Waar kan ik nog meer stroom aan verspillen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:58

Voor mijn nieuwe huis twijfel ik over een thuisbatterij die je zo in het stopcontact steekt.
https://www.stralendgroen.nl/product/so ... 13105b7e4e
Dit type. Is niet zo duur dus redelijk snel terug te verdienen.

Dit komt dan samen met 6 zonnepanelen, een airco (alleen koelen) en een warmtepomp. Hoop daarmee flink energie te gaan besparen.
Laatst bijgewerkt door AnjaK83 op 07-03-25 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 11:59

Wat een treurig topic dit.. En dan niet vanwege TS of de andere mensen die dit moeten doen, maar gewoon het feit dat de overheid dit dus stimuleert.. Stroom verbruiken die je zelf oplevert is nog een ding, maar bijvoorbeeld apparaten extra aanzetten die ook nog eens water verbruiken is natuurlijk extra verspilling en drinkwater is al een ding an sich natuurlijk.

Kunnen die panelen niet uit? En verder lijkt me investeren in een airco wel een goede. Die kun je de hele dag door lekker laten koelen en dan heb je ook nog een comfortabel huis hoogzomer.

Wij hebben hoogzomer de jacuzzi en de airco draaien. Dat is beide dan voornamelijk overdag dus passend bij de panelen.

Ik vraag me wel af als ik zo lees dat mensen allerlei huishoudelijke apparatuur hiervoor aanzetten overdag, zouden er dan niet veel meer brandjes en lekkages ontstaan van kortsluiting of kappote wasmachines/vaatwassers? Ik heb altijd geleerd dat je die dingen bij voorkeur alleen aanzet als je er zelf bij bent en wakker bent om brandgevaar te voorkomen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:01

Je kan natuurlijk ook gewoon een dynamisch contract nemen:
https://www.zonneplan.nl
Citaat:
Gegarandeerd geen terugleverkosten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:06

Celebi schreef:
Wat een treurig topic dit.. En dan niet vanwege TS of de andere mensen die dit moeten doen, maar gewoon het feit dat de overheid dit dus stimuleert.. Stroom verbruiken die je zelf oplevert is nog een ding, maar bijvoorbeeld apparaten extra aanzetten die ook nog eens water verbruiken is natuurlijk extra verspilling en drinkwater is al een ding an sich natuurlijk.

Kunnen die panelen niet uit? En verder lijkt me investeren in een airco wel een goede. Die kun je de hele dag door lekker laten koelen en dan heb je ook nog een comfortabel huis hoogzomer.

Wij hebben hoogzomer de jacuzzi en de airco draaien. Dat is beide dan voornamelijk overdag dus passend bij de panelen.

Ik vraag me wel af als ik zo lees dat mensen allerlei huishoudelijke apparatuur hiervoor aanzetten overdag, zouden er dan niet veel meer brandjes en lekkages ontstaan van kortsluiting of kappote wasmachines/vaatwassers? Ik heb altijd geleerd dat je die dingen bij voorkeur alleen aanzet als je er zelf bij bent en wakker bent om brandgevaar te voorkomen.

Ligt er ook een beetje aan wat voor apparatuur. Wij hebben bv nooit wasmachine/droger etc aan staan wanneer we er niet zijn, dat vind ik echt doodeng (vorige maand stond nog een huis in brand hier om de hoek door een droger) maar de slowcooker staat dus wel gerust aan bv. Wasmachine zet ik ook wel aan als ik maar even de deur uit ben. Radio staat hier bv ook aan wanneer we allemaal weg zijn en de dieren thuis zijn alleen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 12:12

Ilayla schreef:
Ik vind het echt om te huilen dit topic. Niet jullie schuld hoor, maar hoe triest is het dat we met zijn allen aangemoedigd werden om te verduurzamen en besparen en het resultaat nu is dat er massaal meer (energie) verbruikt gaat worden..?

Maar om het toch een beetje positief te houden. Misschien kun je inderdaad kijken of er energie gedeeld kan worden met buren of zoiets? Of dingen van anderen opladen?

Daarom heb ik dit topic ook gestart.

