar waarschijnlijk puur dat je algoritme gevormd is deze kant op.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:24

Popstra ik heb een advies voor je haal adem. Het is maar social media niemand geeft daar om. Mensen worden geshamed hoe dan ook. Ga wat zonlicht pakken is beter voor je. Hack je algoritme door dat soort video’s voorbij te scrollen en het probleem is opgelost. En kijk ook eens in de spiegel of je zelf wel zo een leuk persoon bent want zo kom je niet over. Eerder vooroordelend en niet gezellig op feestjes.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:26

Niniane schreef:
Slanke mensen worden niet gebodyshamed. Het slanke, afgetrainde lijf is sociaal geaccepteerd en in zekere zin ook de norm.

Goeie genade wat een niet intelligente openingspost, sorry.

Eh nee, die worden wel gebodyshamed :+ Het is nog al een verschil of je het hebt over getrainde bodys of 'gewoon' smal bent. Gespierd zijn is namelijk ook niet perse slank zijn :)

Overigens vermeld TS het zeker niet netjes, maar het normaliseren van ongezond te dik zijn ervaar ik ook wel in mijn omgeving. 'liever te dik in de kist' wanneer er nog extra ongezond eten genuttigd wordt opmerkingen, waarbij vaak ook nog even aangehaald wordt dat het beter is dan een zak met botten, terwijl ongezond te veel wegen gewoon echt niet genormaliseerd zou moeten zijn. Het levert gezondheidsrisico's op, wat gewoon echt niet oke is voor de persoon waar het over gaat. Dat zou je niet moeten willen :n

Het is alleen wel een heel groot grijs gebied over wie je dat zegt (want wat is 'te dik' en maakt de oorzaak, aanleg of bouw uit en in hoeverre geldt dat als 'gevolg van'), hoe je het zegt en met welke intentie. Net als dat te smal ook gewoon niet gezond is (en weet je wat? Dat kan ik prima zeggen, want ik zit zelf ook op het randje gezond gewicht, te licht. En ja ik ervaar gezondheidsproblemen wanneer ik in een slechte periode meer afval dan zou moeten).

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:30

Body shaming gebeurt beide kanten op, maar je ziet het van je eigen kant altijd meer als van de andere kant. Toen Wicked net uit was werd Ariana Grande he-le-maal afgemaakt online, foto's en video's van haar werden bewerkt tot een ziekelijk, grauw uiterlijk. Extra schaduwen onder haar ogen, jukbeenderen, sleutelbenen, ribben. Met de meest wilde teksten eronder, over hoe een insider wel even wist te vertellen wat voor extreme anorexia ze wel niet had. En zo ken ik ook persoonlijke verhalen van hele dunne vriendinnen, die hun hele leven al niks anders hoorden dan "meid, eet ff wat, gatver ik ben steeds bang dat ik je breek als ik je een knuffel geef". Meiden die zelfs op advies van de dokter elk stuk taart aten wat ze konden krijgen maar toch geen gram aan kwamen en wel elke dag moesten aanhoren dat ze er zo ziekelijk uitzagen. Maar ik ken ook de verhalen en voorbeelden de andere kant op. Smerig varken, last voor de gezondheidszorg, koe, ranzig, dom/Tokkie, spuuglelijk. Extra schaduwen onder cellulitis om het veel erger te laten lijken, hangende huid ff extra uitrekken. Met onderschriften die spreken over "waar is het misgegaan met deze persoon". Beide groepen krijgen hele nare dingen naar hun hoofd geslingerd en voor beide groepen is het onwijs kl*te. En vergis je niet, ook de opgespoten mensen die ertussenin hangen (alleen maar rondingen op de "goede" (???) plekken volgens dat schoonheidsideaal) krijgen mega nasty dingen naar hun hoofd geslingerd, online en offline. Net als de niet-opgespoten middenmoot: ik ben zelf bijvoorbeeld niet te dik en niet te dun, maar er is altijd wel wat mis met mijn uiterlijk.

Het is heel normaal dat dingen die je tegen de borst stuiten je meer opvallen dan dingen die in lijn liggen met je eigen overtuigingen, zeker nu met internet en social media wat er toch vooral op gericht is om emoties te triggeren, en sensatie. En nogmaals, een nare opmerking over een laag gewicht zal je meer opvallen dan een nare opmerking over een hoog gewicht. Maar dat iets je niet opvalt wil niet zeggen dat het er niet is.

