Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:04

Reisadvies is keihard rood. Onveilig, wordt ten strengste afgeraden enz. Tsja syrie zelf zal maar wat graag mensen ontvangen als toerist. Dat levert geld op. Maar je komt terecht in een ontstabiel, erg onveilig land wat deels aan gort is. Fijne vakantie -O-

Er worden ook nog steeds reizen naarJordanie aangeboden. Gezellig langs de grens met gaza de toerist uithangen 8)7

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:14

karuna schreef:
Reisadvies is keihard rood. Onveilig, wordt ten strengste afgeraden enz. Tsja syrie zelf zal maar wat graag mensen ontvangen als toerist. Dat levert geld op. Maar je komt terecht in een ontstabiel, erg onveilig land wat deels aan gort is. Fijne vakantie -O-

Er worden ook nog steeds reizen naarJordanie aangeboden. Gezellig langs de grens met gaza de toerist uithangen 8)7

Een reis naar Jordanie is niet onveiliger geworden hoor. Dat vind ik ook nog wel wat anders dan naar Syrie gaan waar denk ik toch veel kapot is.
En ga je dan ook niet naar Cyprus? Want dat is weer een buurland van Syrie, al zit er een stukje zee tussen. Cyprus is groen, net als Estland, Letland en Litouwen, en die grenzen weer aan Rusland. Net als Polen. In Rusland en Oekraine is ook nog steeds toerisme mogelijk en zijn er echt wel veilige gebieden. Wil niet zeggen dat ik in de rij sta om er naartoe te gaan, maar ik vind wel dat als je een rondreis naar Syrie kunt boeken dat in je thuisland het suikerfeest vieren ook niet iets heel raars is.
En wat ik al zei, het is alleen wat bijzonder gebracht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:18

germie schreef:
karuna schreef:

Een reis naar Jordanie is niet onveiliger geworden hoor. Dat vind ik ook nog wel wat anders dan naar Syrie gaan waar denk ik toch veel kapot is.
En ga je dan ook niet naar Cyprus? Want dat is weer een buurland van Syrie, al zit er een stukje zee tussen. Cyprus is groen, net als Estland, Letland en Litouwen, en die grenzen weer aan Rusland. Net als Polen. In Rusland en Oekraine is ook nog steeds toerisme mogelijk en zijn er echt wel veilige gebieden. Wil niet zeggen dat ik in de rij sta om er naartoe te gaan, maar ik vind wel dat als je een rondreis naar Syrie kunt boeken dat in je thuisland het suikerfeest vieren ook niet iets heel raars is.

Fijn suikerfeest, vergeet niet je kogelvrije vest mee te nemen!

https://www.lemonde.fr/en/international ... 904_4.html

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:27

germie schreef:
maar ik vind wel dat als je een rondreis naar Syrie kunt boeken dat in je thuisland het suikerfeest vieren ook niet iets heel raars is. En wat ik al zei, het is alleen wat bijzonder gebracht.

Dus als een commerciële organisatie een rondreis aanbiedt, staat dat voor jou gelijk aan veilig terug naar je thuisland kunnen om daar de boel weer op te pakken?

Het verbaast me werkelijk waar niets dat jij zo'n vergelijking realistisch vindt :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 14:49

germie schreef:
karuna schreef:

Je kunt ook op reis naar Somalië, Mauritanië en Afghanistan, dat betekent niet dat het veilig is om er terug te keren en te wonen.

Vrienden van ons zijn uit Afghanistan gevlucht. Toen Amerika er nog zat, hadden ze daar theoretisch gezien veilig kunnen wonen. In de praktijk is zijn vader zo zwaar mishandeld dat hij blind is geworden en is zij in haar buik geschoten en zo haar ongeboren kind verloren en staan ze op de dodenlijst, zouden ze een voet binnen Afghanistan zetten, worden ze geexecuteerd.

Maar hé, je kunt er naartoe reizen dus het is veilig +:)+.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:45

Weer worden mijn woorden verdraaid. Als je goed leest heb ik het over dat je huis er mogelijk niet meer is, maar dat an sich het niet heel gek is dat je hulp wilt aanbieden als mensen het willen, dat ze dus echt zelf terug willen keren. Het wordt alleen een beetje raar gebracht. Het is geen verplichting om terug te gaan, maar als je het overweegt, dan kun je dus hulp krijgen.
En ik schrijf nergens dat mensen terug moeten of dat het voor iedereen te doen is. Als je daar geen huis meer hebt kun je ook niet terug. En er zijn ongetwijfeld mensen die daar op 1 of andere lijst staan en dus sowieso niet terug kunnen. Maar het statement wat ik wil maken is dat het dus niet handig gebracht is zo'n oproep, maar dat er ook geen verplichting aan zit. Je kunt hulp krijgen als je dat wilt. Meer is het eigenlijk niet.
Ik benoem het reizen omdat ik denk dat het land wel veiliger is geworden dan het geweest is. Ik kan niet oordelen hoe veilig het nu is en ik hoef er ook niet naartoe. Maar van niets is er dus nu weer iets.

