Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Gegarandeerd geen terugleverkosten
Celebi schreef:Wat een treurig topic dit.. En dan niet vanwege TS of de andere mensen die dit moeten doen, maar gewoon het feit dat de overheid dit dus stimuleert.. Stroom verbruiken die je zelf oplevert is nog een ding, maar bijvoorbeeld apparaten extra aanzetten die ook nog eens water verbruiken is natuurlijk extra verspilling en drinkwater is al een ding an sich natuurlijk.
Kunnen die panelen niet uit? En verder lijkt me investeren in een airco wel een goede. Die kun je de hele dag door lekker laten koelen en dan heb je ook nog een comfortabel huis hoogzomer.
Wij hebben hoogzomer de jacuzzi en de airco draaien. Dat is beide dan voornamelijk overdag dus passend bij de panelen.
Ik vraag me wel af als ik zo lees dat mensen allerlei huishoudelijke apparatuur hiervoor aanzetten overdag, zouden er dan niet veel meer brandjes en lekkages ontstaan van kortsluiting of kappote wasmachines/vaatwassers? Ik heb altijd geleerd dat je die dingen bij voorkeur alleen aanzet als je er zelf bij bent en wakker bent om brandgevaar te voorkomen.
Ilayla schreef:Ik vind het echt om te huilen dit topic. Niet jullie schuld hoor, maar hoe triest is het dat we met zijn allen aangemoedigd werden om te verduurzamen en besparen en het resultaat nu is dat er massaal meer (energie) verbruikt gaat worden..?
Maar om het toch een beetje positief te houden. Misschien kun je inderdaad kijken of er energie gedeeld kan worden met buren of zoiets? Of dingen van anderen opladen?
germie schreef:Ik heb dus zo'n 1.5 jaar zonnepanelen, 7 stuks. Niet dat ik zo veel nodig heb in m'n eentje, maar ja, ik woon in een eengezinswoning en dus zou het verstandig zijn om voor een heel gezin panelen te plaatsen was toen het advies. Dus zo gezegd, zo gedaan.
Vanaf half oktober tot eind februari leveren de panelen amper wat op, dus dan moet ik m'n woning nog steeds duur met gas verwarmen. Maar nu is het zonnig en tja, ik wek dus meer op dan ik kan verbruiken. En moet terugleverkosten betalen.
Daarom staat er nu overdag een elektrische 2.5kw kachel te loeien in de woonkamer, wordt het snel warmer dan ik nodig vind (en zet hem dan weer uit), maar nog wek ik meer op dan ik verbruik.
Dus dan kom je op de omgekeerde wereld uit. Waar ik als kind altijd direct het licht uit moest doen omdat het stroom kost, laat ik nu van alles aan. Als ik 's avonds de deur uit ga staat het licht aan. Compleet onzinnig, maar ja, men maakt het er wel naar.
Een compressor om duikflessen te vullen heb ik niet. Dat is in mijn woning niet handig (hoewel het mag overdag, maakt zo'n ding toch ook veel herrie).
Ik ben natuurlijk niet de enige die in deze situatie zit.
Maar waar verspillen jullie nu stroom aan overdag omdat het moet?
[ Afbeelding ]
Helaas is mijn gasverbruik in de winter hoog, daar kan ik niets aan doen (hoewel ik nu na 15 jaar eindelijk de oorzaak gevonden heb denk ik). En ook dan verwarm ik elektrisch bij. Maar dan kost het natuurlijk nog geld.
germie schreef:Om te koken op inductie is ombouwen/aanpassen van de groep(en) niet persé noodzakelijk. Er zijn ook 1-fase inductieplaten (dus met een gewone stekker), zowel inbouw als vrijstaand. Ik heb een paar jaar tot grote tevredenheid een vrijstaande 4-zone inductieplaat gebruikt van Inventum. Zelfs in mijn stacaravan. Hier een overzichtje van de mogelijkheden en prijzen, zowel inbouw als vrijstaand:Hier geen vaatwasser (is al 5 jaar kapot, mis ik niet), en koken kan alleen maar op gas (dan moet ik ook de groepen laten ombouwen ofzo, dus niet handig).
germie schreef:Ik krijg geen overzicht van wat ik nu opwek en nu verbruik, ik krijg dat dus per maand (of gedurende de dag in de maand te zien). En dat betekent dus dat ik nu gewoon teruglever en dan ook nog moet betalen voor wat ik dan weer afneem.