De buren hebben ook panelen, dus zelf ook al stroom.

Hier geen vaatwasser (is al 5 jaar kapot, mis ik niet), en koken kan alleen maar op gas (dan moet ik ook de groepen laten ombouwen ofzo, dus niet handig). Verwarming is inderdaad op gas, CV.
In de winter wekken de panelen te weinig op, dan verbruik ik meer dan wat ze opleveren, en op die mistige dagen van januari deden ze echt niets hoor.

Ik krijg geen overzicht van wat ik nu opwek en nu verbruik, ik krijg dat dus per maand (of gedurende de dag in de maand te zien). En dat betekent dus dat ik nu gewoon teruglever en dan ook nog moet betalen voor wat ik dan weer afneem. Dat voelt inderdaad oneerlijk en raar.
Het ergste is nog dat ik dus door gedoe met bedrijven die afspraken niet nakwamen pas 18 maanden later dan gepland de panelen had en vrijwel direct daarna begon het gezeik van terugleverkosten.
De zonnepanelen laten wel real time zien wat ze doen, maar ja, daar zit weer geen verbruik op.

De wasmachine draai ik al overdag. En ik heb dus ook gewoon de elektrische kachel aan als dat nodig is (nu niet meer, het is in huis op dit moment 17.5 graad en warm zat, want ik zit ook nog eens in de zon te werken). Wasmachine durf ik wel te laten draaien als ik er niet ben. Een droger heb ik niet en ook geen behoefte aan, en geen ruimte voor.

Een airco aanschaffen is een investering die eerst behoorlijk wat kost. Ik weet nog niet of ik dat kan betalen. Maar ik ben er nu wel naar aan het kijken.

Een aquarium of terrarium nemen zie ik niet zo zitten, daar heb je ook veel werk aan om het goed te doen en dan ontbreekt het mij gewoon aan tijd.

Uitzetten in de meterkast kan altijd nog. Maar daarvoor heb ik geen eigen energiefabriekje op het dak laten installeren natuurlijk. :+ Dat voelt helemaal raar om eerlijk te zijn.

Als ik nu de beslissing moest nemen van wel of geen zonnepanelen dan kwamen ze er ook niet meer. Maar ja, je hebt ze al. Het voelt gewoon echt oneerlijk inderdaad.

fjordjes

Re: Waar kan ik nog meer stroom aan verspillen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:16

Je mag wel wat stroom aan mij leveren, ik heb 17 aquariums :+
En zonnepanelen mag ik niet van de gemeente dus ik betaal me elke maand scheel (196 voor gas & stroom)

Geen idee of een thuis batterij iets is om het op te slaan? Elektrische auto?

Desireeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:18

Volgens mij zijn er genoeg bedrijven die (dynamische) contracten aanbieden zonder terugleveringskosten. Lijkt mij een betere optie dan het "verspillen" van energie. Daarnaast betaal je dan in de zomer veel en veel minder, wat je kan opsparen voor je kosten in de winter. :)

Bijvoorbeeld bij Frankenergie, en ik zag dat Roodvos er ook al een heeft genoemd.

Scheelt (waarschijnlijk) kosten én beter voor het milieu. Dat zou ik je aanraden!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:22

germie schreef:
Ik heb dus zo'n 1.5 jaar zonnepanelen, 7 stuks. Niet dat ik zo veel nodig heb in m'n eentje, maar ja, ik woon in een eengezinswoning en dus zou het verstandig zijn om voor een heel gezin panelen te plaatsen was toen het advies. Dus zo gezegd, zo gedaan.
Vanaf half oktober tot eind februari leveren de panelen amper wat op, dus dan moet ik m'n woning nog steeds duur met gas verwarmen. Maar nu is het zonnig en tja, ik wek dus meer op dan ik kan verbruiken. En moet terugleverkosten betalen.
Daarom staat er nu overdag een elektrische 2.5kw kachel te loeien in de woonkamer, wordt het snel warmer dan ik nodig vind (en zet hem dan weer uit), maar nog wek ik meer op dan ik verbruik.

