Familie vloggers wat vind jij? Schadelijk of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Re: Familie vloggers wat vind jij? Schadelijk of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:44

Ik vind het schadelijk en ook een vorm van uitbuiting, als je zelf vlogt en je kinderen toevallig een keer door het beeld komen... oké.
Maar bij de voorbeelden in de docu waren ze echt aan het werk en stond alles in dienst van content maken.

Ik vind dat ze het qua wetgeving mogen scharen onder kinderarbeid. De kinderen moeten immers iets doen waar er door anderen geld voor wordt gevangen.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:46

Ik heb ook die docu van Ruby franke gekeken en gelijk wat vlogs ontvolgt.
Ik volgde een paar Bates twintigers, maar die leven van hun kinderen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:52

Ik begrijp sowieso niet de populariteit van vloggers en influencers.

De volwassen dochter van een vriendin van mij is ook Content Maker. Die maakt dan reclame voor kleding, make-up, huishoudspullen en uitjes (met haar kinderen).
Er gaat ontzettend veel tijd in zitten, maar het is zo leuk, omdat het gratis is. :D

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:54

Het verhaal van Ruby Franke hoorde ik laatst voor het eerst in een podcast voorbij komen. Ik moet de documentaire nog eens opzoeken, maar wat een walgelijk verhaal is dat zeg. Ik vind ook dat ze paal en perk moeten stellen aan familievlogs. Laat die kinderen lekker kind zijn i.p.v. de hele dag met een camera op de bakkes rond te lopen.

Nu heb ik sws niks met vloggers en al helemaal niet influencers. Echt het meest onnozele beroep wat er ooit is uitgevonden :+

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:55

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 09:59

Mijn kinderen zijn heel erg fan van een vlogger-meisje uit de UK met een pony die Popcorn heet.

Die filmpjes werken motiverend en inspirerend voor ze. Dus het is wel fijn dat het er is.

Anderzijds zou ik mijn eigen kinderen niet laten vloggen. Ik kan zelf niet breed genoeg denken om àlle gevolgen hiervan in te schatten, dus vloggen als kind is voor mij een no go.

Ouders die hun kinderen hiervoor gebruiken om zelf te groeien vind ik een brug te ver.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:05

mijn kinderen (nu 10 en 11) zijn wel geïnspireerd door dit soort vlogs en yt filmpjes en willen dit nu ook zelf maken. Ik kwam er laatst achter dat mijn jongste op haar kanaal al meer dan 3500 volgers heeft. We hebben haar verboden herkenbaar in beeld te zijn, dus ze gebruikt maskers en filters zodat haar gezicht niet te zien is.

Ik ben er niet persé blij mee, en hoop maar dat het snel weer overwaait. (maar vind het aan de andere kant ook best knap dat ze best creatieve filmpjes in elkaar kan zetten op die leeftijd).

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:05

Ik heb niets met dat soort mensen die hun kinderen uitbuiten. Sws niet met dát soort onnozele zelfverheerlijking, plus identieke influencers die alleen maar troep en rotzooi aansmeren en onzinnige nonsens uitkramen.
Het gaat hen alleen maar om de pecunia, en nergens anders om.
Er zijn ook nuttige, creatieve en gewoon leuke, maar het gros is geflapdrolde onzin waar met name jonge mensen met open ogen intuinen zonder zich mogelijke langetermijneffecten te realiseren...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:08

Ik ben ook niet van het vloggen, generatie dingetje vermoed ik.
Weet er ook te weinig van, volg ook niemand.
Krijg er flarden van mee.

Maar mijn gevoel zegt dat meisje uit UK die deelt wat ze met de pony popcorn doet, dan denk ik nog.
Die zal haar kleren aan hebben, die zal delen wat ze zelf wil. En delen nadat het goed bewerkt is, hoogstens eens een keer een bloober item voor de lol.
Denk dat dat inderdaad inspirerend kan zijn voor andere en niet direct schadelijk voor de vlogger.