Aight schreef:Voordat je allerlei dingen blind geloofd, mensen reken even je eigen contract na. Je gaat niet betalen voor de zonnepanelen, je VERDIENT er alleen iets minder op.
germie schreef:Ilayla schreef:Ik vind het echt om te huilen dit topic. Niet jullie schuld hoor, maar hoe triest is het dat we met zijn allen aangemoedigd werden om te verduurzamen en besparen en het resultaat nu is dat er massaal meer (energie) verbruikt gaat worden..?
Maar om het toch een beetje positief te houden. Misschien kun je inderdaad kijken of er energie gedeeld kan worden met buren of zoiets? Of dingen van anderen opladen?
Daarom heb ik dit topic ook gestart.
De buren hebben ook panelen, dus zelf ook al stroom.
Hier geen vaatwasser (is al 5 jaar kapot, mis ik niet), en koken kan alleen maar op gas (dan moet ik ook de groepen laten ombouwen ofzo, dus niet handig). Verwarming is inderdaad op gas, CV.
In de winter wekken de panelen te weinig op, dan verbruik ik meer dan wat ze opleveren, en op die mistige dagen van januari deden ze echt niets hoor.
Ik krijg geen overzicht van wat ik nu opwek en nu verbruik, ik krijg dat dus per maand (of gedurende de dag in de maand te zien). En dat betekent dus dat ik nu gewoon teruglever en dan ook nog moet betalen voor wat ik dan weer afneem. Dat voelt inderdaad oneerlijk en raar.
Het ergste is nog dat ik dus door gedoe met bedrijven die afspraken niet nakwamen pas 18 maanden later dan gepland de panelen had en vrijwel direct daarna begon het gezeik van terugleverkosten.
De zonnepanelen laten wel real time zien wat ze doen, maar ja, daar zit weer geen verbruik op.
De wasmachine draai ik al overdag. En ik heb dus ook gewoon de elektrische kachel aan als dat nodig is (nu niet meer, het is in huis op dit moment 17.5 graad en warm zat, want ik zit ook nog eens in de zon te werken). Wasmachine durf ik wel te laten draaien als ik er niet ben. Een droger heb ik niet en ook geen behoefte aan, en geen ruimte voor.
Een airco aanschaffen is een investering die eerst behoorlijk wat kost. Ik weet nog niet of ik dat kan betalen. Maar ik ben er nu wel naar aan het kijken.
Een aquarium of terrarium nemen zie ik niet zo zitten, daar heb je ook veel werk aan om het goed te doen en dan ontbreekt het mij gewoon aan tijd.
Uitzetten in de meterkast kan altijd nog. Maar daarvoor heb ik geen eigen energiefabriekje op het dak laten installeren natuurlijk.Dat voelt helemaal raar om eerlijk te zijn.
Als ik nu de beslissing moest nemen van wel of geen zonnepanelen dan kwamen ze er ook niet meer. Maar ja, je hebt ze al. Het voelt gewoon echt oneerlijk inderdaad.
8nnemiek schreef:Aight schreef:Voordat je allerlei dingen blind geloofd, mensen reken even je eigen contract na. Je gaat niet betalen voor de zonnepanelen, je VERDIENT er alleen iets minder op.
Dit ook inderdaad![]()
Stel je stroom kost normaal 30ct/kWh, en je saldeert je zonne-energie volledig, dan bespaar je 30ct/kWh.. en als je vervolgens 20ct/kWh aan terugleverboete moet betalen dan bespaar je na die boete nog steeds 10ct/kWh tegenover de zonnepanelen uitzetten.
