Natuurbrand bij Ede

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:25

Echt joh je zou toch zeggen dat ze een beetje voorzichtiger zijn met deze droogte. Pffff dan is er dadelijk een oeps foutje bedankt met grote gevolgen?

Elisa2

Re: Natuurbrand bij Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:53

Nou dat dus.. het heeft al weken niet geregend. Hoorde van iemand die er dichtbij woont dat de brand onder controle zou zijn.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:55

Firelight schreef:
https://liveblog.ede.nl/overzicht-liveb ... g-bosbrand

Aanleiding van de brand is een oefening van Defensie.

Kan iemand mij uitleggen bij wat voor oefeningen er brand kan uitbreken?
Gezien ik hier lees dat dit niet de eerste is.
Ik heb er geen verstand van en zou graag snappen wat er mogelijk is gebeurd.
T is maar een kleine 20 km over de weg vanuit hier om daar te komen.

Heb ik goed gezien dat het het stuk achter Steakhouse Amadeus is?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 19:58

Nee, het is aan de overkant van Amadeus op de hei en dan richting Otterlo. Langs de Koeweg, dat is een stuk tankbaan die omhoog loopt. Net het stuk hei voor het planken wambuis.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:00

fleurtjeuh schreef:
Firelight schreef:
https://liveblog.ede.nl/overzicht-liveb ... g-bosbrand

Aanleiding van de brand is een oefening van Defensie.

Dit kwam door een oefengranaat, las ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:03

In het vierkante bosje wordt vaak gegeten, maar ook aanvalsoefeningen gedaan. Je kunt er ook in (met paard) al lag er de laatste keer erg veel glas. Of een rondje er omheen rijden :)

Ik hoor nog steeds het vliegtuig rondjes draaien.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:04

_San87_ schreef:
fleurtjeuh schreef:

Dit kwam door een oefengranaat, las ik.

Ik lees het nu net op nu.nl inderdaad..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:05

Paar dagen geleden ook al op het ASK in 't Harde. Denk dat defensie wat zorgvuldiger te werk moet gaan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:06

Ik denk dat nu er meer geoefend wordt ook de kans dat het mis gaat groter wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:07

Ik denk dat ze hun verstand moeten gebruiken. Het is overal kurkdroog. Dan gooi je maar niet met granaten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 20:07

Amadeus is ook dicht vanwege de brand las ik. Vreselijk, ik hoop dat het snel onder controle is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 23:12

Ach, hier op La Palma is 15 jaar geleden bij een brandoefening in de hogere gebieden het zo fout gelopen dat op een haar na de miljoenen telescopen de hens in gingen. :+

Maar sneu dit, ik hoop dat de schade hersteld

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:00

Ik kreeg het eerst gisteren door via de app, en toen zag ik kort daarna bericht op NOS.nl. Ik kom regelmatig in die hoek, heerlijk wandelen. Vorige week waren ze ook al flink aan het oefenen toen hoorden mijn hond en ik constant geluid van mitrailleurs. Ik vroeg me toen al af, hoe veilig is dit icm de droogte. Het is echt kurkdroog in het bos en op de hei. Best bizar als je bedenkt dat het vorig jaar zo nat was overal.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:21

Heftige brand! Lijkt me heftig als je in de buurt woont. Wordt heide niet soms bewust in brand gezet omdat dit goed is voor de ontwikkeling van heide? Staat me iets van bij. Wat dat betreft hoeft het voor de heide zelf niet schadelijk te zijn dan?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 07:36

996981 schreef:
Heftige brand! Lijkt me heftig als je in de buurt woont. Wordt heide niet soms bewust in brand gezet omdat dit goed is voor de ontwikkeling van heide? Staat me iets van bij. Wat dat betreft hoeft het voor de heide zelf niet schadelijk te zijn dan?

Nee de heide zal zich weer herstellen en mooier terugkomen. Vroeger werd er inderdaad ook bewust heide aangestoken.
Voor de hei zelf is het eigenlijk niet eens zo slecht dat dit af en toe gebeurt. De struiken en planten die er eigenlijk niet horen gaan kapot en de hei groeit weer mooier terug.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:50

Kaitlyn schreef:
996981 schreef:

Nee de heide zal zich weer herstellen en mooier terugkomen. Vroeger werd er inderdaad ook bewust heide aangestoken.
Voor de hei zelf is het eigenlijk niet eens zo slecht dat dit af en toe gebeurt. De struiken en planten die er eigenlijk niet horen gaan kapot en de hei groeit weer mooier terug.

zal wel niet helemaal de bedoeling zijn geweest maar mooi zoals de natuur/heide zich weer kan herstellen, wel jammer voor alle beestjes die zich niet hebben kunnen redden.