Verder reageer ik dus op het reizen naar Jordanie, dat is gewoon veilig. En ik schrijf ook dat dat heel wat anders is dan naar Syrie gaan.
Mijn vraag of je dan wel gewoon naar Cyprus, Estland, Letland, Litouwen of Polen durft omdat die aan Rusland grenzen wordt genegeerd. Dat is in mijn ogen een zelfde situatie. En voor corona kon je gewoon in Israel naar de Golanhoogten om uit te kijken over Syrie en Libanon. Dan stond je dus op de grens met een land in oorlog. Dat tripje zat gewoon in rondreizen vanuit Nederland.

Dus ik denk dat de flyer van Faber niet direct bedoeld is om weg te jagen, maar dat het gewoon een beetje onhandig gebracht wordt. Er zit geen dwang achter. Terugkeer is vrijwillig. En de veiligheid is er wel toegenomen t.o.v. eerder, al denk ik niet dat het er geheel veilig is.

Tango1979

Re: Minister Fabers Syriërs wegjaag flyer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:50

Nou zeker Faber zal vluchtelingen echt niet weg willen jagen, het is alleen onhandig gebracht (sarcasme uit)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 16:53

Tango1979 schreef:
Nou zeker Faber zal vluchtelingen echt niet weg willen jagen, het is alleen onhandig gebracht (sarcasme uit)

er staat duidelijk bij dat het om vrijwillige terugkeer gaat.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:12

Faber wil niks liever dan alle vluchtelingen het land uit := Hoe komen jullie erbij dat ze dat niet zou willen := Dat is letterlijk haar natte droom :')

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:27

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:28

Ladyson schreef:
Foaly schreef:
Is de benaming inmiddels niet ook Eid al fitr en geen Suikerfeest meer?

Ja, dat getuigt in ieder geval van meer respect! Maar ik moet bekennen dat dit bij mij ook even was weggezakt en ik niet uit mezelf op de naam was gekomen..

Zie ook https://www.rtl.nl/nieuws/home-rtl-nieuws/artikel/5443883/geen-suikerfeest-wel-eid-al-fitr-zoetigheid-klein-detail

Nee precies, ik kan me voorstellen dat de random Nederlander daar niet aan denkt. Maar een minister zou toch iets meer op de hoogte moeten zijn, maar misschien schat ik Faber dan te hoog in :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 17:30

Ladyson schreef:
De flyer vind ik niks mis mee, er zijn vast mensen die dit overwegen en daar hulp bij kunnen gebruiken. De manier hoe Faber het zelf onder woorden brengt, vind ik niet okee.

Eens. De boodschap is op zich niet gek; als je terug wil kun je ondersteund worden. Prima.
De verwoording kan tot discussie leiden ja. Maar eerlijk; 'wegjaag flyer' vind ik minstens zo slecht verwoord.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:05

Er is een terugkeerregeling en het IOM zorgt dat de mensen alle informatie daarover krijgen.

"Lekker naar huis om het Suikerfeest te vieren". Laat me niet lachen. -O-
Dit is zo ongeveer het niveau van een buurman die de een sadistisch briefje door de deur gooit. Wat helaas regelmatig gebeurt. Je weet niet half wat voor impact dat heeft.
Let wel: Faber sympathiseert met de faschistische partij AFD.
Dit is domweg pure respectloze treiterij. En dat heet een minister te zijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:49

Goof schreef:
De boodschap is op zich niet gek; als je terug wil kun je ondersteund worden. Prima.
De verwoording kan tot discussie leiden ja. Maar eerlijk; 'wegjaag flyer' vind ik minstens zo slecht verwoord.

+1
Deze regeling bestaat al langer. Dat ‘de media’ nu ineens bovenop springt…zegt meer over de media dan over de regeling.
Laat je dus niet opjutten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 18:51

paars schreef:
Goof schreef:
De boodschap is op zich niet gek; als je terug wil kun je ondersteund worden. Prima.

