Paus Franciscus overleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 13:21

Die man heeft een hoop goeds gedaan voor het geloof. Zelf niet gelovig, maar deze man was wel een voorbeeld voor velen.

Vind het alleen erg sneu dat zijn laatste bezoek JD Vance was.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 13:27

Foaly schreef:
Vind het oprecht jammer, hij was één van de weinige wereldleiders in wie je nog een beetje vertrouwen kon hebben :=

+1

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 13:37

Hoe hij zich gevoeld moet hebben de laatste maanden, weken, dagen, uren, minuten. Ik ben r.k. met een flinke dosis empathie voor de lijdende mens. Ik had hem een rustiger en comfortabeler einde gegund. Niet dit gesol met een stervende mens. Dat wil je niet voor jezelf, niet voor je ouders, niet voor een vreemde. En niet voor een paus.

Ik sta echt perplex dat mensen dit mooi vinden. En dat mensen allerlei aannames doen. Mijn hart bloedt voot die man.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 14:38

@Boras: de beste man is niet van 1 op andere dag paus geworden. Van priester naar bisschop naar aartsbisschop naar kardinaal en uiteindelijk tot paus gekozen worden is een lange weg. Niet een waar je lichtzinnigvoor kiest of die je al die tijd vol weet te houden als je niet 100% toegewijd bent aan dat bestaan. Grote kans dat hij zelf nog alles op alles heeft willen zetten om Pasen nog mee te maken. Of er met hem ‘gesolt’ is weten we gewoonweg niet maar ik kan het me niet voorstellen met iemand die zo’n levensweg met bijbehorende keuzes heeft afgelegd. Ik denk dat je hem tekort doet door hem zo in de slachtofferrol te plaatsen. (En dan heb ik zelf niets met geloof, maar herken wel iemand die een bepaalde levensweg heeft afgelegd waar bewust voor gekozen is)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 14:50

Boras schreef:
Hoe hij zich gevoeld moet hebben de laatste maanden, weken, dagen, uren, minuten. Ik ben r.k. met een flinke dosis empathie voor de lijdende mens. Ik had hem een rustiger en comfortabeler einde gegund. Niet dit gesol met een stervende mens. Dat wil je niet voor jezelf, niet voor je ouders, niet voor een vreemde. En niet voor een paus.

Ik sta echt perplex dat mensen dit mooi vinden. En dat mensen allerlei aannames doen. Mijn hart bloedt voot die man.

Maar je doet nu zelf toch ook allemaal aannames?
Ik denk dat het voor ons moeilijk te zeggen is of hij dit zelf heel graag wilde of zich er toe verplicht voelde. Ik denk dat het best dat eerste kan zijn maar echt weten kunnen we dat niet.

anjali

Re: Paus Franciscus overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 15:59

In elk geval wil ik mijn dank betuigen aan Bokt voor het snel doorgeven van dit nieuws. Al eerder trouwens dat heel belangrijke nieuwsitems mij bereikten via Bokt, eerder dan via de "reguliere" kanalen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:26

Niniane schreef:
Als Paus overlijden met Pasen vind ik best wel een prestatie. Als in, als je als 88-jarige Paus een datum zou mogen kiezen voor je sterfdag, dan is dit een ´mooie´ datum.

Als gelovige had hij beter afgelopen vrijdag kunnen overlijden ...

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:29

anjali schreef:
In elk geval wil ik mijn dank betuigen aan Bokt voor het snel doorgeven van dit nieuws. Al eerder trouwens dat heel belangrijke nieuwsitems mij bereikten via Bokt, eerder dan via de "reguliere" kanalen.

Hoe werkt dat dan? Want bokt haalt het nieuws gewoon van nu.nl. Het is niet zo dat Kevin Farrell ze heeft gebeld vanochtend ...
Laatst bijgewerkt door Lieser op 21-04-25 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:29

Lieser schreef:
anjali schreef:

Hoe werkt dat dan? Want bokt haalt het nieuws gewoon van nu.nl. Het is niet zo dat Kevin Joseph Farrell ze even heeft gebeld vanochtend ...

Bokt als eerste openen :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-25 16:42

S'Morgens vroeg open ik inderdaad Bokt om te kijken of er voor mij relevant paardennieuws is. Ik heb wel 2 dagbladen maar die geven nieuws van de dag ervoor :+ en de tv zet ik pas om 18.00 uur aan voor het nieuws. Vandaar dat Bokt me al meerdere malen opschrikte met actualiteiten. Dank daarvoor dus.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 07:25

Hij is blijkbaar overleden aan een beroerte en gevolgd door onherstelbaar hartfalen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:10

Beroerte en hartfalen, dat klinkt heftig. Maar hopelijk ook iets waar hij zelf niet veel bewust van heeft meegekregen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:19

Hersenbloeding hoorde ik vanmorgen op de radio inderdaad. Dat hartfalen werd daar niet bij genoemd, maar goed, als je 88 bent en een hersenbloeding krijgt, is dan an sich al voldoende om te overlijden. Hopelijk heeft hij er zelf weinig van meegekregen.