Knap werk van alle brandweermannen en vrouwen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 08:57

996981 schreef:

Nee, voor de dieren die er leven dan weer wel.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:18

In Duitsland en Belgie gebeurt dit ook tijdens oefening. Duitsland geregeld zo blijkt.
De natuur hersteld vanzelf wel weer

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:19

_San87_ schreef:
996981 schreef:

Nee tuurlijk. Die zijn de dupe! Het is ook gewoon een naar ongeluk.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:22

Ik reed gisteren samen met iemand te paard in het bos, 500m van de brand vandaan. We hadden eerst helemaal niet door dat er brand was aangezien we van de brand vandaan richting Otterlo reden. Pas op de terugweg zagen we grote rookwolken en een vliegtuigje in de lucht. Eerst dachten we aan een oefening maar toen we alle sirenes hoorden wisten we dat het foute boel was. Het is best eng als je dan daar rijdt zonder dat je weet waar precies de brand is. Gelukkig had degene met wie ik samen reed haar trailer op de parkeerplaats in het bos geparkeerd en niet bij de hei, anders hadden we daar nooit terug kunnen komen. Ik moest nog alleen een stukje verder naar mijn stal. De Apeldoornseweg, normaal super druk, die ik moest oversteken was opeens helemaal uitgestorven, het was echt even alsof ik alleen op de wereld was. Daarna zag ik veel rookwolken ook richting mijn stal en wist ik ook niet of ik stal kon bereiken omdat veel wegen waren afgesloten. Gelukkig viel dat achteraf mee (omdat ik via de Noord kant kwam ipv Zuid waar alles afgesloten was). Daarna was het op stal nog wel even spannend omdat we geruchten hoorden over stallen in de buurt die moesten evacueren. Wij dachten dat bij al die stallen paarden weg moesten, maar dit bleek achteraf niet helemaal te kloppen. Uiteindelijk kregen we bericht dat de brand onder controle was, en toen pas ben ik weer naar huis gegaan. Hectische dag dus! Het bizarre is dat er 2 weken geleden een brand is geweest bij m'n buurvrouw, waarbij meerdere woningen waaronder die van mij 's nachts tijdelijk ontruimd werden.. erg heftig was dat. Dus ik ben nu wel een beetje klaar met al die branden!!
Laatst bijgewerkt door Em_ op 04-04-25 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:23

996981 schreef:
_San87_ schreef:

Nee tuurlijk. Die zijn de dupe! Het is ook gewoon een naar ongeluk.

Vooral een stommiteit... Ik vraag me af wat verwacht werd dat er zou gebeuren toen de oefengranaat gegooid werd...

Twee keer in korte tijd een natuurgebied in de hens, het is bijna een prestatie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:27

_San87_ schreef:
Vooral een stommiteit... Ik vraag me af wat verwacht werd dat er zou gebeuren toen de oefengranaat gegooid werd...

Twee keer in korte tijd een natuurgebied in de hens, het is bijna een prestatie.

Nouja, er zal vast nog een onderzoek volgen hoe die heeft kunnen gebeuren. Deze droogte in maart is ook niet echt standaard. Kan me voorstellen dat er nu veel sneller brand ontstaat dan gebruikelijk in maart/april.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 09:40

Het schijnt dat ze vannacht/vanochtend nog met 40 man bezig zijn geweest om de boel nat te houden en kontroleren.
Het stonk ook goed toen ik buiten kwam om de paarden te voeren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:37

DubbelFun schreef:
Het schijnt dat ze vannacht/vanochtend nog met 40 man bezig zijn geweest om de boel nat te houden en kontroleren.

Dat zal nog wel een tijd duren.

Toen een paar jaar terug de Deurnese Peel in de fik stond heeft het echt lang geduurd voordat het ook onder de grond helemaal uit is.
Soms wakkert het ineens weer wat aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:04

DubbelFun schreef:

We ruiken het hier in Woudenberg ook helemaal. Een schroeilucht.