Dus dan kom je op de omgekeerde wereld uit. Waar ik als kind altijd direct het licht uit moest doen omdat het stroom kost, laat ik nu van alles aan. Als ik 's avonds de deur uit ga staat het licht aan. Compleet onzinnig, maar ja, men maakt het er wel naar.

Een compressor om duikflessen te vullen heb ik niet. Dat is in mijn woning niet handig (hoewel het mag overdag, maakt zo'n ding toch ook veel herrie).

Ik ben natuurlijk niet de enige die in deze situatie zit.
Maar waar verspillen jullie nu stroom aan overdag omdat het moet?

[ Afbeelding ]

Helaas is mijn gasverbruik in de winter hoog, daar kan ik niets aan doen (hoewel ik nu na 15 jaar eindelijk de oorzaak gevonden heb denk ik). En ook dan verwarm ik elektrisch bij. Maar dan kost het natuurlijk nog geld.

Je kunt de zonnepanelen gewoon uitzetten als je geen stroom verbruikt. Ik snap niet dat je daar moeite mee hebt. Je zet de verwarming toch ook uit als je het niet koud hebt?
Of heb je dit draadje alleen gestart om eens lekker te klagen over alles?
Laatst bijgewerkt door Lieser op 07-03-25 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:24

Met zonnepanelen zou ik inderdaad altijd op een dynamisch contract overstappen als je nu terugleverboetes betaalt :j
Bij dynamisch betaal je nooit zo'n boete. Daarnaast zijn de gemiddelde prijzen ook nog eens meestal lager dan bij vaste contracten. Zeker als je bijvoorbeeld je wasmachine en vaatwasser op de goedkoopste uren aanzet.

Ik zit nu bijna een jaar bij Tibber, en dat bevalt uitstekend!

Zonnepanelen zou ik overigens nooit handmatig uitzetten. Zo'n harde uitschakeling is niet goed voor de omvormer. Bij Solaredge kun je wel automatisch de omvormer uitschakelen op dynamische tarieven; dus als de uurprijs negatief wordt dan schakelt de omvormer geleidelijk terug en schakelt dan uit, zodat je geen harde afschakeling hebt en de omvormer niet stuk kan gaan.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:32

Wij betalen gelukkig (nog) geen terugleverkost, maar wij vinden het zonde om de opgeleverde stroom verloren te laten gaan, dus zitten wel wat in hetzelfde schuitje. Ons elektriciteitsverbruik is sinds het plaatsen van zonnepanelen en een thuisbatterij met 50% gestegen. Wat we effectief van het net afnemen is wel +/- 40% gedaald...

Wij hebben een split airco en verwarmen van zodra er voldoende zon is elektrisch, wat betekent dat we nog zo'n 3 maanden per jaar op gas verwarmen. In de zomer hangen we geen blindering meer op aan de buitenkant van onze grote ramen en laten de airco's (5 binnenunits) gewoon draaien (soms zelfs met het grote schuifraam open :o ) Wij hebben 2 wasmachines (1 voor ons en eentje voor de honden/paarden) en een droogkast en zetten dit met timers zodat dit samen met de vaatwas overdag draait. Als we thuis zijn, dan probeer ik mijn strijk over dag te doen en alvast te koken voor de komende dagen. Ik heb zelfs een extra vriezer aangeschaft :+
Echter nu verwarmen we zelfs als we uit werken zijn tot 21°C met de airco's gewoon omdat we de stroom hebben en is net iets fijner als we 's avonds thuis komen en voor de tv nestelen.

Helaas is de elektrische wagen laden niet mogelijk gezien we deze gebruiken om naar ons werk te gaan en bovendien leveren de panelen daar dan eigenlijk weer niet voldoende voor op. Dan zouden we moeten kiezen, de wagen laden of ons eigen verbruik afdekken.
Wij slagen erin om de opgeleverde 20-25kWh met behulp van de batterij (om verbruik 's nachts af te dekken) voor 60-90% te verbruiken...