Je eigen bericht is daar een schitterend voorbeeld van: je spreekt over body shaming van laag gewicht, maar verwoord dat met termen die allesbehalve neutraal zijn over een hoog gewicht. Dus in jouw hoofd is het bodyshamen van dikke mensen (waarschijnlijk onbewust) genormaliseerd, terwijl het body shamen van dunne mensen een probleem is voor je. Je noemt het "wat ongelukkig verwoord", maar hoe hard had je tegen het plafond gezeten als iemand anders jouw OP had geplaatst met dezelfde boodschap over dunne mensen? Dan had je precies dezelfde frustratie gehad als die je beschrijft in je post. Dus nogmaals: je ziet dingen die je tegen de borst stuiten altijd veel sneller als dingen die in lijn liggen met jouw eigen overtuigingen. En het kan geen kwaad daarbij stil te staan.

Dat gezegd hebbende ben ik he-le-maal klaar met hoe vreselijk vals mensen zijn geworden met sociale media. Tuurlijk, pesten is van alle tijden, maar de anonimisering van het internet kan wel écht het slechtste in een mens naar boven brengen. Hoe sommige mensen hier vreselijk keihard kunnen zijn maar vervolgens niks durven en van niks weten als ze op stal recht tegenover je staan... En dan staat bokt nog niet eens echt pesten toe. Kun je nagaan als je iemand van Facebook of Instagram tegenkomt, die je de dag daarvoor nog de vreselijkste dingen toewenste.
Laatst bijgewerkt door VuurVleugels op 21-04-25 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:31

Elin_ schreef:
Het levert gezondheidsrisico's op, wat gewoon echt niet oke is voor de persoon waar het over gaat. Dat zou je niet moeten willen :n

Alsof mensen met overgewicht dat heel graag zelf willen :')

Echt, mijn mond hangt op mijn schoot van wat ik hier allemaal lees. Asociaal

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:35

Het is ook wel makkelijk om te zeggen dat ts zich er niks van moet aantrekken. Dat is haar punt helemaal niet

Het gaat er om dat dingen die je zegt tegen dunne mensen zegt oke zouden zijn en tegen dikke mensen niet. Mijn oma vertelde vandaag dat ze een gesprek had met een onbekende man, waarop hij opeens vroeg of ze was afgevallen, nadat ze nee antwoorden zei hij verbaasd, 'ben je altijd zo dun'. Draai het gesprek is om, opeens zou het wel een probleem zijn als je dat tegen iemand zegt.
Mijn oma vond het absoluut geen prettige opmerking en ik vind het zelf nogal onbeleefd

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:35

Je algoritme gaat ook goed op wat het denkt dat je verontwaardigt. TS krijgt slank-shaming te zien, ik mom-shaming. Ik heb op mijn tijdlijn nog werkelijk nooit een slank persoon geshamed zien worden.

Verder zijn de termen in de openingspost inderdaad alles behalve neutraal, maar komen erg veroordelend over. Lekker handig :=

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:37

Amber_anne schreef:
Het is ook wel makkelijk om te zeggen dat ts zich er niks van moet aantrekken. Dat is haar punt helemaal niet

Het gaat er om dat dingen die je zegt tegen dunne mensen zegt oke zouden zijn en tegen dikke mensen niet. Mijn oma vertelde vandaag dat ze een gesprek had met een onbekende man, waarop hij opeens vroeg of ze was afgevallen, nadat ze nee antwoorden zei hij verbaasd, 'ben je altijd zo dun'. Draai het gesprek is om, opeens zou het wel een probleem zijn als je dat tegen iemand zegt.
Mijn oma vond het absoluut geen prettige opmerking en ik vind het zelf nogal onbeleefd

Dat is hoe zij het er ervaart. Het is in geen van de gevallen oké en dat is wat iedereen haar probeert duidelijk te maken. Niemand vind het oké en als je er zelf neutraal in staat doe je het geen een kant. En popstra deelt heel goed uit naar mensen die in haar ogen minder zijn. Ze kan alleen wat minder incasseren want dan is het een ongezien probleem.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:43