Vandaag komen ze bij elkaar als kardinalen om over de uitvaart te praten. Hoorde dat het kan zijn dat zaterdag dit gaat plaatsvinden en onze koning en koningin daar dan ook voor worden uitgenodigd. Dit kan in de knel komen met Koningsdag. We wachten het af.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 08:19

Hij was echt lichamelijk op :knuffel: hopelijk is hij rustig gestorven

Als dat inderdaad zaterdag is wordt dat logistiek probleem voor het koningspaar.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 11:03

Hij wordt zaterdagochtend begraven.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 11:50

Boras schreef:

Ik denk dat hij het zelf wilde, in het harnas sterven. En daarom vind ik het voor hem wel mooi. Ervanuit gaande dat hij het zèlf nog wilde, het Urbi et Orbi uitspreken.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 13:57

Storm schreef:
Niniane schreef:
Als Paus overlijden met Pasen vind ik best wel een prestatie. Als in, als je als 88-jarige Paus een datum zou mogen kiezen voor je sterfdag, dan is dit een ´mooie´ datum.
Wij zijn in Februari nog in Rome geweest en toen was het al slecht. Wat zal het nu idioot druk zijn in de stad.

Er zijn maar weinig landen die 2e paasdag vieren.
Ik vind het vooral mooi dat hij gisteren nog heeft 'meegepakt', net alsof hij de mis nog wilde doen en daarna de rust mocht nemen.

Oostenrijk in ieder geval wel ik was maandag vrij.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:46

Tweede paasdag wordt juist in heel veel landen gevierd.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 20:39

https://www.independent.co.uk/news/worl ... 38498.html

Israël had eerst gecondoleerd met het overlijden van de paus, maar daarna het bericht weer verwijderd. Lokale media berichtte ook dat buitenlandse missies gevraagd werden hetzelfde te doen en geen rouwregisters te tekenen. 8)7 8)7

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-25 20:42

Jeetje, wat ontzettend respectloos.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 09:38

Cayenne schreef:
Jeetje, wat ontzettend respectloos.

Dat is natuurlijk omdat hij in uitspraken partij had gekozen (voor Gaza). Dan zou ik als Israel ook geen zin hebben om te condoleren. Ik vraag me ook af of zoiets waarde heeft als je er absoluut niet achter zou staan en het alleen voor de vorm doet?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 17:10

@Anjali, ik vind je christelijke normen en waarden toch wat vreemde vormen aannemen. Als je de mensen die wel achter de mens Franciscus staan al wil gaan verbieden om te condoleren, dan moet je jezelf niet gaan verkopen als "de enige democratie in het Midden-Oosten" (ok, je moet momenteel al doof, stom en blind zijn om dat nu nog te geloven, maar er zijn er helaas nog heel wat die een bril, een hoorapparaat en een dosis kennis en verstand kunnen gebruiken, zelfs in de internationale politiek).

Het past ook gewoon in hun uitroeiingspolitiek van al wat niet joods is. Ik vraag me af, die groeperingen zoals "Christenen voor Israël", of dat effectief christenen zijn, of eerder een uitgekochte lobbygroep. Dat klinkt een beetje als "Asielzoekers voor Wilders", zeer ongeloofwaardig toch.

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 17:12

Ik hoop écht op een progressieve opvolger van Franciscus maar ik vrees ook dat er nu toch wat conservatiever gekozen gaat worden. Een ding is zeker - als Pizzabella wordt gekozen moet dat ook gelijk z'n pauselijke naam worden :+

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:07

Psst.... Het is niet Pizzabella, maar PizzabAlla 8-)

En ja, ook ik ben heel bang dat de volgende paus een heel stuk conservatiever zal zijn. Franciscus was voor mij (als ongelovige) de eerste paus die serieus moeite deed om daadwerkelijk te verbinden en aandacht voor de hele planeet te hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 19:25

anjali schreef:
Dat is natuurlijk omdat hij in uitspraken partij had gekozen (voor Gaza). Dan zou ik als Israel ook geen zin hebben om te condoleren.

Snap ik wel inderdaad. Als je als Israel geen moeite hebt met genocide, het verhongeren van een hele bevolkingsgroep en doodleuk hulpverleners vermoordt stelt zo'n condoleance ook niets voor.