Wij hebben eigenlijk de optie om energie te delen, wat betekent dat je de elektriciteitsmeter van 1 adres kan koppelen aan jouw aansluiting/contract en dat de energie die jij op het net zet op via die meter van het net kan gehaald worden tegen alleen netwerkkosten (die je toch al betaald). Maar dan moet je wel iemand kennen waar je een goede verstandhouding mee hebt, die overdag vaak thuis is en extra goedkope stroom kan verbruiken.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:38

Voordat je allerlei dingen blind geloofd, mensen reken even je eigen contract na. Je gaat niet betalen voor de zonnepanelen, je VERDIENT er alleen iets minder op. Dat betekend dat je terugverdien tijd die geschetst is door een cowboy-zonnepanelen boer (ja lekker veel afnemen terwijl je niet veel gebruikt :( ) minder groot wordt

Zonnepanelen is totaal uit de hand gelopen dat mensen het zien als extra verdienmodel, want je investeerde en na 5 jaar had je het eruit en gingen ze geld opleveren. Dat is nu aan het veranderen. Maar het gaat erom dat we met z'n allen minder energie gaan verbruiken en lokaal gaan gebruiken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:42

germie schreef:
Hier geen vaatwasser (is al 5 jaar kapot, mis ik niet), en koken kan alleen maar op gas (dan moet ik ook de groepen laten ombouwen ofzo, dus niet handig).
Om te koken op inductie is ombouwen/aanpassen van de groep(en) niet persé noodzakelijk. Er zijn ook 1-fase inductieplaten (dus met een gewone stekker), zowel inbouw als vrijstaand. Ik heb een paar jaar tot grote tevredenheid een vrijstaande 4-zone inductieplaat gebruikt van Inventum. Zelfs in mijn stacaravan. Hier een overzichtje van de mogelijkheden en prijzen, zowel inbouw als vrijstaand:
https://www.coolblue.nl/kookplaten/inductie/aansluiting-op-aantal-fasen-in-nederland:1-fase-normale-stekker?sorteren=laagste-prijs
Er zal ongetwijfeld ook wel eens wat op Marktplaats voorbijkomen.

germie schreef:
Ik krijg geen overzicht van wat ik nu opwek en nu verbruik, ik krijg dat dus per maand (of gedurende de dag in de maand te zien). En dat betekent dus dat ik nu gewoon teruglever en dan ook nog moet betalen voor wat ik dan weer afneem.

Ik zit inmiddels een paar jaar bij Zonneplan, zie link in mijn bericht hierboven. Daar kan ik van uur tot uur zien wat ik verbruik en teruglever. En ook de prijzen per uur van de elektriciteit.

Het enige waar je bij dynamisch tegenaan kan lopen is een negatieve stroomprijs (gebeurt niet zo vaak). In de app van mijn omvormer (SolarEdge) kan ik door het invoeren van de prijs van de energie-belasting automatisch de panelen laten uitschakelen als in de zomer de prijzen negatief worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:44

Aight schreef:
Voordat je allerlei dingen blind geloofd, mensen reken even je eigen contract na. Je gaat niet betalen voor de zonnepanelen, je VERDIENT er alleen iets minder op.

Dit ook inderdaad :j
Stel je stroom kost normaal 30ct/kWh, en je saldeert je zonne-energie volledig, dan bespaar je 30ct/kWh.. en als je vervolgens 20ct/kWh aan terugleverboete moet betalen dan bespaar je na die boete nog steeds 10ct/kWh tegenover de zonnepanelen uitzetten.

Maar het blijft natuurlijk belachelijk dat energiebedrijven op deze manier gewoon legaal de salderingsregeling kunnen omzeilen.

Verder nog een tip; koop een P1 meter. Die steek je in de meterkast, en daarmee kun je realtime uitlezen hoeveel stroom je teruglevert aan het net, of hoeveel je afneemt van het net. Zo kun je je verbruik nauwkeuriger sturen om zo veel mogelijk zonne-energie direct te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 07-03-25 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:45

germie schreef:
Ilayla schreef:
Ik vind het echt om te huilen dit topic. Niet jullie schuld hoor, maar hoe triest is het dat we met zijn allen aangemoedigd werden om te verduurzamen en besparen en het resultaat nu is dat er massaal meer (energie) verbruikt gaat worden..?