+1
Deze regeling bestaat al langer. Dat ‘de media’ nu ineens bovenop springt…zegt meer over de media dan over de regeling.

Faber zet dit zelf op haar linked in, niet de media…

‘Suikerfeest weer thuis vieren?’ Is haar eigen geschreven tekst, of iig van degene die haar socials bijhoudt.

Om te kotsen… hoezo thuis vieren? Alsof er daar nog een ‘thuis’ is.
Waarom een voorlichtingscampagne? Het land is knalrood, het is nog volop in oorlog, hoezo wil je iemand dan helpen terug naar ‘huis’ te gaan.

Ik kan er echt niet bij.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 07-03-25 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:53

paars schreef:
Goof schreef:

+1

Dit is Faber zelf... En dit komt niet vanuit een puur en vriendelijk hart, zeg maar.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 18:56

Verreweg het grootste deel van mijn Syrische studenten dúrft nog helemaal niet terug. Ook nu zijn er nog Syriërs die daar ondergedoken zitten uit angst voor de huidige regering. Gevleugelde uitspraak in mijn klassen: 'Assad weg is top. Die extremisten die er nu zitten en zogenaamd mild zullen zijn, dat is niet goed.'
De manier waarop Faber dit nu aanpakt is smakeloos. 'Lekker thuis Suikerfeest vieren' - joh r0t op. Daar is niks te vieren. De mensen die er noodgedwongen zitten, doen hun best, maar het is er verschrikkelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-25 19:23

Volgens mij is haar hele linked-in verwijderd :=
Ik kan het nergens meer terugvinden.
Twijfelde of ik het dan op Facebook had gezien maar daar zit ik amper op, maar daar zie ik het ook niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:30

Het stond ook op Twitter en dat was haar account, ach, kun je verwachten toch ? Net als mona keijzer die vond dat Oekraïne wel veilig was want mensen gingen skiën.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:35

paars schreef:
Goof schreef:

+1

Mee eens. De soep wordt nooit zo heet gegeten, als hij wordt opgediend.

Sommige mensen willen niet terug naar Syrië, sommige twijfelen en sommige mensen willen graag terug. Dat is helemaal afhankelijk van iemand zijn situatie. De regeling is vrijwillig en het is natuurlijk alleen maar mooi dat mensen die terug willen om te helpen Syrië weer op te bouwen hierbij ondersteuning kunnen krijgen. Dat er door Faber en/of de media dan weer een rare draai aan wordt gegeven klopt en zegt vooral iets over deze personen.

Hier een mooi stukje over de redenen van Syriëers om juist wel of niet terug naar hun vaderland te willen:

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5492069/terugkeer-syrie-asielzoekers-val-van-assad-asielaanvraag

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:41

Ik word er ook verdrietig van, en angstig. Niet iedereen uit Syrie is islamitisch bv.
Mijn vrienden zijn bv ook bang dat het nu heel streng islamitsch gaat worden.
Mijn tiener "schoonzoon" valt op jongens, dan woon je niet heel relaxt in Syrie. ( dat was niet de reden waarom ze gevlucht zijn, ze vluchten voor de burgeroorlog en vooral Isis)

Wat het voor mij ook raar maakt is dat Syriers een vrij goed geintegreerde groep zijn. Dat criminaliteit onder Syriers lager is dan onder autochtone Nederlanders.
Die wil je toch gewoon hier hebben en mee laten draaien in de maatschappij.
Er wonen er 165.000 in Nederland.

Faber steekt geld en tijd in dit soort zaken, dingen die zo weinig impact hebben op Nederland en al helemaal geen positieve impact.

Er zijn zo ontzetten veel Syrische vluchtelingen die alles kwijt zijn. En dan zijn die paar in Nederland echt niets. Turkije heeft 2,5 miljoen Syrische vluchtelingen,Libanon 1,5 miljoen Jordanie 650K , allemaal opvang in de regio.
Dat is niet ontopic, maar wordt vaak als argument gebruikt : er moet meer opvang in de regio ze moeten niet hierheen......

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:43

karuna schreef:

Westelijke Jordaanover grenst direct aan Jordanie, Gaza heeft stukje Israel er tussen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:44

Nienkje_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 19:45

Broccoli: ik werd vrolijk van je beschrijving (maar denk dat je haar te hoog inschat)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 20:44

paars schreef:
Goof schreef:

+1

Precies wat ik ook al zei.