Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:25

Woon een half uurtje van Duitsland af, dus mijn buren gaan natuurlijk vrolijk die kant op (doen ze al). Ook voor carbid vragen ze geen vergunning aan en staan de ze op 70 meter van mijn paarden af.

Denk dat er niets gaat veranderen. Iets met tradities... Ik zie het ook niet gebeuren dat de politie dit goed kan handhaven. Al zouden ze dat doen, gaan ze na vertrek van de politie weer verder. ;(

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:25

pien_2010 schreef:
BarbaLala schreef:

Wat naief gedacht.
Dit is simpelweg de volgende traditie die om zeep wordt geholpen om een groter doel te dienen.

Wat is volgens jou het groter doel Barbalala? En dit is een echte oprechte vraag .

Omvolking :j
We moeten allemaal moslims worden en ons bij de islamitische staat gaan voegen.
Daarom staat wilders nu aan de macht, omdat hij daar tegen vecht.
En wilders is lekker bezig, net als trump :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:27

Heerlijk!
Ik heb de ellende zien binnenkomen op de SEH. En dat in een klein streek ziekenhuis. Laat staan de ellende in de grote ziekenhuizen.

En de lui die hierop gaan rellen. Want dat komt zeker.
De ME 2 keer laten waarschuwen en dan de straat schoonvegen zonder enige compassie.
Elke die zich er dan nog bevind heeft niks meer te zeiken over te harde aanpak. Dat is dan een eigen keuze.

En boetes op voorhanden hebben van vuurwerk dat de meeste wel laten wat te hebben. Pakkans is klein... Maar word je gepakt en het doet echt zeer in de knip... Dan worden de meeste wel voorzichtig.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 01-04-25 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

xRivaldo

Re: Nederland krijgt verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:28

Ben benieuwd naar de consequenties voor de gene die het toch afsteken. Hoe hoog zal de boete worden?

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:29

Kan ik voortaan met oud en nieuw mooi op tijd bed in. Jaarwisseling zonder vind ik erg jammer. Maar wel begrijpelijk dat het niet meer in de hand te houden is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:29

Wel een heel foute 1 aprilgrap. Weer moeten de goeden boeten voor de kwaden. En als dan blijkt dat het helemaal niet minder rustig is wegens illegaal vuurwerk, dan draaien ze het vast niet terug. Dat zou wel het eerlijkste zijn. Verder dienen ze de kosten van dit verbod te verhalen op de voorstanders van het verbod. Laat de tegenstanders ook niet indirect meebetalen. Ik denk niet dat hulpverleners het nu makkelijker krijgen. Ik ben tegen het aanvallen van hulpverleners, maar vuurwerk is hiervan niet de oorzaak in mijn ogen. Maar ja, je kunt alles wat krom is natuurlijk recht praten.

Net als defensie die zich niet hoeft te helpen aan zgn. stikstofnormen, maar de rest van het volk wel. Alsof we überhaupt iets kunnen doen tegen klimaatverandering.

In coronatijd was het echt niet rustig met vuurwerk op straat. Ik koop zelf nooit vuurwerk, maar heb er toen extra van genoten. Heb ook heel veel mensen spontaan handjes geschud toen, veel meer dan normaal.
Ik denk dat er nu meer illegaal vuurwerk gaat komen, zelf zal ik het niet kopen, maar ik vind het echt jammer als een traditie om zeep geholpen wordt, en dit is niet de eerste.

Een vuurwerkshow is niets aan, het is altijd te ver weg. Ik vind oud en nieuw sowieso niets aan, dus ben het verplichte kwartiertje buiten om even wat vuurwerk van een ander te bekijken en wat handjes te schudden en ga dan snel op bed. Geen haar op m'n hoofd wat er aan moet denken om nog een 1.5-2 uur langer op te blijven om een half uur te gaan wandelen naar een kwartiertje vuurwerk en dan weer een half uur terug.