Maar om het toch een beetje positief te houden. Misschien kun je inderdaad kijken of er energie gedeeld kan worden met buren of zoiets? Of dingen van anderen opladen?

Daarom heb ik dit topic ook gestart.

De buren hebben ook panelen, dus zelf ook al stroom.

Hier geen vaatwasser (is al 5 jaar kapot, mis ik niet), en koken kan alleen maar op gas (dan moet ik ook de groepen laten ombouwen ofzo, dus niet handig). Verwarming is inderdaad op gas, CV.
In de winter wekken de panelen te weinig op, dan verbruik ik meer dan wat ze opleveren, en op die mistige dagen van januari deden ze echt niets hoor.

Ik krijg geen overzicht van wat ik nu opwek en nu verbruik, ik krijg dat dus per maand (of gedurende de dag in de maand te zien). En dat betekent dus dat ik nu gewoon teruglever en dan ook nog moet betalen voor wat ik dan weer afneem. Dat voelt inderdaad oneerlijk en raar.
Het ergste is nog dat ik dus door gedoe met bedrijven die afspraken niet nakwamen pas 18 maanden later dan gepland de panelen had en vrijwel direct daarna begon het gezeik van terugleverkosten.
De zonnepanelen laten wel real time zien wat ze doen, maar ja, daar zit weer geen verbruik op.

De wasmachine draai ik al overdag. En ik heb dus ook gewoon de elektrische kachel aan als dat nodig is (nu niet meer, het is in huis op dit moment 17.5 graad en warm zat, want ik zit ook nog eens in de zon te werken). Wasmachine durf ik wel te laten draaien als ik er niet ben. Een droger heb ik niet en ook geen behoefte aan, en geen ruimte voor.

Een airco aanschaffen is een investering die eerst behoorlijk wat kost. Ik weet nog niet of ik dat kan betalen. Maar ik ben er nu wel naar aan het kijken.

Een aquarium of terrarium nemen zie ik niet zo zitten, daar heb je ook veel werk aan om het goed te doen en dan ontbreekt het mij gewoon aan tijd.

Uitzetten in de meterkast kan altijd nog. Maar daarvoor heb ik geen eigen energiefabriekje op het dak laten installeren natuurlijk. :+ Dat voelt helemaal raar om eerlijk te zijn.

Als ik nu de beslissing moest nemen van wel of geen zonnepanelen dan kwamen ze er ook niet meer. Maar ja, je hebt ze al. Het voelt gewoon echt oneerlijk inderdaad.

Ik snap je. Het was alleen een beetje een besef momentje dat het ‘moment’ daar is, waarvan iedereen had kunnen zien aankomen dat dit zou gaan gebeuren. Wel goed dat je het topic opent inderdaad.

Je zou inderdaad kunnen kijken naar een dynamisch contract, maar in hoeverre dat voordeliger is als je veel te veel opwekt voor je eigen verbruik.. zou je moeten uitrekenen. Want negatieve uurprijzen zullen ook vaker voorkomen.

Als het goed is zijn er ook energiemanagement systemen die voor je kunnen regelen dat er geen stroom het net op gaat, maar alleen naar je eigen verbruik. Ik weet niet welke er dan goed zijn, maar dat is wellicht wel een optie (om naar te kijken)?

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:47

8nnemiek schreef:
Aight schreef:
Voordat je allerlei dingen blind geloofd, mensen reken even je eigen contract na. Je gaat niet betalen voor de zonnepanelen, je VERDIENT er alleen iets minder op.

Dit ook inderdaad :j
Stel je stroom kost normaal 30ct/kWh, en je saldeert je zonne-energie volledig, dan bespaar je 30ct/kWh.. en als je vervolgens 20ct/kWh aan terugleverboete moet betalen dan bespaar je na die boete nog steeds 10ct/kWh tegenover de zonnepanelen uitzetten.

Maar het blijft natuurlijk belachelijk dat energiebedrijven op deze manier gewoon legaal de salderingsregeling kunnen omzeilen.