Maar het blijft natuurlijk belachelijk dat energiebedrijven op deze manier gewoon legaal de salderingsregeling kunnen omzeilen.
Ilayla schreef:Je zou inderdaad kunnen kijken naar een dynamisch contract, maar in hoeverre dat voordeliger is als je veel te veel opwekt voor je eigen verbruik.. zou je moeten uitrekenen. Want negatieve uurprijzen zullen ook vaker voorkomen.
Aight schreef:Legaal omzeilen omdat het net overbelast is, verzwaring ingepland is maar in sommige wijken helaas pas over 10 jaar aan de beurt zijn. Gevolg van overbelasting is storingen/uitval. Dat wil niemand. Deze maatregel hebben de energiebedrijven moeten nemen omdat de overheid de salderingsregeling blijft uitstellen (neemt niet weg dat netcongestie al 25 jaar een probleem in aantocht is). We zijn massaal zonnepanelen gaan leggen, elektrisch gaan rijden, alle apparaten elektrificeren. Die groei van elektriciteit is echt enorm hard gegaan. Wat prima is, maar neemt niet weg dat elektriciteit besparen ALTIJD nog de beste optie is.
8nnemiek schreef:Aight schreef:Legaal omzeilen omdat het net overbelast is, verzwaring ingepland is maar in sommige wijken helaas pas over 10 jaar aan de beurt zijn. Gevolg van overbelasting is storingen/uitval. Dat wil niemand. Deze maatregel hebben de energiebedrijven moeten nemen omdat de overheid de salderingsregeling blijft uitstellen (neemt niet weg dat netcongestie al 25 jaar een probleem in aantocht is). We zijn massaal zonnepanelen gaan leggen, elektrisch gaan rijden, alle apparaten elektrificeren. Die groei van elektriciteit is echt enorm hard gegaan. Wat prima is, maar neemt niet weg dat elektriciteit besparen ALTIJD nog de beste optie is.
Ik geloof er geen snars van dat ze die boetes hebben ingevoerd vanwege de overbelasting op het net. Daar hebben energiemaatschappijen zelfs weinig mee te maken, daar gaat de netbeheerder over.
Die boetes, dat is puur een verdienmodel. Ze verdienen te weinig aan teruggeleverde stroom op goedkope momenten, en dus voeren ze maar zo'n boete in.
Elke omvormer is gelukkig uitgerust met een beveiliging tegen overbelasting op het net, de zonnepanelen schakelen dan gewoon uit in de desbetreffende wijk.
Ik denk dat dynamische contracten hier juist een uitkomst zijn. Dan word je door de lage prijzen gestimuleerd om meer stroom te gebruiken op momenten dat er veel zon of wind is.
Celebi schreef:Wat een treurig topic dit.. En dan niet vanwege TS of de andere mensen die dit moeten doen, maar gewoon het feit dat de overheid dit dus stimuleert.. Stroom verbruiken die je zelf oplevert is nog een ding, maar bijvoorbeeld apparaten extra aanzetten die ook nog eens water verbruiken is natuurlijk extra verspilling en drinkwater is al een ding an sich natuurlijk.
Kunnen die panelen niet uit? En verder lijkt me investeren in een airco wel een goede. Die kun je de hele dag door lekker laten koelen en dan heb je ook nog een comfortabel huis hoogzomer.
Wij hebben hoogzomer de jacuzzi en de airco draaien. Dat is beide dan voornamelijk overdag dus passend bij de panelen.
Ik vraag me wel af als ik zo lees dat mensen allerlei huishoudelijke apparatuur hiervoor aanzetten overdag, zouden er dan niet veel meer brandjes en lekkages ontstaan van kortsluiting of kappote wasmachines/vaatwassers? Ik heb altijd geleerd dat je die dingen bij voorkeur alleen aanzet als je er zelf bij bent en wakker bent om brandgevaar te voorkomen.