Ze mogen de relschoppers van mij aanpakken, daar sta ik achter. Want die zijn de reden van een vuurwerkverbod. Maar ze zullen wel de onschuldige burgers die een illegaal potje afsteken gaan pakken en bestraffen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:32

Ik ben er echt ontzettend blij mee. En dat zeg ik als iemand die het vroeger fantastisch vond. Tijden veranderen en het vuurwerk en de mentaliteit eromheen is niet ten goede veranderd. We veranderen Nederland elk jaar in een oorlogsgebied met bommen, angst, miljoenen schade, afgeblazen ledematen, doden, missende ogen, opgeblazen bushokjes/brievenbussen/huizen, dierenleed en een milieuramp die zijn weerga niet kent. En dat noemt zich een beschaafd land. Vuurwerkshows, prima denk ik! Mooie georganiseerde siervuurwerkshows, eventueel met drones. Dat wordt toch de toekomst denk ik. 0 vervuiling, geen overlast, duurzaam.
Consumentenvuurwerk is niet meer van deze tijd. Jammer, maar het is er zelf naar gemaakt.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:36

Als het daadwerkelijk erdoor is, en effectief, hang ik de vlag uit! *\o/*

Voorzie de eerste jaren nog wel wat onruststokers die denken dat ze boven de wet staan, zeker omdat we kort op de grens wonen. Maar op de lange baan is dit geweldig nieuws. *\o/*

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:37

germie schreef:
Maar ja, je kunt alles wat krom is natuurlijk recht praten.

Jij kan het weten.

PTSS'er hier: ik juich!!! Hou wel mijn hart vast voor komende jaarwisseling, denk dat die extreem onrustig gaat worden. Vooral in de grote steden... Hopelijk zwakt eventuele onrust elk jaar meer af en kan ik een jaarwisseling zonder herbelevingen, nachtmerries, en blinde paniek beleven *\o/*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:40

Het is een eerste stap. Ik denk niet dat het meteen stil is deze jaarwisseling hoor. Maar op de lange termijn gaat dit resultaat geven. Net als met het roken. Toen mijn dochter jong was rookte iedereen nog overal, al moest je toen eigenlijk buiten roken, maar niemand deed het. Nu word je zelfs raar aangekeken als je rookt buiten op een terras. En dat is 18 jaar later. Over 20 jaar zal er nog een enkeling zijn die stiekem wat vuurwerk afsteekt, meer niet.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:41

Goed nieuws, fijn dat deze regering (op dit punt) naar de meerderheid van de bevolking luistert *\o/*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:41

Ik praat gelukkig niets wat krom is recht, dat doen anderen wel helaas ;)

Maar als je in Duitsland en Belgie nog gewoon vuurwerk kunt kopen zal het echt niet rustig worden hoor.

Roken vind ik heel wat anders, dat is gewoon ongezond. Maar nog steeds is het geaccepteerd en wordt het niet geaccepteerd als je er wat van zegt bij een bushalte. Dus raar aankijken? Ik herken dat totaal niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:43

Een ding weet je dan zeker. Al het vuurwerk (behalve kinderspul) is dan illegaal in bezit. Dathandhaaft wel makkelijker. En ik meen dat ik een keer ergens gelezen heb dat dan vuurwerkbezit gezien gaat worden als illegaal waoenbezit met de bijbehorende straffen en strafblad. Dan is het een stuk minder tof als je gepakt wordt dat zou helemaal fijn zijn als dat doorkomt,

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:48

Ik vind het een hele goede beslissing. :j Het is echt geen eeuwenoude traditie zoals sommigen beweren. Pas met de toenemende welvaart in de jaren ’60 en ’70 begon consumentenvuurwerk echt te lijken op wat we nu kennen. Bovendien is er in 1980 al een strengere regelgeving gekomen over het geluid van vuurwerk, waardoor mensen destijds meer siervuurwerk dan knalvuurwerk gingen afsteken.

Dat dit nu ‘voor het grotere goed’ ( :+ ) zou zijn, vind ik echt lachwekkend. Er wordt simpelweg een probleem (vuurwerkoverlast) geconstateerd en er wordt naar gehandeld. Niets meer, niets minder.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:51

germie schreef:
Ik praat gelukkig niets wat krom is recht, dat doen anderen wel helaas ;)

Maar als je in Duitsland en Belgie nog gewoon vuurwerk kunt kopen zal het echt niet rustig worden hoor.

Roken vind ik heel wat anders, dat is gewoon ongezond. Maar nog steeds is het geaccepteerd en wordt het niet geaccepteerd als je er wat van zegt bij een bushalte. Dus raar aankijken? Ik herken dat totaal niet.

Weet je hoe veel miljoenen er aan schade zijn geweest door vuurwerk vorig jaar?
16 miljoen!
Dus ja, beter dat het afgeschaft wordt want mensen hebben laten zien dat ze er niet fatsoenlijk mee om kunnen gaan.
Kinderen verliezen hun vingers of erger door onveilig vuurwerk, mensen raken handen, ogen of hun halve gezicht kwijt.
Er zijn ontzettend veel slachtoffers ieder jaar door vuurwerk.
Is het het dat waard?
Ga jij die mensen vertellen dat het vuurwerk beter kan blijven, terwijl je het niet eens leuk vind? Dat het belangrijker is dat sommige mensen vuurwerk afsteken dan de veiligheid van andere mensen?