Legaal omzeilen omdat het net overbelast is, verzwaring ingepland is maar in sommige wijken helaas pas over 10 jaar aan de beurt zijn. Gevolg van overbelasting is storingen/uitval. Dat wil niemand. Deze maatregel hebben de energiebedrijven moeten nemen omdat de overheid de salderingsregeling blijft uitstellen (neemt niet weg dat netcongestie al 25 jaar een probleem in aantocht is). We zijn massaal zonnepanelen gaan leggen, elektrisch gaan rijden, alle apparaten elektrificeren. Die groei van elektriciteit is echt enorm hard gegaan. Wat prima is, maar neemt niet weg dat elektriciteit besparen ALTIJD nog de beste optie is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:50

Ilayla schreef:
Je zou inderdaad kunnen kijken naar een dynamisch contract, maar in hoeverre dat voordeliger is als je veel te veel opwekt voor je eigen verbruik.. zou je moeten uitrekenen. Want negatieve uurprijzen zullen ook vaker voorkomen.

Het aantal keren dat er negatieve uurprijzen waren, dat was vorig jaar op een hand te tellen. Dat komt juist steeds minder voor omdat bij zowel bedrijven als particulieren de zonnepanelen automatisch kunnen uitschakelen bij negatieve prijzen.
En het leuke aan negatieve prijzen; je laat je zonnepanelen uit gaan, en dan krijg je betaald om je was te doen en je auto te laden en je groenten te wecken *\o/* Daar heb ik vorig jaar meerdere keren super fijn gebruik van kunnen maken!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:50

Het resultaat is dat het net nu nog harder wordt overbelast omdat mensen stroom gaan "verspillen" bewust. Het verbruik in piekuren zal denk ik er niet minder om worden.

Er bestaan inderdaad inductie en keramische kookplaten die op een normaal stopcontact werken, ik heb een losstaande keramische met drie pitten, helaas niet meer te koop. En in nl kook ik op inbouwinductie met een normale stekker

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:55

Aight schreef:
Legaal omzeilen omdat het net overbelast is, verzwaring ingepland is maar in sommige wijken helaas pas over 10 jaar aan de beurt zijn. Gevolg van overbelasting is storingen/uitval. Dat wil niemand. Deze maatregel hebben de energiebedrijven moeten nemen omdat de overheid de salderingsregeling blijft uitstellen (neemt niet weg dat netcongestie al 25 jaar een probleem in aantocht is). We zijn massaal zonnepanelen gaan leggen, elektrisch gaan rijden, alle apparaten elektrificeren. Die groei van elektriciteit is echt enorm hard gegaan. Wat prima is, maar neemt niet weg dat elektriciteit besparen ALTIJD nog de beste optie is.

Ik geloof er geen snars van dat ze die boetes hebben ingevoerd vanwege de overbelasting op het net. Daar hebben energiemaatschappijen zelfs weinig mee te maken, daar gaat de netbeheerder over.
Die boetes, dat is puur een verdienmodel. Ze verdienen te weinig aan teruggeleverde stroom op goedkope momenten, en dus voeren ze maar zo'n boete in.

Elke omvormer is gelukkig uitgerust met een beveiliging tegen overbelasting op het net, de zonnepanelen schakelen dan gewoon uit in de desbetreffende wijk.
Ik denk dat dynamische contracten hier juist een uitkomst zijn. Dan word je door de lage prijzen gestimuleerd om meer stroom te gebruiken op momenten dat er veel zon of wind is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 12:56

Wij willen niet extra verbruiken, maar proberen wel steeds meer ons verbruik af te stemmen op de momenten waarop de panelen stroom opleveren. Dat is lastig als je juist 's avonds thuis bent, maar alle beetjes helpen.

Verwarmen via airco heeft bij ons vrijwel geen zin. Wij hebben echt een periode 0,7 kwh per dag gekregen van de zonnepanelen, omdat het zo grijs en grauw was. Dat is gewoon te weinig om iets mee te kunnen. En net als we thuis zijn, is het helemaal donker.

Ik zou willen dat er een manier was om de energie van de zomer te gebruiken in de winter... Dan kwamen wij zoveel beter uit. Maar ja, wie niet in het Nederlandse klimaat?