Helaas is de openings post van popstra nogal controversieel en leidt af van wat ze echt probeert te zeggen. Ik denk dat het een goed gesprek zou kunnen zijn. En het is toevallig dus een gesprek wat ik vandaag gevoerd heb en iets wat me al langer op valt

Jij zegt dat niemand het oke vindt maar het valt mij wel op dat als er geshamed wordt de verdedigende reacties meer aanwezig zijn als dikke mensen geshamed worden dan als dunne dat worden. Body positivity is voornamelijk ook gericht op dikke mensen en niet zo zeer op alle verschillende lijven, al gebeurt dat wel iets meer de laatste tijd

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:43

Amber_anne schreef:

Ach ja, dan wil je een punt maken en dan kom je aan met dikkerds.

Ik weet niet, maar er zijn betere manieren een discussie te voeren en je punt te maken dan de tekst in de openingspost, die eigenlijk precies dat doet wat aan de kaak gesteld wordt.

Wat tegen je oma gezegd werd is net zo hard niet okay als dat het niet okay is te zeggen 'ben je altijd zo dik'.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:44

Dieuwke_ schreef:
Elin_ schreef:
Het levert gezondheidsrisico's op, wat gewoon echt niet oke is voor de persoon waar het over gaat. Dat zou je niet moeten willen :n

:j

Tip voor de mensen die denken dat het puur wilskracht is
https://eva.avrotros.nl/artikel/de-uitz ... ptember-49

En precies dat heb ik ervaren met slank en zelfs ondergewicht. (bmi 16,2).

Dat zal wel een doorzetter zijn, harde werker, op de voeding letten. Gezond zijn.

En op 1 bezorgt iemand na vond iedereeen het oké.
Maar het was niet oké.

En nee geloof niet dat het nu zo enorm veranderd is richting slanke mensen.
Hoogstens een tikkie meer richting dikkere mensen.
Ook al lijkt het daar in dit topic ook niet op...

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:45

Ik herhaal mezelf nog maar even...

VuurVleugels schreef:
je ziet dingen die je tegen de borst stuiten altijd veel sneller als dingen die in lijn liggen met jouw eigen overtuigingen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:45

Amber_anne schreef:
Helaas is de openings post van popstra nogal controversieel en leidt af van wat ze echt probeert te zeggen. Ik denk dat het een goed gesprek zou kunnen zijn. En het is toevallig dus een gesprek wat ik vandaag gevoerd heb en iets wat me al langer op valt

Jij zegt dat niemand het oke vindt maar het valt mij wel op dat als er geshamed wordt de verdedigende reacties meer aanwezig zijn als dikke mensen geshamed worden dan als dunne dat worden. Body positivity is voornamelijk ook gericht op dikke mensen en niet zo zeer op alle verschillende lijven, al gebeurt dat wel iets meer de laatste tijd

Tja body positivity is sws gekaapt…. Dus dat is totaal niet meer relevant en de meeste mensen hebben die movement achter zich gelaten. Dat er minder verdedigende reacties zijn is echt je algoritme want ik kom beide kanten op gewoon verdediging tegen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:46

_San87_ schreef:
Amber_anne schreef:

Ach ja, dan wil je een punt maken en dan kom je aan met dikkerds.

Ik weet niet, maar er zijn betere manieren een discussie te voeren en je punt te maken dan de tekst in de openingspost, die eigenlijk precies dat doet wat aan de kaak gesteld wordt.

Wat tegen je oma gezegd werd is net zo hard niet okay als dat het niet okay is te zeggen 'ben je altijd zo dik'.

Precies dit!!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:55

Volgensmij gaat het niet om dun of dik, maar om ongezond.
Heel veel mensen hebben een ongezond gewicht. En ondanks dat veel mensen er weinig aan kunnen doen dat ze dunner of dikker zijn kan niemand er omheen dat de huidige generatie zwaarder is dan de jeugd in de jaren 80. Ga alleen al eens naar een gemiddeld zwembad. Zou mooi zijn als dat percentage minder zou worden.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 20:59

Hannanas schreef:
Volgensmij gaat het niet om dun of dik, maar om ongezond.
Heel veel mensen hebben een ongezond gewicht. En ondanks dat veel mensen er weinig aan kunnen doen dat ze dunner of dikker zijn kan niemand er omheen dat de huidige generatie zwaarder is dan de jeugd in de jaren 80. Ga alleen al eens naar een gemiddeld zwembad. Zou mooi zijn als dat percentage minder zou worden.