Maar die gezinnen, waar kinderen geen inspraak hebben.
Waar kinderen hun verdriet of woede juist word gedeeld voor de likes.
Waardoor ze zich wellicht onveilig voelen om dingen te delen thuis.
Dat vind ik echt niet kunnen.
En ja vind ik ook uitbuiting en zou niet moeten mogen.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:46

Helemaal mee eens.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 10:57

Generatieding wel of niet; ik vind vloggen, influencers en al die dingen echt vreselijk.

Gezinnen die vloggen (ken er zelf eentje van dichtbij) moeten gewoon echt “verboden” worden door YouTube. Alles staat online, mensen die kijken hebben overal een mening over en “leuk” om na een X aantal jaar dingen terug te zien waar je “spijt” van hebt. Je zet jezelf en de kinderen gewoon voor schut.

Triest dat je daar je geld aan moet/kan verdienen :)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:14

Dieuwke_ schreef:
Het verhaal van Ruby Franke hoorde ik laatst voor het eerst in een podcast voorbij komen. Ik moet de documentaire nog eens opzoeken, maar wat een walgelijk verhaal is dat zeg. Ik vind ook dat ze paal en perk moeten stellen aan familievlogs. Laat die kinderen lekker kind zijn i.p.v. de hele dag met een camera op de bakkes rond te lopen.

Nu heb ik sws niks met vloggers en al helemaal niet influencers. Echt het meest onnozele beroep wat er ooit is uitgevonden :+

Disney+ heeft de docu beschikbaar. Ik kreeg er gewoon de griebels over mijn gruwels van.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:35

Het is denk ik toch wel een lastig onderwerp. Hier lees ik dat de meesten het vreselijk vinden, maar blijkbaar zijn er nog meer mensen die wel kijken.

Ik ben ook van een andere generatie en begrijp ook niet hoe mensen zo rijk kunnen worden van filmpjes. Daar tegenover snap ik wel hoe je van het 1 in het ander kan rollen dan.

Toen onze zoon geboren werd, hebben we ook idioot veel foto's en filmpjes gemaakt, destijds nog met rolletjes en bandjes. Met ontwikkelen moet je er ook op vertrouwen dat niemand er wat mee doet.
Maar ik was mega trots en echt elk dingetje wilde ik vastleggen en was ik helemaal vol van. Kan me wel voorstellen dat ik nu misschien iets teveel zou delen. Ook zonder na te denken in eerste instantie.

Maar........Onze zoon en schoondochter zijn 28 en 25 en die willen liever niet te vaak in beeld komen of getagd worden. Heel af en toe delen we een foto in overleg. Maar verder heb ik wel respect voor hun wensen.

Van de dieren plaats ik wel dingen, maar ook omdat ik alleen maar trots ben en ze zelf geweldig vind. Daar verdien ik niks mee en zet niks in elkaar en behalve filmpjes aan elkaar plakken, een muziekje en een plaatje of tekstje, doe ik er niks aan.
Ik heb zelf een hekel aan de nep filmpjes, dus dat zou ik niet snel doen. Soms weet je wel dat dingen gebeuren en kan je wer wel op wachten met een camera.

Toch vraag ik me af welke kant dit allemaal op zal gaan. Het groeit allemaal enorm en steeds meer mensen verdienen echt bizar veel geld ermee. Moeten we daar dan ook op een bepaalde manier aan wennen? Of moeten er snel regels komen?
Sowieso is internet wel een ding en lopen we denk ik toch wel achter met voorlichting, regelgeving en een manier van goed handhaven.