Weet je waar minder schade werd gemeld?
Is gemeentes waar een vuurwerk verbod gold.
Je zou bijna denken dat het zou kunnen werken

https://www.ad.nl/binnenland/schade-jaa ... 20vuurwerk.

Weet je hoeveel slachtoffers er vorig jaar waren?
Meer dan 1100. 55% hiervan stak het zelf af
37% was jonger dan 16 jaar.
En 2 doden.
https://nos.nl/artikel/2550767-ruim-110 ... sende-hulp

Je kan me niet vertellen dat dit allemaal goed te praten is, want traditie.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:56

Een vuurwerkverbod zal niet alles in een keer oplossen, maar het zal wel bijdragen als bijvoorbeeld mensen niet langer de schijn kunnen ophouden dat ze alleen legaal spul afsteken terwijl ze in de werkelijkheid niet toegestaan spul hebben.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:00

Hopelijk komt het vuurwerkverbod er.

En zou fijn zijn als hulpverleners die avond zonder gevaar voor eigen leven kunnen werken. Dat dieren en mensen geen doodsangsten uitstaan. En dat er niet voor miljoenen euro’s aan schade is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:22

Yes!!!!!! *\o/*

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:29

Ik zou er superblij mee zijn, maar het lijkt me weinig te handhaven.
Bovendien komt het verbod er vanwege de overlast/gevaar/schade/gewonden door vuurwerk dat nu ook al illegaal is en verboden is. Daar gaat dus niets veranderen, dat vuurwerk blijft toch wel.
Je treft er voornamelijk de normale mens mee die met zijn kinderen met o&n wat siervuurwerk wil afsteken.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:31

BarbaLala schreef:
Alles maar dan ook alles maken ze kapot ;(
Over 100 jaar is er niets meer van Nederland over.
Wat een poedersuiker elite.

De mensen die vuurwerk afsteken bedoel je? Inderdaad. Auto's, huizen, dieren, natuur, de hulpverleners. Maken ze inderdaad allemaal kapot met die troep.

Ik ben blij dat er hopelijk een verbod gaat komen :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:32

xRivaldo schreef:
Woon een half uurtje van Duitsland af, dus mijn buren gaan natuurlijk vrolijk die kant op (doen ze al). Ook voor carbid vragen ze geen vergunning aan en staan de ze op 70 meter van mijn paarden af.

Denk dat er niets gaat veranderen. Iets met tradities... Ik zie het ook niet gebeuren dat de politie dit goed kan handhaven. Al zouden ze dat doen, gaan ze na vertrek van de politie weer verder. ;(

In het begin niet, maar naarmate de jaren verstrijken denk ik wel :) net als met roken en alcohol.

Goede beslissing, dat verschrikkelijke bomvuurwerk dient geen enkel doel.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:32

Ik vind het carbid en het siervuurwerk op oudejaarsnacht altijd prachtig, en het verbod dus jammer.
Jammer dat een deel van de bevolking het weer moet verzieken voor een ander. Maar vertel eens wat nieuws, zo gaat het altijd.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:39

BarbaLala schreef:
nine1987 schreef:
Om een groter doel te dienen???

Ik weet dat je vaker extreme uitspraken doet, maar mijn hemel.. Deze spant wel weer de kroon..

Dus jij ziet werkelijk niet dat men (uitzonderingen daargelaten) niet meer verantwoordelijk om kan gaan met vuurwerk??

Elk jaar is het meer ellende met die zooi..

Dit verbod is puur een reactie op het feit dat men geen eigen verantwoordelijkheid meer kan nemen met vuurwerk.. Niet meer, niet minder..

Mij extreem noemen zegt meer over jou dan over mij, dat besef je zelf ook wel denk ik ;)
Blijf vooral lekker door je kleine kokertje naar de tv gluren, maar zet mij niet weg als gekkie, vanwege je eigen bekrompen gedachtegoed.

_O- _O-

Goh dit is wel het beste nieuws wat ik in tijden gelezen heb. Het vuurwerk mag wat mij betreft volledig van de wereld verdwijnen. Ben alleen bang dat het niet van het een op het andere moment geregeld is, maar goed. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, schijnt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:44

Sommige mensen zitten teveel op Facebook en Telegram. :=

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:54

Een hele mooie stap. Nu de handhaving nog goed voor elkaar hebben en dan neemt het vanzelf af totdat oudjaar een leuk feest wordt zonder oorlogje spelen.