Alleen gaat het nu niet over dik so your comment is invalid. NEXT IN LINE!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:04

Goh maar is het dan niet logisch dat men gewend raakt aan de wat zwaardere medemens en zich dan weer afreageert op mensen met ondergewicht?

Afijn.. probeerde wat te verduiden dmv gezond gewicht en beide kanten te ver door ongezond is. Maar zal me weer terug trekken met je next in line.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-25 21:05

Ja ik geef toe mijn OP is niet zo handig en ook zeker niet zo bedoeld. :o

Als ik die over kon doen schreef ik enkel dat het mij kort gezegd op valt de laatste tijd dat slanke mensen op SM steeds vaker banketstaaf opmerkingen krijgen en er bij vollere mensen steeds meer complimenten gegeven worden.

Mijn excuses voor de eerdere niet zo handige verwoording en hoop dat deze nu beter is.

het is gewoon iets wat mij op valt en dat idd die lelijke opmerkingen tegen die slanke meiden wel best gevonden worden waar lelijke over een vol persoon veel weerstand krijgen.

Ik vind dat best bijzonder!

Paardje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:18

Popstra schreef:
Ja ik geef toe mijn OP is niet zo handig en ook zeker niet zo bedoeld. :o

Als ik die over kon doen schreef ik enkel dat het mij kort gezegd op valt de laatste tijd dat slanke mensen op SM steeds vaker banketstaaf opmerkingen krijgen en er bij vollere mensen steeds meer complimenten gegeven worden.

Mijn excuses voor de eerdere niet zo handige verwoording en hoop dat deze nu beter is.

het is gewoon iets wat mij op valt en dat idd die lelijke opmerkingen tegen die slanke meiden wel best gevonden worden waar lelijke over een vol persoon veel weerstand krijgen.

Ik vind dat best bijzonder!

Ja maar dit is toch ook niet aardig. Zeker, niemand zou rotte opmerkingen moeten krijgen, helemaal mee eens. Maar om nu andere mensen te verwijten dat zij wel complimenten krijgen.

Die mensen krijgen ook genoeg rotzooi over hun heen, zeker weten, net als dat jij zeker weten ook wel eens een compliment krijgt over jouw lichaam.

Laat het nu lekker. Iedereen heeft wat te klagen op sm

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:20

Bodyshaming is van alle tijden en alle posturen hebben er last van. Het is goed om mensen er bewust van te maken dat bepaalde opmerkingen gewoon niet kunnen, al zul je het waarschijnlijk nooit helemaal uit de wereld kunnen helpen. Het zit nu eenmaal in de aard van een mens om overal wat van te vinden.

Het is hier al eerder genoemd, maar nisschien heb je een heel vervelend algoritme te pakken? Ik blokkeer bijvoorbeeld accounts bij de vleet als er een reactie geplaatst wordt die me niet aanstaat. Ik heb inmiddels best een tof algoritme te pakken, al heeft het even geduurd :')

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:26

Ik blijf erbij verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Geef mensen een compliment ipv iets lelijks te zeggen.
En dat kan online maar ook in het dagelijkse ‘echte’ leven.

Popstra fijn dat je uitlegt dat je openingspost wat onhandig geschreven is.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 21:29

Dieuwke_ schreef:
Elin_ schreef:

Waar lees je dat ik dat zeg? Dit is nou echt het willen verdraaien of willen zeggen om het zeggen. Juist dat willen die mensen inderdaad niet, daar zou aandacht en tijd ingestoken moeten worden. In plaats van normaliseren, waardoor mensen gezondheidsrisico's lopen. Dat moet niemand willen. Dat is wat ik ermee wil en wilde zeggen, maar blijf vooral de post in een kwaad daglicht willen zetten, terwijl onderaan de streep gezondheid (zowel mentaal als fysiek) het allerbelangrijkste is.