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 11:42

Wat ik ook zo lastig vind is om het zelf allemaal in de smiezen te hebben. Via vriendinnetjes kwam mijn dochter in aanraking met de zoete zusjes. En eerst dacht ik nog wel vrij naïef dat het leuke knutsel filmpjes waren. Pas later had ik het vernuft door waarmee dat kanaal is opgezet. En ondertussen was mijn dochter helemaal fan. En wilde ze bepaald speelgoed hebben omdat de zoete zusjes er zo leuk mee spelen. Kind had totaal geen erg in dat er aan het begin van het filmpje werd gezegd dat het betaalde promotie was. Voor die marketingbureau’s erachter een goude zet en die ouders harken zo ook bakken met geld binnen. Maar ik vind het gewoon ongezond en creepy hoe die beïnvloeding voor en door jonge kinderen wordt opgezet.
Wat ik in de documentaire van Ruby franke echt een aanrader vind om te zien zijn het ruwe materiaal die beschikbaar gesteld is. Dan zie je die moeder gewoon boos worden op haar kinderen of ze manipuleren omdat ze niet meewerken. Het is wel echt een ander verhaal omdat daar uiteindelijke fysieke mishandeling en sekte-achtige praktijken speelde. Maar zeker de eerste aflevering en ook een beetje de tweede geeft een goed beeld van wat er achter de camera gebeurd.

Ik vind het echt lastig hoe ik hier als ouder op moet acteren in mijn opvoeding. Nu heeft mijn dochter via kidstube een volledig beheert account. Ze mag alleen maar de kanalen van Zappelin, zapp sport en paardenpraattv kijken. De achterliggende gedachte is dat die kanalen door volwassenen zijn gemaakt. Met name paardenpraattv vind ik ook tenenkrommend met alle zooi die ze verkopen en promoten in die filmpjes. Maar ik kan haar er ook niet volledig voor afsluiten en probeer ook regelmatig het gesprek erover aan te gaan. Sociale media maakt onderdeel uit van de wereld en best een grote ook. Ik wil haar daar in begeleiden. Maar de hoe en wat moet ik gaandeweg ook nog uitvogelen.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 17:59

Familie B. Slaat wel echt de klok. Ze hebben bioscoops films, musical, tikok, liedjes, allemaal eigen insta en YouTube kanaal. Die ouders hebben geen werk dus dit is echt hun werk en ze schijnen er 10.000 euro's per maand mee te verdienen zag ik vanmiddag op shownieuws.
Kinderen worden helemaal geïnstrueerd wat ze moeten zeggen, dag en nacht die camera op hun neus in de meest kwetsbare momenten. Leuk als je puber bent en dit overal maar te zien is.

Wat ik ook schokkend vind is dat het zoontje zegt ik ben een metro man, jemig dat joch is 10 ofzo?... :? Ik wist niet eens wat het was..

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 18:08

Love_myhorse schreef:
Familie B. Slaat wel echt de klok. Ze hebben bioscoops films, musical, tikok, liedjes, allemaal eigen insta en YouTube kanaal. Die ouders hebben geen werk dus dit is echt hun werk en ze schijnen er 10.000 euro's per maand mee te verdienen zag ik vanmiddag op shownieuws.
Kinderen worden helemaal geïnstrueerd wat ze moeten zeggen, dag en nacht die camera op hun neus in de meest kwetsbare momenten. Leuk als je puber bent en dit overal maar te zien is.

Wat ik ook schokkend vind is dat het zoontje zegt ik ben een metro man, jemig dat joch is 10 ofzo?... :? Ik wist niet eens wat het was..

Idd hun zijn wel erg bijzonder..
( ze zaten voor hun wereldreis ) bij mijn kinderen op school / in de klas

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 18:52

Dus die zotten helemaal niet meer op school voor een wereld reis wat ook gevolgd word?

Bijzonder allemaal. Ze zijn er wel schatrijk van geworden

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:01

Love_myhorse schreef:

Ik vind dit een vreselijk onoprecht, mediageil gezin.
Hoe kan het dat hier mensen naar kijken? Serieus?

Maar goed, 40+ hier, dus ik snap de hele vlog/blog/influencer wereld sowieso al niet.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:19

Electra63 schreef:
Ik begrijp sowieso niet de populariteit van vloggers en influencers.