Een overschot aan stroom doneren aan de buren vind ik een tof idee. Moet je niet net in een wijk wonen waar iedereen zonnepanelen heeft.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:00

Wat voor terugleververgoeding heb je, per kWh of vast per maand?

Ik heb vast per maand dus zolang salderen kan probeer ik op jaarbasis op 0 uit te komen. Ik heb wel airco's, dus verwarm niet meer op gas. Mijn gasverbruik is alle winter maanden 6 kWh geweest. Ik kom straks totaal over het jaar op 40,- energiekosten per maand uit voor een jaren 70 woning.

Mijn infrarood sauna verbruikt ook goed stroom dus daar geniet ik ook maar extra vaak van.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:04

8nnemiek schreef:
Aight schreef:

Ik geloof er geen snars van dat ze die boetes hebben ingevoerd vanwege de overbelasting op het net. Daar hebben energiemaatschappijen zelfs weinig mee te maken, daar gaat de netbeheerder over.
Die boetes, dat is puur een verdienmodel. Ze verdienen te weinig aan teruggeleverde stroom op goedkope momenten, en dus voeren ze maar zo'n boete in.

Elke omvormer is gelukkig uitgerust met een beveiliging tegen overbelasting op het net, de zonnepanelen schakelen dan gewoon uit in de desbetreffende wijk.
Ik denk dat dynamische contracten hier juist een uitkomst zijn. Dan word je door de lage prijzen gestimuleerd om meer stroom te gebruiken op momenten dat er veel zon of wind is.

energiemaatschappijen niet, maar netbeheerders wel. En laten ze nou net daar ook contracten mee hebben :) Er zit echt een slot op ''grootverbruikers'' aansluitingen in NL (en dat komt omdat ze kleinverbruikers niet in de knoop willen laten komen/ofwel het laagspanningsnet vrijhouden). De bouw komt er al mee in de knoei als het geen woningen/gebouwen met prioriteit zijn. In sommige delen van NL kunnen woningen met een lift niet worden aangesloten.

https://www.rvo.nl/onderwerpen/netconge ... tcongestie

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:06

Ipv een losse inductie kookplaat, lan je ook kijken naar een Instantpot/ slowcoocker. Deze werken ook op stroom en je kan ze net als je wasmachine gewoon in het stopcontact steken.

https://www.instantpot.nl/multicookers/ ... kFEALw_wcB

Deze bijvoorbeeld. Kan je gebruiken als slowcoocker, maar ook om in de zomer als snelkookpan te gebruiken (zomer schijnt rond etenstijd de zon nog(.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:16

Celebi schreef:

Gekke is dat de overheid juist in de nacht opladen promoot.
Ik laad nooit apparaten op als ik slaap, ik zet nooit mijn wasmachine aan als ik er niet ben.

HarmanyL

Re: Waar kan ik nog meer stroom aan verspillen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:20

Wij hebben een dynamisch energiecontract, dus hoeven gelukkig geen terugleverkosten te betalen. Dat vind ik eigenlijk ook echt absurd. Nu hebben wij in de zomer altijd de Jaccuzie opstaan op een timer, die globaal tussen 9 en 7 aan staat, dus dan verbruiken we wel de meeste energie die we opwekken.

Verder nog constant een vijverpomp entc aan staan, dus wij zijn wel redelijke grootverbruikers.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 13:21

Ik denk inderdaad dat het goed is om te kijken of dynamisch niet beter voor je is.
Zelf woon ik in een nieuwbouwhuis met zonnepanelen (huurwoning). Omdat ik alleen ben en altijd oplet qua wat ik aan heb staan, lever ik veel meer terug dan dat ik verbruik.

Daarom gekozen voor dynamisch. Ik woon hier sinds november, dus nog geen negatieve prijzen meegemaakt, maar tot nu toe was ik in december 3 euro kwijt aan energie en januari 8. November en februari heb ik eraan verdiend. Heb gekozen voor Tibber, want dan betaal je wat je verbruikt per maand.

*edit: Ik heb overigens 13 panelen, wel vloerverwarming/warmtepomp en gaslood. Dus verbruik ook daar wat mee.