De volwassen dochter van een vriendin van mij is ook Content Maker. Die maakt dan reclame voor kleding, make-up, huishoudspullen en uitjes (met haar kinderen).
Er gaat ontzettend veel tijd in zitten, maar het is zo leuk, omdat het gratis is. :D

Tot de belastingdienst aan de deur staat want je mag niet eindeloos dit soort producten gratis ontvangen, het is een verkapt salaris.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:33

Christiene schreef:
Dus die zotten helemaal niet meer op school voor een wereld reis wat ook gevolgd word?

Bijzonder allemaal. Ze zijn er wel schatrijk van geworden

Zal vast een vorm van "thuisonderwijs " gedaan worden geen idee hield mij niet echt met hun bezig en mijn zoontje gelukkig ook totaal niet

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:39

Ja, de kinderen volgen thuisonderwijs.
Natuurlijk extra makkelijk want dan zijn ze veel uren aanwezig om content te maken

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-25 19:49

Ze volgen idd thuisonderwijs, ik vraag mij af dat in hun geval de juiste keuze is.

Ik denk dat het heel goed is dat er nu aandacht aangegeven wordt. En dat er hopelijk regels gaan komen.
Dat je er zelf voor kiest om met je hele gebeuren op sociale media te staan oke. Maar niet je kwetsbare kinderen gebruiken. Ik zou zeggen vanaf jaar of 16?
En krijgen de kinderen eigenlijk inkomen? Of gaat dat naar de ouders..

In Frankrijk schijnt het nu in de wetten vast gelegd te zijn.

Want eerlijk fam. B is zonder de kinderen helemaal niets!

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:12

Ik vind het echt walgelijke uitbuiting en over de rug van je kinderen geld binnenharken. Kinderen hebben geen privacy, maar behalve dat is het kinderarbeid. Ik verwacht niet dat de B* familie procentueel per kind geld opzij hebben gezet dat mag gezien worden als salaris dat ze krijgen wanneer ze volwassen zijn.

Ben van mening dat hier ook strengere regelgeving op moet komen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 20:59

Mijn dochter heeft vroeger veel naar de filmpjes van de familie B gekeken. Kromme tenen kreeg ik er van. Inmiddels is zij 15, ongeveer de leeftijd van hun oudste kind. Ze snapt nu niet waarom ze het vroeger zo leuk vond en vind het te bizar voor woorden dat deze kinderen zo in beeld komen. Ik ben ook heel benieuwd wat zo in beeld zijn als kind met je latere ontwikkeling doet. In de puberteit moet je daar toch last mee krijgen lijkt me. Ik heb de aflevering van Boos nog niet gezien, dat wil ik wel gaan doen. Sowieso zie je ook op insta veel dingen waarvan ik denk, die kinderen hebben niet door wat voor effect zoiets kan hebben. Mijn dochter heeft ooit filmpjes van haar en een vriendinnetje op een niet privé account gedeeld. Uit de brugklas, dus nu ze 15 is natuurlijk beschamend. Vriendinnetje wist ook niet, dat het openbaar stond. Daar heeft onze dochter wel last van gehad, we konden het gelukkig offline halen maar dat wordt door die kanalen waarop je het zo makkelijk kan delen niet zo makkelijk gemaakt. Als je spijt krijgt kun je het dus niet 123 weghalen. Wel een goede les voor onze dochter ze is er zich nu heel bewust van wat ze wel en niet wil delen, en met wie.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 22:38

Ik heb boos gekeken.

Met 1 jaar ookal een eigen YouTube kanaal...

Jankend in de mri scan, gewond op de eerste hulp en dan filmen je ouders het gewoon en zeggen ook van alles.

Ik ga niet alles bekijken.

Hebben ze allemaal 1 filmpje in de week, dan zal het aantal filmen wel iets meevallen lijkt me..

Elke dag uploaden dan is er continu een camera op je neus.

Nu worden kinderen al veel gefilmd ect maar dat is voor privé thuis. Niet de hele online wereld